Ural M72 1959
9.216 visninger
|
Oprettet:
Ural M72
Årgang:
1959
Motor:
2 cylindret 4 takts Boxer
746 ccm. Sideventilet
746 ccm. Sideventilet
Hestekræfter
26 hk. ved 4900 o/min.
Fælge
Engelske med rustfrie eger.
Dæk
Russiske nylondæk 3,75 x 19" hele vejen rundt.
Topfart
90 km/t. på en god dag. Men egentlig er det irellevant på sådan en gammel havelåge :)
Tuning
...?
Styling
Malet Panzergrau med et ordentlig lag mat klarlak ovenpå. Snavs og støv ses ikke så tydeligt på dén farve. Og da det er en brugsgenstand må den jo gerne se brugt ud.
Ekstraudstyr
Optisk tænding, dobbelt tændspole og Kineser gearkasse med bak.
Bemærkninger
Så fik jeg den endelig ned fra liften og ud på gaden.
Da jeg vil køre motoren så skånsomt til som muligt, venter jeg med at hænge sidevognen på til de første 1000 km. er kørt.
Flere billeder kommer til senere!
Da jeg vil køre motoren så skånsomt til som muligt, venter jeg med at hænge sidevognen på til de første 1000 km. er kørt.
Flere billeder kommer til senere!
Ural M72
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 60
og befolkningen var rigtig søde alle steder - lige meget hvor vi stoppede flokkedes
folk omkring os, det værste land var Rumænien, for der hev og ragede de på bagagen mens man sad på cyklen - det var nu mest i storbyerne - ude på landet var
det knap så slemt - benzintanke var en mangelvare, dem var der ikke mange af, men vi fandt ud af at alle havde benzin hjemme i kælderen, så vi betalte overpris et par gange. Jo de ture glemmer man ikke med det samme. mvh Gut
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 12
Jeg har selv ,i lang tid efterhånden, gået rundt med en lille drøm i maven om en tur til Rusland på mc. Jeg har arbejdet en del i Romænien, og er helt pjattet med idéen om at vende tilbage, men denne gang på mc. Måske ikke lige på Ural'en...
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 60
jeg siger mange tak for dit svar, ja forholdene er jo ganske anderledes i det store
gamle Rusland, i 80'erne var vi nogle stykker der kørte alle "østlandene" og 2 gange
blev vi afvist ved den russiske grænse - de ville ikke have vores skivebremser og
selvstartere ind i landet, vi havde heller ikke gjort noget i forvejen - det hed jo
transit vejene hvis man havde fået lov.
tak for fyldestgørende svar, mvh Gut
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 12
Der står hverken Ural, Ypan eller IMZ da den sikkert er blevet malet mange gange siden den rullede af båndet i Rusland. På de senere maskiner står der IMZ eller Ypan på tanken.
Modellen fastslås ved de kendetegn stellet, saddel, skærme, motor ect. har, men det kan være lidt af en jungle, fordi de fleste maskiner er sammensat af dele fra flere modeller. Det at den er "Original" er ikke så vigtigt længere mod øst. Det er ofte familiens eneste køretøj, så den bliver repareret med de dele man kan få fat i. Om de er fra denne model, fra en Dnepr eller fra en traktor er lige meget, bare den kører.
Som nævnt, er min en IMZ M72 med en Dnepr K750 motor og Chang Jiang gearkasse med bak.
Venlig hilsen
Allan.
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 60
står der Ural nogen steder på din mc, misforstå mig ikke - jeg ved det er
en Ural du har, men jeg har aldrig set det på deres tank eller sidedæksel,
det undrer mig lidt.
mvh
Gut
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 12
På M72 stellet, er der påsvjest en lille plade til montering af batteriet, som da bare er THansen's 6V, det billigste
Du har snildt plads til sådan et også.
Venlig hilsen Allan
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Hvad har du brugt af batteri? Jeg skal ud og finde et batteri til min K-750M, og jeg tænker at vi jo nok har mere eller mindre lige lidt plads Jeg kan dog se at du har monteret dit batteri direkte på stellet (jeg har jo "desværre" ikke den mulighed med bagsvinger)...
apr 2011
Følger: 18 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 9
Kig forbi min en tur.
dec 2008
Følger: 25 Følgere: 45 MC-er: 9 Emner: 110 Svar: 687
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Poka!
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 12
Godt set! Jo det er en KMZ motor med en kineser gearkasse. Så men kan vel godt kalde cyklen for hybrid.
Forgaflen er også et mix af Dnepr og den gamle IMZ. Du kan se "sammenblandingen" i mit fotoalbum fra renoveringen.
Og tak, iøvrigt!
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Syntes at topstykke ligner KMZs - og syntes også at ane et KMZ (KM3) logo på tændingsdækslet?
Men jo, jeg kan da godt se at den er registreret som en Ural (IMZ)
Den er rigtig fin!
Davaj! Davaj!
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 4 Emner: 10 Svar: 318
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.811
aug 2009
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 18 Svar: 55
Sidevogn hører vel til, men den kan vel også kører uden?
HØJ kommer.
vh
A
feb 2011
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 2