Yamaha SR500 1978

2.235 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Kommentarer
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Yamaha SR500

Årgang:
1978
Motor:
SR500 81' motor - ikke match

499cc
1 cylinder
2 ventiler
Enkelt overliggende knastaksel
5 gear

VM34SS kaburator
Hoveddyse: 300
Tomgangsdyse: 25
Nålerør: P8
Nål: Original, 4 hak fra oven

Enkeltvægget forrør og en dæmper med lidt mere "Oomph" i lyden.
Hestekræfter
På papiret 27hk ved 6000rpm. I virkeligheden nok nærmere de 20hk
Fælge
Egerfælge
Front: 3.50-19
Bag: 4.00-18
Dæk
Hmm... Husker jeg ikke lige desværre. De skal skiftes snart til nogle flottere.
Topfart
Med nuværende motor omkring de 145km/t. På papiret. I virkeligheden har jeg kun haft den oppe på 125km/t, men dette er med en dårlig indstilning af kaburator.

Tuning
Enkeltvægget forrør, som derfor har en større indre diameter end det originale dobbeltvægget forrør. Der sidder vist en K&N luftfilter i luftfilterkassen. Elektronisk tænding.

Maskinen er ikke indstillet. I skrivende stund venter jeg på dysekit, da blandingen er for mager. Som midlertidig løsning har jeg begrænset luftfilterkassens indsugning ved at blokere for 1/3 af indsugningen. Det tager en del af ydelsen, men giver en federe blanding. Løsningen er selvfølgelig helt midlertidig.


Fremtidige tuningsplaner:
Maskinen skal med tiden laves til en caferacer. I mine øjne SKAL en cafe racer tunes, da højere hastighed var hele formålet med cafe racer stilen.
Jeg ønsker derfor at maskinen skal kunne køre "The ton". Altså 160km/t. Der skal derfor som en start isættes en anden knastaksel.
Muligvis får jeg cylinderen forstærket og boret op til 535cc samt isætter et højkompressionstempel. For at kompensere skal svinghjulets vægt øges. Hvornår det eventuelt bliver vil økonomien bestemme.
Luftfilterkassen er ikke nogen begrænsning for motoren, så den beholder jeg indtil stylingen kræver at den fjernes.
En større karburator giver ikke noget. 34mm er rigeligt.

Får jeg mulighed, så skal topstykket modificeres, således at 2 tændrør kan monteres. Dette er for at mindske pinging.


Er ved at lægge planer om at putte en kompressor på.
Styling
Jeg har købt maskinen som den står her. Den står rigtig flot men med tiden skal den bygges om. Hvad jeg ved er skiftet pt er:

Styr
Forlygte
Baglygte
Tænding
Sæde
Forrør
Udstødning
TÜV godkendt fremflyttersæt
Blinklys er fjernet(og skal ikke på igen)
Sidespejle er fjernet(og skal ikke på igen)
Omdrejningstæller er pillet af
Speedometer er pillet af og udskiftet med en lille speedometer.


Fremtidige ændringer:

Der skal laves en ny tank
Der skal laves nyt sæde
Der skal laves tilbageflyttersæt
Der skal drejes nye håndtag af alu
Der skal en mindre forlygte med gult glas
Tilbageflyttersæt
Nye dæk i "gammel stil"
Nye sideskjolde
Nyt speedometer/omdrejningstæller
Batteri skal fjernes helt - maskinen og lys fungerer fint uden batteri.

Og sikkert en lang række andre ting hen af vejen. Blandt anden skal jeg have lodet en Ardunio, gyrometer og mobiltelefonenhed sammen og kodet førstenævnte til at ringe mit nummer op hvis nogen rører ved maskinen. Det er et helt projekt i sig selv, som jeg nok skal dokumentere når jeg kommer igang med det.
Ekstraudstyr
Jeg har den originale, matchene 78' 34hk motor liggende. Cylinderen har en revne, hvilket er årsagen til at tidligere ejer skiftede motoren. 34hk motoren skal renoveres og i modstæningen til 27hk motoren(som sidder i stellet nu), så skal den fremstå helt originalt og først puttes på når jeg er blevet så gammel at det er originaliteten der er vigtigt... Der går nogle år :D Indtil da skal den bare ligge klar.

Jeg har en række originaldele liggende. Herunder originale fodhvilere, bremse- og gearpedaler, originale speedometer og omdrejnigstæller, original udstødning(meget forslået).
Derudover har jeg en eller anden form for stort monteringsbeslag/kasse til sadeltasker(som jeg dog ikke har).
Og nogle andre smådele.
Bemærkninger
Maskinen er min egen, men er til dels en gave fra min far og hans kæreste. Det er min nummer 2 motorcykel. Importeret fra Tyskland. Jeg gik specifikt efter en SR500. Det er ikke verdens hurtigste maskine, men motoren er fremragende på sin egen måde. Derudover er det en relativt let motorcykel, hvilket er super lækkert.

Modellen er en SR500 78'. Den er med egerfælge, skivebremse foran og med 34hk motor(som dog ligger løst pt). Det er derfor den helt rigtige årgang og model, da senere modeller kun havde 27hk og tromlebremse foran. De fleste senere modeller havde også stjernefælge, som bestemt ikke er nær så kønne som egerfælge.

Den nuværende motor skal tunes max op, mens den originale 34hk motor med matchene nummer skal renoveres, sættes i helt original stand og gemmes tørt og sikkert væk.


Det er en forrygende lille motorcykel. Fremragende moment, fremragende lyd, nem at svinge rundt med og utrolig flot. Det er ikke nogen hurtig motorcykel, men det var bestemt heller ikke nogen priotet, da der skulle købes ny mc.


Jeg beklager den meget middelmådige billedkvalitet. Jeg ejer ikke et rigtigt kamera og min mobiltelefon er hverken ny eller high end.
Kommentér på:
Yamaha SR500
  •   1. maj 2014 Tak og det skal jeg gøre smiley

  •   30. apr 2014 Ja altså XT'eren er en fremragende maskine. Jeg beholder den også som vintermaskine. Men den har haft et hårdt liv så er er godt slidt ned. Når jeg får tid så skal motoren gennemrenoveres. At det er modellen med kun 17hk har ikke noget at sige om vinteren.

    Men SR'en burde være betydelig hurtigere end XT250'eren. Det er kun fordi at SR'en simpelthen bare skal have et eftersyn og så skal den have en 34hk eller racer knastaksel på. Så skal der nok ske noget smiley


  •   30. apr 2014 Okay smiley

    Min kammerat har en ældre XT250. Modellen med lidt flere heste, den er også lidt gammel og slidt så den har nok heller ikke alle sine hypper, men den fulgte nu rimelig godt med min moderne KLX250 før jeg fik stor cylinder på.


  •   30. apr 2014 Nikolaj
    Ja det er jo lige det. Der er ingen tvivl om at der er meget mere moment i SR'eren end i XT250'eren. Men selvom den sejtrækker meget bedre, så er der ikke fordi at accelerationen er meget bedre og efter 100km/t er der ikke rigtig mere at hente. Topper ved 115-120km/t. XT'eren bliver helt sløv efter 80km/t og topper ved en 100-110km/t. XT'eren er også meget slidt og yder ikke sine 17hk. Så jeg tror ikke SR'en smider mere end 20hk. Jeg har brugt en 10 timer på at skifte hoveddyser, tomgangsdyser og nåletrin(sidstenævnte er møjbesværligt) uden at få mere ud af den, så det er ikke indstilningen smiley

    Så jeg er ret sikker på at knastakslen i SR'en er af 27hk versionen. Jeg har et topstykke med en 34hk knastaksel som ryger på næste gang jeg kommer forbi Daddy's værksted. Dvs om en måneds tid.
    27hk knastakslen ryger så til Tyskland for at blive omprofileret til race, ventilfjedrene udskiftes til nogle strammere, spring retainers(hva end de nu hedder på dansk) udskiftes til titanium og topstykket flow optimerer og porter jeg en lille smule. Mest bare flow optimering, da man meget nemt gør mere skade end gavn med porting smiley

    Sammen med et mere åbent luftfilter, så skal der nok komme noget mere gang i maskinen. Forhåbentligt omkring en 35hk og nogle flere omdrejninger. Cylinderen får jeg ikke boret op, da planen er at sætte enten en kompressor eller en turbo på i fremtiden. Nok til vinter. Og jeg ønsker ikke at svække cylinderen ved at bore den op, hvis den skal lades med tryk smiley

    Men nu ser vi. Lidt af gangen smiley


  •   30. apr 2014 Super spændende. Du skriver "Nok nærmere 20heste"

    Hvor hurtig er den i forhold til din XT?


  •   26. apr 2014 Fin klassiker. God tekst smiley

Annonce