Yamaha RD 350 LC YPVS 1983
8.048 visninger
|
Oprettet:
Yamaha RD 350 LC YPVS
Årgang:
1983
Motor:
350 ccm 2-taks Yamaha power valve system (YPVS)
2-cylindret med 2 stk mikuni kaburator
Vandkølet
6 trins gearkasse
2-cylindret med 2 stk mikuni kaburator
Vandkølet
6 trins gearkasse
Hestekræfter
60+
Fra ny havde den 60 Hk til 137 kg.
Men har fået effektudstødninger og andre karburator på, så et sted over 60.
Fra ny havde den 60 Hk til 137 kg.
Men har fået effektudstødninger og andre karburator på, så et sted over 60.
Fælge
Org. fælg.
Dæk
Topfart
Ca. 190
Tuning
Har fået andre kaburatorer og effekt udstødninger + trimmet.
Styling
Lettere ombygget, som det kan ses på billederne.
D.20.8.2014
Har lige monteret Ducati bagende.
Der er kun et billede pt. Der kommer flere billeder senere.
D.20.8.2014
Har lige monteret Ducati bagende.
Der er kun et billede pt. Der kommer flere billeder senere.
Ekstraudstyr
Har alle org. delene til at ligge, på nær sæde.
Bemærkninger
Stellet er renset i bund og pulverlakket lysgrå.
Alt har været adskilt og renoveret.
Motor og fælg er malet mørkelilla.
Til salg, hvis rigtige bud kommer.
d.30.7.2013
Har gennem tiden bygget om på den som billederne viser, men den står pt. helt sort med to runde forlygter + alm. styr.
Motoren har ikke kørt mere end 2000 km. siden der kom nye stempler i mm.
Uddrag fra MC Revyen 1983:
MC-Revy, august 1983 – test af RD 350 LC2:
”RD 350 – en ægte væddeløber”
RD 350 YPVS, hedder Yamaha’s nyeste udspil i 2-takts-klassen. Det er en maskine, der har samme udstråling som racerne – og tekniken er for en stor del også hentet fra racerne. Den nye Yamaha er en gadecykel, der kører som en væddeløber.
1975. Umiddelbart efter sæsonens sidste Grand Prix. Sejrsceremoni. Årets verdensmester i 3½-klassen, Johnny Cecotto kravler øverst på skamlen. Verdensmester !
Henne i Yamaha’s lejr er der også stolthed. Knægten vandt på en TZ 350 fabriks-cykel. Et storavanceret stykke, der omtrent får en produktionscykel og semi-prof racer til at ligne en gadecykel. Cecotto-cyklen yder 60 hk.. siger man indbyrdes og ser helt højtidelige ud. Så meget…
Fra 1975 til 1983. Fra kampen om VM på racerbanerne til landevejen.
Yamaha RD 350 YPVS – samme effekt – og tilmed en langt bedre cykel på de fleste punkter. Det lyder selvfølgelig flot, men der er dækning.
Det er først og fremmest YPVS-ventilen – altså udstødningsventilen – der har æren for at en gadecykel anno 1983 kan yde lige så meget som en VM-vinder anno 1975.
Og tilmed være mild som en 4-takter i sin opførsel.
Med andre ord: Motoren og især dens effekt og omgængelighed overrasker på denne cykel. Men lige så interessant – eller måske mere – er dens køreegenskaber: Så tæt på en væddeløber.Det tør vi slå fast efter en alvorlig test på Jyllands-ringen.
Da vi første gang så og kørte nyheden på landevejen var vi ikke i tvivl. Dette er noget særligt. Dens opførsel minder i høj grad om rigtige racere.
Sidste års RD’er var også et hurtigt stykke, men vores road-racing-erfaringer med den viste klart at dens motor var hurtigere end rammen. Men i år har RD fået ny ramme og ditto affjedring. Rammen omslutter hele motoren.
Desuden har den fået forgaffel med luft, samt øjeblikkets mest avancerede baghjuls-affjedring.
Yamaha RD 350 løber ikke fra at den er en 2-takter. Men på den anden side, det ville også være synd.
Så den trækker ikke nedefra som fx en 4-cylindret 4-takter. Men det nærmer sig. I hvert fald er YPVS ganske forbløffende godt.
(en lille ventil der kan gøre udstødningsporten højere eller lavere alt efter omdrejnings-tallet – selve ventilen er udformet som en rulle, der er filet flad på den ene side.
Når det flade stykke ligger parallelt med selve udstødnings-kanalen er porten max åben. Det giver højest mulige spids-effekt.
Når ventilen drejes – af en mikroprocessor-styret servomotor – spærrer ventilen for den øverste del af porten, altså bliver den i realiteten lavere. Det giver max. moment.)
Om vi kan finde nogen ulemper ved en RD 350 ? Nej, hvis du er lun på en maskine af denne type – det vil sige en lynhurtig sognevejs-sluger (her kommer selv en Suzuki 1100 til kort), så er RD’en det ideelle køb.
Langture lader sig snildt praktisere. Kørestillingen er egnet til meget mere end race.
Alt har været adskilt og renoveret.
Motor og fælg er malet mørkelilla.
Til salg, hvis rigtige bud kommer.
d.30.7.2013
Har gennem tiden bygget om på den som billederne viser, men den står pt. helt sort med to runde forlygter + alm. styr.
Motoren har ikke kørt mere end 2000 km. siden der kom nye stempler i mm.
Uddrag fra MC Revyen 1983:
MC-Revy, august 1983 – test af RD 350 LC2:
”RD 350 – en ægte væddeløber”
RD 350 YPVS, hedder Yamaha’s nyeste udspil i 2-takts-klassen. Det er en maskine, der har samme udstråling som racerne – og tekniken er for en stor del også hentet fra racerne. Den nye Yamaha er en gadecykel, der kører som en væddeløber.
1975. Umiddelbart efter sæsonens sidste Grand Prix. Sejrsceremoni. Årets verdensmester i 3½-klassen, Johnny Cecotto kravler øverst på skamlen. Verdensmester !
Henne i Yamaha’s lejr er der også stolthed. Knægten vandt på en TZ 350 fabriks-cykel. Et storavanceret stykke, der omtrent får en produktionscykel og semi-prof racer til at ligne en gadecykel. Cecotto-cyklen yder 60 hk.. siger man indbyrdes og ser helt højtidelige ud. Så meget…
Fra 1975 til 1983. Fra kampen om VM på racerbanerne til landevejen.
Yamaha RD 350 YPVS – samme effekt – og tilmed en langt bedre cykel på de fleste punkter. Det lyder selvfølgelig flot, men der er dækning.
Det er først og fremmest YPVS-ventilen – altså udstødningsventilen – der har æren for at en gadecykel anno 1983 kan yde lige så meget som en VM-vinder anno 1975.
Og tilmed være mild som en 4-takter i sin opførsel.
Med andre ord: Motoren og især dens effekt og omgængelighed overrasker på denne cykel. Men lige så interessant – eller måske mere – er dens køreegenskaber: Så tæt på en væddeløber.Det tør vi slå fast efter en alvorlig test på Jyllands-ringen.
Da vi første gang så og kørte nyheden på landevejen var vi ikke i tvivl. Dette er noget særligt. Dens opførsel minder i høj grad om rigtige racere.
Sidste års RD’er var også et hurtigt stykke, men vores road-racing-erfaringer med den viste klart at dens motor var hurtigere end rammen. Men i år har RD fået ny ramme og ditto affjedring. Rammen omslutter hele motoren.
Desuden har den fået forgaffel med luft, samt øjeblikkets mest avancerede baghjuls-affjedring.
Yamaha RD 350 løber ikke fra at den er en 2-takter. Men på den anden side, det ville også være synd.
Så den trækker ikke nedefra som fx en 4-cylindret 4-takter. Men det nærmer sig. I hvert fald er YPVS ganske forbløffende godt.
(en lille ventil der kan gøre udstødningsporten højere eller lavere alt efter omdrejnings-tallet – selve ventilen er udformet som en rulle, der er filet flad på den ene side.
Når det flade stykke ligger parallelt med selve udstødnings-kanalen er porten max åben. Det giver højest mulige spids-effekt.
Når ventilen drejes – af en mikroprocessor-styret servomotor – spærrer ventilen for den øverste del af porten, altså bliver den i realiteten lavere. Det giver max. moment.)
Om vi kan finde nogen ulemper ved en RD 350 ? Nej, hvis du er lun på en maskine af denne type – det vil sige en lynhurtig sognevejs-sluger (her kommer selv en Suzuki 1100 til kort), så er RD’en det ideelle køb.
Langture lader sig snildt praktisere. Kørestillingen er egnet til meget mere end race.
Yamaha RD 350 LC YPVS
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 17
mar 2008
Følger: 1 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 1 Svar: 62
Se her, hvis du vil tjekke / være med i en klub med over 50 RD'ere:
www.sitecenter.dk/daltonbanden
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 30
totakt streed fighter ... supret!!!!!
dec 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 6
Selvfølgelig skal den da ud at køre!!!!.... Skal din måske??? Der er nye billeder af de seneste fremskridt.
mar 2004
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 4 Emner: 5 Svar: 13
Fed sir jeg bare...
Høj til dig...
sep 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 224
ser godt ud,
feb 2006
Følger: 36 Følgere: 10 MC-er: 16 Emner: 9 Svar: 269
Det er sq en fed Rd du har der. Høj herfra.
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 43 MC-er: 6 Emner: 23 Svar: 147
man kan roligt sige at sådan er den model aldrig blevet fremvist før, det tager jeg sq hatten af for
jun 2007
Følger: 4 Følgere: 3
der er sku flot det må jeg sige. det ser den ud til
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 7
den ser sku godt ud
maj 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 323
Den ser kanon ud
jun 2007
Følger: 26 Følgere: 27 MC-er: 3 Emner: 10 Svar: 39
god gamle cykel. er bare skæg og køre på .