Yamaha FZ1-S m/ abs [Tidl. motorcykel] 2008
2.486 visninger
|
Oprettet:
Yamaha FZ1-S m/ abs
Årgang:
2008
Motor:
20-ventilet R1-motor fra 2004-06-årgangen af sportsjernet.
Let droslet og drejningsmomentoptimeret - som fabrikkerne typisk siger, når de lægger en sportsmotor i et sportstouring- eller naked-stel... #.o/
4-cylindret, vandkølet, 4-tax rækkemotor med 2 overliggende, kædetrukne knastaksler.
Slagvolumen: 998 cc
Boring/slaglængde: 77,0 mm x 53,6 mm
Kompression: 11,5:1
32-bit Mikuni R1-baseret elektronisk benzinindsprøjtning, 45 mm throttle bodies
Optimeret med modificeret airbox, Graves Motorsports Velocity Stack kit, K&N-filter, Dynojet Power Commander og Akrapovic slipon-potte i carbon, FZ1-edition.
Power Commanderen er justeret ind for smooooth gasrespons og bodybuilderstærkt moment i bund- og mellemområdet. Mappingen er udført med monteret db-killer i Akra-potten.
Dynamometermester: Ove "Mr Dyno" Bang Pedersen i Førslev.
Let droslet og drejningsmomentoptimeret - som fabrikkerne typisk siger, når de lægger en sportsmotor i et sportstouring- eller naked-stel... #.o/
4-cylindret, vandkølet, 4-tax rækkemotor med 2 overliggende, kædetrukne knastaksler.
Slagvolumen: 998 cc
Boring/slaglængde: 77,0 mm x 53,6 mm
Kompression: 11,5:1
32-bit Mikuni R1-baseret elektronisk benzinindsprøjtning, 45 mm throttle bodies
Optimeret med modificeret airbox, Graves Motorsports Velocity Stack kit, K&N-filter, Dynojet Power Commander og Akrapovic slipon-potte i carbon, FZ1-edition.
Power Commanderen er justeret ind for smooooth gasrespons og bodybuilderstærkt moment i bund- og mellemområdet. Mappingen er udført med monteret db-killer i Akra-potten.
Dynamometermester: Ove "Mr Dyno" Bang Pedersen i Førslev.
Hestekræfter
Standard ab fabrik:
150 hk v/ 11.000 omdr./min.
106 Nm v/ 8.000 omdr./min.
Efter modifikationer og justering af Power Commanderen:
Riiiiigeligt! - særligt i bund- og mellemområdet.
#.o)
150 hk v/ 11.000 omdr./min.
106 Nm v/ 8.000 omdr./min.
Efter modifikationer og justering af Power Commanderen:
Riiiiigeligt! - særligt i bund- og mellemområdet.
#.o)
Fælge
Fælge, bremser, chassis og dimensioner:
Fælge:
3,5" og 6,0" støbte alufælge, 17"
Bremser:
For: Dobb. 320 mm flydende ophængte skiver. Smedede 4-stempl. Sumitomo monoblock-kalipre.
Bag: 245 mm skive med enkelt-stemplet Nissin kaliper.
Affjedring:
For: 43 mm Kayaba Upside-Down gaffel med justérbar fjederforspænding og kompressions- og rebound-dæmpning. 130 mm vandring
Bag: Single-link Kayaba fjederben med justérbar fjederforspænding og returdæmpning. 130 mm vandring
Stel:
Boksramme i aluminium, medbærende motor
Dimensioner:
Længde: Standard: 2141 mm (nu afkortet til ca. 2050 mm med Rizoma-hale)
Bredde: 770 mm
Højde: 1204 mm
Sædehøjde: 815 mm
Akselafstand: 1461 mm
Rake/caster angle: 25 gr. (kronrørsvinkel 65 gr.)
Efterløb: 109 mm
Tankkapacitet: 18 liter, heraf 3,4 liter reserve
Egenvægt (tør): Standard m/ abs: 205 kg (med Akrapovic-dæmper ca. 200 kg)
Fælge:
3,5" og 6,0" støbte alufælge, 17"
Bremser:
For: Dobb. 320 mm flydende ophængte skiver. Smedede 4-stempl. Sumitomo monoblock-kalipre.
Bag: 245 mm skive med enkelt-stemplet Nissin kaliper.
Affjedring:
For: 43 mm Kayaba Upside-Down gaffel med justérbar fjederforspænding og kompressions- og rebound-dæmpning. 130 mm vandring
Bag: Single-link Kayaba fjederben med justérbar fjederforspænding og returdæmpning. 130 mm vandring
Stel:
Boksramme i aluminium, medbærende motor
Dimensioner:
Længde: Standard: 2141 mm (nu afkortet til ca. 2050 mm med Rizoma-hale)
Bredde: 770 mm
Højde: 1204 mm
Sædehøjde: 815 mm
Akselafstand: 1461 mm
Rake/caster angle: 25 gr. (kronrørsvinkel 65 gr.)
Efterløb: 109 mm
Tankkapacitet: 18 liter, heraf 3,4 liter reserve
Egenvægt (tør): Standard m/ abs: 205 kg (med Akrapovic-dæmper ca. 200 kg)
Dæk
For: 120/70 17
Bag: 190/50 17
Kører p.t. på Bridgestone Battlax T30, som hæfter ganske tilfredsstillende i både tørt og vådt føre.
Bag: 190/50 17
Kører p.t. på Bridgestone Battlax T30, som hæfter ganske tilfredsstillende i både tørt og vådt føre.
Topfart
Fabriksopgivelse: 250-270 km/t afhængigt af, hvor man kigger henne... ???
Anywhichway, nok er nok!
Bænkmåling: 273 km/t
Der er ikke andet at sige end, at det jo må efterprøves til foråret syd for grænsen...
Anywhichway, nok er nok!
Bænkmåling: 273 km/t
Der er ikke andet at sige end, at det jo må efterprøves til foråret syd for grænsen...
Tuning
Som nævnt ovenfor:
Modificeret airbox, forlængede indsugningstragte, K&N-filter, Akrapovic-potte og Power Commander.
Nå ja, og så er den døbt "Blue Devil". Det giver vel også lidt ekstra punch i mellemområdet...?!
Modificeret airbox, forlængede indsugningstragte, K&N-filter, Akrapovic-potte og Power Commander.
Nå ja, og så er den døbt "Blue Devil". Det giver vel også lidt ekstra punch i mellemområdet...?!
Styling
Øøhmm.... ...det gør jeg ikke rigtig i, dét dér styling-noget..., så det begrænser sig til Akra-potten og så til det, som den tidligere ejer havde monteret:
Lidt fra Rizoma: Styr-håndtag, mini-blink, afkortet nr.pladeholder
Hhmmm... Det var vist dét.
Lidt fra Rizoma: Styr-håndtag, mini-blink, afkortet nr.pladeholder
Hhmmm... Det var vist dét.
Ekstraudstyr
- Originale FZ1 crash-pads
- Tomtom navigator og onboard-charger
- Baehr Capo III PMR-kommunikationsudstyr (Private Mobile Radio)
- Tomtom navigator og onboard-charger
- Baehr Capo III PMR-kommunikationsudstyr (Private Mobile Radio)
Bemærkninger
Oooohhh hvor jeg glæder mig til, at det bliver forår igen, og FZ1'en skal prøves af godt og grundigt i Harzen og Alperne mv.
#.o)
#.o)
Yamaha FZ1-S m/ abs
jul 2007
Følger: 42 Følgere: 42 MC-er: 6 Emner: 30 Svar: 299
maj 2007
Følger: 56 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 110 Svar: 1.796
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 60
I mine unge dage (1971,72,73) kørte mine venner og jeg på tunede Everton,
KTM komet og Kreidler Florett. Om sommeren stod vi inde ved Tivoli i København
og så de unge tyske drenge som kørte på Zundapp, Hercules og Kreidler - og de kørte stærkt - vi fik lov til at prøve en Zundapp KS50 WC - vi talte ikke om andet
hele sommeren. Så nu er jeg gået helt i barndom igen.
mvh
Gut
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 60
tusind tak for din xhøj på min Hercules, tak for din venlighed,
mvh
Gut
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 60
tusind tak for din xhøj på min Zundapp - du får en retur for din flotte Yamaha,
det er godt nok en "kvik" model du har der.
mvh
Gut
sep 2008
Følger: 7 Følgere: 32 MC-er: 5 Emner: 7 Svar: 24
apr 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 16
Det er sgu en rigtig flot Yamaha du har dig der
aug 2011
Følger: 50 Følgere: 84 MC-er: 3 Emner: 44 Svar: 1.421
Så kan man jo passende nyde den fede Akrapovic lyd
apr 2013
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 305