Matchless 4 hk 350 cc 1926
6.722 visninger
|
Oprettet:
Matchless 4 hk 350 cc
Årgang:
1926
Motor:
Single sideventilet 350 kubik med total loss smøring direkte i hovedlejerne.
Langslaget.
Langslaget.
Hestekræfter
4 Frederiksborgheste.
Fælge
Forniklede stålfælge med vulst
Dæk
26 x 3 vulstdæk
Topfart
ca. 100 km/t
Tuning
nej
Styling
Fladtanker, typisk 1920er stil.
Ekstraudstyr
Standard monterede lygter og horn.
Bemærkninger
Matchless blev et af de ældste og længst levende engelske motorcykelmærker:
Brødrene Harry og Charlie Collier havde deres rødder i cykelindustrien, da de begyndte at eksperimentere med montering af forbrændingsmotorer i 1899.
Det første år forsøgte de sig med motorplaceringen foran cykelstyret og direkte træk ned til forhjulet.
Det var en ommer. Kostede mange skrammer.
Næste år blev motoren placeret under sadlen mellem sadelrøret og baghjulet. Det var lidt bedre, men tyngde punktet var stadig alt for højt til at give en stabil balance.
I 1902 fandt de så, at den bedste placering for en motor i et stel er med centeret af krumtaphuset siddende lige foran centeret af kranken i bunden af stellet. Husk på, at frem til ca. 1910 var næsten alle motorcykler stadig forsynet med pedaler. Motoren trak direkte til baghjulet med en kilerem.
Gearkasser og dermed kickstarter blev først almindelige efter ca. 1910-12.
Så begyndte udviklingen at gå stærkt, og Matchless vandt rigtig mange løb med de to brødre i saddelen. De udnyttede PR værdien af deres pålidelige maskiner,og sørgede hurtigt for at der var flere modeller at vælge imellem, både sideventilede, topventilede og store V-Twins med og uden sidevogn.
Denne 350 cc model var en særdeles populær MC i 1920erne. Den var både prisbillig, pålidelig i drift, benzinøkonomisk og føltes kraftmæssigt som en 500 cc.
Jo, brødrene havde gjort deres arbejde godt.
Brødrene Harry og Charlie Collier havde deres rødder i cykelindustrien, da de begyndte at eksperimentere med montering af forbrændingsmotorer i 1899.
Det første år forsøgte de sig med motorplaceringen foran cykelstyret og direkte træk ned til forhjulet.
Det var en ommer. Kostede mange skrammer.
Næste år blev motoren placeret under sadlen mellem sadelrøret og baghjulet. Det var lidt bedre, men tyngde punktet var stadig alt for højt til at give en stabil balance.
I 1902 fandt de så, at den bedste placering for en motor i et stel er med centeret af krumtaphuset siddende lige foran centeret af kranken i bunden af stellet. Husk på, at frem til ca. 1910 var næsten alle motorcykler stadig forsynet med pedaler. Motoren trak direkte til baghjulet med en kilerem.
Gearkasser og dermed kickstarter blev først almindelige efter ca. 1910-12.
Så begyndte udviklingen at gå stærkt, og Matchless vandt rigtig mange løb med de to brødre i saddelen. De udnyttede PR værdien af deres pålidelige maskiner,og sørgede hurtigt for at der var flere modeller at vælge imellem, både sideventilede, topventilede og store V-Twins med og uden sidevogn.
Denne 350 cc model var en særdeles populær MC i 1920erne. Den var både prisbillig, pålidelig i drift, benzinøkonomisk og føltes kraftmæssigt som en 500 cc.
Jo, brødrene havde gjort deres arbejde godt.
Matchless 4 hk 350 cc
nov 2007
Følger: 26 Følgere: 28 MC-er: 9 Emner: 27 Svar: 71
rart at se at du også bygger
udstødningen er da ikke standart
vi er meget imponeret af den fine cykel.
det er næsten som til jul, her er det bare en ny cykel der bag lågen hver uge.
høj igen igen
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 29 Svar: 457
virkelig flot Matchless :-))
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 350
Neeeej hvor er den flot - det var stil over de gamle englændere.
En høj på vej.
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.455
- åbner du dit eget MC-museum? ..
Endnu en herlig veteran til samlingen ...
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
Endnu en SMUK gammel cykel fra din samling.
Den samling er intet mindre end imprnerende.
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 12
Dejligt og se at der er nogen der holder liv i de ældre maskiner!
aug 2005
Følger: 55 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 163 Svar: 5.016
Imponerende samling du har...
Velkommen med den "nye"