Yamaha FZR 1000 EXUP 1991
5.986 visninger
|
Oprettet:
Yamaha FZR 1000 EXUP
Årgang:
1991
Motor:
* 1002 cm3 - 4 cylindret, 4takts rækkemotor. Vandkølet. 2 overliggende knastaksler (DOCH). 20 ventiler.
Slagvolumen 1002 cm3. Boring/slag 75,5/56,0 mm. Karburering 4 stk Mikuni. Venturi ø 38mm. CV type, fladt spjæld. Faldstrøms karburatorer. Kompressionsforhold: 12,0:1. (Målte de 12 bar på alle propper ved test :-)!
* 5 trins gearkasse. Kobling, flerpladet, våd. Primærtræk; tandhjul. Sekundærtræk; kæde. Totalgearing: 4,76:1. Starter, elektrisk.
* 12 volt 440 watt vekselstrømsgenerator. Tænding; elektronisk.
* EXUP udstødningsregulering - ventil.
* Exup udgaven er en opgradering af den ældre FZR 1000 som "kun" ydede 130 Hk.
Slagvolumen 1002 cm3. Boring/slag 75,5/56,0 mm. Karburering 4 stk Mikuni. Venturi ø 38mm. CV type, fladt spjæld. Faldstrøms karburatorer. Kompressionsforhold: 12,0:1. (Målte de 12 bar på alle propper ved test :-)!
* 5 trins gearkasse. Kobling, flerpladet, våd. Primærtræk; tandhjul. Sekundærtræk; kæde. Totalgearing: 4,76:1. Starter, elektrisk.
* 12 volt 440 watt vekselstrømsgenerator. Tænding; elektronisk.
* EXUP udstødningsregulering - ventil.
* Exup udgaven er en opgradering af den ældre FZR 1000 som "kun" ydede 130 Hk.
Hestekræfter
* Maks. effekt: 145 hk / 106,7 kW ved 10000 o/min. Maks. moment: 106,6 Nm ved 8500 o/min.
* Litereffekt 145hk/l.
* Vægt/Kraft forhold 1,48 kg/hk.
* Litereffekt 145hk/l.
* Vægt/Kraft forhold 1,48 kg/hk.
Fælge
* Foran 3,5 " * 17.
* Bag 5,5 " * 17.
* Bag 5,5 " * 17.
Dæk
* Michelin Pilot Road 2 120*70-17.
* Michelin Pilot Road 2 180*55-17.
* Bremser - For: Dobbelte 320 mm skiver med 6-stemplede kaliber.
* Bremser - Bag: Enkelt 267 mm skive med 1-stemplet kaliber.
* Michelin Pilot Road 2 180*55-17.
* Bremser - For: Dobbelte 320 mm skiver med 6-stemplede kaliber.
* Bremser - Bag: Enkelt 267 mm skive med 1-stemplet kaliber.
Topfart
* 0-100 km/t på 2,8 sek. opgivet.
* 276 km/t opgivet (ikke afprøvet).
* 276 km/t opgivet (ikke afprøvet).
Tuning
* Den har mere end rigeligt med kræfter til mit forbrug og til de danske landeveje.
Styling
* En åben Remus potte i retro stil - syntes den passer fint på cyklen. Endvidere har den en fantastisk lyd - især efter justeringen af karburatorene.
* Cyklen er helt omlakeret - herunder motoramme m.v.
* Poleret stel.
* Sorte fælge (pianosort).
* Carbon forgaffel beskytter.
* Carbon tankdæksel protector - tankpad.
* Carbon monteret omkring speedometeret.
* Mini-blinker.
* Hvide urskiver.
* Der kommer nok nogle små ændringer, men i store træk så syntes jeg den står fint.
* Cyklen er helt omlakeret - herunder motoramme m.v.
* Poleret stel.
* Sorte fælge (pianosort).
* Carbon forgaffel beskytter.
* Carbon tankdæksel protector - tankpad.
* Carbon monteret omkring speedometeret.
* Mini-blinker.
* Hvide urskiver.
* Der kommer nok nogle små ændringer, men i store træk så syntes jeg den står fint.
Ekstraudstyr
* Ego - skal.
Bemærkninger
* Dette er min første mc. Jeg købte den i juni mdr. i år uden afgift og fik den toldsynet, hvorefter jeg med det samme søgte afgiften hjem. Da SKAT med deres nye it-system lod vente på sig med afgiftsvurderingen startede jeg så småt op med at renovere og klargøre cyklen.
Dette greb en del mere om sig end jeg havde regnet med og endte med, at skille stort set hele cyklen fra hinanden og få den serviceret, renset, stylet og omlarkeret. Som det fremgår på billederne så har jeg lagt en del timer i cyklen siden jeg fik den...
Cyklen er bl.a. serviceret med følgende:
* Nye dæk.
* Nye tændrør.
* Renset karburatorer + justering.
* Nyt olie + filter.
* Nye Bremser.
* Kæde renset og justeret.
* Skiftet bremse/koblingsvæske.
* Lavet ledningsnet.
* Monteret nye blink.
* Omlarkering af kåbe-dele.
* Larkeret fælge.
* Monteret carbon - protecters.
* Nyt sæde.
* Nye aluplader ved gearkasse.
* Skift af diverse dæksler, som var ridset/ramponeret.
* Justeret og strammet EXUP-ventil.
* Kompressionstestet - 12 bar på alle 4 cyl :-).
* Nye kronrørslejer + meget mere...
OBS: Cyklen har pt. kørt 30.*** km og er hentet i tyskland i 2010 af tidligere ejer.
Jeg har sikkert glemt noget, men det skulle i store træk være det... Jeg har været i heftig kamp med diverse mirakkelmidler :-)"
Jeg er godt tilfreds med resultatet af cyklen. Det er ikke en ny cykel og den koster ikke kassen, men tilgengæld kører der ikke en magen til på hvert et hjørne...
* Cyklen kører og styrer som en drøm og jeg har trods de få ture det er blevet til fået fin anerkendelse fra erfarene bikere, som syntes det er sjovt, at se sådan en gammel dame i den stand:-).
*Her er hvad MC revyen skrev om cyklen tilbage i 1992:
"Blandt super bikes er Yamaha FZR 1000 Exup kongen. Ikke bare har den ualmindelig mange hestekræfter, den har også den særlig Exupventil i udstødningen, der giver et rystende bundtræk.
Den lille ventil bliver styret elektronisk, og regulerer udstødningens modstand i forhold til motorens omdrejninger; Resultatet er kraft både forneden og foroven.
Fzr 1000 har også det stabile Deltabox stel, upside-down forgaffel, stor dimensionerede bremser, brede dæk og køreegenskaber af klasse. Den er stadig de serieproduceredes konge"
*EXUP model kontra alm. FZR 1000 er følgende:
- Andre knaster
- Exup udstødningsventil
- Større boring i cyl. fra 999 ccm til 1002 ccm.
- USD forgaffel
- Ændret hælding på motor til 35 grader.
________________________________________________
Tag godt imod den...
Dette greb en del mere om sig end jeg havde regnet med og endte med, at skille stort set hele cyklen fra hinanden og få den serviceret, renset, stylet og omlarkeret. Som det fremgår på billederne så har jeg lagt en del timer i cyklen siden jeg fik den...
Cyklen er bl.a. serviceret med følgende:
* Nye dæk.
* Nye tændrør.
* Renset karburatorer + justering.
* Nyt olie + filter.
* Nye Bremser.
* Kæde renset og justeret.
* Skiftet bremse/koblingsvæske.
* Lavet ledningsnet.
* Monteret nye blink.
* Omlarkering af kåbe-dele.
* Larkeret fælge.
* Monteret carbon - protecters.
* Nyt sæde.
* Nye aluplader ved gearkasse.
* Skift af diverse dæksler, som var ridset/ramponeret.
* Justeret og strammet EXUP-ventil.
* Kompressionstestet - 12 bar på alle 4 cyl :-).
* Nye kronrørslejer + meget mere...
OBS: Cyklen har pt. kørt 30.*** km og er hentet i tyskland i 2010 af tidligere ejer.
Jeg har sikkert glemt noget, men det skulle i store træk være det... Jeg har været i heftig kamp med diverse mirakkelmidler :-)"
Jeg er godt tilfreds med resultatet af cyklen. Det er ikke en ny cykel og den koster ikke kassen, men tilgengæld kører der ikke en magen til på hvert et hjørne...
* Cyklen kører og styrer som en drøm og jeg har trods de få ture det er blevet til fået fin anerkendelse fra erfarene bikere, som syntes det er sjovt, at se sådan en gammel dame i den stand:-).
*Her er hvad MC revyen skrev om cyklen tilbage i 1992:
"Blandt super bikes er Yamaha FZR 1000 Exup kongen. Ikke bare har den ualmindelig mange hestekræfter, den har også den særlig Exupventil i udstødningen, der giver et rystende bundtræk.
Den lille ventil bliver styret elektronisk, og regulerer udstødningens modstand i forhold til motorens omdrejninger; Resultatet er kraft både forneden og foroven.
Fzr 1000 har også det stabile Deltabox stel, upside-down forgaffel, stor dimensionerede bremser, brede dæk og køreegenskaber af klasse. Den er stadig de serieproduceredes konge"
*EXUP model kontra alm. FZR 1000 er følgende:
- Andre knaster
- Exup udstødningsventil
- Større boring i cyl. fra 999 ccm til 1002 ccm.
- USD forgaffel
- Ændret hælding på motor til 35 grader.
________________________________________________
Tag godt imod den...
Yamaha FZR 1000 EXUP
dec 2006
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 5 Emner: 6 Svar: 35
http://www.motorcykelgalleri.dk/marked/tuning/slipon-udstoedning-fzr1000exup/182117
aug 2007
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 115
dec 2008
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 1
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 168
Den er renoveret i rigtig go stil, så den har fået det her eksklusive look, med gode detaljer. Rigtig flot.
Høj herfra
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.813
jan 2004
Følger: 16 Følgere: 14 MC-er: 5 Emner: 13 Svar: 238
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 172 MC-er: 6 Svar: 220
Prøv at se et af mine albums, jeg satte for et par siden selv en FZR i stand.. Og som du skriver er/var det sjovt at have noget andre ikke har. Ihvertfald af udsende...
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 87 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
dec 2008
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 1
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 301