Moto Morini 3 1/2 Sport [Tidl. motorcykel] 1981
5.495 visninger
|
Oprettet:
Moto Morini 3 1/2 Sport
Årgang:
1981
Motor:
350 ccm V-twin. Franco Lambertinis lille mesterværk fra 1974 med for sin tid ret specielle detaljer. Bl.a. Heron topstykker, som er uden forbrændingskammer (de er simpelthen flade), som i stedet er i fræset ned i toppen af selve stemplerne.
Der er endvidere tørpladekobling og 6-trins gearkasse, hvilket var temmelig usædvanligt den gang.
Kaburatorerne er Dell’Orto
Motoren har ikke traditionel knastkæde, men benytter i stedet tandrem (skal dog skiftes jævnligt) samt elektronisk tænding, som en af de første motorcykler (hvis ikke den første). Altså en for sin tid ret utraditionel og avanceret konstruktion.
Dette er en ægte Sportudgave, som har 39 HK i modsætning til ”strada” udgaven, som har 35. HK.
De ekstra hk er opnået via højere kompression samt skrappere knaster.
Franco Lambertini arbejde før han designede 3 ½’eren hos Ferrari og kom i 1970 til Moto Morini.
Der er endvidere tørpladekobling og 6-trins gearkasse, hvilket var temmelig usædvanligt den gang.
Kaburatorerne er Dell’Orto
Motoren har ikke traditionel knastkæde, men benytter i stedet tandrem (skal dog skiftes jævnligt) samt elektronisk tænding, som en af de første motorcykler (hvis ikke den første). Altså en for sin tid ret utraditionel og avanceret konstruktion.
Dette er en ægte Sportudgave, som har 39 HK i modsætning til ”strada” udgaven, som har 35. HK.
De ekstra hk er opnået via højere kompression samt skrappere knaster.
Franco Lambertini arbejde før han designede 3 ½’eren hos Ferrari og kom i 1970 til Moto Morini.
Hestekræfter
39
Fælge
Grimeca alufælge med enkelt Grimeca skivebremse foran og tromlebremse i bag.
Dæk
For: 3,25X18
Bag: 4,10x18
Bag: 4,10x18
Topfart
Iflg. Bøgerne ca. 175, men det skal vist tages med et gran salt
Tuning
Nej
Styling
Spejle i styrenderne. Tarozzi tilbageflyttersæt. Dette er ikke bestemt ikke pga. styling, men fordi den oprindelige siddeposition passer meget dårligt. Tilbageflyttersæt er derfor nærmest et must.
Anderøvssæde fra tidligere årgang
Anderøvssæde fra tidligere årgang
Ekstraudstyr
Nej. Er faktisk født med El-start, men konstruktionen er temmelig dårlig, så tidligere ejer har afmonteret starteren (den virkede sikkert ikke) hvilket så giver fordelen, at den er endnu lettere end, da den blev produceret (144 kg)
Bemærkninger
(Reg. attest siger 1986, men stelnummer passer til 81-82’er - er muligvis et "overgemt" eksemplar (de var jo ret kostbare i forhold til eksempelvis japanske maskiner).
Er meget facineret af japanske samt italienske motorcykler fra halvfjerdserne og firserne. Har siden mine teenagerår villet eje en Morini og faldt efter lang tids søgen endelig en. Jeg har dog valgt at sætte den til salg. Ikke fordi, jeg ikke finder den interessant – tværtimod er jeg blevet fuldstændig bidt af dens køreegenskaber, som er ekstremt underholdende. Jeg ville derfor ombygge den til min foretrukne udgave (fra 74/75 med tromlebremse, blank motor mm.), men må erkende, at det nok er mere fornuftigt at købe en original fra starten frem for at oceaner af tid (og euro) på at finde de rigtige dele.
Indtil den er solgt, vil jeg dog nyde den i fulde drag.
Opdatering: Morinien har nu fået ny ejer og en "ny" er på vej i stalden i stedet.
Er meget facineret af japanske samt italienske motorcykler fra halvfjerdserne og firserne. Har siden mine teenagerår villet eje en Morini og faldt efter lang tids søgen endelig en. Jeg har dog valgt at sætte den til salg. Ikke fordi, jeg ikke finder den interessant – tværtimod er jeg blevet fuldstændig bidt af dens køreegenskaber, som er ekstremt underholdende. Jeg ville derfor ombygge den til min foretrukne udgave (fra 74/75 med tromlebremse, blank motor mm.), men må erkende, at det nok er mere fornuftigt at købe en original fra starten frem for at oceaner af tid (og euro) på at finde de rigtige dele.
Indtil den er solgt, vil jeg dog nyde den i fulde drag.
Opdatering: Morinien har nu fået ny ejer og en "ny" er på vej i stalden i stedet.
Moto Morini 3 1/2 Sport
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 4 Emner: 2 Svar: 8
Min skønne Morini er desværre solgt, men dog til fordel for en forhåbentlig endnu skønnere. Den kørte i min tid rundt i midtjylland, og befinder sig nu trygt og godt på Sjælland hos en virkelig Morini lieebhaber.
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 24 Svar: 204
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 150
Min drømmecykel - da jeg kørte selv kørte Honda cb350 omkring 1980
jan 2011
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 522
Sgu en flot gammel dame