{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Honda VT1300CXA Fury 2010

1.158 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Honda VT1300CXA Fury

Årgang:
2010
Motor:
# Vandkølet 52° / V-Twin, 4-Takt motor
- Tomgangshastigheden er 900 (+/-100) [rpm]
- EURO 3 emissions godkendt med Honda Evolutional Catalysing System
- V2 på 1312 CC / kubikcentimeter [cm³]
- 80” Kubiktommer [Ci] Cubic inch
- Boring x slaglængde: 89,5 x 104,3 [mm] / Skøn underkvadratisk motor!
- Kompression 9.2:1
- 3 Ventiler pr. cylinder - 2 indsugningsventiler & 1 udstødningsventil
- S.O.H.C = Unicam Single OverHead Camshaft / En enkelt overliggende kæde trukket knastaksel pr. cylinder
- Vådsump olie smøring
- Skrue oliefilter af F308 typen
- Olie vådkobling med 4 koblingsskiver og 4 friktionsskiver, samt 6 koblingsfjedre
- PGM-FI indsprøjtning (ProGraMmed-Fuel Injection) med 2 dyser og et enkelt 38 [mm] spjældhus
- 4 stk. NGK DCPR6E (2 tændrør pr. cylinder)
- 5-trins gearkasse (gearskift har aldrig gået glattere, som kun Honda kan lave dem)
- Kardantræk i re-designet og tilnærmelsesvis lukket konstruktion, med gummi inspektionsdæksel til kardan akslen (Det er den lækreste kardan jeg har oplevet, som er bygget rigtigt, som kun Honda kan lave dem)
- Kardanolie SAE GL-5 specificeret

- El start
- Batteri er 12 V. / 11,2 Amp. EXIDE AGM12-11 / 205 CCA [I] Amp. (Cold Crank Ampere/ SLA Sealed Lead Acid) Et lukket syrebatteri velegnet til skrå montage som kræves på en Fury)

# Benzintank
- 12,8 liter total kapacitet
- ca 2 liter reserve tank (ej angivet fra Honda)

Honda's opslåede benzin forbrug:
20,3 [km/l]

Målt benzin forbrug (Rekord):
22 [km/l] i tempereret vejr
-> Fremragende økonomi og bedre end opgivet fabriks data!
-> I køligt vejr, kan jeg komme ned på 18,2 [km/l] men det er også flot for en 1,3 liters...

# Olie:
- 10W-30 olie ifølge Honda manualen. Honda Danmark og forhandlerne herhjemme anbefaler 10W-40 olie til maskinen. Honda VTX1300 var specificeret til 10W-40 (samme motorplatform)
- ProCycle 10W-40 Semisyntetisk olie / JASO MA2 specificeret olie til vådkoblinger
- Valvoline SAE 80-90W API GL-5 kardan mineral olie.
- Putoline Forgaffel olie 15W, da den standart er meget blød med 10W. Nu er den helt perfekt.

# Kølesystem:
- Kapacitet 2,55 liter med ekspansionsbeholder og blæseraktiveret ved +90° celsius
- 50% kølervæske blandet med 50% demineraliseret vand
- Castrol RadiCool SF (Silicate Free) kølervæske (Neon rød farve i daglig tale Rød Barolo)

# Stel:
- Kronrørsvinkel 58,0°
- Efterløb 92 [mm]
- Akselafstand 1805 [mm]

# Mål:
- Totallængde 2575 [mm]
- Sædehøjde 678 [mm]
- Frihøjde 126 [mm]

# Affjedring
- For: 45 [mm] Hydraulisk teleskopforgaffelben udsmykket med forgaffel beskyttelse/ caps. Fjedervandring 129,5 [mm]
- Bag: Svinggaffel med koniske rullelejer. Trinløs fjederforspænding på skruehåndtag. Fjedervandring 95 [mm].

# Bremser
Hydrauliske DOT-4 bremsesystem med CBS (Combined Brake System)
- For: Enkelt 336 [mm] skivebremse og 3-stemplet flydende ophængt bremsekaliber
- Bag: Enkelt 296 [mm] skivebremse og 1-stemplet flydende ophængt bremsekaliber
Hestekræfter
- 58 [Hk] @ 4.250 [rpm]
- 107 [Nm] @ 2.250 [rpm]
- Meget jævn effektkurve hele vejen igennem registret
- Det røde felt begynder ved 4500 [rpm] som en Diesel maskine!

- 1,2,3 gear: Max 5250 [rpm]
- 4 gear: Max 5000 [rpm]
- 5 gear: Max 4800 [rpm]

# Kraft og vægtforhold:
- 5,22 [Kg/Hk]

# Køreklar vægt:
- 309 [kg]

# Motoren har et meget jævnt effektforløb, og den trækker eksemplarisk lækkert med PGM-FI motorstyring. Trækket i motoren overrasker meget og der findes nok ikke en 1300 som er tilsvarende denne. State of the Art Engine!
Fælge
# Støbte og pulverlakerede aluminiumsfælge fra fælgproducenten ENKEI Japan.

# Fælgstørrelse
Forhjul – 21” - 2,15"
Baghjul – 18” - 6,25"
Dæk
# Bridgestone dæk:
- Dunlop Elite 3 - 90/90-21" TL 54H M/C (fordæk) 2,25 [bar] dæktryk
- Dunlop Elite 3 - 200/50-18" TT 76V M/C (bagdæk) 2,80 [bar] dæktryk
Topfart
# 160 km/t ifølge Honda / 100 mph
Tuning
Poleret med voks alle vegne, så den er helt glat og dermed mindre vind modstand!

Smurte kabler og greb klinger med reduceret slør. Det er rigtig tuning!
Styling
# Original Honda – Graphite Black lakering

# Küryakyn Chrome Deep Dish Bezzels med røgfarvet linser, på de originale blinklys lygtehuse. Fedeste blinklys styling der kan erhverves for penge!

# Rustfri sætskruer, bolte, møtrikker og skiver, på de synlige steder, hvor de pynter fremfor de originale elforzinkede

# Forgaffel Caps, til at beskytte gaffekinderbenene mod stenslag

# Stænkklap nederst på kølergitteret for at beskytte motorblokken

# Originale nummerpladebeslaget er primet og lakeret i sort højglans

# Beskyttelsesplade til nummerplade. Lavet ud af 6 [mm] aluminiumsplade, grundet og malet, samt tilpasset gummi muffer på originale ophæng så så nummerpladen ikke slås skæv eller vibrerer

# El:
H.I.S.S: Honda Ignition Security System (startspærre)
- Osram Nightbreaker 200+ Chrome Cap design H4 55/60 [W] forlygtepære
- Osram Cool Blue W5[W] positionslygtepære
- Original Stanley Honda LED lysdioder 5W/21[W] baglygte enhed
- Osram Cool Blue W5[W] nummerpladelygtepære
- Osram Diadem Orange PY21[W] blinklyspære (tilpasset fatning til BA15s)
Ekstraudstyr
# Honda Fury Genuine Original udstyr:
- Sissybar
- Bagagebærer
- Ryglæn
- Ryglæn/ Forgaffel taske ”FURY” i kunstlæder, boltet på bagpå ryglænet med Rustfri fittings. inkl. Honda Badges
- Donor bagsæde, som er custom ændret med ny skum og kunstlæder for at forbedre komforten
- Chrom Master Cylinder topdæksel i "Fluted" design

# LowePro objektivtaske 11x26 til bagsædet, som er en glimrende lille bagagetaske, selvom den er tiltænkt kamera hobbyen. Monteres med Velcro og stroppet hen over ryglænet, helt simpelt og enkelt!

# Gummi muffe til justeringsskruen på koblings grebet (fra en Suzuki LS650 Savage)

# Magazi silikone-gummi muffe, ved koblingskablet inden koblingsarmen. For at beskytte kablet

# Cellegummi skumovertræk til håndtagene fra Loius, for at få lidt mere komfort til de hænderne

# R&R Olietermometer oliepind (10034118 varenummer fra Loius, der er født til SC52 / VTX1300, men passer på SC61)

# CTEK udstyr
- XS 0.8 Battery charger
- CTEK Connector
- CTEK CTX Battery Sense (bluetooth batteri overvågning med logging)

# GPS BeeLine Moto
- GPS i Silver aluminium versionen
- Mirror mount i sort aluminium
> BeeLine kan jeg varmt anbefale, enkel og smart vejviser i fin udførsel, samt GPS hastighedsmåling med i pakken!

# Bøger:
- Honda Genuine Service Repair manual (Service, Repair, Maintenance)
Bemærkninger
# Honda VT 1300 CX ABS
- V = V
- T = Twin
- C = Custom
- X = Xtreme
- A = ABS (Fury modeller uden ABS, hedder blot CX)

Honda VT 1300 CXA Fury SC61
Maskinen deler motorblok med sin ældre forgænger VTX1300, hvor man har flyttet rundt på bogstaverne for at den adskiller sig fra Cruiser familien, for det er jo en Chopper. VT står for V-Twin. X’et står for Xtreme. A står for ABS modellen.

I modsætning til VTX1300 har motoren gennemgået en del tilpasninger for at få det rigtige Chopper look design frem med større åbenhed i designet og kølesystemets rørføringer er elegant skjult under topstykkets pynte chromdækseler og under motoren. Køleradiatoren er vanligt placeret mellem de to forreste stelrør. Når blæseren slår til på Fury, så er der gratis varme til benene :-)

Motor ydelsen er nedtunet med bl.a andre knastakseler, for at få drejningsmomentet tidligere mod at den yder færre heste end VTX1300, men det nu har heller aldrig klædt en Chopper med mange hestekræfter. Moment er Chopperens absolutte must have.

Gearkassen er med stor udveksling, og ligger man i byen kommer man sjældent op i 4 gear. 3 gear er lave omdrejninger med 50 km/t, der skiller Fury sig meget ud i forhold til andre der oftest altid kører i 5. gear.

Honda har med vilje gået udenom 1800 motoren, da den kræver meget større indsugning og kølesystem, som vil ødelægge chopper designet på Fury’en. 1300 motoren passer ideelt til Fury, hvor helheden kan mødes og Honda kvaliteten og pålideligheden går op i en højere enhed, uden at motoren render for varm. En fordel er jo, at motoren allerede fandtes og var gennemprøvet i alle dens facetter.

Honda har re-designet kardan og svingarmen fra VTX 1300, for at få plads til den brede 18” fælg men også for at gøre kardan klumpen smukkere, og der findes ikke flottere designs, der så elegant integrerer sig i bagsvingeren.

Honda importøren skriver:
Det er sjældent, at et designteam får helt frie hænder, når det drejer sig om designet af en ny motorcykelmodel. Det skete imidlertid med Honda VT 1300 CXA, hvor designere og ingeniører fik lov til at gå ud i ekstremer med deres udtryk. Resultatet er den første, deciderede Honda chopper. Med en akselafstand på 1.805 mm, et 21” forhjul med et smalt 90/90 dæk og et 18” baghjul med et fedt 200/50 dæk passer den perfekt ind i dette univers, hvor stilen betyder alt. Men i modsætning til en hjemmebygget chopper er VT 1300 CXA baseret på et koncept, hvor køreegenskaber og funktionalitet er vigtige egenskaber, eller sagt på en anden måde, VT 1300 CXA giver den rigtige chopper-fornemmelse uden de problemer, der normalt følger med.
Motormæssigt følger den nye model forgængeren, VTX 1300, med en videreudvikling af dennes vandkølede, 1.312 cc, 52 graders V-Twin med benzinindsprøjtning. Denne motor kombinerer et godt drejningsmoment ved lave omdrejninger med et lavt benzinforbrug (20 km/l ifølge Hondas test).
Selvom det i dette motorcykelsegment primært drejer sig om udseende, har Honda valgt også at tilgodese sikkerheden ved at udstyre VT 1300 CXA med ABS-bremser (standard i Danmark).

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

# R.i.P Tom H.
- Var det ikke for Tom, havde jeg aldrig oplevet denne fantastiske Fury og kørt mange gode test kilometer, som var intet mindre end fantastisk. Dit gode og nære venskab er fortsat savnet og vil aldrig blive glemt.

Fury'en har ved købet i 2023 kun tilbagelagt ca. 3800 km og er ekstremt velholdt og aldrig kørt i regnvejr! Indsatsen for vedligeholdelsen kan bl.a underegnede takkes for, for jeg har faktisk kørt inden ejerskabet 1200 km på den ud af dens 3800 km og lavet service på den 2 gange før købet. Så jeg kender cyklen rigtig godt...

Det er intet mindre end fantastisk at få en "som ny" cykel, når den er 13 år gammel.
Det skal dog siges at den første gang fik plader på i 2015, så den har kun kørt i 7 sæsoner, da min daværende ven købte den fra ny af i Danmark (det er ikke en import cykel)


# Jeg kan særligt godt lide Tom's beskrivelse af Fury'en og årsagen til købet af den:

"Som kom tiden til at prøve noget nyt. Efter mange år med race MC'er fik jeg lyst til at prøve en chopper hvor man kan strække benene. Prøvet flere cykler inden jeg valgte Fury - Yamaha Stryker, Harly 48 & 72, Harly Vrod samt Suzuki 1800 Intruder. Mens VRod og Intruder har tilpas med kræfter i min bog, så er der bare noget ved konstruktionen af en chopper der ikke matcher mange heste på baghjulet. Lidt ligesom en Jeep med lavprofil dæk.

Et minus ved Intruder var at man næsten troede gearkassen var ved at forlade maskinen ved skift fra 1-2 gear. Vrod har ikke rigtig noget minus, kun prisen. Både Harly 48 og 72 er smukke maskiner og de har kvalitet over sig, men jeg syntes de virkede lidt for små til min højde. Så den fine Stryker fra Yamaha som også kørte rigtig godt men den er bare ikke så harmonisk at se på, det er selvfølgelig en smagssag. Så valget faldt på Fury"


https://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/74805-honda_fury
Kommentér på:
Honda VT1300CXA Fury
Annonce