{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Kawasaki Z 750 ABS 2008

12.317 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Tiger A
Mand | 44 år | Oprettet: 9. apr 2007


Kawasaki Z 750 ABS

Årgang:
2008
Motor:
4-cylindret vandkølet 4-takts rækkemotor med 2 overliggende kædetrukne knastaksel. 4 Ventiler pr.Cyl. Boring: 68,4 mm. Slagvolumen: 748 cm3. Kompression: 13,3:1 Maks Effekt:106 HK (78KW) ved 10.500 O/M. Maks. Moment: 78NM ved 8300 O/M. Keihin-indsprøjtning med 4 stk. 32 mm spjældhuse.
Hestekræfter
Maks Effekt:106 HK (78KW) ved 10.500 O/M. Maks. Moment: 78NM ved 8300 O/M
Fælge
For: 120/70 ZR17 på 3,50" støbt alufælg. Bag: 180/55 ZR17 på 5,50" støbt alufælg.
Dæk
Metzeler Roadtech Z 6 3/9-10
Topfart
Acc.0-100 km/t.
(Top test in motorrad 10/2007 0-100 km/t 3,7 SEK. GPS.)

MC-Touring Test Tophastighed 233 Km/t GPS.

By kørsel er det rigeligt med de første 2 gear pga. stærk (moment ca. 68 NM fra 3500 O/M på hjulet) fra bunden og gearerne rækker højt op.

Acceleration
http://www.youtube.com/watch?v=YEwIzY2qvCQ&feature=related

Udsyn fra Z 750 under kørsel
http://www.youtube.com/watch?v=uGOYLrvMKB0&feature=related
Tuning
Styling
Tank Pad med djævel
http://www.tankpads.com/paddisplay.asp?padref=ST059R

Rim stripes i rød
Ekstraudstyr
scorpion SRI 900 Alarm.
Sort IXIL udstødning

Mine udstyr
Sort Nolan hjelm 1300 Gram
Sort Daines 2-delt læder dragt
Sort Dainese Supersport Handsker
Sort TCX Oxtar støvler
Bemærkninger
>>>Special Aalborg er Nordjyllands BEDSTE forhandler!! <<<

www.specialmc.dk
Kaolinvej 12
9220 Aalborg Ø
Tlf. 98 12 71 10

Jeg anbefaler Special Aalborg som MC forhandler!
De er Number. 1.

Totaløkonomi med forsikring, brandstof og vedligeholdelse koster fornuftige penge, og anskaffelsesprisen er imponerende god for et kvalitetsprodukt som denne dette.

Komforten er rigtig god, kørestillingen er forbavsende godt. Hvilket gør køreegenskaberne trygge og underholdende.

Lækker design
Kanon teknologi
ABS bremser
Street Fighter køreegenskaber i højeste potens

http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=43911

Forgængeren solgte i flere end 63.000 eksemplarer og blev dermed alle tiders megahit for Kawasaki i Europa. Allerede nu, kun tre år efter kommer en revideret udgave af Team Greens sporty allrounder på markedet. Umiskendelig aggressiv som Kawasaki’er skal være. Men klart bedre, smukkere og mere harmonisk på alle punkter. Og prisen er lige i øjet: 120.000 kr. med ABS!

Forgængeren solgte i flere end 63.000 eksemplarer og blev dermed alle tiders megahit for Kawasaki i Europa. Allerede nu, kun tre år efter kommer en revideret udgave af Team Greens sporty allrounder på markedet. Umiskendelig aggressiv som Kawasaki’er skal være. Men klart bedre, smukkere og mere harmonisk på alle punkter. Og tillige mere sikker og miljøvenlig. Alligevel kan prisen holdes på 120.000 kr. inklusive ABS-bremser. Vi opfatter nyheden som en smash-hit af rang og spår modellen rigtigt gode salgstal!

Prismæssigt placerer Z750 sig i klasse med markedets bedre nakedbikes i 600-650 kategorien. Men selv om Kawasaki’s nyhed er næsten lige så letkørt som en knallert og derfor godt kunne gå an som første køb for en ansvarsbevidste begynder, så hører den reelt til i en større klasse, hvor både vægten og de fysiske dimensioner opleves mere mandige. Derfor appellerer Kawasaki Z750 også til kunder, der er nogle års erfaringer rigere end de gængse 600-piloter.

106 hk og 78 Nm er rigeligt til langt de fleste, men heldigvis ikke nær så overrumplende som 1000-klassens mest ambitiøse sportsmaskiner, der efterhånden nærmer sig 200 hk og koster omkring det dobbelte.

Så god er 2007-udgaven hvad det køredynamiske angår, at vi ikke tøver med at anbefale den til markedets kræsne og fulderfarne motorcyklister, der langt om længe har passeret "lømmel-alderen" og nu søger efter det ideelle kompromis mellem spændende udfordinger, anvendelighed i hverdagen og overkommelige totalomkostninger.

Dens 150 kubikcentimeter større slagvolumen udløser kun få ekstra hestekræfter, for ydelsen er 106 hk, der leveres ved 10.500 o/m mod de umiddelbare konkurrenters 85-102 hk, som i reglen leveres et par tusinde omdrejninger højere oppe. Men da motoren oprindeligt blev født som et 937 ccm stort drivværk til den mere end 140 hk stærke Kawasaki ZX-9R sportsmaskine af sidste generation, så er det nemt at forstå, at dens karakter er helt anderledes rolig og harmonisk end de ret hårdt pressede 600-kubikkere.

Det reducerede slagvolumen er opnået gennem mindre boring, så da slaglængden fortsat er små 51 mm kan man forvente et fint bundtræk. Og her imponerer den nye Z750 virkelig i forhold til forgængeren, der bestemt ikke var tabt bag en vogn: Du oplever nemlig et fint og helt jævnt gennemtræk allerede ved 2000 o/m, og herfra og opefter bygges kræfterne op på den mest sympatiske og ligefremme måde. På godt dansk betyder dette, at den nye Z750 kan køres ganske friskt uden at man behøver læse mere end 6-7000 o/m på maskinens racerinspirerede omdrejningstæller.

Går du højere op, leverer motoren naturligvis endnu flere hypper, men trækkes aftager mærkbart over 10.000 o/m, så der er slet ingen grund til at dreje maskinen ind i det røde felt, der begynder ved 12.000. Selv når du virkelig går til makronerne betaler det sig i reglen at "shortshifte" og i stedet nyde godt af det maksimale moment, der indtræder ved 8300 o/m, men opleves rigtig effektivt allerede fra 5-6000 o/m.

Behøver vi at sige, at motoren opleves sprød og smidig? Nope, vi fristes til at bruge superlativer om de aspekter, der virkelig betyder noget for kørslens flow; gasopsamling, sprødhed og "karakter". Motoren kommunikerer virkelig godt gennem både trækket og lyden, der er sporty og har en lækker turbine-agtig overtone og et lækkert, hult "growl". Jovist, den nye Z750 er afgjort en rigtig Kawasaki selv om den hverken larmer eller opleves hysterisk. Eller vibrerer i generende grad, således som forgængeren: Udviklingsteamet har nemlig flyttet motorens forreste ophæng om på bagsiden af cylinderblokken, hvortil eventuelle vridninger i det 10 mm fremflyttede kronhoved forplanter sig via støbte letmetalprofiler.

Resultatet er et stel, der kommunikerer bedre og mere subtilt med køreren. Og når man så lægger en ny og særdeles velafstemt upside-down forgaffel til og bruger progressive fjedre foran og en revideret bagdæmper med optimerede dæmpningsegenskaber, så opnår man præcis det ønskede: Et rigtig fint kompromis mellem sport og komfort.

Den nye Z750 kan køres endog særdeles friskt før noget duver for alvor. Du kan bremse endog meget sent ind i sving og rundkørsler, og på landevejene kan du glæde dig over en forbilledlig stabilitet og præcision, der på alle områder overgår forgængerens uden at maskinen opleves langsommere at styre.

Det eneste alvorlige minus, jeg oplever på det køredynamiske område, er standard-dækkene - et sæt specialudviklede Dunlop D221 med ganske bløde karkasse-sider. De er optimeret til lettere kørere og varme forhold. Vejgrebet og styrebalancen er sådan set helt i orden, men ved medium hurtig kørsel med blød mellemgas og et roligt pace, oplever tunge kørere som jeg en vis skiften mellem under og overstyring, der er meget typisk for bløde bagdæk med et bredt tværsnit. Det er som om cyklen "ruller" en smule i sideværts plan, og man får derfor brug for at holde lidt igen i det brede styr.

Jeg fristes til at pumpe gummiet hårdere op end de 36/42 psi, som Kawasaki’s mekanikere har givet cyklen. Det burde ikke være nødvendigt.

Kun når jeg kører dækkene rigtigt varme og presser farten noget højere op, opleves styringen helt neutral. Men her er der givetvis tale om dæk-relaterede problemer, og de viser blot hvor tydelig fordelen er ved den allerseneste radialdæk-teknologi fra konkurrenter som Bridgestone, Michelin og Metzeler/Pirelli, der alle arbejder sig i retningen af stivere og bedre dæmpede karkassesider, spidsere tværsnitsprofiler og mere absorberende bæltelag under slidbanerne. Sidstnævnte for at opnå den størst mulige kontaktflade med asfalten underneden.

Kawasaki Z750 er større, 30 kg tungere, en tand mere komfortafstemt og følgelig også lidt langsommere at styre end den nye Honda Hornet 600, der til gengæld for sin 10.000 kr. højere pris giver en næsten raceragtig præcision og helt utrolig styrevillighed.

Ultimativt vil denne diminutive Hornet være lidt hurtigere under rigtigt krævende forhold, hvor der svinges og køres "balls out" hele tiden. Men Z750, der behøver et bredere styr for at kunne mingeleres kvikt, har chassismål og pondus som en noget større mellemklassemaskine. Man sidder rigtig, rigtig godt og har en dejlig fornemmelse af tyngde mellem benene uden at agiliteten på nogen måde opleves stækket. Selv uden Kawasaki’s frække vindskærm, der kan købes som ekstraudstyr, oplever man rimelig god aerodynamik og først og fremmest det overskud af træk, som ingen 600-kubikker endnu har evnet at formidle til undertegnede.

Kawasaki Z750 trækker tilstrækkeligt til laaaange wheelies og er bestemt heller ikke tabt bag en vogn hvad topfarten angår: Den kører 230-240 km/t på toppen og opleves i praksis både bedre, hurtigere og mere harmonisk under danske hastighedsforhold end en standard Honda Hornet 900 og sidste års (Yamaha FZ1. 2006 )

Men prisen er alligevel de afgørende 120.000 kr. billigere inklusive ABS-bremser. Sidstnævnte bider præcis som de skal uden at føles hysteriske. Og regulerer helt perfekt - nemlig passende sent og mildt, så kørslen ikke forstyrres af irriterende ABS-reguleringer ved små hjulpift over brønddæksler og bitumen-lapper. Selv bagbremsen, der senest er vokset fra 220 til 250 mm, er rigtig anvendelig og doserer perfekt, når man bruger den som støttebremse på snævre bjerg- og landeveje.

Så hvad andet kan vi sige end, at den nye Kawa Z750 ABS er et smash-hit og MÅ og BØR blive en af sæsones mest solgte naked-motorcykler på både det danske og hele det europæiske marked.

Jeg tipper at mellemklasse-publikummet i 2007 vil dele sig i flere lejre: De modne og kræsne vil foretrække Kawasaki Z750 for sin størrelse, råkraft, pondus og Kawasaki-ånd. De legesyge og mere racer-orienterede og fysisk mindre drenge vil foretrække Hornet 600. Og så vil begynderne og de knapt så ambitiøse blandt andengangs-køberne fordeles sig efter smag og behov på Suzuki GSR 600 og Bandit 650, Yamaha FZ6 og de øvrige 2-cylindrede modeller.

Z750 er et nær ideelt kompromis. En kæmpe fristelse for undertegnede. Afgjort en motorcykel, du bør stifte nærmere bekendtskab med.


Ny Kawasaki Z750 - kort og kontant

+ Vidunderlig sprød og harmonisk motor
+ Letkørt, særdeles kvik og meget sikker
+ ABS-bremserne har meget høj klasse
+ Endnu bedre end sin forgænger!
+ Flot design, god kvalitet, super valuta

- OEM-dækkene lever ikke op til Z750
- Spejlene sidder en smule for tæt
- Lovligt lille rum under bagsædet
- Alibi-passagersædet er mest for sjov
- Relativt tung pga. stor motor og stålstel
Kommentér på:
Kawasaki Z 750 ABS
Annonce