{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Dnepr K750M [Tidl. motorcykel] 1967

7.445 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Peter K
Mand | 77 år | Oprettet: 13. sep 2011


Dnepr K750M

Udfordringer
Årgang:
1967
Motor:
2-cyl. sideventilet boxer på 750 cc.
Hestekræfter
27 v. 4.900 o/m. De er der allesammen, og der har ikke sneget sig en eneste pony med ind.
Fælge
19" nye, runde og engelske. Russiske fælge kommer mest i varierende grader af ovale og eksede. Det betyder ikke så meget på de fleste af vejene derovre, et ottekantet hjul mærkes alligevel ikke, men her er det lidt anderledes.
Dæk
Russiske, naturligvis, nye 19 x 3.75. De har et dårligt rygte, hvorfor ved jeg ikke efter at have kørt 3000 km på dem.
Topfart
90 er opnåeligt, men ikke tilrådeligt. 80 er meget bedre, og til daglig holder vi fint trit med trafikken på landevejen. Motorvej holder vi os væk fra medmindre det ikke kan undgås, Storebælt f.eks. Er vi tvunget til motorvej, holder vi trit med lastbilerne. Holder man sig på de 70 den er designet til, har man fornemmelsen af uforgængelighed. Den kan køre over 80, det beviser et dyrt foto fra politiet.
Tuning
nej..... Men jeg har snydt lidt. Den er bygget til blyholdig 68 oktan. Det kan man ikke få, ikke engang i Rusland. Den er ombygget med stempler, ventiler og ventilsæder så jeg kan køre på almindelig blyfri 92.
Styling
Original russisk anno 1967. Den har fået en uoriginal vindskærm på sidevognen, et ultimativt krav fra fruen for at køre med.

Den er også blevet en anelse mere blank end tiltænkt, og der har sneget sig et par rustfri bolte ind hist og pist så de er til at få af igen. Det er som når man restaurerer gamle både: Den ene rustfri skrue tager den anden, næsten lige meget hvor meget man passer på det ikke sker. Rustfrit ER smart - men uoriginalt.
Ekstraudstyr
Ingenting, bortset fra vindskærmen. Til at begynde med var ekstraudstyret et opladet reservebatteri. Når det monterede døde, blev det andet sat på og kursen sat direkte hjem, og uden lys hvis der ikke var modkørende. En ny dynamo fjernede behovet for det, og LED kørelys hjælper gevaldigt på strømforbruget. 6V og 60W giver lidt udfordringer når man kører med lys på. En veteran behøver ikke køre med lys, men det er bedst at gøre det, for bilister ser ikke motorcykler, og ser de os kører de ud alligevel.
Bemærkninger
Det her er ikke en Dnepr, og det er slet ikke en Ural, det er en KMZ. Den første motorcykel der hed Dnepr var den meget elegante 500 cc topventilede M52 fra november 1967, hvorefter navnet blev brugt på alle modeller indtil man lukkede definitivt November 2011. Samtidigt skiftede IMZ navn til Ural, og produceres stadig i Irbit, dog på en ny fabrik. Fabrikkerne hedder KMZ og IMZ, og modellerne Dnepr og Ural. Ligesom Toyota og Ford med modellerne Avensis og Mondeo.

De nye har Brembo skivebremser, ABS, DensoNippon 12V, elstart, elektronisk indsprøjtning og alt muligt smart. De kan indregistreres i Tyskland, men det betyder ikke automatisk man kan i Danmark.
Kommentér på:
Dnepr K750M
Annonce