Suzuki VZR 1800 2009
4.903 visninger
|
Oprettet:
Suzuki VZR 1800
Årgang:
2009
Motor:
VZR 1800 også kendt under M109R kan købes.
Hestekræfter
125 Hk standart, nu med andre Udstødninger luftfilret samt Power Commander 150 HK. 126 Hk. på baghjulet.
Fælge
Poleret Alu.
Dæk
Topfart
240+
Tuning
Powercomander mm...
Styling
alt hvad der kan findes og købes for penge, ;-)
Ekstraudstyr
Bemærkninger
Her er lige hvad pressen skrev da den kom frem :.
Når den slentrer af sted med få omdrejninger tøffer motoren herligt, netop som sådan en kæmpe V2-motor skal. Men når den kommer op over 4.000 omdrejninger i minuttet ændrer den karakter. Overraskende meget. Motoren sender voldsomme kræfter ned i det totalt brede baghjul, og trods vægten rykker motorcyklen hurtigt.
Prisen og det lidt aggressive udseende spiller selvfølgelig ind. Men måske er snarere maskinens dobbelthed, det at frækheden er med som bonus, der er en af de afgørende grunde til, at Suzukis VZR 1800, er blevet årets supersælger blandt mammut-cruiserne. Allerede før sommerferien var der solgt over 50 eksemplarer i Danmark, og der er stadig gang i den.
For at få den særlige effekt ud af den vandkølede motor har den fået nogle store stempler med en ret kort slaglængde. Motoren har fire ventiler per cylinder, to gasspjæld og to indsprøjtningsdyser på hver af de cylindre. Resultatet er, at motoren trods størrelsen er meget omdrejningsvillig. Den topper først ved 7.500 omdrejninger, og undervejs derop leverer den både 125 hestekræfter og en voldsomt moment.
Uden vibrationer
Og den gør det vel at mærke uden at ryste eller vibrere ubehageligt. Så når kørslen er på de almindelige veje er der god grund til at holde øje med speedometret, hvis ikke en blitz skal forstyrre turen. For måske netop på grund af maskinens størrelse mærkes farten ikke.
Først ude på motorvejen er denne advarsel knap så nødvendig. For - som på alle nøgne motorcykler med så bredt et styr - er Suzukien i virkeligheden sjovest op til godt 100 km/t. Over 130 km/t gælder det mest om at holde sig fast. Derfor kan det også lyde næsten absurd, at 5. gear bremser op, når farten når 200 km/t. For hvem kan holde sig i sadlen helt op til den fart?
Måske vil det være synd for udseendet, men hvis denne mammut skal bruges til længere ture må det være nødvendigt med et vindspejl. Ellers skal der holdes gode pauser med korte mellemrum, hvis ikke man vil kunne binde sine snørebånd uden at bukke sig efter ferien. Vindspejlet kan endnu ikke fås som ekstraudstyr i Danmark, men det findes i USA, hvor VZR 1800 har sit største marked, så det vil være muligt at finde frem til det.
Voldsom vægt
Ekvipagens vægt er voldsom. Den tørre vægt er 315 kg, så med benzin, en voksen kører, måske en bagsædepassager og lidt bagage er der hurtigt tale om et halvt ton dødvægt. Så det er med stor respekt, at førerpladsen indtages og vejene tages i besiddelse.
Tyngdepunktet er lavt, så i hvert fald for en velvoksen person, er den let nok at håndtere inde i byen. Den er til at regne med. Men både i byens skarpe sving og ude på mere snoede veje kræver det faktisk i starten ret meget selvtillid at lægge den rundt om hjørnerne.
Det voldsomt brede bagdæk - 240/40 - hjælper heller ikke til, men efter nogle hundrede kilometer på mere eller mindre snoede svenske skovveje kom kontakten med maskinen og dens opførsel. Og så blev det faktisk rigtig sjovt, især når vi fandt de lidt større veje med bløde kurver, hvor vi kunne buldre rundt i ro og mag.
Ingen har lyst til at katastrofebremse sådan en kolos. Men skivebremserne har Suzuki snuppet fra en af de hurtige sportsmaskiner, så de kan godt stoppe de mange kilo ret effektivt, når det er nødvendigt. Affjedringen er også ret bastant og styrker oplevelsen af en kontant og troværdig opførsel.
Det brede styr og den velpolstrede saddel giver en behagelig siddestilling, i hvert fald for en times tid ad gangen. Men til gengæld giver de fremrykkede fodhvilere det eneste virkelige problem med denne motorcykel. For selv om man har en stor levefod, må det være muligt at placere fødderne på fodhvilerne uden hele tiden at komme i konflikt med gear - og ikke mindst bremsepedalerne. Det var det ikke for undertegnede, som savnede et par rigtige cruiser-fodplader, der kunne give mulighed for at flytte lidt på fødderne under kørslen.
Når den slentrer af sted med få omdrejninger tøffer motoren herligt, netop som sådan en kæmpe V2-motor skal. Men når den kommer op over 4.000 omdrejninger i minuttet ændrer den karakter. Overraskende meget. Motoren sender voldsomme kræfter ned i det totalt brede baghjul, og trods vægten rykker motorcyklen hurtigt.
Prisen og det lidt aggressive udseende spiller selvfølgelig ind. Men måske er snarere maskinens dobbelthed, det at frækheden er med som bonus, der er en af de afgørende grunde til, at Suzukis VZR 1800, er blevet årets supersælger blandt mammut-cruiserne. Allerede før sommerferien var der solgt over 50 eksemplarer i Danmark, og der er stadig gang i den.
For at få den særlige effekt ud af den vandkølede motor har den fået nogle store stempler med en ret kort slaglængde. Motoren har fire ventiler per cylinder, to gasspjæld og to indsprøjtningsdyser på hver af de cylindre. Resultatet er, at motoren trods størrelsen er meget omdrejningsvillig. Den topper først ved 7.500 omdrejninger, og undervejs derop leverer den både 125 hestekræfter og en voldsomt moment.
Uden vibrationer
Og den gør det vel at mærke uden at ryste eller vibrere ubehageligt. Så når kørslen er på de almindelige veje er der god grund til at holde øje med speedometret, hvis ikke en blitz skal forstyrre turen. For måske netop på grund af maskinens størrelse mærkes farten ikke.
Først ude på motorvejen er denne advarsel knap så nødvendig. For - som på alle nøgne motorcykler med så bredt et styr - er Suzukien i virkeligheden sjovest op til godt 100 km/t. Over 130 km/t gælder det mest om at holde sig fast. Derfor kan det også lyde næsten absurd, at 5. gear bremser op, når farten når 200 km/t. For hvem kan holde sig i sadlen helt op til den fart?
Måske vil det være synd for udseendet, men hvis denne mammut skal bruges til længere ture må det være nødvendigt med et vindspejl. Ellers skal der holdes gode pauser med korte mellemrum, hvis ikke man vil kunne binde sine snørebånd uden at bukke sig efter ferien. Vindspejlet kan endnu ikke fås som ekstraudstyr i Danmark, men det findes i USA, hvor VZR 1800 har sit største marked, så det vil være muligt at finde frem til det.
Voldsom vægt
Ekvipagens vægt er voldsom. Den tørre vægt er 315 kg, så med benzin, en voksen kører, måske en bagsædepassager og lidt bagage er der hurtigt tale om et halvt ton dødvægt. Så det er med stor respekt, at førerpladsen indtages og vejene tages i besiddelse.
Tyngdepunktet er lavt, så i hvert fald for en velvoksen person, er den let nok at håndtere inde i byen. Den er til at regne med. Men både i byens skarpe sving og ude på mere snoede veje kræver det faktisk i starten ret meget selvtillid at lægge den rundt om hjørnerne.
Det voldsomt brede bagdæk - 240/40 - hjælper heller ikke til, men efter nogle hundrede kilometer på mere eller mindre snoede svenske skovveje kom kontakten med maskinen og dens opførsel. Og så blev det faktisk rigtig sjovt, især når vi fandt de lidt større veje med bløde kurver, hvor vi kunne buldre rundt i ro og mag.
Ingen har lyst til at katastrofebremse sådan en kolos. Men skivebremserne har Suzuki snuppet fra en af de hurtige sportsmaskiner, så de kan godt stoppe de mange kilo ret effektivt, når det er nødvendigt. Affjedringen er også ret bastant og styrker oplevelsen af en kontant og troværdig opførsel.
Det brede styr og den velpolstrede saddel giver en behagelig siddestilling, i hvert fald for en times tid ad gangen. Men til gengæld giver de fremrykkede fodhvilere det eneste virkelige problem med denne motorcykel. For selv om man har en stor levefod, må det være muligt at placere fødderne på fodhvilerne uden hele tiden at komme i konflikt med gear - og ikke mindst bremsepedalerne. Det var det ikke for undertegnede, som savnede et par rigtige cruiser-fodplader, der kunne give mulighed for at flytte lidt på fødderne under kørslen.
Suzuki VZR 1800
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 1
Flot Cykel...Kommer næsten til at savne min gamle M1800R.
Men nu er jeg også blevet B-king ejer istedet...
kunne forestille mig at der kom lidt mere ryk i din cykel, med den potte, P-commanderen og mere luft...
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 795
det er sku en flot mc du har der har selv haft sådan en tankerne inden jeg købte b-kingen
mvh jimmy
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 4
er og bliver en super fed maskine....
jeg kan stadig ikke finde ud af om jeg kan lide den meget specielle forlygte eller ej?
men uanset hvad, så skal den helt sikkert have en høj!
aug 2009
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 3 Emner: 31 Svar: 333
Fordi denne maskine ville være den eneste jeg ville bytte ud med min egen! ;o)
aug 2008
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 74
Hvor er den lækker
flot cykel
høj her fra
apr 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 28 Svar: 195
Hvad er der sket med teksten til den super flotte Suki - den fortjener en uddybende beskrivelse.
Mvh
JH
jun 2006
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 22
Hej dennis.
Helt rigtigt det ser ud af h.til med det på men vi var lige kommet hjem fra en tur oppe i Sverige og ville lige smide nogle foto af den nye maskine og fik ikke afmonteret det, jeg har det kun på når konen er med ude at køre ellers smider jeg hende af.
Hilsen Olsen
sep 2008
Følger: 7 Følgere: 32 MC-er: 5 Emner: 7 Svar: 24
Fed kværn men, Sissybar til den model er ikke lige min smag, så det er jo godt vi er lidt forskellige allesammen!!