BSA B31 Rigid 1946
4.713 visninger
|
Oprettet:
BSA B31 Rigid
Årgang:
1946
Motor:
350 ccm
Hestekræfter
ca 17
Fælge
Så fik jeg taget mig sammen til at forsøge mig som "fælgbygger", det var faktisk ikke så svært at bygge nye fælge op, man skulle bare tage sig god tid, og være omhyggelig med opspændingen af egerne!
Jeg lavede et "Storm P" stativ til selve opspændingen, hvor jeg fik rettet fælgen til at have et udslag på under 1 mm.
Jeg lavede et "Storm P" stativ til selve opspændingen, hvor jeg fik rettet fælgen til at have et udslag på under 1 mm.
Dæk
ganske almindelige klassiske 3,5 x 19"
Topfart
Puha, har kun været oppe på de 90 km/t men der var da lidt mere i den, den er jo en gammel dame, så den skal selvfølgelig behandles derefter.
Tuning
Nej da, "fy ord" i veterankredse
Styling
Den skal stå så tæt på det originale som overhovedet muligt
Ekstraudstyr
Den skal ikke overhænges med ting og sager, men jeg har da indkøbt et sæt læder sadeltasker i passende størrelse og design, og så har jeg fundet et bredere og mere fladt styr som skal monteres sammen med et spejl i enden af håndtaget, men efterhånden som jeg kommer målet vil der selvfølgelig komme opdaterede billeder.
Bemærkninger
BSA B31 er en af de gode gamle arbejdsheste, der blev designet i 1945 men først sat i produktion i 1946, da BSA fabrikken var færdig med at producere våben til 2 verdenskrig, så min tilhører den absolutte første årgang, hvilket også afspejler sig i både stel- og motornummeret.
Kendetegnet på netop årgang 1946 er, at den har speedometeret monteret i tanken, allerede i året efter altså i 1947 flyttede man det op i en holder på styret - så der er faktisk ikke ret mange med denne kuriositet, hvilket for mig gør den rigtig spændende.
En anden lille ting er, at vi her taler om model "Rigid" altså stivstel og kun med affjedring i selve sadlen.
Tanken er nu lakeret i de nye farver, sort, Grøn m/guldstafferinger, så nu er vi ved at være i mål!
Nu efter en lille konsultation over på Falster for at besøge "doktor Niels" (NB motor) i Hulebæk, er karburator og tænding justeret fuldstændigt så den nu starter ved første tråd på kick'en, og ved normal drifttemperatur går den helt ned på omkring 500 omdr./min. - det lyder fandme næsten som en fiskekutter, og hele cyklen står og dirrer for hvert stempeltslag, Man bliver helt salig ved lyden!
Kendetegnet på netop årgang 1946 er, at den har speedometeret monteret i tanken, allerede i året efter altså i 1947 flyttede man det op i en holder på styret - så der er faktisk ikke ret mange med denne kuriositet, hvilket for mig gør den rigtig spændende.
En anden lille ting er, at vi her taler om model "Rigid" altså stivstel og kun med affjedring i selve sadlen.
Tanken er nu lakeret i de nye farver, sort, Grøn m/guldstafferinger, så nu er vi ved at være i mål!
Nu efter en lille konsultation over på Falster for at besøge "doktor Niels" (NB motor) i Hulebæk, er karburator og tænding justeret fuldstændigt så den nu starter ved første tråd på kick'en, og ved normal drifttemperatur går den helt ned på omkring 500 omdr./min. - det lyder fandme næsten som en fiskekutter, og hele cyklen står og dirrer for hvert stempeltslag, Man bliver helt salig ved lyden!
BSA B31 Rigid
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
Den er bare for fed den BSA og de gamle englændere har bare den ondeste lyd, som ingen andre maskiner kan slå! Håber du får en masse gode timer med den og jeg får lejlighed til at se den "live" på et træf en dag! ;o)
aug 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 1
jan 2008
Følger: 17 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 4
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.458
maj 2004
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 27
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at den første gang jeg ansøgte om optagelse af min BSA for ca et halvt år siden - der blev den faktisk stemt ud og således nægtet optagelse, bare fordi, at der kun var fire billeder af mc'en og så et enkeltaf min Morris!
Men til Jesper's spørgsmål vedr Oldtimerløbet, så har BSA'en ikke været der endnu, det har været på mine tidligere Honda'er og sidste år i min gamle Morris Minor.
Til E.H.'s kommentar vedr. "bobning" så har det faktisk også været i mine overvejelser da den jo netop er stivstel, og har solosadel - og derfor faktisk kun skal have ændret lidt på forgaffel samt skærme og evt fælge, for at være i mål, så måske, man ved aldrig!
jan 2010
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 13 Emner: 80 Svar: 441
jun 2010
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 46
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 61
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
Super flot maskine. Kunne godt selv tænke mig en i samme stil engang.
Er det den du har været til Oldtilerløbet på?
Har selv været der nogle gange - senest (i år) på min Heinkel =)
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
Men jeg synes da du skal kigge forbi min Heinkel i stedet. Den er lidt mere hyggelig
maj 2004
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 27