{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Bradbury 554 SV 1912

2.377 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Michael P
Mand | 63 år | Oprettet: 2. aug 2007


Bradbury 554 SV

Årgang:
1912
Motor:
1 cylindret 554 cc med 3,5 hk. Sideventilet. Boring 89 mm X slag 89mm.
Manuel drypsmøring via håndbetjent oliepumpe. Pedal vælger for fri udblæsning til ca. 60km/t, eller med lyddæmpning ca. 45 km/t.
Hestekræfter
3,5
Fælge
Stål med eger
Dæk
Dunlop 26 x 2,5 vulstdæk
Topfart
Ca. 60 km/t.
Tuning
Original
Styling
Original
Ekstraudstyr
NSU gear pulley 2 speed
Bemærkninger
Bradbury 1912 3,5 hk 554 cc sideventilet 2 speed.

Den tidligere symaskinefabrikant Bradbury & Co, som blev grundlagt i 1852 på Wellington Works i Oldham, skulle blive en af pionerene i den britiske motorcykelindustri.

Allerede i 1902 præsenterede firmaet deres første motorcykel med Minervas clip-on motor.

I 1903 startede fabrikationen med Birch`s motorpatent, hvorved motoren bliver en medbærende del af stellet, idet stelrørene blev slagloddet fast direkte i krumtaphuset, som er lavet af stål. Dette skulle blive Bradburys varemærke frem til 1923.

Modellerne forbedredes år for år: Fra 1908 åbnede begge ventiler mekanisk via knastaksel, i 1910 løb krumtappen på kuglelejer.

For året 1912 præsenteredes 5 modeller, alle 1 cylindrede med boring og slaglængde 89 x 89 mm = 554 kubikcm, 2 af modellerne havde direkte remtræk fra motor til baghjulet, uden gear, kobling og andet moderne pjat. 1 model havde kobling indbygget i baghjulets nav, og 2 modeller med 2 gear og kobling; den ene remtrukket og den anden med kædetræk.

Modellen her er med kobling i bagnavet, og er desuden udstyret med NSU´s 2 speed engine pulley, så den er særdeles praktisk i anvendelsen i bakket terræn.
Af andre interessante tilbehør er den fodpedal-kontrollerede udstødnings fløjte der dæmper udstødningslarmen for ikke at skræmme hestene og de gamle damer i byerne. Uden for byerne kunne man så igen via fodpedalen vælge fri udstødning, hvilket gav den voldsomme topfart på hele 60 km/t. Det var ganske meget på datidens hullede grus- og jordveje.

Kommentér på:
Bradbury 554 SV
Annonce