{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

MZ ETZ 125 Deluxe [Tidl. motorcykel] 1990

3.867 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

CrazyCatman
Mand | 39 år | Oprettet: 18. jun 2008


MZ ETZ 125 Deluxe

Årgang:
1990
Motor:
IFA Type EM 125, 1 cylinderet 2 taktsmotor (med selvsmørring) og CDI-tænding
Med en boring og slaglængde på 58mm x 52mm har den lille motor en størrelse på 123ccm.
Kompressionen ligger på 10:1.
Karburatoren er en BVF 22 N 2-2 (22mm) - men kan vist skiftes ud med en Mikuni der er lidt bedre kvalitet.

Der er sat en Bosch tændspole på - ligner mest af alt noget fra en bil. Men det fungerer nu meget godt.

Jeg kører med et NGK BR7HS tændrør
Hestekræfter
10,2 HK / 7.5 kW v./ 6.000 omdr./min
12.3 Nm @ 5.500 omdr./min

Kilde: Officiel værkstedsmanual fra IFA-Kombinates Zweiradfahrzeuge
Fælge
1.60 x 18 foran
1.85 x 16 bagpå

Bremserne består af en ø280mm hydraulisk skivebremse foran og en ø 150mm mekanisk tromsebremse bagpå.
Dæk
Jeg har kun fået kontrolleret det ene dæk - det var et Pirelli.
Topfart
100 km/t
0-80 km/t på 12,5 sekunder
Og ved en kørsel på 100 km bruger den ca 3,5 liter brændstof.
Tuning
Tun-udstødning.
(overvejer dog at købe et komplet 15HK-tunsæt i Tyskland)
Styling
Lakken er "ny" - men meget dårlig - den bliver nok lavet om... engang - måske... hvis tiden vil...
Måske smider jeg en gammel fuldkåbe på - bare fordi man kan.
Ekstraudstyr
Ekstra udstyr? Vi taler om en maskine fra DDR?! Det findes ikke: men en rulle gaffa-tape skal da købes.

Faldt over et sæt gamle militære sidekasser i stål; de skal på MZen, når jeg har fået lavet et fint beslag. De passer rigtig godt til den, men indtil videre må de liggen oven på sædet.
Bemærkninger
Dette er min 4. MC. Fik den i en byttehandel for min første RD350 i december 2010.
Byttet til en Honda CB350 med Joe's Garage i foråret 2011.

Maskinen er fra 1990 i følge typepladen, men første indreg.dato er i juli 1993. Den er i sin tid solgt hos Bruun-Larsen & Søn (i følge klistermærke på bagsvingeren), så den er nok dansk fra ny, men bare sent solgt.

Dette er vist en rigtig luxus MZ - meget mere "moderne" end den "Lys-ligeud" som min kammerat havde da han var ung: der er selvblanding, elektronisk tænding, hydraulisk skivebremse og meget mere - det er faktisk næsten en helt rigtig motorcykel ;)

Knallerten her skal bruges til helårskørsel - så længe vejene er nogenlunde til det. Jeg fortyder dog lidt at jeg ikke købte en 251er, da den vist kan køre med sidevogn, og det tror jeg ikke denne kan - men pyt, vi skal nok få det sjovt alligevel :D

Jeg har skiftet sikringsboksen ud med 4 fladsikringsholdere.
Kommentér på:
MZ ETZ 125 Deluxe
Annonce