MZ ETZ 125 Deluxe [Tidl. motorcykel] 1990
3.843 visninger
|
Oprettet:
MZ ETZ 125 Deluxe
Årgang:
1990
Motor:
IFA Type EM 125, 1 cylinderet 2 taktsmotor (med selvsmørring) og CDI-tænding
Med en boring og slaglængde på 58mm x 52mm har den lille motor en størrelse på 123ccm.
Kompressionen ligger på 10:1.
Karburatoren er en BVF 22 N 2-2 (22mm) - men kan vist skiftes ud med en Mikuni der er lidt bedre kvalitet.
Der er sat en Bosch tændspole på - ligner mest af alt noget fra en bil. Men det fungerer nu meget godt.
Jeg kører med et NGK BR7HS tændrør
Med en boring og slaglængde på 58mm x 52mm har den lille motor en størrelse på 123ccm.
Kompressionen ligger på 10:1.
Karburatoren er en BVF 22 N 2-2 (22mm) - men kan vist skiftes ud med en Mikuni der er lidt bedre kvalitet.
Der er sat en Bosch tændspole på - ligner mest af alt noget fra en bil. Men det fungerer nu meget godt.
Jeg kører med et NGK BR7HS tændrør
Hestekræfter
10,2 HK / 7.5 kW v./ 6.000 omdr./min
12.3 Nm @ 5.500 omdr./min
Kilde: Officiel værkstedsmanual fra IFA-Kombinates Zweiradfahrzeuge
12.3 Nm @ 5.500 omdr./min
Kilde: Officiel værkstedsmanual fra IFA-Kombinates Zweiradfahrzeuge
Fælge
1.60 x 18 foran
1.85 x 16 bagpå
Bremserne består af en ø280mm hydraulisk skivebremse foran og en ø 150mm mekanisk tromsebremse bagpå.
1.85 x 16 bagpå
Bremserne består af en ø280mm hydraulisk skivebremse foran og en ø 150mm mekanisk tromsebremse bagpå.
Dæk
Jeg har kun fået kontrolleret det ene dæk - det var et Pirelli.
Topfart
100 km/t
0-80 km/t på 12,5 sekunder
Og ved en kørsel på 100 km bruger den ca 3,5 liter brændstof.
0-80 km/t på 12,5 sekunder
Og ved en kørsel på 100 km bruger den ca 3,5 liter brændstof.
Tuning
Tun-udstødning.
(overvejer dog at købe et komplet 15HK-tunsæt i Tyskland)
(overvejer dog at købe et komplet 15HK-tunsæt i Tyskland)
Styling
Lakken er "ny" - men meget dårlig - den bliver nok lavet om... engang - måske... hvis tiden vil...
Måske smider jeg en gammel fuldkåbe på - bare fordi man kan.
Måske smider jeg en gammel fuldkåbe på - bare fordi man kan.
Ekstraudstyr
Ekstra udstyr? Vi taler om en maskine fra DDR?! Det findes ikke: men en rulle gaffa-tape skal da købes.
Faldt over et sæt gamle militære sidekasser i stål; de skal på MZen, når jeg har fået lavet et fint beslag. De passer rigtig godt til den, men indtil videre må de liggen oven på sædet.
Faldt over et sæt gamle militære sidekasser i stål; de skal på MZen, når jeg har fået lavet et fint beslag. De passer rigtig godt til den, men indtil videre må de liggen oven på sædet.
Bemærkninger
Dette er min 4. MC. Fik den i en byttehandel for min første RD350 i december 2010.
Byttet til en Honda CB350 med Joe's Garage i foråret 2011.
Maskinen er fra 1990 i følge typepladen, men første indreg.dato er i juli 1993. Den er i sin tid solgt hos Bruun-Larsen & Søn (i følge klistermærke på bagsvingeren), så den er nok dansk fra ny, men bare sent solgt.
Dette er vist en rigtig luxus MZ - meget mere "moderne" end den "Lys-ligeud" som min kammerat havde da han var ung: der er selvblanding, elektronisk tænding, hydraulisk skivebremse og meget mere - det er faktisk næsten en helt rigtig motorcykel ;)
Knallerten her skal bruges til helårskørsel - så længe vejene er nogenlunde til det. Jeg fortyder dog lidt at jeg ikke købte en 251er, da den vist kan køre med sidevogn, og det tror jeg ikke denne kan - men pyt, vi skal nok få det sjovt alligevel :D
Jeg har skiftet sikringsboksen ud med 4 fladsikringsholdere.
Byttet til en Honda CB350 med Joe's Garage i foråret 2011.
Maskinen er fra 1990 i følge typepladen, men første indreg.dato er i juli 1993. Den er i sin tid solgt hos Bruun-Larsen & Søn (i følge klistermærke på bagsvingeren), så den er nok dansk fra ny, men bare sent solgt.
Dette er vist en rigtig luxus MZ - meget mere "moderne" end den "Lys-ligeud" som min kammerat havde da han var ung: der er selvblanding, elektronisk tænding, hydraulisk skivebremse og meget mere - det er faktisk næsten en helt rigtig motorcykel ;)
Knallerten her skal bruges til helårskørsel - så længe vejene er nogenlunde til det. Jeg fortyder dog lidt at jeg ikke købte en 251er, da den vist kan køre med sidevogn, og det tror jeg ikke denne kan - men pyt, vi skal nok få det sjovt alligevel :D
Jeg har skiftet sikringsboksen ud med 4 fladsikringsholdere.
MZ ETZ 125 Deluxe
dec 2006
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 63
Det var forøvrigt mig det satte den Bosch tændspole på, den kom fra en Volvo. Den virkede megt bedre end de gamle MZ spole der sad på
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 212 Svar: 1.310
okay cool ja jeg kunne nemlig godt tænke mig at køre på søndag så det passer jo helt fint.
Håber dog at vejret holder som det skal på søndag.
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 212 Svar: 1.310
De er da meget fede men ja noget i den stil tror jeg nok det skal være.
Hmm måske man skulle gå efter lidt naked/streetfighter stil.
Angående turen mener du så ikke faktaen på amagerbrogade ved siden af Dronning Elisabeths alle?
Skal bare lige være sikker :O)
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 212 Svar: 1.310
Kan ikke se dine spejle på de billeder du har din mz'er
men er det disse runde som du mener?
http://www.masi-import.dk/?page=545&ref=
Dem synes jeg ikke lige passer over på min mc.
Det skal være sport/gade spejle og ikke chrom. Jeg overvejer at gøre min xj 600 mere moderne ved at købe nogle småting så som spejle, håndtag og fodhviler og hvad jeg nu ellers kan finde på.
Nu tænker jeg også at det heller ikke skal koste en formue i dele og derfor tænker jeg også økonomisk.
Jeg er i fuld gang med at gøre den klar til sæsonen og bakken
sep 2009
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 1
den er bare superfed
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Jeg havde en kammerat ude og teste den og han syntes den kørte godt. Men mener dog den er for lille til sidevogn, så 251eren ville nu ikke være dårligt, selvom det er tungt at køre med sådan en kasse på - men man har nok bedre tyngde punkt end som solo - men 125eren er som du siger, Morten, nok bedre med de veje vi har for tiden.
Nej, du har ret Russer... Jeg må skynde mig at styrte så jeg har en grund igen
Tak for alle de gode kommentarer
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.453
Og 125'eren er lettere end 251'eren - absolut en fordel, når føret er som nu, skulle jeg mene ...
jan 2010
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 13 Emner: 80 Svar: 441
velkommen til.
mar 2005
Følger: 4 Følgere: 239 MC-er: 5 Emner: 32 Svar: 1.158
Sådan en fin MZ skal da også bare ind.Tillykke med den.
KIM
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Det var da ikke længe den afventede optagelse!