{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Honda GB 500 CLUBMAN SOLGT [Tidl. motorcykel] 1991

12.902 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Per T
Mand | 65 år | Oprettet: 20. mar 2007


Honda GB 500 CLUBMAN SOLGT

Årgang:
1991
Motor:
1-cylindret, 4-takts luftkølet. 1 stk. overliggende knastaksel. 4 ventiler. RFVC-radial ventil topstykke..
499 cm3
Boring/Slaglængde: 92/75 mm/mm.
Kompression: 9:1.
Karburator: 1 stk, Keihin Ø 39 mm,
Moment: 43 Nm ved 6000 o/m
Brænstof forbrug: 20,5 km/lit
Hestekræfter
Ydelse: 38 hk (28 kw) ved 7500 o/m
Fælge
Rustfrie egerfælge.
Hjul For: 100/90 x 18 på 2,15\" fælg.
Hjul Bag: 110/90 x 18 på 2,50\" fælg.
Dæk
Metzeler
For 90/90 s 18
Bag 110/90 s 18
Topfart
Tophastighed: 174 km/h
Acceleration (0 - 100): 6,4 sek
Tuning
Nye White Power fjeder i forgaffelen
Styling
Ingen. Men styret skal ned på gaffelbenene. Og der skal spejle på styre enderne.
Ekstraudstyr
Varme i håndtag
Bemærkninger
Vægt/Kraftforhold: 3,41 kg pr hk.
Transmission: 5-trins gearkasse. Flerpladekobling i oliebad. Kædetræk. 5,214:1.
El-system: 12 volt. 220 watt vekselstrømsgenerator. El-og Kick-start. Elektronisk tænding.
Stel: Dobbelt lukket rørramme. Rundt stålrør.
Stel-geometri: Kronhovedvinkel: 63,0 grader. Efterløb: 90 mm.
Affjedring For: Hydraulisk teleskopgaffel. Ø 35 mm gaffelben og 140 mm fjedervandring.
Affjedring Bag: Konventionel svinger med 2 stk. fjederben med 100 mm vandring.
Bremse For: 276 mm dia. Dobbelt hydraulisk skivebremse med flydende caliperhus og 4 stempler.
Bremse Bag: 140 mm dia, Mekanisk tromlebremse.
Mål og vægt: Totallængde: 210 cm. Akselafstand: 140 cm. Sædehøjde: 76 cm. Frihøjde: 16,5 cm. Tankkapacitet: 20 L. Egenvægt: 150 kg.

Cyklen er lige kommet hjem i dag d. 17.3.08.
Købt med det ene formål. at stille den væk.
Men samtid også at gå lidt til og fra i arbejdet med at få den op at stå 100% igen.
Den køre, starter, bremser og det hele 100% ok. Men den er pænt brugt uden dog at være skadet. Så der skal pudses og males hen over det næste års tid.

Ind til videre er det den eneste GB 500 CLUBMAN her på galleriet, hvilket skyldes at den er pruduceret alene til det engelske marked. Der er dog nogle stykker i Tyskland, hvor min også stammer fra. GB 500 CLUBMAN har solgt bedst i England, og dette forståes sikker når man tager cyklens udtryk i betragtning. (se tilføjelse nedenfor)

Er blevet oplyst at der i dag kun er to stk i DK (se tilføjelse nedenfor)

Skrevet: 08-05-2008 21:17:04

Hej Per,

Tillykke med din GB500, håber det bliver et godt projekt for dig – dejligt at se interessen for denne kække cykel brede sig herhjemme! En af de tolv andre danske GB500-ejere, jeg kender til nævnte dit opsplag på mc-galleriet, og at nogle af oplysningerne vist var forkerte. Pga. den viste interesse – og fordi opslagene som dit på galleriet har karakter af et leksikalt indslag – vil jeg nævne følgende, som du burde overveje at indarbejde i omtalen:

Antal i DK: Der er formentlig 20 eller flere GB500 i DK dag, nogle ejere har har to. I sommeren 2002, hvor jeg købte min egen GB500, fandt jeg frem til fem andre. Især i år er antallet steget markant, idet jeg kender til 5 GB500, der er hentet i D af primært fans af klassiske englændere her på Sjælland og i Storkøbenhavn.

Historie og markedsføring: Mindst en af de ca. 20 herhjemme er en af de bordeaux '85 GB500 TT, den første udgave der kun blev produceret til Japan og New Zeeland og i kun ca. 1.700 eksemplarer. Samme lande fik også lillesøstrene GB400 TT i forskellige udgaver og GB400TT MkII med halvkåbe, hvoraf enkelte blev produceret frem til '88. Resten herhjemme er den amerikanske GB500, der blev produceret i to versioner: 'CA' til Kalifornien og '49state' til resten af USA i '89 og '90 i et antal af 5.000 (iflg. Motorrad).
Et restlager på 800 - 1.000 af de amerikanske GB500 hentede Honda Tyskland over i foråret '92, efter XBR500 måtte udgå pga. nye skærpede støjkrav i D. GB500 blev i D markedsført med tilnavnet Clubman, men også kun der – amerikanerne kender ikke tilnavnet, der i Honda-regie stammer fra lillesøsteren, den japanske GB250 Clubman fra '83-97.
Ud over disse 800 - 1.000 officielt importerede GB500, kom der kun parallelimporterede GB'er til Europa, primært i D, F, S og UK, hvor især den japanske GB500 TT er udbredt foruden de mindre GBer. Formentlig op mod 200 GB500 nåede at blive parallelimporteret til D fra '85 til '92, hvorimod antallet i de andre lande nævnte næppe overstiger 50 i noget land. Gennem kontakt med andre nordiske GB500-ejere anslår jeg antallet i de forskellige lande til 10-25 (DK, N og FIN) og 50-60 i S.

Specs: Se Honda's tyske brochure på xbr.de eller hos Arvid Løvik på lovik.net, hvor de amerikanske også ligger - en PS/Hk-angivelse på 42 eller 44 stammer formentlig fra tyske papirer på de parallelimporterede GB500, hvor angivelsen i Fahrzeugbrief blev koiperet fra XBR500 - Honda Inc. opgav nemlig ikke Hp, så parallelimportøren har ikke haft den at gå efter. GB500 TT blev markedsført med 40 Hk, men havde også større dyser og en CDI med en anden kurve, samme som XBR500. Så Honda D's angivelse på 38 Ps virker sandsynlig.
Et kuriosum: Karburatoren opgives som ø42mm på GB500, men 39 (40?) på XBR500, selv om karburatorhuset er identisk – lysningen er let oval: 39mm bred og 42mm høj.

Kilder: Ud over den nævnte xbr.de og lovik.net er der god information om GB500 på gb500.de, i Yahoo's GB500 Group, lidt på xbr500.com/tk og på Wikipedia, især i den tyske udgave. På xbr.de er der også links til et par forhandlere af manualer, dele og specialudstyr til GB500, ligesom thumperstuff.com i USA endnu har lidt at tilbyde. Derudover er eBay og David Silver Spares de bedste kilder til dele i EU og webike.net i Japan en mulighed, men de sender kun til adresser i Japan.

Tidligere vedligeholdt jeg en adresseliste med de danske GB500-ejere plus et par XBR500-ditto – flere havde begge cykler – men de sidste par år har jeg ikke fundet tid, blot talt i telefon med nogle og mødt andre. To gange har en del af os mødtes til GB/XBR-minitræf i Jylland og på Fyn, men ellers er der vist ikke meget kontakt i mellem de danske GB500-ejere ud over de, der kender hinanden i forvejen.

Mange venlige hilsener
Richard P

Et stort tak til Richard P for de flotte oplysninger, dejligt med folk der båder er vidne og hjælpsomme.
Mvh Per T

Et klip med GB 500 Clubman

http://www.youtube.com/watch?v=WuyMtj8Yg64

Solgt til Simon
Kommentér på:
Honda GB 500 CLUBMAN SOLGT
Annonce