Jawa *STJÅLET* 350 640 Style 1994
3.773 visninger
|
Oprettet:
Jawa *STJÅLET* 350 640 Style
Årgang:
1994
Motor:
MOTOR:
Jawa Type 638-3
2 cylinderet to-taktsmotor (Paralel Twin),
344 kubik (58 x 65mm)
1 Jikov karburator lavet i Tjekkoslovakiet
Luftkølet (fartvind)
4 gear med semi-automatisk kobling, kædetræk (lukket kædekasse)
Jawa Type 638-3
2 cylinderet to-taktsmotor (Paralel Twin),
344 kubik (58 x 65mm)
1 Jikov karburator lavet i Tjekkoslovakiet
Luftkølet (fartvind)
4 gear med semi-automatisk kobling, kædetræk (lukket kædekasse)
Hestekræfter
23 HK (17,2 kW) ved 5500 omdr./min.
Moment: 32 Nm ved 4.750 omdr./min
Moment: 32 Nm ved 4.750 omdr./min
Fælge
18" egerstikket fælg, med en ø265mm skivebremse med hydraulisk 1-cylindret kaliber.
18" eger-strikket fælg, med ø160mm mekanisk tromlebremser.
18" eger-strikket fælg, med ø160mm mekanisk tromlebremser.
Dæk
Fordæk: Michelin M45, 3.25-18
Bagdæk: Heidenau, 3.50-18
Bagdæk: Heidenau, 3.50-18
Topfart
128 km/t
Tuning
Ingen
Styling
Faded forhandlerkistermærke
Slankere bresemaster
Slankere bresemaster
Ekstraudstyr
Ud over salgsbrochure, værkstedshåndbog og reservedelskatalog er der intet "ekstra".
Bemærkninger
Min lille "nye" Jawa 350/640 Blue Style.
E-mærket som SOLO-cykel.
Jawa Style modellerne kom i forskellige farver og havde deres farver stående (Red Style, Blue Style, Black Style, osv). Jawa har været kendt i mange år for gode speedway maskiner, men deres gademaskiner har vist aldrig fået det samme gode ry - måske fordi de var fra østblokken og kun kostede 25.000 kroner fra ny af i 90erne.
Nogen modeller var med oliepumpe - denne her er ikke!
En ting der lige skal huskes; Mange Jawa "Style" modellerne (næsten alle faktisk) har platinløs tænding og kører med specielle VAPE tændspoler - og kan ikke køre med andre! Der findes derudover tre typer VAPE spoler til Jawa 640 som skal matche anlæget! Så når det er skal man bestille den rigtige spole.
Sædehøjde: 820mm
Akselafstand: 1370mm
Tørvægt: 150 kg
Totalvægt: 340 kg
Indregistreret første gang i slutningen af marts 1994.
Gearpedalen bruges også som kickstarter, ved at trykke den ind og skubbe den tilbage.
Hvad pressen skrev:
En 2 cylindret 350ér til under 25.000 kr. Lyder som et super tilbud. Men når man køber motorcykel er det ligesom fiskehandleren og henne på Halmtorvet - man får ikke mere end man betaler for. Denne Jawa er på godt og ondt et discount produkt. Den er billig, og oven i den lave anskaffelsespris kan du tilmed kaskoforsikre den for 1750 Kr. Årligt - uanset alder opg anciennitet. Måske man vel nærmest skal true en mc-tyv tmed et boldtræ for at få ham til at stikke af med sådan en model. Teknikken er så simpel, at den aldrig kan koste store penge at vedligeholde. Og den lukkede kædekasse øger kædens levetid. Jawaens luftkølede 2-takts twin lyder og lugter specielt, men den arbejder ganske pålideligt, hvis du ikke bruger alt for uhæmmet løs af de 25 hk. Hverken kræfter eller køreegenskaber er dog af typen, der får dig til at køre af en snoet omvej på vej til job. Men så spilder du ikke din dyrebare tid på at fjumre rundt på motorcykel.
KILDE: MC-REVYEN 2000.
Motorcyklen er fra 1993 (årkode P). Registreret første gang i slutningen af marts 1994.
Trods hvad pressen skrev i 90erne, er der alligevel nogen der har lånt min motorcykel uden tilladelse. Dette skete slut-maj/start-juni 2014 fra et ellers lukket gårdmiljø.
Stelnummer: [kommer]
Intet reg.nr.
Giv gerne heads-up hvis I falder over den!
E-mærket som SOLO-cykel.
Jawa Style modellerne kom i forskellige farver og havde deres farver stående (Red Style, Blue Style, Black Style, osv). Jawa har været kendt i mange år for gode speedway maskiner, men deres gademaskiner har vist aldrig fået det samme gode ry - måske fordi de var fra østblokken og kun kostede 25.000 kroner fra ny af i 90erne.
Nogen modeller var med oliepumpe - denne her er ikke!
En ting der lige skal huskes; Mange Jawa "Style" modellerne (næsten alle faktisk) har platinløs tænding og kører med specielle VAPE tændspoler - og kan ikke køre med andre! Der findes derudover tre typer VAPE spoler til Jawa 640 som skal matche anlæget! Så når det er skal man bestille den rigtige spole.
Sædehøjde: 820mm
Akselafstand: 1370mm
Tørvægt: 150 kg
Totalvægt: 340 kg
Indregistreret første gang i slutningen af marts 1994.
Gearpedalen bruges også som kickstarter, ved at trykke den ind og skubbe den tilbage.
Hvad pressen skrev:
En 2 cylindret 350ér til under 25.000 kr. Lyder som et super tilbud. Men når man køber motorcykel er det ligesom fiskehandleren og henne på Halmtorvet - man får ikke mere end man betaler for. Denne Jawa er på godt og ondt et discount produkt. Den er billig, og oven i den lave anskaffelsespris kan du tilmed kaskoforsikre den for 1750 Kr. Årligt - uanset alder opg anciennitet. Måske man vel nærmest skal true en mc-tyv tmed et boldtræ for at få ham til at stikke af med sådan en model. Teknikken er så simpel, at den aldrig kan koste store penge at vedligeholde. Og den lukkede kædekasse øger kædens levetid. Jawaens luftkølede 2-takts twin lyder og lugter specielt, men den arbejder ganske pålideligt, hvis du ikke bruger alt for uhæmmet løs af de 25 hk. Hverken kræfter eller køreegenskaber er dog af typen, der får dig til at køre af en snoet omvej på vej til job. Men så spilder du ikke din dyrebare tid på at fjumre rundt på motorcykel.
KILDE: MC-REVYEN 2000.
Motorcyklen er fra 1993 (årkode P). Registreret første gang i slutningen af marts 1994.
Trods hvad pressen skrev i 90erne, er der alligevel nogen der har lånt min motorcykel uden tilladelse. Dette skete slut-maj/start-juni 2014 fra et ellers lukket gårdmiljø.
Stelnummer: [kommer]
Intet reg.nr.
Giv gerne heads-up hvis I falder over den!
Jawa *STJÅLET* 350 640 Style
aug 2009
Følger: 1 MC-er: 3 Emner: 3 Svar: 6
apr 2007
Følger: 14 Følgere: 17 MC-er: 7 Emner: 14 Svar: 32
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Ja men får netop hvad man betaler for både med Jawa, MZ og kineserne: Man betaler jo ikke for en Yamaha DragStar når man køber en spritny 250 kubik Ledow for 10-20.000 - man får en motorcykel til den pris man betaler for. Men det er ikke det samme som det er dårligt.
Jeg har selv kørt en del MZ (sidste østtyske model, ETZ 125) og var rigtig glad for den lille totakter, selvom jeg ellers er til Yamaha. Jawaen her virker også som en rigtig fin maskine - ligesom MZen var.
mar 2005
Følger: 4 Følgere: 239 MC-er: 5 Emner: 32 Svar: 1.158
Heldigvis ved vi bedre........
Har kørt mange omveje og fornøjelsesture på både JAWA og MZ. Og kører også med stor fornøjelse på mine Kinesere.
Så, god fornøjelse med din JAWA.......og en høj skal den også ha`.
KIM
jan 2010
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 13 Emner: 80 Svar: 441
mar 2007
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 46 Svar: 299
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 35 Svar: 109