MZ IFA BK350 1955

4.927 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Kommentarer
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

MZ IFA BK350

Årgang:
1955
Motor:
2 cylinder a´ hhv. 171,7ccm=343,4ccm, 2 takts boxermotor med vendeskylning. Kompression 7,1:1. Luftkølet. 2 stk. BVF NB22-1 fladspjældskarburatorer. Batteritændingsanlæg 6V/60W. Kardantræk til baghjulet.

(BK350 står for "Boxer-Kardan350ccm)
Hestekræfter
15HK v. 5000omdr./min. (fra medio 1956 hævet til 17HK v. 5000 omdr./min.)
Fælge
2,5x19" egerstålfælge
Dæk
3,25-19" DEKA dæk fra DDR. Dækkene er fra 1965 og godt slidte, men på ingen måde møre - det er satme gummikvalitet der vil noget!
Topfart
Topfarten er opgivet til 115km/t ifølge instruktionsbogen, men min maskine har sidevognsudveksling og derfor er topfarten noget lavere. Men sådan er gammel maskine skal også max. op omkring de 100, for ikke at slide mekanikken for meget.
Tuning
Ingen tuning på så gammen en maskine!
Styling
Ingen styling på så gammen en maskine!
Ekstraudstyr
Har passagersæde til montage på bagskærmen og styrtbøjler til beskyttelse at cylinderne.
Bemærkninger
Motorcyklen BK350 er bygget mellem 1952-59 i lidt over 32.000eksemplarer (15HK og 17HK), på den tidligere DKW fabrik i Zschopau/Sachsen i DDR. Motorkonstruktionen er baseret på et DKW koncept der i slutningen af 2. verdenskrig blev udviklet som startermotor til Messerschmitt´s Me 262 jetfly. Efter krigen tog Skafte-Rasmussen DKW navnet med under sin flugt til vesten, hvorfor fabrikken i starten - frem til 1956, firmerede under betegnelsen "DKW-IFA Motorradwerke Zschopau" og derefter "VEB Motorradwerke Zschopau", bedre kendt som MZ. Derfor navnet IFA BK350 i første omgang og senere MZ BK350.
BK modellen blev i 1959 erstattet af den moderne og velkendte ES model fra MZ, der i stor stil også blev eksporteret til Danmark.

Min maskine blev købt "i blinde" over Ebay og viste sig hurtigt ved ankomst, at den var nooooget slidt over alt. Det blev derfor hurtigt klart, at maskinen skulle totalrenoveres for at have en fremtid og den er derfor skildt ad i enkeltdele pt. Jeg har efterfølgende købt renoveret krumtap og cylindere til maskinen i Tyskland, ligesom jeg er ved at finde alle de andre nødvendige dele. Man kan igen få det meste til maskinen som reprodele, men som med så mange andre gamle maskiner, skal man være varsom med svævende kvaliteter! (Se mine albums for yderligere billeder)
Kommentér på:
MZ IFA BK350
Annonce