Honda GB 500 CLUBMAN SOLGT [Tidl. motorcykel] 1991
12.902 visninger
|
Oprettet:
Honda GB 500 CLUBMAN SOLGT
Årgang:
1991
Motor:
1-cylindret, 4-takts luftkølet. 1 stk. overliggende knastaksel. 4 ventiler. RFVC-radial ventil topstykke..
499 cm3
Boring/Slaglængde: 92/75 mm/mm.
Kompression: 9:1.
Karburator: 1 stk, Keihin Ø 39 mm,
Moment: 43 Nm ved 6000 o/m
Brænstof forbrug: 20,5 km/lit
499 cm3
Boring/Slaglængde: 92/75 mm/mm.
Kompression: 9:1.
Karburator: 1 stk, Keihin Ø 39 mm,
Moment: 43 Nm ved 6000 o/m
Brænstof forbrug: 20,5 km/lit
Hestekræfter
Ydelse: 38 hk (28 kw) ved 7500 o/m
Fælge
Rustfrie egerfælge.
Hjul For: 100/90 x 18 på 2,15\" fælg.
Hjul Bag: 110/90 x 18 på 2,50\" fælg.
Hjul For: 100/90 x 18 på 2,15\" fælg.
Hjul Bag: 110/90 x 18 på 2,50\" fælg.
Dæk
Metzeler
For 90/90 s 18
Bag 110/90 s 18
For 90/90 s 18
Bag 110/90 s 18
Topfart
Tophastighed: 174 km/h
Acceleration (0 - 100): 6,4 sek
Acceleration (0 - 100): 6,4 sek
Tuning
Nye White Power fjeder i forgaffelen
Styling
Ingen. Men styret skal ned på gaffelbenene. Og der skal spejle på styre enderne.
Ekstraudstyr
Varme i håndtag
Bemærkninger
Vægt/Kraftforhold: 3,41 kg pr hk.
Transmission: 5-trins gearkasse. Flerpladekobling i oliebad. Kædetræk. 5,214:1.
El-system: 12 volt. 220 watt vekselstrømsgenerator. El-og Kick-start. Elektronisk tænding.
Stel: Dobbelt lukket rørramme. Rundt stålrør.
Stel-geometri: Kronhovedvinkel: 63,0 grader. Efterløb: 90 mm.
Affjedring For: Hydraulisk teleskopgaffel. Ø 35 mm gaffelben og 140 mm fjedervandring.
Affjedring Bag: Konventionel svinger med 2 stk. fjederben med 100 mm vandring.
Bremse For: 276 mm dia. Dobbelt hydraulisk skivebremse med flydende caliperhus og 4 stempler.
Bremse Bag: 140 mm dia, Mekanisk tromlebremse.
Mål og vægt: Totallængde: 210 cm. Akselafstand: 140 cm. Sædehøjde: 76 cm. Frihøjde: 16,5 cm. Tankkapacitet: 20 L. Egenvægt: 150 kg.
Cyklen er lige kommet hjem i dag d. 17.3.08.
Købt med det ene formål. at stille den væk.
Men samtid også at gå lidt til og fra i arbejdet med at få den op at stå 100% igen.
Den køre, starter, bremser og det hele 100% ok. Men den er pænt brugt uden dog at være skadet. Så der skal pudses og males hen over det næste års tid.
Ind til videre er det den eneste GB 500 CLUBMAN her på galleriet, hvilket skyldes at den er pruduceret alene til det engelske marked. Der er dog nogle stykker i Tyskland, hvor min også stammer fra. GB 500 CLUBMAN har solgt bedst i England, og dette forståes sikker når man tager cyklens udtryk i betragtning. (se tilføjelse nedenfor)
Er blevet oplyst at der i dag kun er to stk i DK (se tilføjelse nedenfor)
Skrevet: 08-05-2008 21:17:04
Hej Per,
Tillykke med din GB500, håber det bliver et godt projekt for dig – dejligt at se interessen for denne kække cykel brede sig herhjemme! En af de tolv andre danske GB500-ejere, jeg kender til nævnte dit opsplag på mc-galleriet, og at nogle af oplysningerne vist var forkerte. Pga. den viste interesse – og fordi opslagene som dit på galleriet har karakter af et leksikalt indslag – vil jeg nævne følgende, som du burde overveje at indarbejde i omtalen:
Antal i DK: Der er formentlig 20 eller flere GB500 i DK dag, nogle ejere har har to. I sommeren 2002, hvor jeg købte min egen GB500, fandt jeg frem til fem andre. Især i år er antallet steget markant, idet jeg kender til 5 GB500, der er hentet i D af primært fans af klassiske englændere her på Sjælland og i Storkøbenhavn.
Historie og markedsføring: Mindst en af de ca. 20 herhjemme er en af de bordeaux '85 GB500 TT, den første udgave der kun blev produceret til Japan og New Zeeland og i kun ca. 1.700 eksemplarer. Samme lande fik også lillesøstrene GB400 TT i forskellige udgaver og GB400TT MkII med halvkåbe, hvoraf enkelte blev produceret frem til '88. Resten herhjemme er den amerikanske GB500, der blev produceret i to versioner: 'CA' til Kalifornien og '49state' til resten af USA i '89 og '90 i et antal af 5.000 (iflg. Motorrad).
Et restlager på 800 - 1.000 af de amerikanske GB500 hentede Honda Tyskland over i foråret '92, efter XBR500 måtte udgå pga. nye skærpede støjkrav i D. GB500 blev i D markedsført med tilnavnet Clubman, men også kun der – amerikanerne kender ikke tilnavnet, der i Honda-regie stammer fra lillesøsteren, den japanske GB250 Clubman fra '83-97.
Ud over disse 800 - 1.000 officielt importerede GB500, kom der kun parallelimporterede GB'er til Europa, primært i D, F, S og UK, hvor især den japanske GB500 TT er udbredt foruden de mindre GBer. Formentlig op mod 200 GB500 nåede at blive parallelimporteret til D fra '85 til '92, hvorimod antallet i de andre lande nævnte næppe overstiger 50 i noget land. Gennem kontakt med andre nordiske GB500-ejere anslår jeg antallet i de forskellige lande til 10-25 (DK, N og FIN) og 50-60 i S.
Specs: Se Honda's tyske brochure på xbr.de eller hos Arvid Løvik på lovik.net, hvor de amerikanske også ligger - en PS/Hk-angivelse på 42 eller 44 stammer formentlig fra tyske papirer på de parallelimporterede GB500, hvor angivelsen i Fahrzeugbrief blev koiperet fra XBR500 - Honda Inc. opgav nemlig ikke Hp, så parallelimportøren har ikke haft den at gå efter. GB500 TT blev markedsført med 40 Hk, men havde også større dyser og en CDI med en anden kurve, samme som XBR500. Så Honda D's angivelse på 38 Ps virker sandsynlig.
Et kuriosum: Karburatoren opgives som ø42mm på GB500, men 39 (40?) på XBR500, selv om karburatorhuset er identisk – lysningen er let oval: 39mm bred og 42mm høj.
Kilder: Ud over den nævnte xbr.de og lovik.net er der god information om GB500 på gb500.de, i Yahoo's GB500 Group, lidt på xbr500.com/tk og på Wikipedia, især i den tyske udgave. På xbr.de er der også links til et par forhandlere af manualer, dele og specialudstyr til GB500, ligesom thumperstuff.com i USA endnu har lidt at tilbyde. Derudover er eBay og David Silver Spares de bedste kilder til dele i EU og webike.net i Japan en mulighed, men de sender kun til adresser i Japan.
Tidligere vedligeholdt jeg en adresseliste med de danske GB500-ejere plus et par XBR500-ditto – flere havde begge cykler – men de sidste par år har jeg ikke fundet tid, blot talt i telefon med nogle og mødt andre. To gange har en del af os mødtes til GB/XBR-minitræf i Jylland og på Fyn, men ellers er der vist ikke meget kontakt i mellem de danske GB500-ejere ud over de, der kender hinanden i forvejen.
Mange venlige hilsener
Richard P
Et stort tak til Richard P for de flotte oplysninger, dejligt med folk der båder er vidne og hjælpsomme.
Mvh Per T
Et klip med GB 500 Clubman
http://www.youtube.com/watch?v=WuyMtj8Yg64
Solgt til Simon
Transmission: 5-trins gearkasse. Flerpladekobling i oliebad. Kædetræk. 5,214:1.
El-system: 12 volt. 220 watt vekselstrømsgenerator. El-og Kick-start. Elektronisk tænding.
Stel: Dobbelt lukket rørramme. Rundt stålrør.
Stel-geometri: Kronhovedvinkel: 63,0 grader. Efterløb: 90 mm.
Affjedring For: Hydraulisk teleskopgaffel. Ø 35 mm gaffelben og 140 mm fjedervandring.
Affjedring Bag: Konventionel svinger med 2 stk. fjederben med 100 mm vandring.
Bremse For: 276 mm dia. Dobbelt hydraulisk skivebremse med flydende caliperhus og 4 stempler.
Bremse Bag: 140 mm dia, Mekanisk tromlebremse.
Mål og vægt: Totallængde: 210 cm. Akselafstand: 140 cm. Sædehøjde: 76 cm. Frihøjde: 16,5 cm. Tankkapacitet: 20 L. Egenvægt: 150 kg.
Cyklen er lige kommet hjem i dag d. 17.3.08.
Købt med det ene formål. at stille den væk.
Men samtid også at gå lidt til og fra i arbejdet med at få den op at stå 100% igen.
Den køre, starter, bremser og det hele 100% ok. Men den er pænt brugt uden dog at være skadet. Så der skal pudses og males hen over det næste års tid.
Ind til videre er det den eneste GB 500 CLUBMAN her på galleriet, hvilket skyldes at den er pruduceret alene til det engelske marked. Der er dog nogle stykker i Tyskland, hvor min også stammer fra. GB 500 CLUBMAN har solgt bedst i England, og dette forståes sikker når man tager cyklens udtryk i betragtning. (se tilføjelse nedenfor)
Er blevet oplyst at der i dag kun er to stk i DK (se tilføjelse nedenfor)
Skrevet: 08-05-2008 21:17:04
Hej Per,
Tillykke med din GB500, håber det bliver et godt projekt for dig – dejligt at se interessen for denne kække cykel brede sig herhjemme! En af de tolv andre danske GB500-ejere, jeg kender til nævnte dit opsplag på mc-galleriet, og at nogle af oplysningerne vist var forkerte. Pga. den viste interesse – og fordi opslagene som dit på galleriet har karakter af et leksikalt indslag – vil jeg nævne følgende, som du burde overveje at indarbejde i omtalen:
Antal i DK: Der er formentlig 20 eller flere GB500 i DK dag, nogle ejere har har to. I sommeren 2002, hvor jeg købte min egen GB500, fandt jeg frem til fem andre. Især i år er antallet steget markant, idet jeg kender til 5 GB500, der er hentet i D af primært fans af klassiske englændere her på Sjælland og i Storkøbenhavn.
Historie og markedsføring: Mindst en af de ca. 20 herhjemme er en af de bordeaux '85 GB500 TT, den første udgave der kun blev produceret til Japan og New Zeeland og i kun ca. 1.700 eksemplarer. Samme lande fik også lillesøstrene GB400 TT i forskellige udgaver og GB400TT MkII med halvkåbe, hvoraf enkelte blev produceret frem til '88. Resten herhjemme er den amerikanske GB500, der blev produceret i to versioner: 'CA' til Kalifornien og '49state' til resten af USA i '89 og '90 i et antal af 5.000 (iflg. Motorrad).
Et restlager på 800 - 1.000 af de amerikanske GB500 hentede Honda Tyskland over i foråret '92, efter XBR500 måtte udgå pga. nye skærpede støjkrav i D. GB500 blev i D markedsført med tilnavnet Clubman, men også kun der – amerikanerne kender ikke tilnavnet, der i Honda-regie stammer fra lillesøsteren, den japanske GB250 Clubman fra '83-97.
Ud over disse 800 - 1.000 officielt importerede GB500, kom der kun parallelimporterede GB'er til Europa, primært i D, F, S og UK, hvor især den japanske GB500 TT er udbredt foruden de mindre GBer. Formentlig op mod 200 GB500 nåede at blive parallelimporteret til D fra '85 til '92, hvorimod antallet i de andre lande nævnte næppe overstiger 50 i noget land. Gennem kontakt med andre nordiske GB500-ejere anslår jeg antallet i de forskellige lande til 10-25 (DK, N og FIN) og 50-60 i S.
Specs: Se Honda's tyske brochure på xbr.de eller hos Arvid Løvik på lovik.net, hvor de amerikanske også ligger - en PS/Hk-angivelse på 42 eller 44 stammer formentlig fra tyske papirer på de parallelimporterede GB500, hvor angivelsen i Fahrzeugbrief blev koiperet fra XBR500 - Honda Inc. opgav nemlig ikke Hp, så parallelimportøren har ikke haft den at gå efter. GB500 TT blev markedsført med 40 Hk, men havde også større dyser og en CDI med en anden kurve, samme som XBR500. Så Honda D's angivelse på 38 Ps virker sandsynlig.
Et kuriosum: Karburatoren opgives som ø42mm på GB500, men 39 (40?) på XBR500, selv om karburatorhuset er identisk – lysningen er let oval: 39mm bred og 42mm høj.
Kilder: Ud over den nævnte xbr.de og lovik.net er der god information om GB500 på gb500.de, i Yahoo's GB500 Group, lidt på xbr500.com/tk og på Wikipedia, især i den tyske udgave. På xbr.de er der også links til et par forhandlere af manualer, dele og specialudstyr til GB500, ligesom thumperstuff.com i USA endnu har lidt at tilbyde. Derudover er eBay og David Silver Spares de bedste kilder til dele i EU og webike.net i Japan en mulighed, men de sender kun til adresser i Japan.
Tidligere vedligeholdt jeg en adresseliste med de danske GB500-ejere plus et par XBR500-ditto – flere havde begge cykler – men de sidste par år har jeg ikke fundet tid, blot talt i telefon med nogle og mødt andre. To gange har en del af os mødtes til GB/XBR-minitræf i Jylland og på Fyn, men ellers er der vist ikke meget kontakt i mellem de danske GB500-ejere ud over de, der kender hinanden i forvejen.
Mange venlige hilsener
Richard P
Et stort tak til Richard P for de flotte oplysninger, dejligt med folk der båder er vidne og hjælpsomme.
Mvh Per T
Et klip med GB 500 Clubman
http://www.youtube.com/watch?v=WuyMtj8Yg64
Solgt til Simon
Honda GB 500 CLUBMAN SOLGT
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Svar: 3
den er bare flot ,og sjælden ,den fortjener en x høj ,mvh hans
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Kunne da værer man skulle prøve at kigge efter sådan et..
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Hvor er dit sæde fra?
apr 2007
Følger: 12 Følgere: 15 MC-er: 6 Emner: 12 Svar: 30
Rigtig flot maskine.. Dejligt men alt informationen og de udemærkede billeder..
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 65 MC-er: 6 Annoncer: 1 Emner: 8 Svar: 39
Der kan man altså bare se. Fedeste honda den der.
nov 2007
Følger: 26 Følgere: 28 MC-er: 9 Emner: 27 Svar: 71
rigtig fin gamel honda, selv om den kun har 20 år på bagen.
du må desværre nøjes med en høj fortjener klart den bedste karakter. ses derude
jun 2008
Følger: 7 Følgere: 14 MC-er: 2 Svar: 16
du får også en høj herfra
jun 2008
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1
takker for en høj der da lige en retur fed kværn
jan 2004
Følger: 17 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 300
Hej Per!
Tak for dine fine bemærkninger, det luner at der er andre der ser muligheder, frem for begrænsninger ;o)
Efter at ha genset din Honda, er den blevet opgraderet, den er rå på den fede måde
God sommer
Carsten
aug 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 20
Høj her fra godt lavet
apr 2006
Følger: 20 Følgere: 18 MC-er: 7 Emner: 28 Svar: 166
Og tillykke med den!!!! Kunne godt tænke mig samme model meeen det ligger nok langt ud i fremtiden:-(
Xtra høj her
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 4
at den var meget ældre . Fed retrocykel!
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 38
jeg takker
maj 2007
Følger: 61 Følgere: 57 MC-er: 10 Emner: 1 Svar: 23
og fed cykel du her der ;o) du for da lig en Høj igen her fra
dec 2007
Følger: 5 Følgere: 2 MC-er: 1
Flot maskine...
feb 2008
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 4 Emner: 4 Svar: 107
at se hvad du kan drive det til, men en høj får den allerede
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 5 Svar: 16
det er dejligt at se en fin maskine
feb 2008
Følger: 12 Følgere: 14 MC-er: 3 Emner: 10 Svar: 276
Fint projekt håber du får noget godt ud af den, sådan en 1 cyl kan komme til at lyde rigtig godt
feb 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 6
Høj fra mig .,....
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Svar: 4
høj
okt 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 11
stykke legetøj du har der.. høj på vej
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.174
Dit nye legetøj Per.
Glæder mig til at se den in live
Den før klart nok en høj med på vejen
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 173 Svar: 426
fin fin maskine - det bliver spændende at se den igen om et års tid
Go' fornøjelse
jul 2005
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1
Du får en høj nu - og en extra når du er færdig..
mar 2007
Følger: 71 Følgere: 59 MC-er: 13 Emner: 202 Svar: 808
Og de fleste foto er da også genbrugt derfra. Kom hjem med den i halv mørke, så de foto jeg selv har taget er ganske enkelt for mørke.
jul 2007
Følger: 41 Følgere: 41 MC-er: 4 Emner: 10 Svar: 127
Sådan en clubman havde min farfar,.. men jeg tror den clubman kørte 425000 km før der røg noget mekanisk..
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
Den på DBA er den samme som denne. Gætter på annoncen ikke er slettet endnu.
mar 2007
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 490
Hey Per.
jeg oprettede et topic for et par dage siden, netop for at få noget info om denne smukke maskine. Men som du selv siger, så er der ingen ander GB'ere på forummet. Hvor fandt du din?
Der er en på DBA, den er uden afgift, til en OK penge.
Er du klar over at du kan få et 600 cc kit til den? For mere info:
http://lovik.tripod.com/White-Bros-601.html
Generelt er det en god side fra en GB-nørd til en GB-nørd.
http://lovik.tripod.com/Clubman.html
Held og lykke med din nye maskine. Den skal have x-høj!
mar 2007
Følger: 71 Følgere: 59 MC-er: 13 Emner: 202 Svar: 808
Det der skal laves er ret og skær polerarbejde og lige til at gå til. JO JO jeg gider bestem godt, det er jo sjovt.
mar 2007
Følger: 71 Følgere: 59 MC-er: 13 Emner: 202 Svar: 808
Tak Jesper.Sider med tyske papir på cyklen, hvoraf det fremgår at den har 44 hk. 38 er også sjovt på denne lille letvægter. De heste der er, tager faktisk overraskende godt fra lige fra bunden og helt op.
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 2
høj herfra
mar 2004
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 8 Emner: 67 Svar: 421
....... :-), lidt knofedt trænger den jo til,men den skal nok blive fin hvis du gider
Mvh.Dennis
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.453
Sådan én gad jeg godt eje ...
En klassisk englænder af udseende - men med japanernes skudsikre teknik. Egentlig synd at den er så sjælden.
Velkommen med den - en 'høj'...
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
Vil gøre godt. Dejlig mc, men det nu kun 38 hk GB modellen har :o)
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 29 Svar: 457
lækker honda, fed stil ;-))
jul 2004
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 49 Svar: 229
velkommen til
mar 2007
Følger: 71 Følgere: 59 MC-er: 13 Emner: 202 Svar: 808
Tag pænt i mod mit nye legetøj C",)