{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Affjedrings tuning

1.134 visninger | Oprettet:

Lige lidt billeder af hvad vi har gået og bedrevet det sidste års tid med .. Dette er vores egen high end produktion af støddæmpere til MX og enduro bikes .. Det tager meget tid og testing at gennemføre sådan et projekt, vi har testet flat out i 1 år .. både i USA og DK, og er tæt på at ha´ udviklet noget at det fineste off road affjedring på markedet .. PT er jeg i gange med prototyper til Street forks .. 41mm .. Det bliver et system som er noget mere high tech end hvad man normalt kan købe, og samtidig nemmere for den enkelte kører selv at trimme sin affjedring ind .. Vi arbejder vi arbejder :-)

morten l
Mand | 56 år | Oprettet: 9. aug 2011


Kommentér på:
Affjedrings tuning
  •   23. jan 2019 Shit det ser lækkert ud! smiley

  •   14. jan 2019 https://www.facebook.com/CIBEX4X4

    Det er primær bil og militær affjedring de bygger. Så lige for tiden er vi ved at lave en gang racing affjedring til en af mine Porsche'er smiley

    Den anden er kun MC / MX men må ikke afsløre mere om det projekt.


  •   14. jan 2019 sejt .. hvad er det for nogle affjedringsfirmaer du er rådgiver for, og hvad er prisen på grisen smiley

  •   9. jan 2019 Jeg er rådgiver for to affjedring firmaer, eller mere nøjagtig. Så er det support på affjedrings maskine jeg står for. Så jeg er meget klar over testforløb og udviklings faser. Men begge siger, har spare MEGET tid. Efter de har fået affjedringsmaskine, fordi ændringer i dæmperen. Er målbare og derfor kan de bedre vælge, forskelige opsætninger hjemme fra. Og derfor få en mere mål rettet live test.

    Den ene af dem, har lave en del langtids test af olie. Hvor de har haft en dæmper til at køre X timer på forskelig olie / temperatur. Det er så en af den ting, der er svært at test ensardig IRL.

    Personlig er min viden / ideer ændret sig en del, efter jeg har fået maskinen. Pga jeg kan måle et forskel på eks et clik eller hvad EN sims kan gøre i simsstakken.

    Og så ser det faktisk lidt cool, ud med sådan en i værkstedet ha ha smiley smiley


  •   9. jan 2019 johhh.. jahh . altså jeg er egentlig en .. dvs. Vi har en på MX-Tech i Illinois, så normalt foregår det sådan : 1. der er forskel på EU og US settings .( det har været en kamp om den hellige Ko i årtier ) .. Amerikanerne vil ( når vi snakker off road ) ha´hårdere forgafler og blødere bagdæmpere. Vi her i EU vil det modsatte .. der er forskellige årsager til dette .. Deres baner er fladere, tit større og mere baner med store jumps osv. EU banerne er noget mere tekniske, flere skarpe sving sov ..

    Så når vi tester ( F eks denne nye bagdæmper ) så starter det hele med nogle prototyper, og hvad vi kalder "baseline-settings" .. . 2. Der er flere faktore : vi sætter den i dyno testeren, for at mlåre drag, varme, enshed, progressiv stigning osv. Så hare vi en ( eller flere ens dæmpere ) , dem tester vi her og Us´erne tester det samme med forskellige cykler, kørere osv. Det er et ret stort arbejde at udvikle en kompetent test kører, som kan gi´en god feed back …


    MEN .. F eks .. I 2016 staretede vi på en baseline på WP´s bagdæmper der sidder på alt fra SX 125 til SXF 450 . . Det var ikke det store problem at gøre dæmperen bedre end den standard og egentlig var det forgaflerne der var den største udfordring .. Vel i slutningen at 2016 og efter 400 tests og en madpakke, viste det sig at det største problem forgaflen havde, var bagdæmperen.


    Flere ting. Da KTM har valgt at sætte et link system på som faktisk næsten er linært Dvs. linken næsten ikke nar nogen effekt, gør det at dæmper hastigheden er ret høj, som gør at den har varme problemer, som igen gør at dæmperen fra standard er sat op på en måde som gør at cyklen sender meget vægt med i forgaflen, og faktisk gør forgaflen dårligere ..


    Flere af tingene kunne vi hurtigt både på dyno´en og på banen, Men starten var et ret mudret billede .. Vi har en dårlig forgaffel som i sig selv er "overprogressiv" da det er en luft gaffel og har meget lidt hydraulisk kontrol, men samtidig var det bagdæmperen der "arbejdede" på ar gøre forgaflen dårligere ..


    Man tester til man næsten brækker sig smiley . og så tester man noget mere.. Jo tættere vi kommer på noget vi syntes er en succes, så holder vi det op imod hvad de er kommet frem til i US .. Dvs. mails flyver over Atlanten hele tiden, med tests og ting der skal i dynoen ..


    Nogen gange er dynoen god andre gange kan den ikke løse det problem cyklen har ..


    F eks den nye Honda CRF .. du kan dyno´e fra nu af og til Jul, og du finder løsningen på hvorfor bagenden er "nervøs" ..


    Så joh ,, vi bruger dyno tester, og det ville være super fedt at ha´en lige ved side af …


    Det største problem er faktisk altid gode nok test kørere .. sjovt nok , men det er et faktum


  •   8. jan 2019 ja det undre også mig, hvorfor du ikke har en. Den er sku da total uundværlig, hvis du vil udvikle på affjedring.

    Jeg vil endlig gerne hjælpe dig, hvis du vil have testet forskelige setup. Men det kræver du sender en dæmper til Spanien.


  •   8. jan 2019 Geniiiialt .. .. hvorfor har jeg ikke den !!?!?

  •   3. jan 2019 Det bliver nok omkring eller lidt over Ohlins og tættere på WP´s factory affjedring , når vi snakker bagdæmperen. Flere ting spiller ind; Prototype dele er dyre a h... til .. så de første dæmpere er ret dyre .. Så har vi så også valgt at lave en dæmper som har noget højere materiale kvalitet, en f eks. Ohlins, når nu vi havde frit spil på alle hyller … Forgaffel kit er lavet til både Enduro og MX, hvor de koster lidt mindre end f eks Ohlins … Stort arbejde, og der er nok ingen der ville tro på hvor meget vi har testet og hvor mange timer vi har brugt ind til nu, men sjovt har det været smiley

  •   3. jan 2019 Det ser godt ud! Hvilke mærke vil i sammenligne jer selv med? og bliver det i en öhlins prisklasse? smiley

Annonce