Triumph T100R Daytona 'Geden' [Tidl. motorcykel] 1971
2.755 visninger
|
Oprettet:
Triumph T100R Daytona 'Geden'
Årgang:
1971
Motor:
490cc parallel twin
Boring x Slaglængde: 69x65,5 mm
Kompressionsratio: 9.0:1
Har "Roller (venstre) and Ball (højre)" krumtaplejer, hvilket tidligere var "plain" leje i venstre side (gu' ved hvad skidtet hedder på dansk).
Er en af de senere årgange, hvor knasten er skiftet til E3134 modellen med længere løft, og plejlstængerne er forstærkede.
Twin-karburatorer: Amal concentric 626 (26 mm)
Gearing: 18 tænder bagpå. V. 10mph i 4. gear snurrer motoren 763 omd/min, 4. gear
Oliedampe/dråber føres fra et overløb i olietanken, og ned til kæden.
14L tank
Spin-off oliefilter
Elektronisk tænding
Boring x Slaglængde: 69x65,5 mm
Kompressionsratio: 9.0:1
Har "Roller (venstre) and Ball (højre)" krumtaplejer, hvilket tidligere var "plain" leje i venstre side (gu' ved hvad skidtet hedder på dansk).
Er en af de senere årgange, hvor knasten er skiftet til E3134 modellen med længere løft, og plejlstængerne er forstærkede.
Twin-karburatorer: Amal concentric 626 (26 mm)
Gearing: 18 tænder bagpå. V. 10mph i 4. gear snurrer motoren 763 omd/min, 4. gear
Oliedampe/dråber føres fra et overløb i olietanken, og ned til kæden.
14L tank
Spin-off oliefilter
Elektronisk tænding
Hestekræfter
Ca. 41 HK v. 7400 omd., og det virker som om alle er hjemme
Fælge
Forchromet stål, stadig blanke og fine
8" Twin leading shoe tromlebremse foran
7" single leading shoe tromle bag
8" Twin leading shoe tromlebremse foran
7" single leading shoe tromle bag
Dæk
3.25x19 foran
4.00x18 bag
Avon semigroft udseende, og ret firkantede
4.00x18 bag
Avon semigroft udseende, og ret firkantede
Topfart
Udfra navnet T100R: 100 mph (ca. 160 km/t). Jeg har selv været oppe at runde 100km/t på vejen hjem, men speedometeret virker ikke så godt, så jeg er ikke helt sikker (made in UK).
Tuning
Kun fabrikstunet med skrappere knast og lidt forstærkninger i motoren.
Elektronisk tænding
Elektronisk tænding
Styling
Original fin lak
Ekstraudstyr
Holder til abuslåsen svejset til nummerpladeholderen. Blinklys (ryger nok af for de duer ikke). Bagagebærer. Amerikaner-styr (deraf navnet Geden). Den har en original værkstedshåndbog, et original reservedelskatalog samt en Haynes rep.bog. Plus den originale amerikanske reg. attest.
Bemærkninger
En fin lille maskine, der styrer og lyder rigtig godt. Jeg hentede den hjem dd. i et grimt regn- og blæsevejr, men nød hvert et minut af turen.
Den giver et stærkt højreben, men starter rigtig nemt.
Så vidt jeg ved er modellen opkaldt efter Daytona 200 miles løbet, efter triumph vandt i 1966, og er en peppet version af den almindelige T100 med enkeltkarburator.
Jeg regner med at få smidt et sæt ordentlige semi-knopdæk på hen mod vinteren, eller alternativt nogle ordentlige, moderne gadedæk.
Den har fået skiftet kobling for ikke lang tid siden, og fjedrene er da godt nok halvhårde ;) Så kan godt mærke min venstre hånd når jeg har kørt en tur.
Eneste 'fejl' ved maskinen er noget vel frisk oliepust fra ventildækslerne eller stødstangen, så skal ud at spænde efter imorgen (hvilket ikke hjalp meget).
Julen 2012 bød på et pakningssæt, så er ved at pakke toppen om.
Ud fra den originale reg. attest der stadig følger maskinen, kan jeg se at den d. 08/06/86 er blevet indregistreret i Wisconsin i USA, med 8800 miles på klokken (nu 25000). Før har den kørt i MN hvilket jeg tror er Minnesota.
Den giver et stærkt højreben, men starter rigtig nemt.
Så vidt jeg ved er modellen opkaldt efter Daytona 200 miles løbet, efter triumph vandt i 1966, og er en peppet version af den almindelige T100 med enkeltkarburator.
Jeg regner med at få smidt et sæt ordentlige semi-knopdæk på hen mod vinteren, eller alternativt nogle ordentlige, moderne gadedæk.
Den har fået skiftet kobling for ikke lang tid siden, og fjedrene er da godt nok halvhårde ;) Så kan godt mærke min venstre hånd når jeg har kørt en tur.
Eneste 'fejl' ved maskinen er noget vel frisk oliepust fra ventildækslerne eller stødstangen, så skal ud at spænde efter imorgen (hvilket ikke hjalp meget).
Julen 2012 bød på et pakningssæt, så er ved at pakke toppen om.
Ud fra den originale reg. attest der stadig følger maskinen, kan jeg se at den d. 08/06/86 er blevet indregistreret i Wisconsin i USA, med 8800 miles på klokken (nu 25000). Før har den kørt i MN hvilket jeg tror er Minnesota.
Triumph T100R Daytona 'Geden'
apr 2015
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 2 Svar: 5
apr 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 1
feb 2005
Følger: 29 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 112 Svar: 970
nov 2006
Følger: 68 Følgere: 69 MC-er: 25 Emner: 294 Svar: 1.891
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 24 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.368
Det lille oliepust, eller et par dråber olie på fliserne, er bare den engelske måde at pisse området af på
nov 2006
Følger: 68 Følgere: 69 MC-er: 25 Emner: 294 Svar: 1.891
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 765 MC-er: 20 Emner: 287 Svar: 1.846
feb 2005
Følger: 29 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 112 Svar: 970
Billederne giver slet ikke den kredit, som den unikke maskine kræver.