{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Yamaha TX 750 1973

190 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

JesO
Mand | 64 år | Oprettet: 27. dec 2013


Yamaha TX 750

Årgang:
1973
Motor:
4-takts 743 ccm 2-cylindret OHC parallel-twin m/ 360 graders krumtap
Hestekræfter
63 hk v/ 7500 o/min
Fælge
For: 2,2x19 D.I.D. alufælg i Akront look

Bag: 3,0x18 D.I.D. alufælg i Akront look
Dæk
For: 3,25x19 Metzeler Roadtec 01

Bag. 4.00x18 Metzeler Roadtec 01
Topfart
205 km/t (fabriksopgivelsen)
Tests fra dengang oplyser omkring 185 km/t
Tuning
Ingen
Styling
Ingen
Ekstraudstyr
ingen
Bemærkninger
Denne fine originale Yamaha blev købt fra et dødsbo i 2020. Endelig har jeg fået den startet op efter nogen restaurering.
Yamaha-en havde stået opstaldet i en lade i ca. 20 år. Den blev oprindelig importeret fra Italien i 1999.
Den blev toldsynet og afgiften på knap kr. 5000,- dengang, ville forrige ejer ikke betale, så i stedet blev motorcyklen opstaldet.
Det medførte et vist forfald, hvorfor jeg har måttet skille motorcyklen ad og finde andre/nye stumper/dele til den pga. forfaldet, bla begge forreste bremsekalibre, som er urokkeligt groet fast i rust indvendigt og bremsemasteren, som også sad fast.
Nu er cyklen med nye dæmpere, forgaffel pakket om og nyt olie, nyt ledningsnet (-et større projekt, da nyt ikke findes, så der er købt et XS 650 ledningsnet, som er blevet tilpasset..!), nye bremsekalibre, ny bremsemaster, opgraderet m/ Sachse Electronic tændingsanlæg, ny dynamo og moderne lade/ensretterenhed osv.
Cyklen har kun kørt 16.600 originale kilometer, så den har også fået nye dæk, da de oprindelige Yokohama dæk fra 1973 stadig sad på motorcyklen.
Dækkene var i så dårlig stand, at jeg ikke engang turde pumpe dem op, da jeg hentede motorcyklen ved køb.
Men det virkeligt fede er, at motorcyklen står i sin originale og oprindelig bemaling med kun de små skrammer/ridser og småbuler, som 51 år har givet.
--Og det skal der intet gøres ved. Det er blot værdi forøgende patina...... :-)
Men nu spiller det hele som I kan se.
Så motorcyklen skal blot til fornyet toldsyn og afgiftes, hvorefter jeg kan få bestilt en Sort Emalje nummerplade.
Mere herom senere.....

Historie:
Yamaha´s ingeniører fik til opgave at udvikle den ultimative Parallel Twin. Den skulle lyde og trække som en Twin (Englænderlyd..), men skulle samtidigt køre lige så vibrationsfrit som Honda´s CB750, som den skulle ind på markedet og konkurrere med.
Opgaven blev løst ved udvikling af Yamaha Omni Phase Balancer system, hvorefter motorcyklen blev introduceret på markedet i 1973
MEN så startede problemerne. Balanceakslerne "piskede" rundt i motorolien, hvilket datidens motorolier ikke var så glade for. Olien skummede, og når dette skum nåede oliepumpen, faldt olietrykket således, at motorerne brændte sammen på stribe.
Yamaha skyndte sig at løse problemet ved at montere en oliekøler, samt et 50 mm dybere bundkar, hvorved balanceakslerne kørte rundt ovenfor oliespejlet. Så var problemet løst.
Yamaha indkaldte alle solgte motorcykler til installering af opgraderingerne. Man kan derfor kende forskel på 1973 årgangen, hvor olierørene løber langs højre cylinderside på motoren og til oliekøleren (som på min), mens olierørene i 1974 årgangen fra fabrikken er bygget ind i motorcyklen.
Men det var allerede for sent. Rygterne om motorerne, der brændte sammen på stribe, havde allerede givet så dårlig ry, at modellen blev en af Yamaha´s største Fiaskoer.
De kunne ikke sælge motorcyklen, så i efteråret 1974 måtte de indstille produktionen.
Der nåede samlet at blive solgt ca. 4500 stk. IALT på HELE det europæiske marked. TX 750-eren er derfor en MEGET sjælden model, som man ikke ret ofte ser. Det vides ikke, hvor mange "overlevende" der findes tilbage

Kommentér på:
Yamaha TX 750
Annonce