{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Haojin HJ125 [Tidl. motorcykel] 2007

22.257 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Morten (Bagsværd)
Mand | 58 år | Oprettet: 12. jul 2005


Haojin HJ125

Årgang:
2007
Motor:
124 ccm
1 cylinder, 4-takt, 2 ventiler, stødstænger
boring: 56,5 mm
slaglængde: 49,5 mm
Karburator: 22 mm Kina-karburator
Gear: 4 styk (i omvendt rækkefølge)
Tankkapacitet: 8,5 liter - heraf 1,5 l i reserve
Hestekræfter
10,6 hk @ 8.500 rpm
9,2 Nm @ 7.500 rpm
Fælge
1,40"-18" for og bag
Forkromede egerfælge
Tromlebremser for og bag
Dæk
2,50"-18" for
2,75"-18" bag
Topfart
115 på speedometeret, svarer vel til 95-100 km/t in real life.
Tuning
Niks. Den er hurtig nok som den er ... :-)
Styling
1970'er japser retro!
Ekstraudstyr
H4-parabol i forlygten.
Stænk-lap ved forhjulet.
Cykel computer (for at have et ur).
Olietermometer (i stedet for oliepinden).
Bemærkninger
Der er tale om en ret nøjagtig kopi af Honda CG125, der kom på markedet i 1976 - og som også var på det danske marked sidst i 80'erne. Kineserne har dog forbedret den med 12V-elsystem og selvstarter - og firkantet forlygte !

Honda producerede CG125 i mere end 30 år (dog i en face-liftet udgave fra 2001). I Fjernøsten findes et utal af MC-fabrikker, der producerer kopier af CG125. Haojin er bare én af dem...

Der er kun 4 gear og de ligger i omvendt rækkefølge - altså tryk pedalen ned, når du vil et gear op. Selv om motoren kun er på 125cc, trækker den fint nedefra. Og med en tørvægt på kun 93 kg (hvem sa'e forvokset Puch Monza Grand Prix) følger man fint med i bytrafikken - selv i den lave del af RPM-skalaen.

Den er ganske charmerende at tøffe rundt på - og praktisk med den lukkede kædekasse og standard monterede bagagebærer. Og kørestillingen er behagelig afslappet. Og den er dejlig enkel at lave service på selv ...

Den var den bedst sælgende 125cc motorcykel i Danmark i 2006 - helt sikkert på grund af prisen: kun 5.990 kr...


~~ BLOG ~~

---- 19. januar 2008 ----

Haojin'en har nu rundet 10.000 km - faktisk uden nogen problemer overhovedet. Andet end udskiftning af 1 stk bremsekabel, samt 1 stk bremsegreb, da den væltede i stormvejr i efteråret. Men mekanisk har den foreløbig været særdeles pålidelig. Og chromen er osse af overraskende god kvalitet - kun bagagebæreren viser tegn på lidt overfladerust hist og her. Vel egentlig OK, når man tænker på den usædvanlig våde sommer, vi havde i 2007 (Haojin'en er min avisbud-MC og kører ca. 30 km hver nat - året rundt. Osse om vinteren.)


---- 25. oktober 2008 ----

20.000 km. Still going strong ...


---- 18. januar 2009 ----

22.060 km. Forhjulslejer er skiftet, da der var slør i det ene leje. Ved samme lejlighed er kronrørslejerne skiftet med et sæt koniske rullelejer.


---- 7. oktober 2009 ----

28.500 km. Havde lidt problemer med baglyset på et tidspunkt - men pæren var ikke sprunget. Det viste sig, at ledningerne til baglygten sad lidt udsat: De var nemlig trukket UNDER bagskærmen, så stænk og saltsjap fra baghjulet havde frit spil (jeg kører også om vinteren). Fandt ud af, at de næsten var korroderet væk i samlingen under skærmen. Har nu trukket ledningerne oven på bagskærmen - så sidder de knapt så udsat ...


---- 5. januar 2010 ----

31.880 km. Batteriet taber strømmen meget hurtigt her i vinterkulden - ser ud til, at det synger på sidste vers. Er nu udskiftet med et Gel-batteri fra Thansen ...


---- 18. marts 2010 ----

33.180 km. Bagsvingeren knækket i den ene side - tilsyneladende en dårlig svejsning. En ny bagsvinger er monteret.


---- 31. oktober 2010 ----

40.000 km. Kører stadig fint og stabilt. Starter i første hug hver morgen i al slags vejr. Motoren er dog begyndt at bruge lidt olie - ca. 0.1 liter pr. 1000 km. Det er til at leve med.


---- 7. april 2011 ----

43.100 km. Der er sat et nyt forhjul på. En af returfjedrene ved bremsebakkerne knækkede og kilede sige fast mellem bremsebakke og -tromle. Efter den episode viste det sig, at bremsetromlen var blevet skæv.


---- 15. juli 2011 ----

45.230 km. Der er kommet et nyt baghjul på. Det gamle var blevet lidt ekset og egerne rustet fast i niplerne, så det kunne ikke rettes op. Desuden trængte et baghjulsleje til udskiftning. Herudover ny kæde + kædehjul, bremsebakker, dæk og slange samt ny udstødning. Pyh - en større omgang ... :-)


---- 4. december 2011 ----

48.900 km. Ny tændingslås er monteret, da den gamle gik i udu


---- 3. april 2012 ----

50.000 km.


---- 7. august 2012 ----

52.900 km. Nyt fordæk af mærket Vee Rubber VRM158. Det gamle havde siddet på siden 17.530 km.


---- 31. december 2012 ----

55.720 km. Ny kæde og kædehjul.


---- 15. juli 2013 ----

59.425 km. Chok-koblingen i bagnavet er kaput. Et andet baghjul (brugt) med intakt chok-kobling monteres.


---- 7. marts 2014 ----

63.660 km. Et nyt sæde er monteret. Det gamle var revnet i betrækket og selve bunden var gennemrusten. Så det var ikke nok bare at skifte betrækket. En helt ny fornemmelse med et nyt sæde.


---- 7. oktober 2014 ----

66.850 km. Ny gummi-belægning på kickstarter. Selvstarteren gik i udu for ca. 2 år siden - har ikke rigtig kunne hitte ud af præcis hvad det er. Men den starter fint på kickstarteren.


---- 19. januar 2015 ----

68.580 km. Ny udstødning monteret.


---- 17. juli 2015 ----

71.300 km. Var involveret i et trafikuheld på vej til arbejde, hvor jeg brækkede 1 arm og 1 ben. Under mit ophold på Herlev sygehus (4 dage), blev Haojin'en desværre stjålet (den var låst til en lygtepæl af Falck-folkene) og er nu afmeldt. Undrer mig over, at nogen gider stjæle den, idet den nok ikke var mere end 1.500 kr. værd før trafikuheldet. Men sådan endte det altså ...
Kommentér på:
Haojin HJ125
Annonce