Chang Jiang 750 [Tidl. motorcykel] 1960
10.024 visninger
|
Oprettet:
Chang Jiang 750
Årgang:
1960
Motor:
Sideventilet bokser på 750cc. Kvadratmotor på 78x78 mm. Meget tæt på en IMZ/KMZ ("Ural/Dnepr") M72.
Hestekræfter
24 v. 4700 omdr/min
Fælge
19" 40 hullers, krom, originale.
2016
Kinesisk krom er en underlig størrelse. Fælgene var OK, og de kører nu lakerede på en anden MC. Jeg strikkede 3 rustfri hjul sammen. Dyrere, men vedligeholdelsesfri og holder udseendet min tid ud.
2017
Det har så vist sig at give lidt problemer med styrken. Jeg har brugt dyre fælge m.v., ikke alu men rustfri, og de korte eger i baghjulet knækker. Nu får baghjulet på en sidevogns-MC altså også nogle tæsk, så jeg har lavet 2 nye baghjul: Et med forkromede eger og et med tykkere rustfri. Så må praktisk afprøvning afgøre hvad der skal køres med. Jeg beholde de rustfri for- og sidevognshjul, de holder fint.
Så er hjulproblemerne løst. Tilpasning af hullerne hos en dygtig mand i Tyskland, og fra 4 mm op til 5 mm rustfri eger i baghjulet, Ikke en eneste knækket eger i år.
2018. Hjulproblemet er løst, præcis boring af hullerne i fælgen og 5mm eger løste problemet. Ikke en eneste knækket eger siden.
Det skal så i sandhedens navn siges at de kinesiske hjule også er stærke, men kromer er forfærdelig dårlig. Det havde været nemmere - og meget billigere - at skille dem ad, male dem, og samle dem igen.
2016
Kinesisk krom er en underlig størrelse. Fælgene var OK, og de kører nu lakerede på en anden MC. Jeg strikkede 3 rustfri hjul sammen. Dyrere, men vedligeholdelsesfri og holder udseendet min tid ud.
2017
Det har så vist sig at give lidt problemer med styrken. Jeg har brugt dyre fælge m.v., ikke alu men rustfri, og de korte eger i baghjulet knækker. Nu får baghjulet på en sidevogns-MC altså også nogle tæsk, så jeg har lavet 2 nye baghjul: Et med forkromede eger og et med tykkere rustfri. Så må praktisk afprøvning afgøre hvad der skal køres med. Jeg beholde de rustfri for- og sidevognshjul, de holder fint.
Så er hjulproblemerne løst. Tilpasning af hullerne hos en dygtig mand i Tyskland, og fra 4 mm op til 5 mm rustfri eger i baghjulet, Ikke en eneste knækket eger i år.
2018. Hjulproblemet er løst, præcis boring af hullerne i fælgen og 5mm eger løste problemet. Ikke en eneste knækket eger siden.
Det skal så i sandhedens navn siges at de kinesiske hjule også er stærke, men kromer er forfærdelig dårlig. Det havde været nemmere - og meget billigere - at skille dem ad, male dem, og samle dem igen.
Dæk
19" x 3,75", kinesiske naturligvis. De er nu udskiftet til Avon 19 x 4.00, 1 kort køretur i regn var tilstrækkeligt. Fra 3,5" til 4" gearer den også lidt op.
2016
Det første sæt Avon holdt 8000 km, og den har fået 3 nye.
2018. Jeg har "fået" en anden sidevognsMC, så jeg er nu gået ned til den originale dækstørrelse, det er mere originalt og ser pænere ud.
2016
Det første sæt Avon holdt 8000 km, og den har fået 3 nye.
2018. Jeg har "fået" en anden sidevognsMC, så jeg er nu gået ned til den originale dækstørrelse, det er mere originalt og ser pænere ud.
Topfart
90 ned ad bakken syd for Vejle. 24 HK til 650 kg totalvægt sætter sin begrænsning. Gamle motorcyklers topfart (og benzin u-økonomi) har det som kvinders alder - den spørger man ikke om.
2016
Den har nu kørt 10.000, og efter lidt børnesygdomme i starten nu helt uden problemer. Den har det bedst mellem 75 og 80, følger rimeligt med på landeveje, men motorvej er forbudt område. I sæsonen 2016 kørte den 3000 km, og var i Berlin og Holland uden nogen som helst problemer.
2017 sæsonstart.
Skiftet en pakning i det ene forgaffelben. Nye bremser. Den har 200 mm halvnavsbremser, og de er hårdt hængt op. Den bremser hæderligt, men de skal justeres tit.
2018 sæsonslut.
Den har nu kørt 15.000. Stabil og solid som en CAT, ikke gjort andet end at skifte olie of luftfilter.
2016
Den har nu kørt 10.000, og efter lidt børnesygdomme i starten nu helt uden problemer. Den har det bedst mellem 75 og 80, følger rimeligt med på landeveje, men motorvej er forbudt område. I sæsonen 2016 kørte den 3000 km, og var i Berlin og Holland uden nogen som helst problemer.
2017 sæsonstart.
Skiftet en pakning i det ene forgaffelben. Nye bremser. Den har 200 mm halvnavsbremser, og de er hårdt hængt op. Den bremser hæderligt, men de skal justeres tit.
2018 sæsonslut.
Den har nu kørt 15.000. Stabil og solid som en CAT, ikke gjort andet end at skifte olie of luftfilter.
Tuning
Nej, men det er ikke den originale motor/gearkasse der sidder i.
2017
Montering af sidevognsbremse - kan stærk anbefales.
2017
Montering af sidevognsbremse - kan stærk anbefales.
Styling
Kineserne elsker krom, og da jeg fik den i 2013 var der mere krom end i 1960. Den kinesiske "krom" funker ikke, russisk krom dur.
2016
Der er nu ikke mere der er forkromet, meget er taget af, noget er blevet malet, og det blanke der er tilbage er rustfrit,.
2016
Der er nu ikke mere der er forkromet, meget er taget af, noget er blevet malet, og det blanke der er tilbage er rustfrit,.
Ekstraudstyr
2 sidespejle.
USB udtag til en GPS.
Sidevognsbremse.
USB udtag til en GPS.
Sidevognsbremse.
Bemærkninger
Mange siger, det er en kinesisk kopi af en russisk motorcykel, der er en kopi af en BMW. Det er faktisk ikke en kopi, der er licens hele vejen igennem. Man kan sige, at det er en BMW, lavet i Kina, eller mere korrekt en M72 lavet i Kina, og en M72 er en BMW R71 lavet i USSR. H-D lavede også en der kom til at hedde H-D XA, for Experimental Army. Der findes også en XS, med træk på sidevognen. Alt tyder på at de er en kopi af nogle BMW R71, H-D fik fra Holland, så noget tyder på at de eneste der stjal designet, var H-D. De svarer ikke på henvendelse om det, og den findes slet ikke på H-D's officielle hjemmeside, men der kører nogen af dem rundt i USA, og det kan jo ikke rigtigt ties ihjel. Det er nu 80 år siden, der var krig, alle involverede er døde. Hvorfor ikke bare fortælle hvad der skete?
BMW lavede R71 i 1938 til 1941, 3500 stk. som er guld værd i dag. De havde forventet en fed kontrakt med Wehrmacht, men Wehrmacht ville have Zündapp. BMW havde også en ny topventilet til det civile marked R66, så den sideventilede R71 var et gedigent flop ingen ville have. Så fik USSR rettighederne ved Molotov-Ribbentrop aftalerne, og BMW's produktionsanlæg blev kørt til Rusland, inklusive tyske teknikere til at sætte det op, i første omgang i Moskva. Russerne døbte den M72 og lavede 10.000 under krigen, og små 20.000 bagefter forskellige steder i USSR: Moskva, Leningrad, Kazan, Irbit og Kiev. Sidst i 1950'erne kunne russerne selv med lidt hjælp. BMW's motorcykelfabrik i Eisenach kom til at ligge i den sovjetiske besættelseszone, der blev til DDR. Det nu overflødige M72 produktionsanlæg i Gorkij blev skilt ad, læsset på togvogne og kørt til Nanchang i Kina. Der kom den til at hedde Chang Jiang fra 1960. Chang Jiang navnet stammer fra floden Yangtze, som vi på dansk kalder Den Lange Flod.
De har modificeret lidt på motoren med M1M fra 1970, hvor tændingen er flyttet ud af det forreste dæksel på motoren og op på toppen i siden, hvor man kan komme til det. Den nu frie plads blev brugt til en 12V vekselstrømsgenerator, og den ledige plads fra dynamoen, blev brugt til en el-starter. Samtidigt fik den bakgear som standard.
Den kører fint, men man kan godt fornemme at vi er større i dag - den er ikke ret stor og man sidder lavt og lidt klemt. Det hjalp da jeg pillede bagsædet af.
Den ville faktisk være en perfekt damecykel.
Fru Chang har nu fået et nyt godt hjem. Den røg ikke afsted til Hr. Hvemsomhelst.
BMW lavede R71 i 1938 til 1941, 3500 stk. som er guld værd i dag. De havde forventet en fed kontrakt med Wehrmacht, men Wehrmacht ville have Zündapp. BMW havde også en ny topventilet til det civile marked R66, så den sideventilede R71 var et gedigent flop ingen ville have. Så fik USSR rettighederne ved Molotov-Ribbentrop aftalerne, og BMW's produktionsanlæg blev kørt til Rusland, inklusive tyske teknikere til at sætte det op, i første omgang i Moskva. Russerne døbte den M72 og lavede 10.000 under krigen, og små 20.000 bagefter forskellige steder i USSR: Moskva, Leningrad, Kazan, Irbit og Kiev. Sidst i 1950'erne kunne russerne selv med lidt hjælp. BMW's motorcykelfabrik i Eisenach kom til at ligge i den sovjetiske besættelseszone, der blev til DDR. Det nu overflødige M72 produktionsanlæg i Gorkij blev skilt ad, læsset på togvogne og kørt til Nanchang i Kina. Der kom den til at hedde Chang Jiang fra 1960. Chang Jiang navnet stammer fra floden Yangtze, som vi på dansk kalder Den Lange Flod.
De har modificeret lidt på motoren med M1M fra 1970, hvor tændingen er flyttet ud af det forreste dæksel på motoren og op på toppen i siden, hvor man kan komme til det. Den nu frie plads blev brugt til en 12V vekselstrømsgenerator, og den ledige plads fra dynamoen, blev brugt til en el-starter. Samtidigt fik den bakgear som standard.
Den kører fint, men man kan godt fornemme at vi er større i dag - den er ikke ret stor og man sidder lavt og lidt klemt. Det hjalp da jeg pillede bagsædet af.
Den ville faktisk være en perfekt damecykel.
Fru Chang har nu fået et nyt godt hjem. Den røg ikke afsted til Hr. Hvemsomhelst.
Chang Jiang 750
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Kan nogen "nyere" BMW motor puttes i de stel, nogen med flere kræfter?
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Der kan ikke være mange af den slags i DK?
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 60
Spændende læsning, fedt,
Mvh
Gut
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Jeg har ikke hentet den i Kina, men jeg ved den blev omhyggeligt gennemgået for fusk da den kom hertil. Der var kinesiske dæk på, næsten ubrugte fra 1977, og fulde af revner. Der sidder nogle bedre på nu.
På grund af skader i arm og hånd kan jeg ikke køre den selv nu, men må have en chauffør på hver gang. Den har kørt 5-600 km i år, og den går rigtig fint. Jeg skal have modificeret styr og betjeningsgreb lidt, så jeg kan køre den selv, så næste år skulle vi gerne op på nogen flere kilometer. Der er et stort kinesertræf i Hannover, og et meget stort russer-træf i Østrig. Det skulle gerne lykkes at komme derned.
dec 2008
Følger: 25 Følgere: 45 MC-er: 9 Emner: 110 Svar: 687
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 12
Jeg må prøve om jeg kan justere mig ud af sagen.
Det kunne nu være helt sjovt, at prøve at opstøve et tysk bagtøj...
Har du for resten renoveret din motor, eller er den også ny ligesom gearkassen?
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Sologearing er smag og behag. Det sænker motoromdrejningerne meget, men man taber jo i trækkraft. Det går fint ved almindelig kørsel, og er mægtigt rart i byen, hvor man stort set kan køre konstant i 3' gear. Den er udfordret op ad bakker og i modvind. Jeg var sur over det og ville bytte tilbage, men da jeg havde brugt det et par uger ville jeg ikke bytte tilbage. Der fandtes nogle uoriginale tyske bagtøjer der lå mellem solo og sidevognsgearing, men de er ikke til at opdrive. Måske er løsningen sologearing og 18" hjul, det kan man regne lidt på. 18" hjul vil også gøre styringen lettere og sænke tyngdepunktet, men al originalitet er jo væk så. Solobagtøjet var det eneste der kunne bruges efter ulykken, jeg håber det har fundet et nyt hjem.
CJ'en har sidevognsgearing, det er jo reelt en M72 lavet i Kina, og de 24 HK indbyder ikke til eksperimenter.. Den går 85 på en god dag, men har det bedst omkring 70. Selvom jeg ikke er meget for at indrømme det, går den kinesiske motor bedre og mere støjsvagt end den russiske. Den passer direkte i et russisk stel.
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 12
Jeg er lige nødt til at spørge dig, om du er tilfreds med din gearkasse? Jeg har en magen til monteret på en K750, og jeg synes den har utrolig megen mekanisk støj. Ydermere synes jeg det er svært at undgå meget høje "Klonk" når jeg skifter gear. Det er muligt det bare er mig, eller min gearkasse, den er galt med. Jeg har trods alt købt den ved Flemming i Ølgod.
Og så lige to hurtige: Jeg står umiddelbart foran en bagtøjs overhaling til vinter, og dermed overvejer jeg en sologearing. Er dette noget du vil anbefale? Jeg kører med sidevogn og til tider pasager. Kører du stadig selv med sologearing?
På forhånd, tak.
Venlig hilsen
Allan Hansen
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
Det er en rigtig flot maskine du har fået dig.
Jeg har sendt dig en venne-anmodning.
Med venlig hilsen Niels fra MC-Klatten
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Fabrikken opgiver 350 kg egenvægt, og lasten som "3 personer plus 50 kg gods".
Min er synet med flere udførelser, altså at man gerne må køre med den uden sidevogn og med sidevogn. Det tager kun et kvarters tid at af- eller påmontere sidevognen, og der skal ikke justeres noget bagefter.
Som solo er egenvægten 210 kg og last 170 kg = 2 personer med et fornuftigt nummer i sko, totalt 380 kg.
Med sidevogn er egenvægten 350 kg og last 325 kg og dermed tilladt totalvægt 675 kg. Jeg må så køre med 2 passagerer, men ikke nogen i kørestole, det står der altså. De 325 kg last passer med 3 personer á 85 kg plus 50 kg bagage og 20 liter benzin. Så er der læsset og de 24 HK skal så slæbe på ikke mindre end 26 kg hver.
jan 2006
Følger: 6 Følgere: 14 MC-er: 13 Emner: 34 Svar: 193
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Det er en fin CJ du har fanget, Peter...Jeg kan godt forstå det du tænker med at det aldrig bliver det samme som den tidligere K750 hvis du fik en sådan en igen... Men hvad så med Ural i stedet?
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Det ligger også lidt psykologi i det. Jeg brugte 2 år og en hulens masse penge på at opbygge en russer fra bunden, så jeg faktisk endte med en fabriksny MC. Der var ikke det, der ikke havde været skilt ad, undersøgt, renset, istandsat eller udskiftet. Jeg kørte små 4000 km på den, og det var stor glæde og fornøjelse - bortset fra de sidste 10 meter. Hvis jeg nu købte en ny KMZ K750, ville jeg ikke kunne undgå at sammenligne med den anden hele tiden, og den og dens endeligt ville også dukke op i hukommelsen. Så er det smartere at bryde til noget andet, men samtidigt blive i familien.
Den her skal jeg heller ikke gøre andet ved end at pudse den, den har kun gået 1600 efter en totalrenovering, og jeg må nødtvunget erkende at den er flottere end min gamle MC. Selv inde i sidevognen har den samme finish som resten. Der er s'gu tykke tæpper på gulvet.
dec 2008
Følger: 25 Følgere: 45 MC-er: 9 Emner: 110 Svar: 687
efter at have læst dine beretninger og pasion for russisk kopi mc flere steder her på mcg troede jeg ikke du kunne finde på at købe en kinesisk kopi? peter
nov 2012
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 5 Svar: 2
apr 2013
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 305
sep 2012
Følger: 6 Følgere: 4 MC-er: 4 Emner: 2 Svar: 11
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.875
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851