{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Kawasaki ZX 10 1988

11.690 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Eddie ¤
Mand | 48 år | Oprettet: 22. okt 2007


Kawasaki ZX 10

Årgang:
1988
Motor:
Standard:

Bygget på GPZ1000RX (som igen er bygget på GPZ900R) - men med 27% lettere ventiler og knastaksler, stejlere indsugningskanaler og 9% lettere krumtap og stempler, i forhold til RX'eren.

Vand/oliekølet, 4 cylindre på række på ialt 997 ccm, Boring 74 x 58 mm, DOCH - 16 ventiler. Kompression 11:1. Vådsumps-smøring m/ direkte oliekøler via dobbelt oliepumpe. Ialt 4 ltr. olie i bundkarret ved olieskift (3,7 ltr. SAE 10W-40 bruges ved påfyldning uden skift af oliefilter - eksempelvis reperation af motor).

4 x Keihin CVKD36 (ø36 mm) - arbejder efter faldstrøms-princip.

Transistor-tænding - elektronisk advancering. Tændrør: NGK CR9E (Iridium CR9EIX) eller Nippon Denso U27ESR-N (sidstnævnte anbefales).

Opgivet til 12 km/l, men den går nu 16 km/l normalt. 22 liter på tanken - tankmåler er rimeligt præcis, så man skal rette sig efter den, når den siger man er ved at løbe tør.

6-trins gearkasse m/ vådkobling. Kobling er hydraulisk aktiveret.

Tre-faset generator - 14V 24A v/ 6000 omdr/min. Laderegulator af kortslutningstypen.

Denne motor er videreudviklet (dog uden større ændringer, andet end RAM-air) i ZZR-1100->1200 - hvis motorer passer uden ændringer i stellet på ZX10. Det er iøvrigt fuldt lovligt, da ZZR1100 kun har 10 Hk mere, og ZZR1200 15 Hk mere (uden ram air).
Hestekræfter
137 HK (121,6 HK på baghjulet - målt hos KS-Motor i Vejle) v/ 10.000 omdr/min.
103 Nm v/ 9.000 omdr/min.

Målt med nyt bagdæk, og (desværre) ret slidt kædekit.
Fælge
Forhjul - ø3,50 x 17" (standard)
Baghjul - ø4,50 x 18" (standard)

Begge med blank-poleret fælgkant.

Bremse for: 2 x ø 300 mm flydende skiver - 2 stempler pr. flydende kaliper (Nissin)
Bremse bag: 1 x ø 250 mm flydende skive - 2 stempler pr. flydende kaliper (Nissin)


Dæk
Forhjul - Bridgestone Battlax BT021 - 120/70-17, slangeløs
Baghjul - Bridgestone Battlax BT021 - 160/60-18, slangeløs - dobbelt compound

OK dæk - og helt bestemt pengene værd.
Topfart
Opgivet til 275 km/t - men det kommer den aldrig til at komme op på, mens den er hos mig... :-)

0-100 km/t på 2,7 sek. (hvilket føles MEGET hurtigt)

Verdens hurtigste mc, da den kom frem. Afløste GPZ1000RX, som også var verdens hurtigste mc da den kom frem.
Tuning
Ikke nødvendigt... :-)

Står fuldstændig standard - men piberne i potterne er dog pillet ud (af den tidl. ejer). Den larmer dog ikke meget mere end standard, men lyden er noget dybere... herligt!! :-)
Styling
Hvorfor dog det??? - det var jo det fedeste design tilbage i '88 (og efter min mening stadig meget smuk) ;-)

Der er dog monteret røgfarvet MRA-skærm, for at fremhæve originalfarven lidt. Desuden er stort set alle pærer (bortset fra blinklys og forlygtepæren) skiftet til LED-pærer. H4'eren er en Osram Cool-blue, som giver et udmærket lys.

Som det sidste er der monteret sorte Pro-Bolt alu-bolte rundt på maskinen, hvor der ikke er noget specifikt krav om styrke. Jeg arbejder løbende på at få skiftet alle bolte ud til nogle lettere.
Ekstraudstyr
Min kone fra tid til anden... ;-)

Ellers er der monteret følgende:
Microshift
Thor alarm (som virker glimrende)
Saito II varmehåndtag
Bremse- og koblingsvæske er skiftet til DOT 5.1
Lidt LSL-udstyr (styr-ender mm.), som er tilpasset maskinen
SW-Motech RamMount til montering af kamera og GPS. Kuglen monteret lidt skjult i den venstre clip-on. Sony DSC-W35 til optagelser under kørsel.
Raask bagagebærer til topbox - plus Givi E30 med monteret bremselys. Igen monteret mellem de originale stik, således at der ikke er ændret i det originale ledningsnet.

Under overvejelse:
Raask Rearset
Ignitech TCIP4 fuldt justerbar tænding m/ masser af features, eks.vis shiftlight - tilkobles PC via USB-kabel.

Desuden er der monteret strømudtag på den ene side under kåben, til montering af taskesæt og til camping. Stikket er med 3 ben, hvoraf det ene er +12V, det andet er til ladning af batteriet og det tredie er fælles stel. Alt elektrisk er monteret mellem originalstikkene, således at der ikke er klippet i det originale ledningsnet (som jeg mener er god filosofi).
Bemærkninger
Længde: 2170 mm - Højde: 1240 mm - Bredde: 715 mm.
Sædehøjde: 790 mm - Frihøjde: 125 mm. Tørvægt: 222 kg og dermed den letteste af alle mc'erne med generationer af GPZ900-motor (op til ZZR1100-D). 16 kg lettere end GPZ1000RX, og hele 38 kg lettere end ZZR1100-D - hvilket betyder at ZX10'eren har et bedre vægt/Hk-forhold end dens ellers stærkere storebror. Bias: 126 kg for - 128 kg bag v/ køreklar vægt. Oktantal: minimum 91 ROZ.

Drejeradius: 3,1 mtr. Klatrekapacitet: max. 30 grader. Forgaffelvinkel: 26,5 grader - efterløb 101 mm.

Luftunderstøttet teleskopgaffel for. Unitrak-affjedring bag m/ justerbar fjederforspænding. Monodæmper bag m/ 4-trins fjern-justering af dæmpning.

Alu-stel af boxprofil-type i monocoque-konstruktion. Aftagelig underramme (cradle) for lettere afmontering af motor.

Bremsekapacitet/længde: 12,5 mtr. fra 50 km/t.

Forlygte: 1 x 12V 60/55W Quartz-Halogen (H4) + 1 x 12V 5W (BA15s)
Baglygte: 2 x 12V 5/21W (BAY15d)
Blinklygter: 4 x 12V 21W (BA15s)

Batteri: 12V 14A - Yuasa eller Max type: YB14L-A2 - eller Aero type: CB14L-A2 (standard for alle = h: 168 x b: 91 mm x l: 136 mm).

Pressen skrev:
"Et udseende der siger zap, en afslappet kørestilling bag en skærmende kåbe. Skindet bedrager - der er 137 Hk i en ZX-10, og de er bestemt ikke afslappede. Kontinentale motorveje eller krævende landeveje gør ingen forskel for Kawasaki's supersporter. Perimeter-rammen i aluminium-profiler er meget stabil, og lader sig presse til dækkenes formåen - hvis piloten kan. For der er langt til grænsen."




Står MEGET flot, og kører og starter meget fint. Overraskende hurtig i forhold til alderen... man skal ikke tage fejl!! :-)

Importeret fra Tyskland i 2005. Har længe stået på min ønskeliste, og det er lidt af en drengedrøm som nu er gået i opfyldelse. Overvejer kraftigt om en ny udstødning (Motad Nexxus), ZZR1100 motor og bagfælg skal sættes på... Dog skal mc'en stadig stå så original som muligt.


Tidligere mc: Kawasaki Z 650 - 1978 (alletiders maskine - ALDRIG nogen problemer)
Kommentér på:
Kawasaki ZX 10
Annonce