Kawasaki ZX 10 1988
11.690 visninger
|
Oprettet:
Kawasaki ZX 10
Årgang:
1988
Motor:
Standard:
Bygget på GPZ1000RX (som igen er bygget på GPZ900R) - men med 27% lettere ventiler og knastaksler, stejlere indsugningskanaler og 9% lettere krumtap og stempler, i forhold til RX'eren.
Vand/oliekølet, 4 cylindre på række på ialt 997 ccm, Boring 74 x 58 mm, DOCH - 16 ventiler. Kompression 11:1. Vådsumps-smøring m/ direkte oliekøler via dobbelt oliepumpe. Ialt 4 ltr. olie i bundkarret ved olieskift (3,7 ltr. SAE 10W-40 bruges ved påfyldning uden skift af oliefilter - eksempelvis reperation af motor).
4 x Keihin CVKD36 (ø36 mm) - arbejder efter faldstrøms-princip.
Transistor-tænding - elektronisk advancering. Tændrør: NGK CR9E (Iridium CR9EIX) eller Nippon Denso U27ESR-N (sidstnævnte anbefales).
Opgivet til 12 km/l, men den går nu 16 km/l normalt. 22 liter på tanken - tankmåler er rimeligt præcis, så man skal rette sig efter den, når den siger man er ved at løbe tør.
6-trins gearkasse m/ vådkobling. Kobling er hydraulisk aktiveret.
Tre-faset generator - 14V 24A v/ 6000 omdr/min. Laderegulator af kortslutningstypen.
Denne motor er videreudviklet (dog uden større ændringer, andet end RAM-air) i ZZR-1100->1200 - hvis motorer passer uden ændringer i stellet på ZX10. Det er iøvrigt fuldt lovligt, da ZZR1100 kun har 10 Hk mere, og ZZR1200 15 Hk mere (uden ram air).
Bygget på GPZ1000RX (som igen er bygget på GPZ900R) - men med 27% lettere ventiler og knastaksler, stejlere indsugningskanaler og 9% lettere krumtap og stempler, i forhold til RX'eren.
Vand/oliekølet, 4 cylindre på række på ialt 997 ccm, Boring 74 x 58 mm, DOCH - 16 ventiler. Kompression 11:1. Vådsumps-smøring m/ direkte oliekøler via dobbelt oliepumpe. Ialt 4 ltr. olie i bundkarret ved olieskift (3,7 ltr. SAE 10W-40 bruges ved påfyldning uden skift af oliefilter - eksempelvis reperation af motor).
4 x Keihin CVKD36 (ø36 mm) - arbejder efter faldstrøms-princip.
Transistor-tænding - elektronisk advancering. Tændrør: NGK CR9E (Iridium CR9EIX) eller Nippon Denso U27ESR-N (sidstnævnte anbefales).
Opgivet til 12 km/l, men den går nu 16 km/l normalt. 22 liter på tanken - tankmåler er rimeligt præcis, så man skal rette sig efter den, når den siger man er ved at løbe tør.
6-trins gearkasse m/ vådkobling. Kobling er hydraulisk aktiveret.
Tre-faset generator - 14V 24A v/ 6000 omdr/min. Laderegulator af kortslutningstypen.
Denne motor er videreudviklet (dog uden større ændringer, andet end RAM-air) i ZZR-1100->1200 - hvis motorer passer uden ændringer i stellet på ZX10. Det er iøvrigt fuldt lovligt, da ZZR1100 kun har 10 Hk mere, og ZZR1200 15 Hk mere (uden ram air).
Hestekræfter
137 HK (121,6 HK på baghjulet - målt hos KS-Motor i Vejle) v/ 10.000 omdr/min.
103 Nm v/ 9.000 omdr/min.
Målt med nyt bagdæk, og (desværre) ret slidt kædekit.
103 Nm v/ 9.000 omdr/min.
Målt med nyt bagdæk, og (desværre) ret slidt kædekit.
Fælge
Forhjul - ø3,50 x 17" (standard)
Baghjul - ø4,50 x 18" (standard)
Begge med blank-poleret fælgkant.
Bremse for: 2 x ø 300 mm flydende skiver - 2 stempler pr. flydende kaliper (Nissin)
Bremse bag: 1 x ø 250 mm flydende skive - 2 stempler pr. flydende kaliper (Nissin)
Baghjul - ø4,50 x 18" (standard)
Begge med blank-poleret fælgkant.
Bremse for: 2 x ø 300 mm flydende skiver - 2 stempler pr. flydende kaliper (Nissin)
Bremse bag: 1 x ø 250 mm flydende skive - 2 stempler pr. flydende kaliper (Nissin)
Dæk
Forhjul - Bridgestone Battlax BT021 - 120/70-17, slangeløs
Baghjul - Bridgestone Battlax BT021 - 160/60-18, slangeløs - dobbelt compound
OK dæk - og helt bestemt pengene værd.
Baghjul - Bridgestone Battlax BT021 - 160/60-18, slangeløs - dobbelt compound
OK dæk - og helt bestemt pengene værd.
Topfart
Opgivet til 275 km/t - men det kommer den aldrig til at komme op på, mens den er hos mig... :-)
0-100 km/t på 2,7 sek. (hvilket føles MEGET hurtigt)
Verdens hurtigste mc, da den kom frem. Afløste GPZ1000RX, som også var verdens hurtigste mc da den kom frem.
0-100 km/t på 2,7 sek. (hvilket føles MEGET hurtigt)
Verdens hurtigste mc, da den kom frem. Afløste GPZ1000RX, som også var verdens hurtigste mc da den kom frem.
Tuning
Ikke nødvendigt... :-)
Står fuldstændig standard - men piberne i potterne er dog pillet ud (af den tidl. ejer). Den larmer dog ikke meget mere end standard, men lyden er noget dybere... herligt!! :-)
Står fuldstændig standard - men piberne i potterne er dog pillet ud (af den tidl. ejer). Den larmer dog ikke meget mere end standard, men lyden er noget dybere... herligt!! :-)
Styling
Hvorfor dog det??? - det var jo det fedeste design tilbage i '88 (og efter min mening stadig meget smuk) ;-)
Der er dog monteret røgfarvet MRA-skærm, for at fremhæve originalfarven lidt. Desuden er stort set alle pærer (bortset fra blinklys og forlygtepæren) skiftet til LED-pærer. H4'eren er en Osram Cool-blue, som giver et udmærket lys.
Som det sidste er der monteret sorte Pro-Bolt alu-bolte rundt på maskinen, hvor der ikke er noget specifikt krav om styrke. Jeg arbejder løbende på at få skiftet alle bolte ud til nogle lettere.
Der er dog monteret røgfarvet MRA-skærm, for at fremhæve originalfarven lidt. Desuden er stort set alle pærer (bortset fra blinklys og forlygtepæren) skiftet til LED-pærer. H4'eren er en Osram Cool-blue, som giver et udmærket lys.
Som det sidste er der monteret sorte Pro-Bolt alu-bolte rundt på maskinen, hvor der ikke er noget specifikt krav om styrke. Jeg arbejder løbende på at få skiftet alle bolte ud til nogle lettere.
Ekstraudstyr
Min kone fra tid til anden... ;-)
Ellers er der monteret følgende:
Microshift
Thor alarm (som virker glimrende)
Saito II varmehåndtag
Bremse- og koblingsvæske er skiftet til DOT 5.1
Lidt LSL-udstyr (styr-ender mm.), som er tilpasset maskinen
SW-Motech RamMount til montering af kamera og GPS. Kuglen monteret lidt skjult i den venstre clip-on. Sony DSC-W35 til optagelser under kørsel.
Raask bagagebærer til topbox - plus Givi E30 med monteret bremselys. Igen monteret mellem de originale stik, således at der ikke er ændret i det originale ledningsnet.
Under overvejelse:
Raask Rearset
Ignitech TCIP4 fuldt justerbar tænding m/ masser af features, eks.vis shiftlight - tilkobles PC via USB-kabel.
Desuden er der monteret strømudtag på den ene side under kåben, til montering af taskesæt og til camping. Stikket er med 3 ben, hvoraf det ene er +12V, det andet er til ladning af batteriet og det tredie er fælles stel. Alt elektrisk er monteret mellem originalstikkene, således at der ikke er klippet i det originale ledningsnet (som jeg mener er god filosofi).
Ellers er der monteret følgende:
Microshift
Thor alarm (som virker glimrende)
Saito II varmehåndtag
Bremse- og koblingsvæske er skiftet til DOT 5.1
Lidt LSL-udstyr (styr-ender mm.), som er tilpasset maskinen
SW-Motech RamMount til montering af kamera og GPS. Kuglen monteret lidt skjult i den venstre clip-on. Sony DSC-W35 til optagelser under kørsel.
Raask bagagebærer til topbox - plus Givi E30 med monteret bremselys. Igen monteret mellem de originale stik, således at der ikke er ændret i det originale ledningsnet.
Under overvejelse:
Raask Rearset
Ignitech TCIP4 fuldt justerbar tænding m/ masser af features, eks.vis shiftlight - tilkobles PC via USB-kabel.
Desuden er der monteret strømudtag på den ene side under kåben, til montering af taskesæt og til camping. Stikket er med 3 ben, hvoraf det ene er +12V, det andet er til ladning af batteriet og det tredie er fælles stel. Alt elektrisk er monteret mellem originalstikkene, således at der ikke er klippet i det originale ledningsnet (som jeg mener er god filosofi).
Bemærkninger
Længde: 2170 mm - Højde: 1240 mm - Bredde: 715 mm.
Sædehøjde: 790 mm - Frihøjde: 125 mm. Tørvægt: 222 kg og dermed den letteste af alle mc'erne med generationer af GPZ900-motor (op til ZZR1100-D). 16 kg lettere end GPZ1000RX, og hele 38 kg lettere end ZZR1100-D - hvilket betyder at ZX10'eren har et bedre vægt/Hk-forhold end dens ellers stærkere storebror. Bias: 126 kg for - 128 kg bag v/ køreklar vægt. Oktantal: minimum 91 ROZ.
Drejeradius: 3,1 mtr. Klatrekapacitet: max. 30 grader. Forgaffelvinkel: 26,5 grader - efterløb 101 mm.
Luftunderstøttet teleskopgaffel for. Unitrak-affjedring bag m/ justerbar fjederforspænding. Monodæmper bag m/ 4-trins fjern-justering af dæmpning.
Alu-stel af boxprofil-type i monocoque-konstruktion. Aftagelig underramme (cradle) for lettere afmontering af motor.
Bremsekapacitet/længde: 12,5 mtr. fra 50 km/t.
Forlygte: 1 x 12V 60/55W Quartz-Halogen (H4) + 1 x 12V 5W (BA15s)
Baglygte: 2 x 12V 5/21W (BAY15d)
Blinklygter: 4 x 12V 21W (BA15s)
Batteri: 12V 14A - Yuasa eller Max type: YB14L-A2 - eller Aero type: CB14L-A2 (standard for alle = h: 168 x b: 91 mm x l: 136 mm).
Pressen skrev:
"Et udseende der siger zap, en afslappet kørestilling bag en skærmende kåbe. Skindet bedrager - der er 137 Hk i en ZX-10, og de er bestemt ikke afslappede. Kontinentale motorveje eller krævende landeveje gør ingen forskel for Kawasaki's supersporter. Perimeter-rammen i aluminium-profiler er meget stabil, og lader sig presse til dækkenes formåen - hvis piloten kan. For der er langt til grænsen."
Står MEGET flot, og kører og starter meget fint. Overraskende hurtig i forhold til alderen... man skal ikke tage fejl!! :-)
Importeret fra Tyskland i 2005. Har længe stået på min ønskeliste, og det er lidt af en drengedrøm som nu er gået i opfyldelse. Overvejer kraftigt om en ny udstødning (Motad Nexxus), ZZR1100 motor og bagfælg skal sættes på... Dog skal mc'en stadig stå så original som muligt.
Tidligere mc: Kawasaki Z 650 - 1978 (alletiders maskine - ALDRIG nogen problemer)
Sædehøjde: 790 mm - Frihøjde: 125 mm. Tørvægt: 222 kg og dermed den letteste af alle mc'erne med generationer af GPZ900-motor (op til ZZR1100-D). 16 kg lettere end GPZ1000RX, og hele 38 kg lettere end ZZR1100-D - hvilket betyder at ZX10'eren har et bedre vægt/Hk-forhold end dens ellers stærkere storebror. Bias: 126 kg for - 128 kg bag v/ køreklar vægt. Oktantal: minimum 91 ROZ.
Drejeradius: 3,1 mtr. Klatrekapacitet: max. 30 grader. Forgaffelvinkel: 26,5 grader - efterløb 101 mm.
Luftunderstøttet teleskopgaffel for. Unitrak-affjedring bag m/ justerbar fjederforspænding. Monodæmper bag m/ 4-trins fjern-justering af dæmpning.
Alu-stel af boxprofil-type i monocoque-konstruktion. Aftagelig underramme (cradle) for lettere afmontering af motor.
Bremsekapacitet/længde: 12,5 mtr. fra 50 km/t.
Forlygte: 1 x 12V 60/55W Quartz-Halogen (H4) + 1 x 12V 5W (BA15s)
Baglygte: 2 x 12V 5/21W (BAY15d)
Blinklygter: 4 x 12V 21W (BA15s)
Batteri: 12V 14A - Yuasa eller Max type: YB14L-A2 - eller Aero type: CB14L-A2 (standard for alle = h: 168 x b: 91 mm x l: 136 mm).
Pressen skrev:
"Et udseende der siger zap, en afslappet kørestilling bag en skærmende kåbe. Skindet bedrager - der er 137 Hk i en ZX-10, og de er bestemt ikke afslappede. Kontinentale motorveje eller krævende landeveje gør ingen forskel for Kawasaki's supersporter. Perimeter-rammen i aluminium-profiler er meget stabil, og lader sig presse til dækkenes formåen - hvis piloten kan. For der er langt til grænsen."
Står MEGET flot, og kører og starter meget fint. Overraskende hurtig i forhold til alderen... man skal ikke tage fejl!! :-)
Importeret fra Tyskland i 2005. Har længe stået på min ønskeliste, og det er lidt af en drengedrøm som nu er gået i opfyldelse. Overvejer kraftigt om en ny udstødning (Motad Nexxus), ZZR1100 motor og bagfælg skal sættes på... Dog skal mc'en stadig stå så original som muligt.
Tidligere mc: Kawasaki Z 650 - 1978 (alletiders maskine - ALDRIG nogen problemer)
Kawasaki ZX 10
feb 2013
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 1 Svar: 1
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 31 MC-er: 19 Svar: 8
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1
Den er godt nok bare velholdt din mc, kanon flot....
aug 2009
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 57
Du har dig sateme, godt nok en flot ZX10"er der.
Du skal lige have X-høj..... respekt..
mar 2007
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 100
Rigtig flot zx 10ér du har dig der, og god info du har skrevet om den, rart at se den står original(det kan jeg bedst lide ved de gamle cykler) køre selv på en RX
Mvh Lasse
okt 2006
Følger: 32 Følgere: 31 MC-er: 2 Emner: 215 Svar: 556
det er jo helt vildt så pæn den er ,og så fra 88 vildt vildt !
du har lige fået en x-tra høj fra mig !!!
jun 2009
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 17
jamen den er fin, jeg tror faktisk godt man kan kalde en ZX 10`er for "tidsløs"
aug 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 386
Fed cykel...!
aug 2005
Følger: 20 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 4
Den ser godt nok fin ud den zx10
Søren Bach
okt 2008
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 74
det er sjovt at læse, hvordan de forskellige har fået deres mc, og hvad de har haft i tankerne
Min mand har sukket efter en XJ900 i mange år og da han fandt Yammi, var han ovenud lykkelig. Men "hun" kunne så ikke give ham helt det han ville have så jeg fik heldigvis lov til at overage hende.
Hun er en stor maskine til en begynder som mig men jeg er rigtig glad for "hende" og hun passer lige til mit temperament - ihvertfad indtil videre ;-))
okt 2008
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 74
Den fik lige en høj med på vejen
maj 2006
Følger: 24 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 59 Svar: 464
Hej,
Tak for ordene omkring den kawa, jeg vil give dig helt ret det er sku en maskine der er utrolig stærk der aldrig brokker sig.
Ja jeg var nede at ligge i dag, grundet en lille smule våd vej samt små sten jeg ikke havde luret. Så når man siger man skal være nede og ligge en tur så er jeg heldig at dette er min måde at ligge sig ned. Der skete ikke det store med mig, men hele motordækslet knuste sig.
Din cykel er da også kendt for at kunne holde sig i lang tid, samt at være stabil.
// Jakob
apr 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1
Super flot maskine du har der
feb 2006
Følger: 36 Følgere: 10 MC-er: 16 Emner: 9 Svar: 269
Den er fa... flot håber min bliver sådan en dag.
sep 2006
Følger: 6 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 32
Kanon flot cykel du har,der sakker min bagud,men det er der selvfølgelig råd for.
sep 2007
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 5 Emner: 126 Svar: 1.422
dælme også en flot gammel dame du har der.
Ser meget velholdt ud!
du får min næste extra høj når jeg har fortjent en indtil da må det forblive ved en høj.
mvh
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 38
hej eddie .hvis du er intresseret i forskellige svenske ,og engelske test har jeg nogle og en ny haynes bog der samlet kan købes til en fornuftig pris
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
Jeg synes såmænd lyden er god... men nu har jeg så heller ikke de originale piber i. Så lyden er nok (lidt) højere, og bestemt mere dyb uden piber. Men lyden var ikke ret meget højere, andet end at den kunne synes med det.
Jeg har så til gengæld aldrig hørt den med en god 4i1'er på... det kunne jeg godt tænke mig!!
jun 2004
Følger: 58 Følgere: 25 MC-er: 9 Emner: 24 Svar: 201
Hejsa, lækker maskine du har der .... Har faktisk aldrig hørt den med originale udstødning på, men hørt nogle sige at den lyder ok med dem ...
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
Tak for de rosende ord.
Den har gået godt og vel 67.000 km nu, og der er intet tegn på at motoren skulle være slidt på nogen som helst måde. Jeg købte den fordi jeg ville have en helt original ZX10 (man er vel lidt fanatiker).
Den er forbedret lidt på nogen af områderne, f.eks. har den rustfri udstødning frem til de originale bagpotter, men ellers står den 100% original, og den er MEGET flot. Der er selvfølgelig lidt småting (som en manglende knap i læderkappen i instrumentbordet, men det er alt sammen ordnet lynhurtigt - de ting som mangler, er ved at blive bestilt eller ordnet), og til foråret vil den stå som kørt ud af fabrikken.
sep 2005
Følger: 13 Følgere: 15 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 19
Tillykke med din ZX 10. Jeg kan godt forstå din begejstring for denne m.c. Den overrasker med sin utrolig stærke motor og behagelige komfort. Hvor mange km. har den kørt?, den ser rigtig nydelig ud.
/ Mogens E.
okt 2006
Følger: 27 Følgere: 22 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 82
Flot maskine tillykke med den høj herfra :-0)
jun 2006
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 155
med den fine maskine vi har her inde en lille zx-10 gruppe hvis du har lyst til at være med i den www.motorcykelgalleri.dk/grupper/kawasakizx1019881990