{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Ardie VF 125 "The Nazi"

8.799 visninger | Oprettet:

Har fået mig et stel fra en 1940 Ardie VF 125.

Da original dele er svære at skaffe bliver den bygget en smule custom, men med inspiration fra motorcyklerne i 1940erne og starten af 1950erne. Men jeg er ikke 100% sikker endnu på hvordan det skal se ud.

Her kan I følge lidt med i ombygningen :)

Her er lidt tekniske data (på den oprindelige model):

Motor: Ardie Einzylinder-Zweitakt-Blockmotor. 2 takter - 1 cylinder 123cc med en BING-karburator og udstødningsportene bagude.
Kompression 1:7
Boring & Slaglængde: 51 x 60

5 HK ved 5100 RPM
76 km/t
20-40 km/t på 3,8 sek (i 3. gear)
30-60 km/t 14,5 sek.

1,7l pr 100 km ved 50 km/t
3,5l pr 100 km ved fuld gas

3-fodgrear
Man kan eftersigende lave en nem installation der giver 6 gear :D

10,5 liter tank

2,50 x 19" fælge

Tromlebremser - ø125 - 20mm brede

Noris batteri-tænding med svinghjuls "Zündlichtmachine" (øhm... hvad er det danske ord mon...? :S )
Køreklar kampvægt på 75 kg = 15,6 kg/hk

Længde: 1930 mm
Brede: 700 mm
Højde: 930 mm
Hjul/aksel afstand: 1250 mm (Radstamd?)
Styr-brede: 690 mm

Åbent rørstel, stål gaffel med fjeder, speedometer indbygget i lygtehuset, gummi-betrukket sadel med justerende affjedringe

Udgifter so far:
- Opbygning
Stel = (400,-)
Motor = (1.400,-)
Karburator og luftfilter = (50,-)
Forlygte og baglygte = (575,-)
Subtotal = 2.245,-

--- o ---

Opdatering 11/01/2010
Ja er egentligt ikke begyndt på projektet endnu - og alligevel har jeg jo ;)
Har kigget stellet lidt igennem og har opdaget at der på gaflen og ved kronrøret kan ses noget grønligt lak. Måske har den været grøn inden den har været rød? Det ville måske forklare den ikke så lige hvide streg på den choppede forskærm er lidt skæv?

Stellet ser ellers ud til at være fint: har slebet lidt på det, og tænk sig: der er fint blankt metal neden under! Resten af stellet skal slibes i løbet af weekenden.

Styret vil jeg have skiftet ud. Det der sidder på ligner noget der har ligget i et vrag på havbunden; det sidder fast i en mono-riser (som nogle cykler) så kan måske klare mig med nogle af mine veteran-cykeldele til dette :)

Designet har jeg også fået tænkt lidt på... Til indtil videre nøjes med at beskrive det som: "V"

Opdatering 19/01/2010:
Så fik jeg lige lyst til at gå i kælderen igen...
Jeg har planer om at få slebet al den gamle maling af. Også den smule rust der er på selve stellet vil jeg have af - det meste er vist bare overflade-rust...

Men jeg er startet lidt med noget sandpapir, inden jeg går over til de "hårdere" varer... Så jeg fjernede forsigtigt typepladen... Her under faldt jeg en farveforskel... Se selv på billedet og bedøm: syntes det ser grønligt ud - men kan også være det er min ringe belysning i kælderen der gør det.
Flere steder finder jeg både grønt - men også vinrødt under den postkasserøde lak... Er det allerede et triumf trofæ jeg har fået mig? Eller er den grønne mon bare en base - og den bordeaux dens rigtige overflade farve...? Tja, hvem ved... Jeg stoler i alt fald ikke meget på den postkasse-røde farve og de hvide detaljer... og nu skal I høre hvorfor:
Men jeg har arbejdet har jeg set det hvide er penselmalet. Bevares det kan vel godt have fundet sted på fabrikken - men flere steder er der "helligdage" og der er heller ikke blevet malet "inden for stregerne" alle steder - på den røde del forskærmen er der endda et fragment af et hvidt fingeraftryk... Kender jeg tysk produktions-kvalitet korrekt ville dette aldrig have været sket i Nürnberg! kan være jeg tager fejl.
I toppen ved kronrøret og der hvor gaflen starter i bunden, ses tydelige grønne farver.

Nå nok om lak og læder - Nu skriver jeg at der ikke er meget rust på stellet - men gaflen er en anden snak ;) Det ser heldogvis ikke tærret ud, men der er flere ting der er "groet" fast - så det bliver sjovt... Enkelte steder er jeg dog ved at give op og save det over og så få lavet noget der passer. Værst syntes jeg det ser ud med gaffel fjedringen: den sidder i 4 "kødben" - som er rustet godt fast. Der mangler desuden nogle bolte - og dem der er sider enten fast - eller kører i ring. Også styret sidder urokkeligt fast... Meget godt når man kører - knap så godt når det ligner noget fra et gammelt sunket skib.

I det forreste motorophæng fandt jeg også en meget lille revne.

Men der er også lidt billeder. De er lidt mørke, men 1940 var jo også en "mørk" tid ;)

Opdatering 26/01/2010
Så ser det ud til at der måske kommer en aftale i hus omkring en motor. Har tilføjet et par billeder af den.
Det er til en S 125 "Junior" (1939-1940 - http://ardie.de/Homepage/Modellubersicht/Die_30er_Jahre/S_125/Bild_S_125/bild_s_125.html ). S Junior var forgængeren for VF-modellen og motoren går lige over på stel uden problemer - den er dog lidt forskellig fra VF-motoren.
Selvom motoren er lidt anderledes - og en lille smule mindre og sløvere (1 kubik, 0,8 HK og 3 km/t - for at være præcis) - så tror jeg ikke det gør noget :) Om ikke andet er det en løsning der kan bruges til man måske falder over den rigtige.
Har også opdaget nogle VF dele (bj 1941 dog) - har bare ikke hørt noget endnu :(
Jeg har muligvis også en original BING karburator på hånden der vist passer på :)

Opdatering 03/02/2010:
Så kom karburatoren! :) Jeg fik en gammel BING-karburator forærende - håber den kan bruges!

Opdatering 23/02/2010
Tid til opdatering:
Motoren er bestilt: det blev den tyske Ardie S 125 "Junior" motor - den kommer til at koste EUR 190,- inkl fragt.

Jeg har samtidig bestilt lidt dele jeg håber kommer til at masse - men der skal nok tilpasses lidt:
Tanken er en BSA-tank - det er muligvis fra en Bantam (tak til "Klassisk & Veteran Gruppen" for detektiv-arbejdet)

Baglygten er en universal militærmodel, der er blevet brugt på mange forskellige ting, lige fra motorcykler og jeeps til lastvogne og kampbogne.
Den har 12V pærer i men kan skiftes ud til 6V
(tak til "Klassisk & Veteran Gruppen" for detektiv-arbejdet)

Forlygten er også militær - men til Nimbus: den skal have nyt glas.

Jeg har også fundet en værktøjskasse og gearskifter der måske kan bruges, men disse er endnu ikke bestilt.

Opdatering 24-03-2010
Jeg har lige hørt at motoren er kommet: "Ardie für Jürgen" siger ediketten fik jeg afvide.
Jeg har også fundet et lygtehus og speedometer jeg måske vil købe samt lavet en aftale om en nummerpladeramme :)

31/05/2010:
Jeg må hellere få skrevet lidt mere om hvad der er sket med mit projekt.
Motoren er som bekendt ankommet for snart to måneder siden: der arbejdes lidt med den.
Jeg har droppet Nimbus lygten men sætter en BSA B40WD lygte på i stedet for indtil jeg finder den rigtige. Også baghjulet stammer fra en BSA B40WD og har det tilhørende Smith-speedometerdrev til lygten. Tandhjul og bremse er dog i den forkerte side, så det bliver noget midlertidigt til det rigtige er fundet.
Jeg har også bestilt en tank og en ekstra forgaffel hos Nubert Müller i Ostfildern, Tyskland. Varene skulle være ankommet i dag har jeg fået sms om :) Egne billeder følger.
Jeg har også vundet et (for?)hjul via Tyske eBay.
Jeg har endnu ikke fået kigget motoren igennem: men jeg er stadig på jagt efter kobling.
Jeg håber på at få lavet et nyt bagstel snarest mulgt: Når dette er lavet vil det nemlig begynde at ligne noget igen.
Jeg har fået nogle mål på en replika nummerplade, samt fundet en tegning over en original nummerplade - dog uden mål.
Ville lige give en opdate - der kommer løbende lidt billeder.
Jeg overvejer også at udføre den blasfemiske handling der ville få Göring til at beordre mig skudt med øjeblikkelig virkning: Montere en Amal karburator.

Jeg bruger nok den "nye" forgaffel - den ser sundere ud, men skal lige have en hånd. Tanken støvede af rust, men den skal bare have en rensning med en møtrik eller 4 i - og så smider jeg et benzinfilter på under alle omstendigheder - i passende look naturligvis.

Forgaflen ser ud til at passe perfekt til - og tanken passer i størrelsen... Men beslagene er forkerte. Jeg bruger dog tanken og laver mine egne beslag.. selvom det er stabilt nok i spænd som det sidder nu - men mon det bliver det når der kommer benzin i?
Jeg kommer dog nok til at skulle ændre på min lygte idé igen... men kan være jeg blot laver nogle nye lygtebeslag indtil jeg finder den helt rigtige lygte, så ryger de originale beslag på igen.

Opdatering 22/06/2010:
Jeg har fundet mig en karburator der skal på: Denne gang er det en BING 3/22/29 - den skal have en bøsning for at kunne sidde på, men det går nok. Den er ellers flot og komplet med luftfilter og det hele.
Jeg har også brugt min fødselsdag på at tage på posthuset og hentet et forhjul :)

Opdatering 18/08/2012: Lidt længe siden at jeg har lavet en opdatering, og i løbet af tiden er der sket lidt forskelligt. Men især for et par uger siden fik jeg hentet bagsvingeren - eller det der er tilbage af det. Nu skal det bare laves efter den originale som jeg har et billede og opmålig af stellet som det skulle have været (beslag og breder).
Der er endnu lang vej endnu!
Forgaflen er blevet afmonteret for at kunne bearbejdes og klargøres til renovering, sandblæsning og lakkering.

CrazyCatman
Mand | 39 år | Oprettet: 18. jun 2008


Kommentér på:
Ardie VF 125 "The Nazi"
Annonce