Yamaha XJR 1200 [Tidl. motorcykel] 1996
3.625 visninger
|
Oprettet:
Yamaha XJR 1200
Årgang:
1996
Motor:
En massiv, klassisk, in-your-face 1.188 ccm, 4 cylindre på række, 5 hovedlejer, luftkølet, sortlakerede køleribber, firtakt, 4 Mikuni BS36 karburatorer, 4 ventiler pr. cylinder, dobbelte overliggende kædetrukne knastaksler med direkte ventilpåvirkning (ingen vippearme), vådsumpsmøring, hydraulisk kobling, elektrisk starter, 5 gear i konstant indgreb, kædetræk.
Lækkert gearskifte: Klem på koblingen, vrik med foden, og den smutter gnidningsfrit op eller ned i næste gear.
Lækkert gearskifte: Klem på koblingen, vrik med foden, og den smutter gnidningsfrit op eller ned i næste gear.
Hestekræfter
Fabrikken angiver 98 HK, men det skønnes at være af forsikringsmæssige hensyn i visse lande. Nok nærmere 108 HK, måske endda mere på grund af tuningsudstødningssystemet; se nedenfor. Er mig bekendt ikke testet på rullefelt, så jeg ved det faktisk ikke men kan kun gætte.
Fælge
For: Støbt letmetal, størrelse 17” x MT 3.50
Bag: Støbt letmetal, størrelse 17” x MT 5.50
Fælgene er poleret så blanke som letmetal nu kan blive.
Bremserne er de samme som på Yamahas R1 og R6 modeller: dobbelte 12” skivebremser for med 2 x 4 bremsecylindre; enkelt skivebremse bag. Hydraulisk betjening.
Baghjulet svinger i en klassisk gaffel i firkantrørprofil med ”stereo” fjedre med ditto støddæmpere med udvendige piggyback reservoirer, fremstillet i Japan på licens fra Öhlins.
Bag: Støbt letmetal, størrelse 17” x MT 5.50
Fælgene er poleret så blanke som letmetal nu kan blive.
Bremserne er de samme som på Yamahas R1 og R6 modeller: dobbelte 12” skivebremser for med 2 x 4 bremsecylindre; enkelt skivebremse bag. Hydraulisk betjening.
Baghjulet svinger i en klassisk gaffel i firkantrørprofil med ”stereo” fjedre med ditto støddæmpere med udvendige piggyback reservoirer, fremstillet i Japan på licens fra Öhlins.
Dæk
For: 120/70ZR17 (58W), Dunlop Sportmax
Bag: 180/55ZR17 (73W), Dunlop Sportmax
Bag: 180/55ZR17 (73W), Dunlop Sportmax
Topfart
Kendes ikke, men på http://www.youtube.com/watch?v=Ni1RAJ8M6j8 kan man se en XJR blive trukket op til over 200 km/t på 17 sekunder, heraf 0-100 km/t på 4,5 sekunder – i 1. gear!
Motoren er meget momentstærk og trækker sejt helt fra tomgang. I mellemaccelerationer kan den smutte fra enhver Porsche Turbo. Der er virkelig power on demand. Bare vrid på håndtaget.
Til gengæld er den nøgne cykel ikke sjov, når det går rigtig stærkt. Men det gør heller ikke så meget hernede på Balkan, hvor der ikke findes ret meget motorvej; det er mere landevejskørsel på sletter og i bjerge, hvor man aldrig kommer over 150 – og så er en nøgen sportscykel pludselig langt sjovere end f.eks. en R1’er, når der skal ædes den ene kurve efter den anden – og der er mange oppe i bjergene!
Motoren er meget momentstærk og trækker sejt helt fra tomgang. I mellemaccelerationer kan den smutte fra enhver Porsche Turbo. Der er virkelig power on demand. Bare vrid på håndtaget.
Til gengæld er den nøgne cykel ikke sjov, når det går rigtig stærkt. Men det gør heller ikke så meget hernede på Balkan, hvor der ikke findes ret meget motorvej; det er mere landevejskørsel på sletter og i bjerge, hvor man aldrig kommer over 150 – og så er en nøgen sportscykel pludselig langt sjovere end f.eks. en R1’er, når der skal ædes den ene kurve efter den anden – og der er mange oppe i bjergene!
Tuning
Umiddelbart kan jeg kun se den komplette Akrapovic 4-2-1 udstødning. Den andrager for øvrigt halvdelen af maskinens anskaffelsespris!
Udstødningen er ikke samlet med slangeforskruninger, men holdes sammen af fjedre i påloddede øjer. Så kan metallet lettere udvide og trække sig sammen, når det varmes op henholdsvis køles ned i brug.
Når man giver motoren nogle omdrejninger, står der en jetjagerflamme ud af lydpotten. Det ser ret cool ud, især om aftenen.
Udstødningen er ikke samlet med slangeforskruninger, men holdes sammen af fjedre i påloddede øjer. Så kan metallet lettere udvide og trække sig sammen, når det varmes op henholdsvis køles ned i brug.
Når man giver motoren nogle omdrejninger, står der en jetjagerflamme ud af lydpotten. Det ser ret cool ud, især om aftenen.
Styling
Et andet, bredere styr med Harris Performance håndtag. Ellers er maskinen omlakeret fra original sort til en varm orange. Jeg maler den nok om til vinter til Rosso Corsa (italiensk Racing Rød), så den bedre passer til mit sort/rød/hvide farvevalg (hjelm, jakke, handsker, støvler). Med tiden skal den have andre koblings- og bremsegreb. De eksisterende er noget dallervorne i det.
Ellers er der tale om en klassisk muscle bike i 70’er retro design, splitternøgen og uden dikkedarer. Der er ikke engang en fly screen, man kan dukke sig bag.
Ellers er der tale om en klassisk muscle bike i 70’er retro design, splitternøgen og uden dikkedarer. Der er ikke engang en fly screen, man kan dukke sig bag.
Ekstraudstyr
Kan ikke lige få øje på noget på selve maskinen.
Schuberth C3 flip-up hjelm (bare perfekt når der skal vises dokumenter ved grænseovergange, og betales motorvejsafgifter). Farve: Racing Red; siges at være en sjælden version.
Alpinestars GP-Tech handsker i rød, sort og hvid. Ret avancerede i koncept og konstruktion. F.eks. er læderet fra kænguru, som siges at være både smidigt og stærkt.
Alpinestars Magnum Jersey jakke i læder, sort med røde felter og hvide accenter, og klassisk logo på brystet. Modellen er udgået men det skider jeg på, for det kan man ikke se på den, og kun jeg og MC-modefreaks ved det!
Alpinestars Bionic rygskjold. Kører ikke en meter uden at ligne en kakerlak. Mit næste køretøj skal ikke være en rullestol, det ligger fast.
Schuberth C3 flip-up hjelm (bare perfekt når der skal vises dokumenter ved grænseovergange, og betales motorvejsafgifter). Farve: Racing Red; siges at være en sjælden version.
Alpinestars GP-Tech handsker i rød, sort og hvid. Ret avancerede i koncept og konstruktion. F.eks. er læderet fra kænguru, som siges at være både smidigt og stærkt.
Alpinestars Magnum Jersey jakke i læder, sort med røde felter og hvide accenter, og klassisk logo på brystet. Modellen er udgået men det skider jeg på, for det kan man ikke se på den, og kun jeg og MC-modefreaks ved det!
Alpinestars Bionic rygskjold. Kører ikke en meter uden at ligne en kakerlak. Mit næste køretøj skal ikke være en rullestol, det ligger fast.
Bemærkninger
Dette er min første egentlige motorcykel.
Jeg købte den af Valdet Kaçandolli, den autoriserede Yamaha-forhandler i Prishtina, Kosovo, hvor den blev pruttet ned i 2.000 Euro = 14.995 kr. Det er rimeligt for sådan en ældre dame. Den er indregistreret på afgiftsfri diplomatplade.
Speedometeret siger godt 14.000 km, men det er uden tvivl skiftet ud undervejs. Det kan for øvrigt ikke vise hastigheder højere end 60 km/t; det stopper ved 60, lige meget hvor hurtigt man kører.
Den har været nede at ligge nogle gange. Det kan man se på de skrammede crash pads og fodhvilere, en lille bule i tanken, og lidt afknækkede køleribbekanter hist og her. Det har dog ikke slået stellet skævt; retningsstabiliteten fejler ingenting - blot man sørger for at holde dæktrykket oppe; der skal noget til på sådan en tung cykel, fabrikken siger 2,5 bar i hvert hjul, 2,9 på baghjulet hvis der skal læs på!
Jeg har købt netop denne cykel af flere årsager:
1) Jeg vil genlære at køre på to hjul; det er mange år siden sidst. Derfor skal jeg have noget som kvalificerer som en begyndercykel, pålidelig og tilgivende.
2) Den er billig, så billig at det ikke kan betale sig at kaskoforsikre den (måtte slippe næsten 1.800 kr. for et helt års ansvarsforsikringspræmie; fandme optrækkeri!). Hvis jeg smadrer den eller den bliver stjålet - tja, hva’ så? Det er vel bare ærgerligt. Men hvem gider gøre sig til tyv for en gammel motorcykel...?
3) Jeg vil lære at køre stor motorcykel fra begyndelsen. Ikke noget med at begynde småt og så opgradere senere hen; alle, som har gjort det, har fortrudt at de ikke sprang ud i en stor MC fra begyndelsen.
4) Jeg skal bruge rutinen i at køre stor motorcykel næste år, hvor min søn og jeg skal ned ad Route 66. Det skal naturligvis ske på et par store Harleyer, og så kan det ikke nytte at man kommer anstigende kun med erfaring i 125 ccm maxi-knallerter.
5) Jeg ved endnu ikke ganske, hvilken cykel der er ideel for mig. Skal det være chopper, touring, sport, off-road, eller hvad? Lige nu drømmer jeg om en Bimota Delirio, Ducati Monster eller en KTM SuperDuke eller 990 SMT, men så er der jo også den nye BMW F800R. Det er det bedste valg hernede, hvor man ’kun’ kan køre kurve- og bjergkørsel. Grækenland kan nås på knap 4 timer og Montenegros adriaterhavskyst er godt 5 timer væk, begge dele efter kurverig landevejskørsel op over bjergene. Fedest!
Ellers er det en fine cykel; komfortabel, god siddeposition (ikke krummet sammen over en skridt-raket), kører fint ligeud uden at trække til siden, og bremser godt. Sammenlignet med f.eks. min søns Ducati Monster er Yamahaen godmodig og tilgivende, og har ikke ganske sidstnævntes meget direkte, kontante feedback fra motoren, men har større vægt på det smidige og komfortable. Og så kan man sætte tasker på siden og over baglygten, så man kan have en del gods med. Der er endda plads til en passager. Det er hvad man forstår ved allround.
Yamaha fremstiller for øvrigt stadig modellen, her 15 år efter introduktionen. Det beviser modellens levedygtighed. Den nye er dog boret op til 1.300 ccm.
Alt i alt et godt køb, ja vel et fund til prisen. Jeg er i hvert fald glad for min Madame. Hun bliver kun skiftet ud, når jeg har besluttet mig for en af de ovenfor nævnte yngre, sexy modeller...
KVÆRNEN ER SOLGT PR. 22. APRIL 2010
Jeg købte den af Valdet Kaçandolli, den autoriserede Yamaha-forhandler i Prishtina, Kosovo, hvor den blev pruttet ned i 2.000 Euro = 14.995 kr. Det er rimeligt for sådan en ældre dame. Den er indregistreret på afgiftsfri diplomatplade.
Speedometeret siger godt 14.000 km, men det er uden tvivl skiftet ud undervejs. Det kan for øvrigt ikke vise hastigheder højere end 60 km/t; det stopper ved 60, lige meget hvor hurtigt man kører.
Den har været nede at ligge nogle gange. Det kan man se på de skrammede crash pads og fodhvilere, en lille bule i tanken, og lidt afknækkede køleribbekanter hist og her. Det har dog ikke slået stellet skævt; retningsstabiliteten fejler ingenting - blot man sørger for at holde dæktrykket oppe; der skal noget til på sådan en tung cykel, fabrikken siger 2,5 bar i hvert hjul, 2,9 på baghjulet hvis der skal læs på!
Jeg har købt netop denne cykel af flere årsager:
1) Jeg vil genlære at køre på to hjul; det er mange år siden sidst. Derfor skal jeg have noget som kvalificerer som en begyndercykel, pålidelig og tilgivende.
2) Den er billig, så billig at det ikke kan betale sig at kaskoforsikre den (måtte slippe næsten 1.800 kr. for et helt års ansvarsforsikringspræmie; fandme optrækkeri!). Hvis jeg smadrer den eller den bliver stjålet - tja, hva’ så? Det er vel bare ærgerligt. Men hvem gider gøre sig til tyv for en gammel motorcykel...?
3) Jeg vil lære at køre stor motorcykel fra begyndelsen. Ikke noget med at begynde småt og så opgradere senere hen; alle, som har gjort det, har fortrudt at de ikke sprang ud i en stor MC fra begyndelsen.
4) Jeg skal bruge rutinen i at køre stor motorcykel næste år, hvor min søn og jeg skal ned ad Route 66. Det skal naturligvis ske på et par store Harleyer, og så kan det ikke nytte at man kommer anstigende kun med erfaring i 125 ccm maxi-knallerter.
5) Jeg ved endnu ikke ganske, hvilken cykel der er ideel for mig. Skal det være chopper, touring, sport, off-road, eller hvad? Lige nu drømmer jeg om en Bimota Delirio, Ducati Monster eller en KTM SuperDuke eller 990 SMT, men så er der jo også den nye BMW F800R. Det er det bedste valg hernede, hvor man ’kun’ kan køre kurve- og bjergkørsel. Grækenland kan nås på knap 4 timer og Montenegros adriaterhavskyst er godt 5 timer væk, begge dele efter kurverig landevejskørsel op over bjergene. Fedest!
Ellers er det en fine cykel; komfortabel, god siddeposition (ikke krummet sammen over en skridt-raket), kører fint ligeud uden at trække til siden, og bremser godt. Sammenlignet med f.eks. min søns Ducati Monster er Yamahaen godmodig og tilgivende, og har ikke ganske sidstnævntes meget direkte, kontante feedback fra motoren, men har større vægt på det smidige og komfortable. Og så kan man sætte tasker på siden og over baglygten, så man kan have en del gods med. Der er endda plads til en passager. Det er hvad man forstår ved allround.
Yamaha fremstiller for øvrigt stadig modellen, her 15 år efter introduktionen. Det beviser modellens levedygtighed. Den nye er dog boret op til 1.300 ccm.
Alt i alt et godt køb, ja vel et fund til prisen. Jeg er i hvert fald glad for min Madame. Hun bliver kun skiftet ud, når jeg har besluttet mig for en af de ovenfor nævnte yngre, sexy modeller...
KVÆRNEN ER SOLGT PR. 22. APRIL 2010
Yamaha XJR 1200
sep 2008
Følger: 7 Følgere: 32 MC-er: 5 Emner: 7 Svar: 24
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 5
Mange tak til alle for den varme velkomst, much appreciated!
Der er flere billeder på vej...
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 15
Fin cykle. Høj herfra
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.934
De stammer ikke fra R6 - R1
mar 2008
Følger: 10 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 89
mar 2007
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 34 Svar: 161
Rigtig lækker Yamaha
maj 2007
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 41 Svar: 1.016
... Til min kære far :o) Velkommen til galleriet!
maj 2007
Følger: 30 Følgere: 25 MC-er: 5 Emner: 9 Svar: 36
Tillykke med Madamen,fed klassisk cykel