Yamaha TX 750 1973
873 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
15 Kommentarer
Yamaha TX 750
Årgang:
1973
Motor:
4-takts 743 ccm 2-cylindret OHC parallel-twin m/ 360 graders krumtap
Hestekræfter
63 hk v/ 7500 o/min
Fælge
For: 2,2x19 D.I.D. alufælg i Akront look
Bag: 3,0x18 D.I.D. alufælg i Akront look
Bag: 3,0x18 D.I.D. alufælg i Akront look
Dæk
For: 3,25x19 Metzeler Roadtec 01
Bag. 4.00x18 Metzeler Roadtec 01
Bag. 4.00x18 Metzeler Roadtec 01
Topfart
205 km/t (fabriksopgivelsen)
Tests fra dengang oplyser omkring 185 km/t
Tests fra dengang oplyser omkring 185 km/t
Tuning
Ingen
Styling
Ingen
Ekstraudstyr
ingen
Bemærkninger
27/8-24: Så den gamle dame har været ude at køre omkring 50 kilometer i dag. Den har været til Told- og Registreringssyn.
--Første tur i 20 år ....... Men det gik fint :-)
Og så må jeg afvente, hvad SKAT beslutter sig for i Registreringsafgift.
Det er ikke automatisk kr. 0,- som for nogen år tilbage, hvor alle standard Veteranmotorcykler blev afgiftet til kr. 0,-
I dag bliver der pålagt en afgift på ALT. Ikke stor, men den er der...
5/9-24: Registreringsafgift beregnet til kr. 1024,-
Straks indbetalt og sort Emaljeplade bestilt.
20/9-24: Så kom Veteranpladen sku` allerede. Skruet på og den første tur på de midtsjællandske veje er kørt her i weekenden. Se billede 1-3
Denne fine originale Yamaha blev købt fra et dødsbo i 2020. Endelig har jeg fået den startet op efter nogen restaurering.
Yamaha-en havde stået opstaldet i en lade i knap 20 år. Den blev oprindelig importeret fra Italien i 1999.
Den blev toldsynet og afgiften på små kr. 5000,- dengang, ville forrige ejer ikke betale, så i stedet blev motorcyklen opstaldet.
Det medførte et vist forfald, hvorfor jeg har måttet skille motorcyklen ad og finde andre/nye stumper/dele til den pga. forfaldet, bla begge forreste bremsekalibre, som var urokkeligt groet fast i rust indvendigt og bremsemasteren, som også sad fast.
Nu er cyklen med nye dæmpere, forgaffel pakket om og nyt olie, nyt ledningsnet (-et større projekt, da nyt ikke findes, så der er købt et XS 650 ledningsnet, som er blevet tilpasset..!), nye bremsekalibre, ny bremsemaster, opgraderet m/ Sachse Electronic tændingsanlæg, ny dynamo og moderne lade/ensretterenhed osv.
Cyklen har kun kørt 16.600 originale kilometer, så den har også fået nye dæk, da de oprindelige Yokohama dæk fra 1973 stadig sad på motorcyklen.
Dækkene var i så dårlig stand, at jeg ikke engang turde pumpe dem op, da jeg hentede motorcyklen ved køb.
Men det virkeligt fede er, at motorcyklen står i sin originale og oprindelig bemaling med kun de små skrammer/ridser og småbuler, som 51 år har givet.
--Og det skal der intet gøres ved. Det er blot værdi forøgende patina...... :-)
Men nu spiller det hele som I kan se.
Så motorcyklen skal blot til fornyet toldsyn og afgiftes, hvorefter jeg kan få bestilt en Sort Emalje nummerplade.
Mere herom senere.....
Historie:
Yamaha´s ingeniører fik til opgave at udvikle den ultimative Parallel Twin. Den skulle lyde og trække som en Twin (Englænderlyd..), men skulle samtidigt køre lige så vibrationsfrit som Honda´s CB750, som den skulle ind på markedet og konkurrere med.
Opgaven blev løst ved udvikling af Yamaha Omni Phase Balancer system, hvorefter motorcyklen blev introduceret på markedet i 1973
MEN så startede problemerne. Balanceakslerne "piskede" rundt i motorolien, hvilket datidens motorolier ikke var så glade for. Olien skummede, og når dette skum nåede oliepumpen, faldt olietrykket så drastisk, at motorerne brændte sammen på stribe.
Yamaha skyndte sig at løse problemet ved at montere en oliekøler, samt et 50 mm dybere bundkar, hvorved balanceakslerne kørte rundt ovenfor oliespejlet. Så var problemet løst.
Yamaha indkaldte alle solgte motorcykler til installering af opgraderingerne. Man kan derfor kende forskel på 1973 årgangen, hvor olierørene løber langs højre cylinderside på motoren og til oliekøleren (som på min), mens olierørene i 1974 årgangen fra fabrikken er bygget ind i motorcyklen.
Men det var allerede for sent. Rygterne om motorerne, der brændte sammen på stribe, havde allerede givet så dårlig ry, at modellen blev en af Yamaha´s største Fiaskoer.
De kunne ikke sælge motorcyklen, så i efteråret 1974 måtte de indstille produktionen. De sidste af de producerede motorcykler blev først endeligt solgt i 1976-77
Der nåede samlet at blive solgt ca. 4500 stk. IALT på HELE det europæiske marked. TX 750-eren er derfor en MEGET sjælden model, som man ikke ret ofte ser. Det vides ikke, hvor mange "overlevende" der findes tilbage.
Der er oprettet 17 stk. i motorregistret i Danmark. Hvor mange der er indregistreret fremgår ikke.
--Første tur i 20 år ....... Men det gik fint :-)
Og så må jeg afvente, hvad SKAT beslutter sig for i Registreringsafgift.
Det er ikke automatisk kr. 0,- som for nogen år tilbage, hvor alle standard Veteranmotorcykler blev afgiftet til kr. 0,-
I dag bliver der pålagt en afgift på ALT. Ikke stor, men den er der...
5/9-24: Registreringsafgift beregnet til kr. 1024,-
Straks indbetalt og sort Emaljeplade bestilt.
20/9-24: Så kom Veteranpladen sku` allerede. Skruet på og den første tur på de midtsjællandske veje er kørt her i weekenden. Se billede 1-3
Denne fine originale Yamaha blev købt fra et dødsbo i 2020. Endelig har jeg fået den startet op efter nogen restaurering.
Yamaha-en havde stået opstaldet i en lade i knap 20 år. Den blev oprindelig importeret fra Italien i 1999.
Den blev toldsynet og afgiften på små kr. 5000,- dengang, ville forrige ejer ikke betale, så i stedet blev motorcyklen opstaldet.
Det medførte et vist forfald, hvorfor jeg har måttet skille motorcyklen ad og finde andre/nye stumper/dele til den pga. forfaldet, bla begge forreste bremsekalibre, som var urokkeligt groet fast i rust indvendigt og bremsemasteren, som også sad fast.
Nu er cyklen med nye dæmpere, forgaffel pakket om og nyt olie, nyt ledningsnet (-et større projekt, da nyt ikke findes, så der er købt et XS 650 ledningsnet, som er blevet tilpasset..!), nye bremsekalibre, ny bremsemaster, opgraderet m/ Sachse Electronic tændingsanlæg, ny dynamo og moderne lade/ensretterenhed osv.
Cyklen har kun kørt 16.600 originale kilometer, så den har også fået nye dæk, da de oprindelige Yokohama dæk fra 1973 stadig sad på motorcyklen.
Dækkene var i så dårlig stand, at jeg ikke engang turde pumpe dem op, da jeg hentede motorcyklen ved køb.
Men det virkeligt fede er, at motorcyklen står i sin originale og oprindelig bemaling med kun de små skrammer/ridser og småbuler, som 51 år har givet.
--Og det skal der intet gøres ved. Det er blot værdi forøgende patina...... :-)
Men nu spiller det hele som I kan se.
Så motorcyklen skal blot til fornyet toldsyn og afgiftes, hvorefter jeg kan få bestilt en Sort Emalje nummerplade.
Mere herom senere.....
Historie:
Yamaha´s ingeniører fik til opgave at udvikle den ultimative Parallel Twin. Den skulle lyde og trække som en Twin (Englænderlyd..), men skulle samtidigt køre lige så vibrationsfrit som Honda´s CB750, som den skulle ind på markedet og konkurrere med.
Opgaven blev løst ved udvikling af Yamaha Omni Phase Balancer system, hvorefter motorcyklen blev introduceret på markedet i 1973
MEN så startede problemerne. Balanceakslerne "piskede" rundt i motorolien, hvilket datidens motorolier ikke var så glade for. Olien skummede, og når dette skum nåede oliepumpen, faldt olietrykket så drastisk, at motorerne brændte sammen på stribe.
Yamaha skyndte sig at løse problemet ved at montere en oliekøler, samt et 50 mm dybere bundkar, hvorved balanceakslerne kørte rundt ovenfor oliespejlet. Så var problemet løst.
Yamaha indkaldte alle solgte motorcykler til installering af opgraderingerne. Man kan derfor kende forskel på 1973 årgangen, hvor olierørene løber langs højre cylinderside på motoren og til oliekøleren (som på min), mens olierørene i 1974 årgangen fra fabrikken er bygget ind i motorcyklen.
Men det var allerede for sent. Rygterne om motorerne, der brændte sammen på stribe, havde allerede givet så dårlig ry, at modellen blev en af Yamaha´s største Fiaskoer.
De kunne ikke sælge motorcyklen, så i efteråret 1974 måtte de indstille produktionen. De sidste af de producerede motorcykler blev først endeligt solgt i 1976-77
Der nåede samlet at blive solgt ca. 4500 stk. IALT på HELE det europæiske marked. TX 750-eren er derfor en MEGET sjælden model, som man ikke ret ofte ser. Det vides ikke, hvor mange "overlevende" der findes tilbage.
Der er oprettet 17 stk. i motorregistret i Danmark. Hvor mange der er indregistreret fremgår ikke.
Yamaha TX 750
dec 2013
Følger: 12 Følgere: 5 MC-er: 4 Annoncer: 1 Svar: 26
parallel-Twin lyd (englænder lyden..!!)
Så lige, at der på Ebay.de er et par Yamaha TX750 brugte workshop manuels til salg.
mar 2025
Jeg glæder mig til at komme igang med den. Synes den er lidt spændende
dec 2013
Følger: 12 Følgere: 5 MC-er: 4 Annoncer: 1 Svar: 26
https://tx750.wordpress.com/wp-content/uploads/2021/05/wph-tx750-introductie.pdf
Dette link er stort set hvad der findes. Men så har du i det mindste basis oplysningerne/specifikationerne.
Der udover kan du også prøve TX750.DE , som er den tyske TX750 klub. De har også en del oplysninger/informationer.
Med hensyn til dele, så er det cmsnl.com , som er en hollandsk hjemmeside. De har lidt dele til TX-eren. Men ellers er det at søge dele på nettet.
Men det er også så heldigt, at TX 750-eren passer en del stumper med Yamaha XS650. Og her kan du altid søge hos Ringsted motor, som er Yamaha XS650 specialist eller tag ind til Per (Papa) og snak med ham, hvis du har et problem eller dele som, du mangler.
Men ellers skriv herinde, hvis der er et eller andet, som du gerne vil høre, hvordan jeg har løst...
Mvh
Jes
mar 2025
Flot flot cykel
Jeg var så "heldig" at finde en for nyligt.
Den er renoveret af tidligere ejer for mange år siden, men har ikke kørt siden.
Min plan er hen over sommeren at få den gennemgået og få den ud på vejen igen.
Men hvor finder man reservedele til sådan en gammel dame?
Evt en værkstedsmanual?
Vh Jimmy
okt 2013
Følger: 30 Følgere: 8 MC-er: 2 Svar: 21
dec 2013
Følger: 12 Følgere: 5 MC-er: 4 Annoncer: 1 Svar: 26
Ja - farven er denne gul/guld metallic med en masse glimmer i. En farve man ikke ser nogen lave i dag...
Jeg har også godt hørt det der med toppakningen, men nu om dage med cyklens alder, tænker jeg ikke at der bliver så meget "fuld roulade" kørsel. Så mon ikke den holder
til det veterankørsel, som jeg skal bruge den til
okt 2013
Følger: 30 Følgere: 8 MC-er: 2 Svar: 21
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.713
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.295
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 1.555
apr 2006
Følger: 29 Følgere: 116 MC-er: 4 Emner: 229 Svar: 2.703
feb 2010
Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 474
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 60
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 26 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.464
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 63 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 345