Honda CBR 900 RR FireBlade 1994
4.714 visninger
|
Oprettet:
Honda CBR 900 RR FireBlade
Årgang:
1994
Motor:
4 cylindret, 4 takts række-motor, Vandkølet, 2 overliggende knastaksler, 16 ventiler,
893 ccm,
Ydelse: 124 hk (92 kW) ved 10500 o/m,
Maks drejningsmoment 88 Nm ved 8500 o/m.
Kompressionsforhold: 11,01:1
893 ccm,
Ydelse: 124 hk (92 kW) ved 10500 o/m,
Maks drejningsmoment 88 Nm ved 8500 o/m.
Kompressionsforhold: 11,01:1
Hestekræfter
124 hk (109 hk på baghjulet)
Kraftforhold: 1,49 kg pr. hk
Acceleration: 0 - 100 på 2,7 sek.
Tørvægt: 185 kg
Kraftforhold: 1,49 kg pr. hk
Acceleration: 0 - 100 på 2,7 sek.
Tørvægt: 185 kg
Fælge
Forhjul: 3,5 x 16"
Baghjul: 5,5 x 17"
Baghjul: 5,5 x 17"
Dæk
Fordæk: 130/70-16 - Dunlop Sportmax.
Bagdæk: 180/55-17 - Dunlop Sportmax.
Bagdæk: 180/55-17 - Dunlop Sportmax.
Topfart
har været oppe på 265 km/t, hvor der stadig var mere tilbage
Tuning
Styling
Ekstraudstyr
Bemærkninger
http://www.dmcn.dk/mcanm/vis_mc_anm_detail.asp?maerke=Honda&model=CBR900RR%20Fireblade&aargang=1992
Anmeldelse(r) af Honda CBR900RR Fireblade - 1992
Generelt:
I 1992 lancerede Honda cyklen der skulle vende op og ned på definationen af spotsmotrocykler. Dette gjorde de med en 185 kg. (tør) tung og 124HK ydende Fireblade. Det er under 1,5 kg/HK. Ikke specielt imponerende i dag, men for 11 år siden?!?. Den blev naturligvis straks en succes, og blev i England den mest sælgende cykel – ikke den mest sælgende sports MC, men den mest sælgende MC!!. Dette på tros af, at den herhjemme kostede små 150.000 slag. Hvorfor? Fordi den ikke kun havde en imponerende ydeevne, men også en ligeså imponerende styreevne. Dens 16” forhjul (naturligvis sammen med korte aksel afstand på 1405mm) gjorde den til en meget hurtig styrende maskine, og blev i det hele taget kaldt en stor 600-kubiker (også fordi dens mortor var en vidreudvilking af CBR600F motoren).
’92 modellen er den mest ’potente’ Fireblade, (ligesom CB750 K0) og har senere måtte neddrosles – ikke HK-mæssigt, (I dag har ’Bladen over 150HK og vejer omkring 170 kg.) men på hvordan kræfterne blev leveret. Denne første ’Blade går på hjul i første og andet hvis man ikke passer på, og i 3. skal den kun provokeres lidt, før det eneste man kan se er tankdækslet.
Det var så historien – kort.
Min er en ’92, med en ’95 kåbe. Den er ved at være lidt gammel at se på, med dens lidt ’studsede’ næse, og budtede mave (generatoren er på denne model stadig 8-10 cm bred og sidder på siden af krumptapen). Dens ”up-side-up” forgaffel er efterhånden også ved at være lidt umodernet (selvom Honda stædig holdt fast på både den og det 16” forhjul indtil ’00 modellen). Men når man kommer ud om morgen, trækker chokeren, og starter mortoren er den hverken gammel eller umodernet. Motoren starter altid (gentager ALTID) første gang, og går altid (gentager ALTID) jævnt og uden raslen eller skramlen. Hertil kommer Hondas fede og umiskendelige ”gearhjuls hylen” der næsten lyder som en turbo.
Når den så har stået og varmet lidt op, mens man har fået ørepropper, halstørklæde, hjelm og hansker på, og man slukker chokeren, og begynder at køre, er det som om den 11 års og 62.000 km. gamle MC er blevet 11 år og 62.000 km yngere. Men det er jo selvfølgelig også en Honda.
Har man kunne nosse sig sammen og er kommet en halv time tidligere ud om morgenen, så man har tid til at køre af de små landeveje til arbejdet, undres man også over at den er 11 år gammel. Det er selvfølgelig ikke en R6’er – og den har også sine særheder. Den hurtige styring kan næsten virke nervøst, og ikke på en 100% kontrolabel måde som på nye små maskiner. Men når man først har vendet sig til det, er det ikke ubehageligt, nærmest tværdigimod. Man følger det mere som om ’Bladen og en selv er et team. Som om ’Bladen har en sjæl – med hvad sjæle nu har af særheder og skavanker. Alt i alt er det ikke noget problem at få knæget i asfalten - ja, faktisk virker den på en måde mere stabil når knee-slider'erne slides end ved mere moterat nedlægning.
Har man ikke kunne nosse sig sammen og må køre den lige vej, er der abserlut også fornøjelser her. Motoren trækker kolosalt og momentet er enormt. Så hvadenten man overhaler den bløde hat med 80km/h i 2. eller 6. går det hurtigt og sikkert – eller det vil sige, at gør man det i 2. skal man lige passe på de hvide striber, ellers risikerer man at den går på hjul. Ja - og så skal man jo selvfølgelig også lige huske på at den går over 170 i andet gear (og det når man hurtigt når man overhaler bare én af de bløde hatte), og skal man bermse ned for den næste bløde hat, kan der være lidt langt fra 170 til 80. Ikke fordi bremserne fejler noget overhovedet – de er både præsise og letdosserbar – ikke state-of-the-art men abserlut gode.
Kørestillingen er også meget konfortabel. Det lange sæde tillader både at man sidder (næsten) ret op og ned, eller ligger ind under kåbeglasset. Lange ture er derfor ikke noget problem – omend det ikke er nogle touringsmaskine. Bykørelsel ejheller.
Konklusion:
Det blev vist en længere smøre. Alt I alt kunne det vel kåges ned til:
Jeg elsker min ’Blade … og når jeg får råd skal jeg helt sikkers måske have en 2003 model … uden sjæl … ved siden af … måske.
Og så lige her på falderebet: Der er forlydner om at CBR900RR Fireblade modellen ikke bliver mere end 11 år. Honda skulle efter sigende have besluttet at fjerne ’Fireblade’ navnet fra sin top-of-the-line R4 sportsmortorcykel, for at hædre Firebladens far: Tadao Baba, der skulle have skiftet afdeling internt i Honda. Vi må vente og se.
Motor: R4 4-takts 893ccm. Vandkølet. 2 overliggende knastaksler, 16 ventiler. Boring/slag: 70,0/58,0 mm. Komp.: 11,0:1
Ydelse: 124hk v. 10500, 88Nm v. 8500.
Acc.: 0-100 km/t: 2,7 sek.
Topfart: vel 280
CB
Anmeldelse(r) af Honda CBR900RR Fireblade - 1992
Generelt:
I 1992 lancerede Honda cyklen der skulle vende op og ned på definationen af spotsmotrocykler. Dette gjorde de med en 185 kg. (tør) tung og 124HK ydende Fireblade. Det er under 1,5 kg/HK. Ikke specielt imponerende i dag, men for 11 år siden?!?. Den blev naturligvis straks en succes, og blev i England den mest sælgende cykel – ikke den mest sælgende sports MC, men den mest sælgende MC!!. Dette på tros af, at den herhjemme kostede små 150.000 slag. Hvorfor? Fordi den ikke kun havde en imponerende ydeevne, men også en ligeså imponerende styreevne. Dens 16” forhjul (naturligvis sammen med korte aksel afstand på 1405mm) gjorde den til en meget hurtig styrende maskine, og blev i det hele taget kaldt en stor 600-kubiker (også fordi dens mortor var en vidreudvilking af CBR600F motoren).
’92 modellen er den mest ’potente’ Fireblade, (ligesom CB750 K0) og har senere måtte neddrosles – ikke HK-mæssigt, (I dag har ’Bladen over 150HK og vejer omkring 170 kg.) men på hvordan kræfterne blev leveret. Denne første ’Blade går på hjul i første og andet hvis man ikke passer på, og i 3. skal den kun provokeres lidt, før det eneste man kan se er tankdækslet.
Det var så historien – kort.
Min er en ’92, med en ’95 kåbe. Den er ved at være lidt gammel at se på, med dens lidt ’studsede’ næse, og budtede mave (generatoren er på denne model stadig 8-10 cm bred og sidder på siden af krumptapen). Dens ”up-side-up” forgaffel er efterhånden også ved at være lidt umodernet (selvom Honda stædig holdt fast på både den og det 16” forhjul indtil ’00 modellen). Men når man kommer ud om morgen, trækker chokeren, og starter mortoren er den hverken gammel eller umodernet. Motoren starter altid (gentager ALTID) første gang, og går altid (gentager ALTID) jævnt og uden raslen eller skramlen. Hertil kommer Hondas fede og umiskendelige ”gearhjuls hylen” der næsten lyder som en turbo.
Når den så har stået og varmet lidt op, mens man har fået ørepropper, halstørklæde, hjelm og hansker på, og man slukker chokeren, og begynder at køre, er det som om den 11 års og 62.000 km. gamle MC er blevet 11 år og 62.000 km yngere. Men det er jo selvfølgelig også en Honda.
Har man kunne nosse sig sammen og er kommet en halv time tidligere ud om morgenen, så man har tid til at køre af de små landeveje til arbejdet, undres man også over at den er 11 år gammel. Det er selvfølgelig ikke en R6’er – og den har også sine særheder. Den hurtige styring kan næsten virke nervøst, og ikke på en 100% kontrolabel måde som på nye små maskiner. Men når man først har vendet sig til det, er det ikke ubehageligt, nærmest tværdigimod. Man følger det mere som om ’Bladen og en selv er et team. Som om ’Bladen har en sjæl – med hvad sjæle nu har af særheder og skavanker. Alt i alt er det ikke noget problem at få knæget i asfalten - ja, faktisk virker den på en måde mere stabil når knee-slider'erne slides end ved mere moterat nedlægning.
Har man ikke kunne nosse sig sammen og må køre den lige vej, er der abserlut også fornøjelser her. Motoren trækker kolosalt og momentet er enormt. Så hvadenten man overhaler den bløde hat med 80km/h i 2. eller 6. går det hurtigt og sikkert – eller det vil sige, at gør man det i 2. skal man lige passe på de hvide striber, ellers risikerer man at den går på hjul. Ja - og så skal man jo selvfølgelig også lige huske på at den går over 170 i andet gear (og det når man hurtigt når man overhaler bare én af de bløde hatte), og skal man bermse ned for den næste bløde hat, kan der være lidt langt fra 170 til 80. Ikke fordi bremserne fejler noget overhovedet – de er både præsise og letdosserbar – ikke state-of-the-art men abserlut gode.
Kørestillingen er også meget konfortabel. Det lange sæde tillader både at man sidder (næsten) ret op og ned, eller ligger ind under kåbeglasset. Lange ture er derfor ikke noget problem – omend det ikke er nogle touringsmaskine. Bykørelsel ejheller.
Konklusion:
Det blev vist en længere smøre. Alt I alt kunne det vel kåges ned til:
Jeg elsker min ’Blade … og når jeg får råd skal jeg helt sikkers måske have en 2003 model … uden sjæl … ved siden af … måske.
Og så lige her på falderebet: Der er forlydner om at CBR900RR Fireblade modellen ikke bliver mere end 11 år. Honda skulle efter sigende have besluttet at fjerne ’Fireblade’ navnet fra sin top-of-the-line R4 sportsmortorcykel, for at hædre Firebladens far: Tadao Baba, der skulle have skiftet afdeling internt i Honda. Vi må vente og se.
Motor: R4 4-takts 893ccm. Vandkølet. 2 overliggende knastaksler, 16 ventiler. Boring/slag: 70,0/58,0 mm. Komp.: 11,0:1
Ydelse: 124hk v. 10500, 88Nm v. 8500.
Acc.: 0-100 km/t: 2,7 sek.
Topfart: vel 280
CB
Honda CBR 900 RR FireBlade
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
maj 2006
Følger: 81 Følgere: 76 MC-er: 7 Emner: 59 Svar: 2.984
Der var den jo den fine 4Blade... c",)
Gode billeder specielt det første... haha
Mvh. Rass
jun 2005
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 12 Svar: 271
Vil du bytte ?
mar 2007
Følger: 71 Følgere: 59 MC-er: 13 Emner: 202 Svar: 808
Helt klart. og smider dig lige en høj
aug 2007
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 10
Fed cykel må den bedste vinde i udfordringen..
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 52 Svar: 343
Tillykke med sejren...:)
Fandme også en lækker maskine du har....
jun 2007
Følger: 41 Følgere: 39 MC-er: 1 Emner: 72 Svar: 62
tak for din stemme og smider en retur.
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
Skal en Fireblade se ud! - Ihvertfald hvis den har tøj på!
Til dato de fedeste farver og de rigtige forlygter!
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 26
Fin Blade tilykke med den
En høj er sendt :o)
mar 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 223
Flot og velholdt Blade ;-))
En høj er sendt.
dec 2006
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 4 Emner: 49 Svar: 338
4 ud af fem på forsiden som nye mc på galleriet. Sq dejligt
altså endnu en fed cbr på galleriet, lækker maskine. Høj herfra
maj 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 121
Virkelig en lækker bike og rigtig fede farver
Mvh. Jacob