Kymco K-pipe 125 [Tidl. motorcykel] 2014
2.307 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
29 Kommentarer
Kymco K-pipe 125
Årgang:
2014
Motor:
En cylindret 125cc
Boring og slaglængde: 54x54mm
Kompression: 8,6:1
I øjeblikket original, men da den er begrænset i hoved og røv skifter jeg til et høj-kompressions stempel her over vinteren.
De originale begrænsninger er:
- Lav kompressionsstempel
- Mærkelige ventilåbningstider
- 17,5mm karburator
- Indsvejst indsnævring på 19mm (fra 24mm) i starten af udstødningsrøret
Boring og slaglængde: 54x54mm
Kompression: 8,6:1
I øjeblikket original, men da den er begrænset i hoved og røv skifter jeg til et høj-kompressions stempel her over vinteren.
De originale begrænsninger er:
- Lav kompressionsstempel
- Mærkelige ventilåbningstider
- 17,5mm karburator
- Indsvejst indsnævring på 19mm (fra 24mm) i starten af udstødningsrøret
Hestekræfter
8 hestekræfter (6 kW) ifølge servicemanual.
Fælge
Originale 17-tommer (Støbt aluminium?)
Dæk
Foran: 2,75-17 41P
Bagved: 3,5-17 54P
Bagved: 3,5-17 54P
Topfart
Ca. 80 km/t i modvind eller med passager.
90 km/t på lige vej.
100 km/t ved medvind/bakke.
90 km/t på lige vej.
100 km/t ved medvind/bakke.
Tuning
Styling
Lavere styr bliver sat på henover vinteren, for at give lidt lavere kørestilling og for at undgå at min kæreste banker sin hjelm ind i min.
Derudover har jeg lavet en "øjenskygge" på forlygten, for at undgå at blænde mig selv med det lange lys.
Derudover har jeg lavet en "øjenskygge" på forlygten, for at undgå at blænde mig selv med det lange lys.
Ekstraudstyr
Bemærkninger
I original form er den begrænset i hoved og røv og ret lavt gearet, men til gengæld er den ikke til at få til at køre under 30 km/l.
Jeg tror virkelig heller ikke på at de har testet den i mørke, for i original stand vil langt lys blænde en selv og langt lys-indikatoren er også en kraftig diode, som også oplyser ens visir.
Derudover vil en passager fucke lyset op så det korte lys blænder andre traffikanter og det lange ikke oplyser vejen.
Jeg tror virkelig heller ikke på at de har testet den i mørke, for i original stand vil langt lys blænde en selv og langt lys-indikatoren er også en kraftig diode, som også oplyser ens visir.
Derudover vil en passager fucke lyset op så det korte lys blænder andre traffikanter og det lange ikke oplyser vejen.
Kymco K-pipe 125
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 846 MC-er: 11 Emner: 183 Svar: 1.340
Mener der sidder 26 eller 27MM karburator på min Fym A3 125.
Så der burte også være muligheder ved din.
apr 2013
Følger: 3 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 17
I stedet havde jeg fjernet begrænsninger i flowet og forbedret benzinens fordampning med mere ru indsugningskanal. Med indsprøjtningssystemet blev der så holdt øje med benzinblandingen og tændingen blev rykket og jeg endte med at kunne få så effektiv en motor at den kørte over 50 km/l MED begrænsing i vario. Den blev stjålet måneden før jeg igen kunne fjerne begrænsningen og prøve hvor langt den kunne uden den, men nok om det. Det er en anden historie, som hører scootergalleri til.
Mere generelt om motorer:
Man føler en større ændring i effekt ved en lille bevægelse i starten af gasgivningen end en lille ændring sidst i gasgivningen, fordi ændringen i tværsnitsareal er større i starten og mindre sidst.
Dette betyder dog ikke nødvendigvis at man ikke vil få en betydelig forøgelse af den maksimale effekt ved en større karburator.
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.574
Den sidste efter 1/2 gas skete der ingenting på lige vej. Tænker derfor at din 125'er kan køre med den størrelse, hvor det lige kan gå. Men det bare ud fra en vurdering.
Hehe, så har du også tunet dyret jo, vel med større cylinder osv
apr 2013
Følger: 3 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 17
Jeg er ved at uddanne mig til maskiningeniør og er netop nået til fluidmekanik, hvor vi lærer at udregne trykfaldet gennem rør. Anyway, så er lufthastigheden gennem Ø17,5mm i en 125cc'er over 1/3 af lydens hastighed ved ca. 6000 omdr. og da kan man ikke længere se bort fra at luften dekomprimeres og komprimeres når indsugningsventilen åbner og lukker.
Det burde give et ret stort trykfald, specielt når jeg skal helt op på 10-11.000 omdr., men præcis hvor meget betydning det har kan jeg først om et par måneder komme med et svar på.
Det med at 17,5 er for stort til 50cc'ere er jeg ikke helt enig i. Selv har jeg indtil min scooter blev stjålet i sommers kørt med 24mm gasspjældshus idet jeg har haft eftermonteret elektronisk brændstofindsprøjtning. Der var den begrænsende del i flowet at indsugningsventilen var 18mm i diameter.
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.574
Igen var 17,5'eren til scooterne alt for store. Efter ½ gashåndtag var der intet at hive ud af motoren.
Okay, cool nok du har da sat dig ind i tryk og hvad det gør ved nox osv. Det spændende sådan noget
Giver god mening med diesel biler der stinker, de har en mega høj kompression inde på stemplet. Næsen sige fy for den lede, igen en diesel bil
apr 2013
Følger: 3 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 17
Angående NOx, kuldioxid og kompression, så er det at mængden af kuldioxid højest kan være den mængde benzin der tilføres, så ved at begrænse både luft og benzin sænker man dette.
NOx'ere dannes ved høje temperaturer under højt tryk, så de dannes primært i starten af forbrændingen, når trykket og temperaturen er højest og der er mest frit ilt i gassen. Ved at sænke kompressionen får man lavere temperatur i starten, hvor der er mest frit ilt og dermed sænkes den mængde NOx'ere der skabes.
CO (kulmonoxid) er når det ikke er brændt helt færdigt. Forbrændingsprocessen går hurtigere ved høje temperaturer og tryk, så ved højere kompression brændes mere af benzinen komplet til CO2, som er uskadeligt for mennesker i små koncentrationer.
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.574
I så fald, har de taget en oprindelig 15 hk motor, men valgt at lave en variant med 8 HK, så kan det være en let vej at gå at mindske poweren ved at ændre udstødning, indsugningsstuds og dysning/ karburator.
Umiddelbart lyder en 17,5 mm karburator nogenlunde OK til en 125'er - jeg kan huske min Gilera Runner scooter havde en 17,5 dellorto og den kunne ikke bruge så stor karburator til noget
At kompressionen og NOx / CO2 kan have indflydelse på ét af parameterne er jeg ikke helt overbevist om. Enten sænkes det over hele linjen, eller stiger alt efter ydelse. Med mindre du kan skære den mere ud i pap for mig
apr 2013
Følger: 3 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 17
Jeg mistænker at det har noget at gøre med miljø og pris:
Ved at sænke mængden af benzin der brændes af ved at mindske flower sænker man alle emissioner.
Ved så også at have lav kompression får man mindre NOx men mere CO. Da katalysatorer der fjerner CO er billigere at lave end dem der fjerner NOx går regnestykket op.
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.574
Må den ikke have 15 hk, eller er den droslet til 8 hk?
Mht din high beam diode, så kunne et par pist-pist med en sort mat spray nok hjælp dig, eller lygte toning. En helt anden ting kunne være at skifte dioden til en anden
God sæson!
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 177 MC-er: 6 Svar: 218
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 31 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 927
mar 2015
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Svar: 7
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 301
okt 2011
Følger: 3 Følgere: 5 MC-er: 1 Svar: 195
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 249
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 52
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 660
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 8 Emner: 36 Svar: 382
sep 2012
Følger: 14 Følgere: 136 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 643
nov 2011
Følger: 19 Følgere: 37 MC-er: 5 Annoncer: 1 Svar: 28
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 4
Afvist
maj 2007
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 1 Svar: 76
feb 2009
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 8 Emner: 76 Svar: 1.236
Afvist
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 159
maj 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 106
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 50 MC-er: 8 Emner: 151 Svar: 1.345
mar 2007
Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 659
jan 2013
Følger: 27 Følgere: 39 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 118