Yamaha SR 500 [Tidl. motorcykel] 1983
7.183 visninger
|
Oprettet:
Yamaha SR 500
Årgang:
1983
Motor:
1-cylindret luftkølet motor på 499 ccm. Kun kickstart.
Hestekræfter
Den skulle have 34, men tror den kun har 27, da jeg er næsten sikker på det er XT 500 motor der sidder på.
Fælge
Standard 7-egede alu. 19 tommer for og 18 bag.
Dæk
Metzeler både for og bag.
Topfart
Ca 125 med mig, som er en lille tung fætter, på ryggen.
Tuning
Ingen tuning.
Dog NGK Iridium-tændrør, hvilket jeg synes har lettet især varmstart meget. I samme henseende er der indkøbt et varmeskjold fra Kedo, til at placere mellem cylinder og karburator, - er dog endnu ikke monteret.
Dog NGK Iridium-tændrør, hvilket jeg synes har lettet især varmstart meget. I samme henseende er der indkøbt et varmeskjold fra Kedo, til at placere mellem cylinder og karburator, - er dog endnu ikke monteret.
Styling
20 liters alutank
Sænket bag ca 5 cm.
"Lucas" baglygte
Miniblink med tonede glas. (Megamicro fra Louis.de og glas købt på eBay)
"Norton Flatbar" købt på stumpemarked i Herning.
XT 500 spejle fra Louis.de
+ flere småting fra Kedo.de
Sænket bag ca 5 cm.
"Lucas" baglygte
Miniblink med tonede glas. (Megamicro fra Louis.de og glas købt på eBay)
"Norton Flatbar" købt på stumpemarked i Herning.
XT 500 spejle fra Louis.de
+ flere småting fra Kedo.de
Ekstraudstyr
Hjælpehåndtag til at sætte den på centerfod (Kedo.de)
Olie-temp.måler.
Dobbelt smøringssystem, så også udstødningsknasten bliver smurt.
"Cramp Buster" på gashåndtaget.
280 gram styrendevægte i hver side.
Læder Toolbag nederst på stellet foran motoren, bag forhjulet (ikke på billederne).
Olie-temp.måler.
Dobbelt smøringssystem, så også udstødningsknasten bliver smurt.
"Cramp Buster" på gashåndtaget.
280 gram styrendevægte i hver side.
Læder Toolbag nederst på stellet foran motoren, bag forhjulet (ikke på billederne).
Bemærkninger
SR 500 er en rigtig dejlig MC, når man har lært dens styrker og svagheder at kende. Den er ikke så hurtig, men har et dejligt bundtræk og så oser den af karakter. Ikke mindst på grund af lyden.
Jeg har haft den siden 2004 og kunne ikke tænke mig at skifte den ud, for jeg mener ikke man kan finde andre MCér i den prisklasse, med samme historie og sjæl som en SR 500. Det er ikke uden grund at den blev produceret fra 1978-2003 med meget få ændringer fra start til slut. SR 400 bliver stadig lavet til det japanske marked.
Min SR er en tysker i dansk stel, derfor er den heller ikke original over det hele, men den er mekanisk i tip-top stand og starter som regel i første hug. Optisk kunne den være pænere, især motoren er ikke pæn, men den får lov at køre indtil den trænger til renovering og så bliver motoren skildt, glæsblæst og malet.
Jeg håber I tager godt imod min 1-stamper og så ses vi derude ;-)
Med venlig hilsen
Jesper
Jeg har haft den siden 2004 og kunne ikke tænke mig at skifte den ud, for jeg mener ikke man kan finde andre MCér i den prisklasse, med samme historie og sjæl som en SR 500. Det er ikke uden grund at den blev produceret fra 1978-2003 med meget få ændringer fra start til slut. SR 400 bliver stadig lavet til det japanske marked.
Min SR er en tysker i dansk stel, derfor er den heller ikke original over det hele, men den er mekanisk i tip-top stand og starter som regel i første hug. Optisk kunne den være pænere, især motoren er ikke pæn, men den får lov at køre indtil den trænger til renovering og så bliver motoren skildt, glæsblæst og malet.
Jeg håber I tager godt imod min 1-stamper og så ses vi derude ;-)
Med venlig hilsen
Jesper
Yamaha SR 500
dec 2003
Følger: 56 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 139
lille detalje med pladen på forgaflens h.side ved bræmse-montagsen..... :o)
jan 2006
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 8
hvor har du fået din alutank fra?
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 6 Emner: 34 Svar: 114
Nej jeg ved desværre ikke hvilken tank det er der er på, udover at at jeg har set den på efterhånden flere tyske maskiner og jeg er sikker på at den er lavet specielt til SR 500.
Med venlig hilsen
Jesper
17. aug: Jeg har efterfølgende fundet ud af at producenten skulle hedde Reinschüssel
jan 2006
Følger: 6 Følgere: 14 MC-er: 13 Emner: 34 Svar: 193
Hej. Rigtig fin sr du har. Ved hvad det er for en tank du har på. Den er super.
dec 2004
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 177 Svar: 1.233
Flot klassisk Yamaha,- og de har en herlig lyd, når jeg ser sådan et eksemplar som din, så savner jeg sgu min gamle XS 650.
De ældre klassiske maskiner er noget nemmere og billigere at vedligeholde, og så er de ikke mere avancerede end at man selv kan rode en del med dem.
Mvh. Michael
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 60
Høj for den
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
Din er nu heller ikke værst, jeg formoder en SR 500 er din favorit hehe.. Personligt er jeg rigtig glad for mit valg af Mc, jeg går ikke efter høj hastighed men at kunne trække massivt nedefra. 650cc på ét ben er en tilfredsstillelse i sig selv. Det fedt!
Din er flot i en Cafe stil der klæder den godt. Fælgene er rigtig nice til modellen. Stor forlygte, den må give et godt lys Passer godt til den synes jeg. Hvordan er den størrelses mæssigt - Mindre end Savage?
Hvilken forskel er der på XT 500 & SR 500 motoren?
jan 2004
Følger: 17 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 300
Hej Jesper !
Som du kan se, er min Caferacer (projekt) solgt til Kim R, jeg vil nu koncentrere mig om min 79, satser på at ha' den på plade til næste sæsonstart.
Jeg har lært at starte den i første hug, jeg læste lidt tips i gl. mc blade og dine tips hjalp også :o) lige nu prøver jeg at læse så meget om modellen som muligt.
Jeg har dog også købt en gl. MZ TS 250 som jeg skal ha' synet nu her, så de næste par uger står på MZ.
Men jeg glæder mig helt vildt til at nusse om SR'en, de har sgu' sjæl,de gl. enstampere.
Jeg tror jeg må et smut forbi Louis i sommerferien, der er mange gode ting dernede.
Mange SR hilsner
Carsten
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 6 Emner: 34 Svar: 114
Tak for de pæne ord Det er også nogle fine cykler du har dig dér..
Med hensyn til styrendevægtene, så er der også vibrationer i mit styr ved høje omdrejninger, men jeg tror det har meget med selve styrets udformning at gøre; mit er kort og meget stift, hvor der var bedre effekt på det gamle og lidt større styr jeg havde på. Jeg tror du vil kunne mærke en betydelig forskel hvis du bruger det høje styr fra din 79ér.
Med hensyn til at starte er min procedure sådan her:
Jeg træder på kickstarteren indtil den bliver rigtig hård, så bruger jeg ventilløfteren så kickstarteren kan gå en tak ned, lader så armen gå helt op igen og træder så igennem uden at give gas. 9 ud af 10 gange kommer den i første hug. Men jeg havde også problemer indtil jeg fik justeret tomgang og luft på karburatoren. Mit største problem var for lav tomgangshastighed, så er den næsten umulig at holde igang når den er kold.
Både tændrør og olietermometeret er købt ved www.louis.de.
Jeg håber du kan bruge det til noget og ellers er du velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Jesper
jan 2004
Følger: 17 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 300
Det er en fed SR du har der, Hjælper de styrvægte på vibrationer, min ryster noget ved motorvejsfart.
Jeg syntes du har lavet et flot stykke arbejde, den virker helstøbt, godt gået.
Kan du starte den i første hug ?
Jeg skal lige ha styr på det, jeg skal hoppe nogle gange, men det er nok bare til jeg har fundet fidusen ;o)
Jeg må prøve det tændrør, du snakker om.
Hvor har du fundet olietermometeret, mine er røget på begge cykler :o(
mar 2007
Følger: 71 Følgere: 59 MC-er: 13 Emner: 202 Svar: 808
Meget spændende mc
mar 2008
Følger: 17 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 71 Svar: 279
Lækker Yamaha
apr 2004
Følger: 33 Følgere: 35 MC-er: 8 Emner: 40 Svar: 880
fin cykel høj herfra
jan 2005
Følger: 46 Følgere: 35 MC-er: 4 Emner: 63 Svar: 2.041
Velkommen til herfra.
Hilsen
Bonneville.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
Sådan en en stamper køre bare godt.
Velkommen til.