{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Yamaha FZR 1000 EXUP 1991

5.986 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Morten M
Mand | 40 år | Oprettet: 18. dec 2008


Yamaha FZR 1000 EXUP

Årgang:
1991
Motor:
* 1002 cm3 - 4 cylindret, 4takts rækkemotor. Vandkølet. 2 overliggende knastaksler (DOCH). 20 ventiler.
Slagvolumen 1002 cm3. Boring/slag 75,5/56,0 mm. Karburering 4 stk Mikuni. Venturi ø 38mm. CV type, fladt spjæld. Faldstrøms karburatorer. Kompressionsforhold: 12,0:1. (Målte de 12 bar på alle propper ved test :-)!


* 5 trins gearkasse. Kobling, flerpladet, våd. Primærtræk; tandhjul. Sekundærtræk; kæde. Totalgearing: 4,76:1. Starter, elektrisk.

* 12 volt 440 watt vekselstrømsgenerator. Tænding; elektronisk.

* EXUP udstødningsregulering - ventil.

* Exup udgaven er en opgradering af den ældre FZR 1000 som "kun" ydede 130 Hk.
Hestekræfter
* Maks. effekt: 145 hk / 106,7 kW ved 10000 o/min. Maks. moment: 106,6 Nm ved 8500 o/min.

* Litereffekt 145hk/l.

* Vægt/Kraft forhold 1,48 kg/hk.
Fælge
* Foran 3,5 " * 17.

* Bag 5,5 " * 17.

Dæk
* Michelin Pilot Road 2 120*70-17.

* Michelin Pilot Road 2 180*55-17.


* Bremser - For: Dobbelte 320 mm skiver med 6-stemplede kaliber.

* Bremser - Bag: Enkelt 267 mm skive med 1-stemplet kaliber.
Topfart
* 0-100 km/t på 2,8 sek. opgivet.

* 276 km/t opgivet (ikke afprøvet).
Tuning
* Den har mere end rigeligt med kræfter til mit forbrug og til de danske landeveje.
Styling
* En åben Remus potte i retro stil - syntes den passer fint på cyklen. Endvidere har den en fantastisk lyd - især efter justeringen af karburatorene.

* Cyklen er helt omlakeret - herunder motoramme m.v.

* Poleret stel.

* Sorte fælge (pianosort).

* Carbon forgaffel beskytter.

* Carbon tankdæksel protector - tankpad.

* Carbon monteret omkring speedometeret.

* Mini-blinker.

* Hvide urskiver.


* Der kommer nok nogle små ændringer, men i store træk så syntes jeg den står fint.
Ekstraudstyr
* Ego - skal.

Bemærkninger
* Dette er min første mc. Jeg købte den i juni mdr. i år uden afgift og fik den toldsynet, hvorefter jeg med det samme søgte afgiften hjem. Da SKAT med deres nye it-system lod vente på sig med afgiftsvurderingen startede jeg så småt op med at renovere og klargøre cyklen.

Dette greb en del mere om sig end jeg havde regnet med og endte med, at skille stort set hele cyklen fra hinanden og få den serviceret, renset, stylet og omlarkeret. Som det fremgår på billederne så har jeg lagt en del timer i cyklen siden jeg fik den...

Cyklen er bl.a. serviceret med følgende:

* Nye dæk.
* Nye tændrør.
* Renset karburatorer + justering.
* Nyt olie + filter.
* Nye Bremser.
* Kæde renset og justeret.
* Skiftet bremse/koblingsvæske.
* Lavet ledningsnet.
* Monteret nye blink.
* Omlarkering af kåbe-dele.
* Larkeret fælge.
* Monteret carbon - protecters.
* Nyt sæde.
* Nye aluplader ved gearkasse.
* Skift af diverse dæksler, som var ridset/ramponeret.
* Justeret og strammet EXUP-ventil.
* Kompressionstestet - 12 bar på alle 4 cyl :-).
* Nye kronrørslejer + meget mere...

OBS: Cyklen har pt. kørt 30.*** km og er hentet i tyskland i 2010 af tidligere ejer.

Jeg har sikkert glemt noget, men det skulle i store træk være det... Jeg har været i heftig kamp med diverse mirakkelmidler :-)"

Jeg er godt tilfreds med resultatet af cyklen. Det er ikke en ny cykel og den koster ikke kassen, men tilgengæld kører der ikke en magen til på hvert et hjørne...


* Cyklen kører og styrer som en drøm og jeg har trods de få ture det er blevet til fået fin anerkendelse fra erfarene bikere, som syntes det er sjovt, at se sådan en gammel dame i den stand:-).



*Her er hvad MC revyen skrev om cyklen tilbage i 1992:

"Blandt super bikes er Yamaha FZR 1000 Exup kongen. Ikke bare har den ualmindelig mange hestekræfter, den har også den særlig Exupventil i udstødningen, der giver et rystende bundtræk.
Den lille ventil bliver styret elektronisk, og regulerer udstødningens modstand i forhold til motorens omdrejninger; Resultatet er kraft både forneden og foroven.
Fzr 1000 har også det stabile Deltabox stel, upside-down forgaffel, stor dimensionerede bremser, brede dæk og køreegenskaber af klasse. Den er stadig de serieproduceredes konge"


*EXUP model kontra alm. FZR 1000 er følgende:

- Andre knaster
- Exup udstødningsventil
- Større boring i cyl. fra 999 ccm til 1002 ccm.
- USD forgaffel
- Ændret hælding på motor til 35 grader.
________________________________________________

Tag godt imod den...


Kommentér på:
Yamaha FZR 1000 EXUP
Annonce