MZ IFA BK350 1955
4.927 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
30 Kommentarer
MZ IFA BK350
Årgang:
1955
Motor:
2 cylinder a´ hhv. 171,7ccm=343,4ccm, 2 takts boxermotor med vendeskylning. Kompression 7,1:1. Luftkølet. 2 stk. BVF NB22-1 fladspjældskarburatorer. Batteritændingsanlæg 6V/60W. Kardantræk til baghjulet.
(BK350 står for "Boxer-Kardan350ccm)
(BK350 står for "Boxer-Kardan350ccm)
Hestekræfter
15HK v. 5000omdr./min. (fra medio 1956 hævet til 17HK v. 5000 omdr./min.)
Fælge
2,5x19" egerstålfælge
Dæk
3,25-19" DEKA dæk fra DDR. Dækkene er fra 1965 og godt slidte, men på ingen måde møre - det er satme gummikvalitet der vil noget!
Topfart
Topfarten er opgivet til 115km/t ifølge instruktionsbogen, men min maskine har sidevognsudveksling og derfor er topfarten noget lavere. Men sådan er gammel maskine skal også max. op omkring de 100, for ikke at slide mekanikken for meget.
Tuning
Ingen tuning på så gammen en maskine!
Styling
Ingen styling på så gammen en maskine!
Ekstraudstyr
Har passagersæde til montage på bagskærmen og styrtbøjler til beskyttelse at cylinderne.
Bemærkninger
Motorcyklen BK350 er bygget mellem 1952-59 i lidt over 32.000eksemplarer (15HK og 17HK), på den tidligere DKW fabrik i Zschopau/Sachsen i DDR. Motorkonstruktionen er baseret på et DKW koncept der i slutningen af 2. verdenskrig blev udviklet som startermotor til Messerschmitt´s Me 262 jetfly. Efter krigen tog Skafte-Rasmussen DKW navnet med under sin flugt til vesten, hvorfor fabrikken i starten - frem til 1956, firmerede under betegnelsen "DKW-IFA Motorradwerke Zschopau" og derefter "VEB Motorradwerke Zschopau", bedre kendt som MZ. Derfor navnet IFA BK350 i første omgang og senere MZ BK350.
BK modellen blev i 1959 erstattet af den moderne og velkendte ES model fra MZ, der i stor stil også blev eksporteret til Danmark.
Min maskine blev købt "i blinde" over Ebay og viste sig hurtigt ved ankomst, at den var nooooget slidt over alt. Det blev derfor hurtigt klart, at maskinen skulle totalrenoveres for at have en fremtid og den er derfor skildt ad i enkeltdele pt. Jeg har efterfølgende købt renoveret krumtap og cylindere til maskinen i Tyskland, ligesom jeg er ved at finde alle de andre nødvendige dele. Man kan igen få det meste til maskinen som reprodele, men som med så mange andre gamle maskiner, skal man være varsom med svævende kvaliteter! (Se mine albums for yderligere billeder)
BK modellen blev i 1959 erstattet af den moderne og velkendte ES model fra MZ, der i stor stil også blev eksporteret til Danmark.
Min maskine blev købt "i blinde" over Ebay og viste sig hurtigt ved ankomst, at den var nooooget slidt over alt. Det blev derfor hurtigt klart, at maskinen skulle totalrenoveres for at have en fremtid og den er derfor skildt ad i enkeltdele pt. Jeg har efterfølgende købt renoveret krumtap og cylindere til maskinen i Tyskland, ligesom jeg er ved at finde alle de andre nødvendige dele. Man kan igen få det meste til maskinen som reprodele, men som med så mange andre gamle maskiner, skal man være varsom med svævende kvaliteter! (Se mine albums for yderligere billeder)
MZ IFA BK350
okt 2017
Følgere: 1 Svar: 1
Bib
sep 2012
Følger: 48 Følgere: 22 Annoncer: 16 Emner: 14 Svar: 48
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 7 Emner: 9 Svar: 57
Høj herfra.
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
Troll'en står lige pakket ind for vinteren og kommer først frem igen til foråret.... Dom det ser ud nu - desværre ikke foreløbigt.....
mar 2005
Følger: 4 Følgere: 238 MC-er: 5 Emner: 32 Svar: 1.157
Hvornår får vi din Troll at se herinde ? Den glæder jeg mig godt nok til at se .
Har surfet lidt på Youtube , og set videoèr af den..........Og sådan en må jeg bare eje en dag .
KIM
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
dec 2012
Følger: 9 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 71
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 1.236
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 1
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.087
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
jan 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 127
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
mar 2007
Følger: 71 Følgere: 59 MC-er: 13 Emner: 202 Svar: 806
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
mar 2007
Følger: 71 Følgere: 59 MC-er: 13 Emner: 202 Svar: 806
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
jan 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 127
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
jan 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 127
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
@ Bjarne: Gav 2400euro i indkøb og transport, 600euro for renoveret krumtap og cylindere med nye stempler og søler, indtil videre yderligere 5-600euro til andre smådele så som lejer+pakdåser til motor/gearkasse, gummidele m.v. så det render da op!
I november skal jeg til et stort østkørertøjs stumpemarked i Tyskland og der regner jeg med at finde det sidste til den.
sep 2008
Følger: 7 Følgere: 33 MC-er: 5 Emner: 7 Svar: 24
jan 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 127
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
jan 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 127
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
mar 2005
Følger: 4 Følgere: 238 MC-er: 5 Emner: 32 Svar: 1.157
KIM
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
(Bilen overlevede desværre ikke et ungt par i en Toyota Yaris, der skulle skrive sms´er i stedet for at følge med i trafikken..... :o( Så den er desværre endt på de evige Trabi jagtmarker..... snøft.... Og for at gøre tabet endnu større, blev traileren stjålet et halvt år efter, selvom den stod aflåst med kæde i min carport....!)
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.539