Dnepr K750M [Tidl. motorcykel] 1967
7.568 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
18 Kommentarer
Dnepr K750M
Årgang:
1967
Motor:
2-cyl. sideventilet boxer på 750 cc.
Hestekræfter
27 v. 4.900 o/m. De er der allesammen, og der har ikke sneget sig en eneste pony med ind.
Fælge
19" nye, runde og engelske. Russiske fælge kommer mest i varierende grader af ovale og eksede. Det betyder ikke så meget på de fleste af vejene derovre, et ottekantet hjul mærkes alligevel ikke, men her er det lidt anderledes.
Dæk
Russiske, naturligvis, nye 19 x 3.75. De har et dårligt rygte, hvorfor ved jeg ikke efter at have kørt 3000 km på dem.
Topfart
90 er opnåeligt, men ikke tilrådeligt. 80 er meget bedre, og til daglig holder vi fint trit med trafikken på landevejen. Motorvej holder vi os væk fra medmindre det ikke kan undgås, Storebælt f.eks. Er vi tvunget til motorvej, holder vi trit med lastbilerne. Holder man sig på de 70 den er designet til, har man fornemmelsen af uforgængelighed. Den kan køre over 80, det beviser et dyrt foto fra politiet.
Tuning
nej..... Men jeg har snydt lidt. Den er bygget til blyholdig 68 oktan. Det kan man ikke få, ikke engang i Rusland. Den er ombygget med stempler, ventiler og ventilsæder så jeg kan køre på almindelig blyfri 92.
Styling
Original russisk anno 1967. Den har fået en uoriginal vindskærm på sidevognen, et ultimativt krav fra fruen for at køre med.
Den er også blevet en anelse mere blank end tiltænkt, og der har sneget sig et par rustfri bolte ind hist og pist så de er til at få af igen. Det er som når man restaurerer gamle både: Den ene rustfri skrue tager den anden, næsten lige meget hvor meget man passer på det ikke sker. Rustfrit ER smart - men uoriginalt.
Den er også blevet en anelse mere blank end tiltænkt, og der har sneget sig et par rustfri bolte ind hist og pist så de er til at få af igen. Det er som når man restaurerer gamle både: Den ene rustfri skrue tager den anden, næsten lige meget hvor meget man passer på det ikke sker. Rustfrit ER smart - men uoriginalt.
Ekstraudstyr
Ingenting, bortset fra vindskærmen. Til at begynde med var ekstraudstyret et opladet reservebatteri. Når det monterede døde, blev det andet sat på og kursen sat direkte hjem, og uden lys hvis der ikke var modkørende. En ny dynamo fjernede behovet for det, og LED kørelys hjælper gevaldigt på strømforbruget. 6V og 60W giver lidt udfordringer når man kører med lys på. En veteran behøver ikke køre med lys, men det er bedst at gøre det, for bilister ser ikke motorcykler, og ser de os kører de ud alligevel.
Bemærkninger
Det her er ikke en Dnepr, og det er slet ikke en Ural, det er en KMZ. Den første motorcykel der hed Dnepr var den meget elegante 500 cc topventilede M52 fra november 1967, hvorefter navnet blev brugt på alle modeller indtil man lukkede definitivt November 2011. Samtidigt skiftede IMZ navn til Ural, og produceres stadig i Irbit, dog på en ny fabrik. Fabrikkerne hedder KMZ og IMZ, og modellerne Dnepr og Ural. Ligesom Toyota og Ford med modellerne Avensis og Mondeo.
De nye har Brembo skivebremser, ABS, DensoNippon 12V, elstart, elektronisk indsprøjtning og alt muligt smart. De kan indregistreres i Tyskland, men det betyder ikke automatisk man kan i Danmark.
De nye har Brembo skivebremser, ABS, DensoNippon 12V, elstart, elektronisk indsprøjtning og alt muligt smart. De kan indregistreres i Tyskland, men det betyder ikke automatisk man kan i Danmark.
Dnepr K750M
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 850
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 850
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 850
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Svar: 2
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 8
Super flot retro cykel.. Ku godt lide din kommentar til Triumpfen(ss100).. Fint at en "ældre" herre bruger ordret `kussemagnet`
Høj til dig.... Og god sommer..
dec 2008
Følger: 16 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 1
Hej Peter du lyder da som en rigtig hyggelig mand, en høj til din Russer.
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
Ja den er fin
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Svar: 3
dejlig flot mc ,den står flot
feb 2008
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 4 Emner: 4 Svar: 108
Og ja, det kan ligne jeg har ural sidevogn, men det er den tidligere ejer der har skåret hul og sat en lem i. Meget praktisk, han går også selv lavet bagage bærere - alt andet er originalt og det bliver den ved med at være.
/Brian C.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 81 Svar: 907
Flot gammel russer.. Den ser godt ud.
jun 2006
Følger: 156 Følgere: 152 MC-er: 9 Emner: 237 Svar: 1.869
rigtig flot cykel du har!
så at du skrev noget med nogle rigtige kmz mærker.. ved du evt hvor man kan købe sådan nogle henne?
købte den med de bmw mærker, og synes nemlig selv at den skal køre med de rigtige mærker, men har ikke kunne finde nogen endnu desværre..
mar 2005
Følger: 32 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 53 Svar: 523
Så skulle det være sagt
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 26 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.463
Retro for alle pengene ...
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
Der kommer sgu nogle russere på forumet for tiden.
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 26 MC-er: 9 Annoncer: 1 Emner: 14 Svar: 140
Den er virkelig retro flot.. tillykke og velkommen