{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

KMZ K-750M renovering

1.029 visninger | Oprettet:

Jeg fik fremtryllet sådan en herlig ukrainer som jeg skal til at igang med.

Planen bliver at den skal gøres i en flot brugbar stand, males, renoveres og serviceres.

Det oprindelige projekt før jeg fik fat i den var et rat projekt, men jeg syntes at den skal have lov blive en flot maskine igen.

Sidst at motorcyklen blev indregistreret var 6. maj 1986 hvor politidirektøren i byen Lida i Hviderusland satte sin krussedulle på at motorcyklen måtte køre rundt på de sovjettiske veje. Derfor får min motorcykel også navnet "Lida" når den er færdig. Navnet bliver skrevet på sidevognen, naturligvis på kyrillisk.

Som russofil vil jeg sørge for at der kommer en masse små henvisninger til de lokale skikke - og for cyklens egen historie: En af de ting jeg har i tankerne er bl.a. at få lagt Sankt Jørgen bådets farver ind for at symbolisere motorcyklens tidligere arbejde i den røde hær, men uden at det bliver for kommunist præget (Skt. Jørgens båndet stammer oprindeligt fra Katarina den Store og symbolisere krigen ild og krudt) under Sovjetunionen blev båndets farver ændret fra gul til orange og brugt på medajlen for sejren over Tyskland og Hæders Ordnen samt i mindre grad på andre medaljer som bl.a. medlajen for indtagelsen af Berlin. I dag bruges farven bl.a. på den genoprettede Sankt Jørgen Ordenen som er den højeste orden uddelt udelukkende til militært personel (den eneste højere er Sankt Andreas Ordenen, som også gives til civilister), og på sejersdagen den 9. maj giver mange Sankt Jørgens bånd til hinanden. Præcis hvordan jeg vil få båndets farver indbygget i motorcyklen arbejder jeg stadig på.
Jeg overvejer lidt at give motorcyklen et hviderussisk træk ved at fare cyklen og sidevognen rød og med noget grønt i den yderste del af sidevognen, på den måde fremtræder cyklen næsten som et hviderussisk flag når det kommer kørende mod én. En anden idé er at male cyklen lyseblå fordi jeg har farven liggende.
Cyklen skal ikke laves som en BMW-kopi - men holde sig "lokalt". Ligeledes skal der heller ikke maskingevær eller andet på - måske en skovl da jeg regner med at skulle bruge den som vintercykel og det kunne derfor være at jeg er nød til at skulle grave lidt sne ud hvis jeg er uheldig, men der er en god plads til en lille smade i bagagerummet.

Af de mere tekniske ting skal motoren serviceres og undersøges,
Ledningsnettet gås igennem og laves (mange ledninger er knækket eller mangler) - måske vil jeg montere blinklys.
Der skal puttes pærer i alle lygter og findes lygteglas til sidevognensforlygte.
Sidevognen skal renoveres; særligt skal der laves rust i bunden.
Der skal også skaffes og monteres en forskærm.
Alle fire dæk er sovjettiske og trænger derfor til at blive pensioneret.
... derudover kommer der sikkert en masse overraskelser.

Der er kun en ting mere at sige: "Davaj! Davaj!"

--

30/07/2016
Og så lige en opdatering, for nu har jeg gået et par uger og arbejdet på motorcyklen på mit lille værksted på Christiania (og har haft mange pauser fordi folk, både lokale og turister, har ville snakke om vores biler og min motorcykel).
Den gamle, originale tændingslås er langt omlænge blevet fjernet fra lygtehuset, og det har da givet visse udfordringer; tidl. ejer har nemlig haft brugt tændingslåsen som en slags kobling mellem den nye tændingslås og resten af motorcyklen, derfor skal jeg nu have fundet ud af hvordan jeg bedst muligt samler el-nettet så alt lys vil fungere. Men inden det kan lade sig gøre, er jagten på en forlygtepære gået ind! Jeg går stærkt ud fra at Ural-Flemming har nogle liggende.

Den seneste tid er gået med istandsætning; sandblæsning af de dele der var små nok til at blive sandblæst; bagskærm og tank har lige kunne klares, hvor sidevognsskærmen har været for stor. Og derudover er sidevognen endelig kommet på! Planen er stadig at "båden" skal have skroget tætnet, men selve sidevognsstellet bliver nok kun efterset - i alt fald i første omgang!
Men mindre dele er blevet sandblæst, zink-grundet og lakkeret.

Motoren har været startet op igen, dog med et meget spartansk el-net. Jeg har overvejet om man skulle gå old-school og skaffe en ny, original tændingslås, selvom den nyere der er monteret nok er mere sikker.

Tanken, som blev sandblæst i går, havde fået et hul i toppen fra hvor den stod opbevaret før, da et skår fra drivhusets tag-glas var faldet ned og kilet sig ind i tanken. Glasset er fjernet, tanken sandblæst og et lille hul er derved fundet som også skal lappes (under ø1mm) - glas-hullet er blevet boret ud, og der skal laves en lap som skal TIG-svejses på og så skal tanken males - tja, det var i alt fald tanken...

Desuden mangler stadig ellen, alle baglysledninger var blevet klippet, og så har jeg set at jeg har mistet min bagbremselyskontakt! Til positionslyset foran på sidevognen venter jeg stadig på at min kammerat får sendt lygtehus (foruden forskærm og sidevognsdækken), så i mellemtiden har jeg gået og arbejdet på en midlertidig, men uoriginal løsning, hvor jeg ikke ændre på de originale dele: Jeg er kommet frem til at montere en rund Ermax positions-eller-baklygte jeg fandt blandt nogle gamle, efterladte reservedele til bl.a. Trabant og har i færste omgang fundet en gummiholder der passer til en skærm. Den har dog ikke skruehuller hvor jeg skal bruge dem, så jeg tror at jeg vil bruge den som inspiration til at lave min egen i metal som passer på lygteholderen.

Og så skal den stadig have et service, men det er nok det sidste jeg laver så det er friskt inden syn!

CrazyCatman
Mand | 39 år | Oprettet: 18. jun 2008


Kommentér på:
KMZ K-750M renovering
  •   5. aug 2016 Det er muligt den har fået en ny tank m.v. senere, for farven fremgår af registreringsattesten, og hvis den blev malet om, skulle registreringsattesten rettes. Min den første havde også fået en sort gang maling over det hele, lak kunne man ikke kalde det, og da jeg begyndte at slibe, dukkede den originale lak og striber op. Så vidt jeg husker er de 8 mm brede, og de var malet på - ikke noget plaststrimmel her.
    Fra KMZ fabrikkens start og til omkring 1980 blev der udelukkende fremstillet til militæret og offentlige institutioner, ministerier, politi, brandvæsen og lignende i Kijev. Derefter oprettede de en civil produktionslinie. Det der kom ud af den er af meget varierende kvalitet, og var fortjent årsag til det dårlige rygte sovjetiske motorcykler fik. Der blev også eksporteret en del, og selvom jeg ikke har skygge af bevis, tror jeg det var militære i civil forklædning. Den engelske importør skilte dem rutinemæssigt helt ad og inspicerede/reparerede dem inden de blev solgt. Der er altid lavet til civil i Irbit. Nogen af de seneste ser meget militære ud, og jeg må med skam melde at jeg ikke ved om der er leveret nogen af dem til militær nogen steder. De sidste blev fremstillet i Kijev efteråret 2011 (jeg skal lige checke mine optegnelser) og de blev sendt til Cuba. Det var 240 MT16, fremstillet på brugte stel, men med ny mekanik. Årsagen var at maskinen der fremstillede de avancerede stel af koniske og ovale rør i varierende dimensioner var gået i stykker, og ingen ville investere det nødvendige beløb. IMZ i Irbit fremstillede også udelukkende til militær i begyndelsen, men da KMZ fabrikken startede blev der udelukkende fremstillet til civil. IMZ fabrikken i Irbit var lidt heldigere end KMZ, idet private investorer købte den af staten, moderniserede den og modellerne og flyttede til mindre lokaler. Da det gik bedst fremstillede hver fabrik omkring 100.000 om året. Nu leveres der omkring 1500 årligt i Irbit, og langt de fleste ender i Californien, hvor de er kult.


  •   4. aug 2016 Jeg må lige kigge på kardanen om hvordan den ser ud; det er en interessant information du har fundet smiley Mange tak.

    Jeg har læst et sted at KMZ kun var lavet til militært brug, og jeg kan også se at du har et specielt stelnummer, hvorimod min ser meget "normal" ud - og min er sort (i papirene, og sidevognen), tanken har tidl. ejer jo slebet lidt ned, men der var nu også meget sort, blå og sand at se på den resterende lak... (billede 4, hvor motorcyklen ses fra højre side viser det meget godt). Det er lidt forvirrende at finde ud af hvad der har været helt korrekt syntes jeg.


  •   3. aug 2016 Det ser ud som om du er lige så heldig som jeg var, og fandt en hvor alle delene, eller da de fleste, har fulgtes ad siden de forlod fabrikken. De originale striber er lidt off-white og malet på med pensel. Hvis den har forkromet kardan, er det næsten med garanti en paradecykel. De havde hvide dæksider. Man kan ikke umiddelbart lægge billeder ind her, men hvis du søger på nettet om Gagarin, finder du et billede fra hans parade i Moskva, eskorteret af K750'ere. Hvis du mestrer russisk, et herligt sprog, er der rigtigt meget materiale på russiske sites, inklusive google.ru.

  •   2. aug 2016 Tak for svar Peter: Russisk har jeg ikke de store problemer med; Og både i papirene og på typepladen passer stelnummeret med det der er banket i bagrammen. Motornummeret passer endda med typepladen (gearkassenummeret, og det ene cylindernummer gør dog ikke - det andet kan jeg ikke læse, og kunne heller ikke læse det jeg kunne ane skulle være på forbroen).
    Farven i registreringshæftet står til sort; og jeg kan se at det blå på sidevognen, nu hvor jeg kiggede efter i går aftes er oven på den sorte, ikke under. Striberne på vognen er hvide, og ser pelselmalede ud.

    Jeg har fundet noget tykt kavel; dog kun enkeltledet men tykt. Jeg fik monteret det på sidelygterne, og monteret sideskærmen; mangler stadig at få ornet lyset bagtil (på selve motorcyklen), men jeg løb tør for strippere til at fæstne ledningsnettet til sidevognen (dem jeg havde var for små, og det var mine piberensere også som jeg tænkte at jeg kunne sætte som midlertidige strippere), så jeg havde de rette længder (plus lidt ekstra som sikkerhed.


  •   1. aug 2016 Prøv at sende mig et godt og skrapt billede af papirerne og ID-pladen bag forlygten, Så oversætter jeg og min kone (mest hende) det. Det har vi prøvet før. Det er ikke sikkert den har et stelnummer hugget i venstre bageste fjederkonsol øverst, eller måske har den et eller andet interne/militært nummer, det er meget almindeligt. Jeg er ikke nogen ørn til strøm. Jeg klippede det hele - rub og stub - da jeg skilte min den første totalt ad i atomer. Som du kan se på mit galleri, havde jeg også en tændingslås med nøgle - fra en traktor eller lignende. Jeg købte et forbedret (tykkere ledninger) komplet og samlede efter diagrammet. Til min store forbløffelse virkede det hele første gang. Derefter lodde jeg alle samlinger og dækkede det med krymperør der lukker helt tæt når de blæses med varm luft = no problemos. Du kan få alt i stumper, og mange gode råd hos Flemming i Ølgod. Han har lidt med at advare folk meget om hvor dyrt det er, men kan man skrue selv, er det ikke værre end så meget andet. Har du diagrammer, tegninger og den slags? Ellers besøg russergruppen på FB. Vi er altid klar med gode råd og en historie fra de varme lande.

  •   1. aug 2016 Mange tak for dine input Peter; som altid god læsning!

    Et nettet i sig selv virker ret simpelt; jeg har fundet mange gode vejlendinger - til den originale tændingslås; men der er monteret en uoriginal på, med syv flade hanstik i bunden (2x BAT(tery), 2x IGN(ition), 2x ACC(essories) og 1x ST(art): jeg er kommet frem til at 1x BAT til Batteri+ (den tykke, blå ledning), 1x IGN til tændspolen (den er tyk og rød), og så må Accessory til generatoren. Og så kommer hysteriet med at få lyset til at fungere med denne ukorente lås! Derfor har jeg overvejet at skifte tændingslåsen ud til en original. Tidl. ejer brugte den ødelagte tændingslås som en slags relæ mellem tændingslåsen og lyset, så den lå løst inde i lygtehuset, med en gammel pære, med kobbertråd viklet om som sikring. Det gør også at ladelampen ikke er der (i alt fald kan den ikke lyse oppe på dens plads).

    På grund af økonomien (mistede min stilling for noget tid siden - men er nu startet igen så nu er økonomien PÅ VEJ tilbage på sporet) må indkøb af tændingslås, o.l. vente lidt - men jeg har fundet noget god, solid kabel og vil bruge ventetiden på at lave lyset til sidevognen. Alle kabler var klippet, med undtagelse af den ene baglampe (skal jeg have både køre og bremselys på sidevognen?) Derfor skal der laves et par lange kabler der går fra sidevogn til motorcykel: Denne/disse har jeg planer om at montere i et multistik eller kronemuffe så når sidevognen skal pilles af skal der ikke meget til afmontere elektriciteten også.
    Desværre har man fjernet det originale for-lygtehus (sv), og derfor venter jeg på at Sasha han sender sit lygtehus til mig når han engang kommer tilbage til Volgograd hvor han har de ting til mig.
    Sidevognen var ikke monteret da jeg købte maskinen, men den fulgte med, jeg har dog haft stort besvær med at montere den! Jeg har fået den på nu, men den skal helt sikkert justeres meget før den er korrekt.

    Men selvom lygtehuset mangler kan jeg jo godt gå i gang med at lave kabelkabalen; jeg tænker at det fungere sådan:
    Forlys kører til baglys, der kører til MC-baglys.
    Bremselys kører til MC-bremselys der kører til kontakt.
    Begge naturligvis via samling således at afmontering af sidevogn ikke kræver adskillelse af lygter.

    LED-pærere (ja, og pærerer generelt - især forlygtepærere) - hvor fanger du dem? Hos Flemming i Ølgod?

    Næstsidste billede viser tanken inden jeg sandblæser den; uf over markeringen af stafferingen (sølv eller hvid?) ses en blå farve; det er nok den du har omtalt et eller andet sted som "den specielle blå på officielle motorcykler" - i det tekniske pas står farven som Chornik (sort). Har du nogen gode idéer/teorier om historien bag denne ukrainer fra Lida (Hviderusland)?
    Sidevognen har også nogle blå pletter under den kraftige, sorte (hammer?)lak.


  •   30. jul 2016 Elsystemet er ikke så svært, et 7 polet trailerkabel har næsten ledere nok. Man kan fået komplet ledningsnet, både det originale og der er forbedret med lidt tykkere kabler. Der skal jo gå dobbelt så mange ampere i et 6-volt system som i et 12 volt system. Når det hele virker, så lod alle samlingerne, der er ikke råd til ret mange dårlige forbindelser når man har 6 volt. Det er en stor fordel at sætte så mange LED pærer i som du kan, for de 65watt dynamoen kan klare når alt er tip-top er hurtigt brugt, de var ikke designet til at køre med lys ret tit, og slet ikke 24/7 som vi gør. Du kan få et kit der laver dit parkeringslys om til lovligt kørelys, alene på den konto sparer du 30 watt. Direkte ned i batteriet. Elektronisk tænding gør mange ting nemmere, og eneste synlige tegn er at der kommer en ledning mere ud fra fordækslet end normalt - og der er jo nogen der spørger om det er en Nimbus, så det opdager kun kendere - og de har selv gjort det. Du kan bygge et elektronisk laderelæ ind i det originale, det letter også en del ting. Det originale kan justeres, målene står i den russiske manual. Glem alt om de russiske bremsebelægninger, de kan fås men dur ikke. Få fat i en bremsemand på vej til pension, de kan det der med tromlebremser. Du skal finde den samme Ferodo belægning som man bruger til gamle Morris 1000 og den slags. Jeg sværger til Avon dæk, and sværger på nogle andre og alle mener de russiske ikke dur. Det er ikke helt rigtigt, man kan godt finde Uralshina dæk, men der er bedre alternativer. Jeg kører 8000 på et Avon bagdæk og sidevognsdæk, fordækket ser ud til at holde evigt. Det mekaniske er ret simpelt, du kan næsten skille den helt ad med det medfølgende værktøjssæt, og alle dele kan fås. Hvis den æder olie, fabrikken siger 1 liter på 1000 km er normalt, så få den honet hos Ingana, de kender dem, og køb et sæt Mahle stempler. Så
    holder den helt op med at bruge olie. Hyggeprojekt. Min var næsten lige så slem, og den blev flot, men det koster mere end man tror. Et hjul koster det samme, uanset om det ender på en K750M eller en Norton Commando.. Du kan få alt til sådan en i Ølgod, plus en masse gode råd fra en der har renoveret omkring 500 russere.
    Jeg forstår ikke det med din sidevogn. Har den været monteret, eller kom den løst med? Er det den rigtige ramme? prøv her: https://www.facebook.com/groups/dneprural/ her er ekspertisen samlet, eller her: http://www.dnepr-ural-mc.dk/


  •   7. jul 2013 Jeg får de fleste dele sent fra Rusland af; det eneste jeg skal betale er fragten. Tanken er blevet slebet ned af den tidligere ejer for at overfladeruste, og jeg tror ikke at jeg vil gøre så meget mere ud af den.

    Sidevognsbeslagen er blevet skilt ad og renset for snavs og skidt, og er blevet smurt med kobberfedt, samme gælder fiskegarnet.. jeg mener luftfilteret: Renset og fået frisk olie.

    Jeg vil have strikket nye hjul, men Flemmings priser er lige i overkanten af hvad jeg ellers kan skaffe dem til i EU (inkl. fragt) så jeg hiver nok fat i min tyske kontakt.

    Største problem er at jeg ikke kan få sidevognen til at sidde på motorcyklen uanset hvor mange gange jeg knækker ryggen på det.


  •   6. jul 2013 Det er da lige til at gå til, min var lige så slem. Skærmen og de andre løsdele kan du få i Ølgod i vestjylland, og da du bor i København er der også en der kan russere i Ystad. Stel og motor kan glasblæses for små midler, og komme til at se næsten nye ud, der vil være spor af alder. Regn med at den ikke har været skilt af siden Kiev 1965, og at de fleste bolte knækker når du skruer dem af, WD40, Caramba eller ej. Strik nogle nye hjul sammen, russiske hjul får kun i varianter af ekset eller oval. Få en gammel bremsemand til at montere nye belægninger, du kan godt få de russiske - de duer ikke.

  •   27. maj 2013 Patina? Malingen er fjernet manuelt, så det er uden for kategorien "patina" smiley Men jeg har faktisk overvejet at lade den stå rå - i alt fald det første års tid.

    Motoren blev sparket op idag efter lidt roderi i det elektriske.


  •   27. maj 2013 lad den da endelig stå med den patina! Måske lige fikse motoren osv. Spændende projekt, det vil jeg følge. Se evt. min gamle DKW

Annonce