Ardie VF 125 "The Nazi"
8.799 visninger
|
Oprettet:
Har fået mig et stel fra en 1940 Ardie VF 125.
Da original dele er svære at skaffe bliver den bygget en smule custom, men med inspiration fra motorcyklerne i 1940erne og starten af 1950erne. Men jeg er ikke 100% sikker endnu på hvordan det skal se ud.
Her kan I følge lidt med i ombygningen :)
Her er lidt tekniske data (på den oprindelige model):
Motor: Ardie Einzylinder-Zweitakt-Blockmotor. 2 takter - 1 cylinder 123cc med en BING-karburator og udstødningsportene bagude.
Kompression 1:7
Boring & Slaglængde: 51 x 60
5 HK ved 5100 RPM
76 km/t
20-40 km/t på 3,8 sek (i 3. gear)
30-60 km/t 14,5 sek.
1,7l pr 100 km ved 50 km/t
3,5l pr 100 km ved fuld gas
3-fodgrear
Man kan eftersigende lave en nem installation der giver 6 gear :D
10,5 liter tank
2,50 x 19" fælge
Tromlebremser - ø125 - 20mm brede
Noris batteri-tænding med svinghjuls "Zündlichtmachine" (øhm... hvad er det danske ord mon...? :S )
Køreklar kampvægt på 75 kg = 15,6 kg/hk
Længde: 1930 mm
Brede: 700 mm
Højde: 930 mm
Hjul/aksel afstand: 1250 mm (Radstamd?)
Styr-brede: 690 mm
Åbent rørstel, stål gaffel med fjeder, speedometer indbygget i lygtehuset, gummi-betrukket sadel med justerende affjedringe
Udgifter so far:
- Opbygning
Stel = (400,-)
Motor = (1.400,-)
Karburator og luftfilter = (50,-)
Forlygte og baglygte = (575,-)
Subtotal = 2.245,-
--- o ---
Opdatering 11/01/2010
Ja er egentligt ikke begyndt på projektet endnu - og alligevel har jeg jo ;)
Har kigget stellet lidt igennem og har opdaget at der på gaflen og ved kronrøret kan ses noget grønligt lak. Måske har den været grøn inden den har været rød? Det ville måske forklare den ikke så lige hvide streg på den choppede forskærm er lidt skæv?
Stellet ser ellers ud til at være fint: har slebet lidt på det, og tænk sig: der er fint blankt metal neden under! Resten af stellet skal slibes i løbet af weekenden.
Styret vil jeg have skiftet ud. Det der sidder på ligner noget der har ligget i et vrag på havbunden; det sidder fast i en mono-riser (som nogle cykler) så kan måske klare mig med nogle af mine veteran-cykeldele til dette :)
Designet har jeg også fået tænkt lidt på... Til indtil videre nøjes med at beskrive det som: "V"
Opdatering 19/01/2010:
Så fik jeg lige lyst til at gå i kælderen igen...
Jeg har planer om at få slebet al den gamle maling af. Også den smule rust der er på selve stellet vil jeg have af - det meste er vist bare overflade-rust...
Men jeg er startet lidt med noget sandpapir, inden jeg går over til de "hårdere" varer... Så jeg fjernede forsigtigt typepladen... Her under faldt jeg en farveforskel... Se selv på billedet og bedøm: syntes det ser grønligt ud - men kan også være det er min ringe belysning i kælderen der gør det.
Flere steder finder jeg både grønt - men også vinrødt under den postkasserøde lak... Er det allerede et triumf trofæ jeg har fået mig? Eller er den grønne mon bare en base - og den bordeaux dens rigtige overflade farve...? Tja, hvem ved... Jeg stoler i alt fald ikke meget på den postkasse-røde farve og de hvide detaljer... og nu skal I høre hvorfor:
Men jeg har arbejdet har jeg set det hvide er penselmalet. Bevares det kan vel godt have fundet sted på fabrikken - men flere steder er der "helligdage" og der er heller ikke blevet malet "inden for stregerne" alle steder - på den røde del forskærmen er der endda et fragment af et hvidt fingeraftryk... Kender jeg tysk produktions-kvalitet korrekt ville dette aldrig have været sket i Nürnberg! kan være jeg tager fejl.
I toppen ved kronrøret og der hvor gaflen starter i bunden, ses tydelige grønne farver.
Nå nok om lak og læder - Nu skriver jeg at der ikke er meget rust på stellet - men gaflen er en anden snak ;) Det ser heldogvis ikke tærret ud, men der er flere ting der er "groet" fast - så det bliver sjovt... Enkelte steder er jeg dog ved at give op og save det over og så få lavet noget der passer. Værst syntes jeg det ser ud med gaffel fjedringen: den sidder i 4 "kødben" - som er rustet godt fast. Der mangler desuden nogle bolte - og dem der er sider enten fast - eller kører i ring. Også styret sidder urokkeligt fast... Meget godt når man kører - knap så godt når det ligner noget fra et gammelt sunket skib.
I det forreste motorophæng fandt jeg også en meget lille revne.
Men der er også lidt billeder. De er lidt mørke, men 1940 var jo også en "mørk" tid ;)
Opdatering 26/01/2010
Så ser det ud til at der måske kommer en aftale i hus omkring en motor. Har tilføjet et par billeder af den.
Det er til en S 125 "Junior" (1939-1940 - http://ardie.de/Homepage/Modellubersicht/Die_30er_Jahre/S_125/Bild_S_125/bild_s_125.html ). S Junior var forgængeren for VF-modellen og motoren går lige over på stel uden problemer - den er dog lidt forskellig fra VF-motoren.
Selvom motoren er lidt anderledes - og en lille smule mindre og sløvere (1 kubik, 0,8 HK og 3 km/t - for at være præcis) - så tror jeg ikke det gør noget :) Om ikke andet er det en løsning der kan bruges til man måske falder over den rigtige.
Har også opdaget nogle VF dele (bj 1941 dog) - har bare ikke hørt noget endnu :(
Jeg har muligvis også en original BING karburator på hånden der vist passer på :)
Opdatering 03/02/2010:
Så kom karburatoren! :) Jeg fik en gammel BING-karburator forærende - håber den kan bruges!
Opdatering 23/02/2010
Tid til opdatering:
Motoren er bestilt: det blev den tyske Ardie S 125 "Junior" motor - den kommer til at koste EUR 190,- inkl fragt.
Jeg har samtidig bestilt lidt dele jeg håber kommer til at masse - men der skal nok tilpasses lidt:
Tanken er en BSA-tank - det er muligvis fra en Bantam (tak til "Klassisk & Veteran Gruppen" for detektiv-arbejdet)
Baglygten er en universal militærmodel, der er blevet brugt på mange forskellige ting, lige fra motorcykler og jeeps til lastvogne og kampbogne.
Den har 12V pærer i men kan skiftes ud til 6V
(tak til "Klassisk & Veteran Gruppen" for detektiv-arbejdet)
Forlygten er også militær - men til Nimbus: den skal have nyt glas.
Jeg har også fundet en værktøjskasse og gearskifter der måske kan bruges, men disse er endnu ikke bestilt.
Opdatering 24-03-2010
Jeg har lige hørt at motoren er kommet: "Ardie für Jürgen" siger ediketten fik jeg afvide.
Jeg har også fundet et lygtehus og speedometer jeg måske vil købe samt lavet en aftale om en nummerpladeramme :)
31/05/2010:
Jeg må hellere få skrevet lidt mere om hvad der er sket med mit projekt.
Motoren er som bekendt ankommet for snart to måneder siden: der arbejdes lidt med den.
Jeg har droppet Nimbus lygten men sætter en BSA B40WD lygte på i stedet for indtil jeg finder den rigtige. Også baghjulet stammer fra en BSA B40WD og har det tilhørende Smith-speedometerdrev til lygten. Tandhjul og bremse er dog i den forkerte side, så det bliver noget midlertidigt til det rigtige er fundet.
Jeg har også bestilt en tank og en ekstra forgaffel hos Nubert Müller i Ostfildern, Tyskland. Varene skulle være ankommet i dag har jeg fået sms om :) Egne billeder følger.
Jeg har også vundet et (for?)hjul via Tyske eBay.
Jeg har endnu ikke fået kigget motoren igennem: men jeg er stadig på jagt efter kobling.
Jeg håber på at få lavet et nyt bagstel snarest mulgt: Når dette er lavet vil det nemlig begynde at ligne noget igen.
Jeg har fået nogle mål på en replika nummerplade, samt fundet en tegning over en original nummerplade - dog uden mål.
Ville lige give en opdate - der kommer løbende lidt billeder.
Jeg overvejer også at udføre den blasfemiske handling der ville få Göring til at beordre mig skudt med øjeblikkelig virkning: Montere en Amal karburator.
Jeg bruger nok den "nye" forgaffel - den ser sundere ud, men skal lige have en hånd. Tanken støvede af rust, men den skal bare have en rensning med en møtrik eller 4 i - og så smider jeg et benzinfilter på under alle omstendigheder - i passende look naturligvis.
Forgaflen ser ud til at passe perfekt til - og tanken passer i størrelsen... Men beslagene er forkerte. Jeg bruger dog tanken og laver mine egne beslag.. selvom det er stabilt nok i spænd som det sidder nu - men mon det bliver det når der kommer benzin i?
Jeg kommer dog nok til at skulle ændre på min lygte idé igen... men kan være jeg blot laver nogle nye lygtebeslag indtil jeg finder den helt rigtige lygte, så ryger de originale beslag på igen.
Opdatering 22/06/2010:
Jeg har fundet mig en karburator der skal på: Denne gang er det en BING 3/22/29 - den skal have en bøsning for at kunne sidde på, men det går nok. Den er ellers flot og komplet med luftfilter og det hele.
Jeg har også brugt min fødselsdag på at tage på posthuset og hentet et forhjul :)
Opdatering 18/08/2012: Lidt længe siden at jeg har lavet en opdatering, og i løbet af tiden er der sket lidt forskelligt. Men især for et par uger siden fik jeg hentet bagsvingeren - eller det der er tilbage af det. Nu skal det bare laves efter den originale som jeg har et billede og opmålig af stellet som det skulle have været (beslag og breder).
Der er endnu lang vej endnu!
Forgaflen er blevet afmonteret for at kunne bearbejdes og klargøres til renovering, sandblæsning og lakkering.
Da original dele er svære at skaffe bliver den bygget en smule custom, men med inspiration fra motorcyklerne i 1940erne og starten af 1950erne. Men jeg er ikke 100% sikker endnu på hvordan det skal se ud.
Her kan I følge lidt med i ombygningen :)
Her er lidt tekniske data (på den oprindelige model):
Motor: Ardie Einzylinder-Zweitakt-Blockmotor. 2 takter - 1 cylinder 123cc med en BING-karburator og udstødningsportene bagude.
Kompression 1:7
Boring & Slaglængde: 51 x 60
5 HK ved 5100 RPM
76 km/t
20-40 km/t på 3,8 sek (i 3. gear)
30-60 km/t 14,5 sek.
1,7l pr 100 km ved 50 km/t
3,5l pr 100 km ved fuld gas
3-fodgrear
Man kan eftersigende lave en nem installation der giver 6 gear :D
10,5 liter tank
2,50 x 19" fælge
Tromlebremser - ø125 - 20mm brede
Noris batteri-tænding med svinghjuls "Zündlichtmachine" (øhm... hvad er det danske ord mon...? :S )
Køreklar kampvægt på 75 kg = 15,6 kg/hk
Længde: 1930 mm
Brede: 700 mm
Højde: 930 mm
Hjul/aksel afstand: 1250 mm (Radstamd?)
Styr-brede: 690 mm
Åbent rørstel, stål gaffel med fjeder, speedometer indbygget i lygtehuset, gummi-betrukket sadel med justerende affjedringe
Udgifter so far:
- Opbygning
Stel = (400,-)
Motor = (1.400,-)
Karburator og luftfilter = (50,-)
Forlygte og baglygte = (575,-)
Subtotal = 2.245,-
--- o ---
Opdatering 11/01/2010
Ja er egentligt ikke begyndt på projektet endnu - og alligevel har jeg jo ;)
Har kigget stellet lidt igennem og har opdaget at der på gaflen og ved kronrøret kan ses noget grønligt lak. Måske har den været grøn inden den har været rød? Det ville måske forklare den ikke så lige hvide streg på den choppede forskærm er lidt skæv?
Stellet ser ellers ud til at være fint: har slebet lidt på det, og tænk sig: der er fint blankt metal neden under! Resten af stellet skal slibes i løbet af weekenden.
Styret vil jeg have skiftet ud. Det der sidder på ligner noget der har ligget i et vrag på havbunden; det sidder fast i en mono-riser (som nogle cykler) så kan måske klare mig med nogle af mine veteran-cykeldele til dette :)
Designet har jeg også fået tænkt lidt på... Til indtil videre nøjes med at beskrive det som: "V"
Opdatering 19/01/2010:
Så fik jeg lige lyst til at gå i kælderen igen...
Jeg har planer om at få slebet al den gamle maling af. Også den smule rust der er på selve stellet vil jeg have af - det meste er vist bare overflade-rust...
Men jeg er startet lidt med noget sandpapir, inden jeg går over til de "hårdere" varer... Så jeg fjernede forsigtigt typepladen... Her under faldt jeg en farveforskel... Se selv på billedet og bedøm: syntes det ser grønligt ud - men kan også være det er min ringe belysning i kælderen der gør det.
Flere steder finder jeg både grønt - men også vinrødt under den postkasserøde lak... Er det allerede et triumf trofæ jeg har fået mig? Eller er den grønne mon bare en base - og den bordeaux dens rigtige overflade farve...? Tja, hvem ved... Jeg stoler i alt fald ikke meget på den postkasse-røde farve og de hvide detaljer... og nu skal I høre hvorfor:
Men jeg har arbejdet har jeg set det hvide er penselmalet. Bevares det kan vel godt have fundet sted på fabrikken - men flere steder er der "helligdage" og der er heller ikke blevet malet "inden for stregerne" alle steder - på den røde del forskærmen er der endda et fragment af et hvidt fingeraftryk... Kender jeg tysk produktions-kvalitet korrekt ville dette aldrig have været sket i Nürnberg! kan være jeg tager fejl.
I toppen ved kronrøret og der hvor gaflen starter i bunden, ses tydelige grønne farver.
Nå nok om lak og læder - Nu skriver jeg at der ikke er meget rust på stellet - men gaflen er en anden snak ;) Det ser heldogvis ikke tærret ud, men der er flere ting der er "groet" fast - så det bliver sjovt... Enkelte steder er jeg dog ved at give op og save det over og så få lavet noget der passer. Værst syntes jeg det ser ud med gaffel fjedringen: den sidder i 4 "kødben" - som er rustet godt fast. Der mangler desuden nogle bolte - og dem der er sider enten fast - eller kører i ring. Også styret sidder urokkeligt fast... Meget godt når man kører - knap så godt når det ligner noget fra et gammelt sunket skib.
I det forreste motorophæng fandt jeg også en meget lille revne.
Men der er også lidt billeder. De er lidt mørke, men 1940 var jo også en "mørk" tid ;)
Opdatering 26/01/2010
Så ser det ud til at der måske kommer en aftale i hus omkring en motor. Har tilføjet et par billeder af den.
Det er til en S 125 "Junior" (1939-1940 - http://ardie.de/Homepage/Modellubersicht/Die_30er_Jahre/S_125/Bild_S_125/bild_s_125.html ). S Junior var forgængeren for VF-modellen og motoren går lige over på stel uden problemer - den er dog lidt forskellig fra VF-motoren.
Selvom motoren er lidt anderledes - og en lille smule mindre og sløvere (1 kubik, 0,8 HK og 3 km/t - for at være præcis) - så tror jeg ikke det gør noget :) Om ikke andet er det en løsning der kan bruges til man måske falder over den rigtige.
Har også opdaget nogle VF dele (bj 1941 dog) - har bare ikke hørt noget endnu :(
Jeg har muligvis også en original BING karburator på hånden der vist passer på :)
Opdatering 03/02/2010:
Så kom karburatoren! :) Jeg fik en gammel BING-karburator forærende - håber den kan bruges!
Opdatering 23/02/2010
Tid til opdatering:
Motoren er bestilt: det blev den tyske Ardie S 125 "Junior" motor - den kommer til at koste EUR 190,- inkl fragt.
Jeg har samtidig bestilt lidt dele jeg håber kommer til at masse - men der skal nok tilpasses lidt:
Tanken er en BSA-tank - det er muligvis fra en Bantam (tak til "Klassisk & Veteran Gruppen" for detektiv-arbejdet)
Baglygten er en universal militærmodel, der er blevet brugt på mange forskellige ting, lige fra motorcykler og jeeps til lastvogne og kampbogne.
Den har 12V pærer i men kan skiftes ud til 6V
(tak til "Klassisk & Veteran Gruppen" for detektiv-arbejdet)
Forlygten er også militær - men til Nimbus: den skal have nyt glas.
Jeg har også fundet en værktøjskasse og gearskifter der måske kan bruges, men disse er endnu ikke bestilt.
Opdatering 24-03-2010
Jeg har lige hørt at motoren er kommet: "Ardie für Jürgen" siger ediketten fik jeg afvide.
Jeg har også fundet et lygtehus og speedometer jeg måske vil købe samt lavet en aftale om en nummerpladeramme :)
31/05/2010:
Jeg må hellere få skrevet lidt mere om hvad der er sket med mit projekt.
Motoren er som bekendt ankommet for snart to måneder siden: der arbejdes lidt med den.
Jeg har droppet Nimbus lygten men sætter en BSA B40WD lygte på i stedet for indtil jeg finder den rigtige. Også baghjulet stammer fra en BSA B40WD og har det tilhørende Smith-speedometerdrev til lygten. Tandhjul og bremse er dog i den forkerte side, så det bliver noget midlertidigt til det rigtige er fundet.
Jeg har også bestilt en tank og en ekstra forgaffel hos Nubert Müller i Ostfildern, Tyskland. Varene skulle være ankommet i dag har jeg fået sms om :) Egne billeder følger.
Jeg har også vundet et (for?)hjul via Tyske eBay.
Jeg har endnu ikke fået kigget motoren igennem: men jeg er stadig på jagt efter kobling.
Jeg håber på at få lavet et nyt bagstel snarest mulgt: Når dette er lavet vil det nemlig begynde at ligne noget igen.
Jeg har fået nogle mål på en replika nummerplade, samt fundet en tegning over en original nummerplade - dog uden mål.
Ville lige give en opdate - der kommer løbende lidt billeder.
Jeg overvejer også at udføre den blasfemiske handling der ville få Göring til at beordre mig skudt med øjeblikkelig virkning: Montere en Amal karburator.
Jeg bruger nok den "nye" forgaffel - den ser sundere ud, men skal lige have en hånd. Tanken støvede af rust, men den skal bare have en rensning med en møtrik eller 4 i - og så smider jeg et benzinfilter på under alle omstendigheder - i passende look naturligvis.
Forgaflen ser ud til at passe perfekt til - og tanken passer i størrelsen... Men beslagene er forkerte. Jeg bruger dog tanken og laver mine egne beslag.. selvom det er stabilt nok i spænd som det sidder nu - men mon det bliver det når der kommer benzin i?
Jeg kommer dog nok til at skulle ændre på min lygte idé igen... men kan være jeg blot laver nogle nye lygtebeslag indtil jeg finder den helt rigtige lygte, så ryger de originale beslag på igen.
Opdatering 22/06/2010:
Jeg har fundet mig en karburator der skal på: Denne gang er det en BING 3/22/29 - den skal have en bøsning for at kunne sidde på, men det går nok. Den er ellers flot og komplet med luftfilter og det hele.
Jeg har også brugt min fødselsdag på at tage på posthuset og hentet et forhjul :)
Opdatering 18/08/2012: Lidt længe siden at jeg har lavet en opdatering, og i løbet af tiden er der sket lidt forskelligt. Men især for et par uger siden fik jeg hentet bagsvingeren - eller det der er tilbage af det. Nu skal det bare laves efter den originale som jeg har et billede og opmålig af stellet som det skulle have været (beslag og breder).
Der er endnu lang vej endnu!
Forgaflen er blevet afmonteret for at kunne bearbejdes og klargøres til renovering, sandblæsning og lakkering.
Ardie VF 125 "The Nazi"
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Ja det er et stort projekt, men det er heller ikke et der haster; jeg havde planer om at det skulle være færdig i 2015 selvom jeg godt vidste at det ikke ville være en nem opgave at finde reservedele til den. Men der dukker af og til noget op - ikke altid til den pris man ønsker sig.
Jeg håber stadig på at det vil lykkes at få maskinen klar, Og en eller anden dag skal det nok ske!
Jeg regner med at få en motor fra Slovakiet her i løbet af vinteren; Den mangler gearkassen og et par andre dele. Men de fleste burde være til at skite over fra den motor (Civil-udgaven) som jeg har liggende - men jeg håber på at jeg kan få foretaget nogle "kopier" af indmaden så jeg måske vil have to motorer der er mere eller mindre funktionelle - men også hvis det er muligt at lave en lille produktion af delene så også andre kan få glæde af dem...
Jeg håber også på at få en næsten komplet motorcykel magen til fra Ungarn - jeg har forhandlet i lang tid; den mangler motoren (hvilket jo så er super hvis jeg kan få lavet en ekstra motor). Men hvis jeg får fat i den skal den i første omgang splittes i atomer og måles op så jeg kan reproducere de dele som jeg mangler på min egen - og så samler jeg den nok igen. Men nu har jeg kæmpet i meget lang tid for at få handlen i hus, men han har det med at forsvinde fra tid til anden - desværre...
mar 2005
Følger: 4 Følgere: 239 MC-er: 5 Emner: 32 Svar: 1.158
Har selv for år tilbage,kastet mig ud i lignende projekter ,men drevet er sgu ikke så stort mere..........Desværre.
God arbejdslyst.
KIM
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Men jeg har faktisk fundet en magen til i Ungarn som jeg forhandler om: Kan jeg få den så kan jeg reproducere dele til den anden ud fra originalerne
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Jeg har også fjernet det ændrede eBay billede af min fælg og sat mit eget ind.
Nu begynder Nazien snart at ligne noget man kan samle sammen
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Jeg opdaterer lige teksten om lidt med følgende:
Så fik jeg tank og ekstra forgaffel til i går - jeg bruger nok den "nye" forgaffel - den ser sundere ud, men skal lige have en hånd. Tanken støvede af rust, men den skal bare have en rensning med en møtrik eller 4 i - og så smider jeg et benzinfilter på under alle omstendigheder - i passende look naturligvis.
Forgaflen ser ud til at passe perfekt til - og tanken passer i størrelsen... Men beslagene er forkerte. Jeg bruger dog tanken og laver mine egne beslag.. selvom det er stabilt nok i spænd som det sidder nu - men mon det bliver det når der kommer benzin i?
Jeg kommer dog nok til at skulle ændre på min lygte idé igen... men kan være jeg blot laver nogle nye lygtebeslag indtil jeg finder den helt rigtige lygte, så ryger de originale beslag på igen.
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Hva med en Jawa knallert? Sådan en fik jeg for 2 dage siden, men er sgu ikke noget for mig. Efter jeg hentede endnu en KTM Comet har jeg overhovedet ikke plads til svinet
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Du har ret: jeg kører jo Japansk kvalitet Så jeg bruger ikke hver aften på at skrue så den kører igen næste morgen
... men jeg overvejer jo at hente mig en Jawa... Hmm...
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Du er sgu kommet længere med dit projekt end jeg er nu Meen du kører jo heller ikke Jawa
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Begge dele skal nok renoveres inden det skal på.
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Derfor er det nu dejligt at bo på landet
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Baghjulet stammer fra en BSA B40 WK MK1
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
... man skal naturligvis huske at gøre det rent igen - ellers er det noget grisseri
Her er reklamen: http://www.youtube.com/watch?v=yRi1zjb5slQ
Jeg er bare en del af statistik
(16% bruger køkkenet som hobbyrum)
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Så tror jeg at jeg skal smide et 10" scooterhjul på så den får en sænktet røv - eller også skulle jeg smide et automobilhjul på: det kræver dog at ændre lidt på den da de eneste ekstra stel jeg har er stivstellede - og jeg ofre ikke min originale KLer på det
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Her i blandt nogle Amal karburatore, et baghjul og et lygtehus - Alle til BSA B40 WD:
Baghjulet vil jeg se om jeg kan luske på Ardie'n: og ender nok også med at bruge det engelske lygtehus da der sidder speedometerdrev i baghjulet - og med lygtehus fulgte ledningsnet, speedometer - og speedoemterkabel (super!). Måske kommer den ene Amal også på da Bing karburatoren måske bliver en anelse for stor til det lille stel: men intet er fast endnu.
Har også fået en forgaffel og lidt andre ting... Men det ender nok på et eller andet andet projekt (ville gerne have en BSA B40 WD engang faktisk).
*tænke-tænke* Hvordan ville en Puch Maxi se ud med BSA-gaffel... Hmm...
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Har lige testet både motor og tank på stellet:
Motorens bagophæng er et par milimeter smallere end bagophænget på Ardien - det kan hurtigt klares med en vinkel-fætter.
Tanken er for stor til at kunne sidde - det kan tilgengæld ikke klares med en vinkenbørge Så den ryger sgi nok til salg - hvis jeg ikke finder på at bruge den på et andet projekt.
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Men måske skulle jeg lege lidt med en af RDerne hvis vejret fortsætter med at være så godt i weekenden også
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Mit projekt er stillet på loftet midlertidigt. Nu er der jo sommer, så mine andre maskiner trænger til opmærksomhed
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Svinghjulet skal i alt fald renoveres - men det er ikke fragtfolkenes skyld. Desuden skal jeg have fat i en ornepik så jeg kan få de savede bolte ud.
Jeg har tilgengæld været heldig måske at finde en forgaffel og tank: de står til ikke at være i gpd stand, men der stod ikke mere end Ardie 125, forgaflen lignede den der sidder på min, så måske passer de, jeg har i altfald skrevet til sælger og håber han svarer. Hvis tanken ikke er for elendig, så ryger der naturligvis en Ardie tank på i stedet for den britte jeg ellers havde købt af Jens Jessen
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Men der kommer billeder i morgen aften tror jeg (hvis min hovedpine er væk)
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Skal ha fundet en der er beregnet til Sachs 150 motoren. Fandt en, men blev desværre overbudt
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Ellers kan du jo købe min? Jeg overvejer nemlig om det skal være den Bing - eller om jeg skal smide en Amal karburator på... Har nemlig fået fingre i et par Amals.
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Må ha fat i en eller anden Bing
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Jeg troede da du havde en Bing magen til min? Du har måske droppet det med at få lavet en studs så den passer?
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Må også ha fundet ud af noget med en karburator og et luftfilter til min maskine.
Nåe nu forstår jeg hvad du mener
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Ja ikke? Jeg tror at sådan en gasmaske-kasse ville gøre sig godt som værktøjskasse - selvom gasmaske ikke var standard udstyr for Gestapo som var dem dem der kørte Ardie VF (jeps jeg har læst min på lektie).
Jeg overvejer om luftfilteret skal ind i gasmaske-kassen - og så med noget hulværk og tragt i bunden, så det er skjult.
Men ellers burde en dåse være nok: Prøv at tænk på hvordan den sidder i forhold til hvordan du kører:
|==|-0-[MOTOR] ----- KØRSELSRETNING ----->
Dåsen er lukket bagtil men åben foran - foran dåsen sidder karburatoren - og foran denne sidder motoren.
Jeg håber du kan læse min tegning? Ellers smider jeg lige en hurtig skitse op?
Nu vi snakker om dåser...:
http://i64.photobucket.com/albums/h174/sxelover/MilPoliceSledak.jpg
Denne israelske MPer måtte godt inspecire den dolk der er i mine bukser
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Fin værktøjskasse.
De sidste kasser er jeg skuffet over....det skulle ha været uden skjorte
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Jeg overvejer at købe et tysk gasmaske hylster ( http://www.reww2.com/images/gascan.JPG ) som skal fungere som værktøjs kasse...
Og så et par andre kasser: http://www.city-data.com/forum/attachments/history/42237d1243298589-favorite-military-uniforms-history-uni.jpg
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
By the way: Hvad syntes du om filteret? Det ser lidt forkert ud til den? Men det passer meget godt på. Tror du jeg kan sætte en dåse over så det ligner et lukket filter?
Jeg har planer om at tage en sort CD-pen og male de gule bogstaver væk: det ser ikke godt ud - sket ikke med en Web-URL på et luftfilter "fra" 1940
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Hvis jeg bliver 80 begynder jeg at gøre alt det jeg ikke har gjort som ung; feste og ryge hash
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Jeg troede ikke du havde så lang levetid igen
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Men i weekenden bliver tingene båret ned og om jeg laver noget derefter... ja... måske.
Skal bare lige ud og finde en boltsakt til den *censur* bolt og møtrik er ikke vil af...: Så må de jo bare dø! Gevindet er allerede færdigt så det gør ikke noget: der skal alligevel laves en ny pind.
Jeg har stadig ikke fået lavet tegningerne færdige til bagstellet, men det er lige ved at være færdigt så jeg kan få sendt det til smeden.
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Tjah, det er bare med om det vil pynte.
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Hehe, jeg tror ikke det er noget stort besvær at lave den suspender til bagskærmen. Og jeg tror at det er billigere end at smide en vildt tyk bagskærm på
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jamen kan jeg finde ud af at lave sådan nogle?
En kraftig bagskærm til en kraftig mand; ja tak
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Du sal ikke sidde på bagskærmen Du skal have suspenders UNDER bagskærmen eller på siden der holdes af dig BAGSTEL - du sidder ikke på en bagskærm alene
... sidder du på bagskærmer på dine KTM'er?
Her sidder jeg jo heller ikke på bagskærmen (selv hvis jeg sidder på bagsædet):
http://images.scootergalleri.dk/uploads_alb_large_wm/575155_l.jpg
Fordi under bagskærmen gemmer denne suspender sig: http://images.scootergalleri.dk/uploads_alb_large_wm/598621_l.jpg
Så hvis du vil sidde på bagskærmen så bør du gøre som på min: Have en suspender under - ellers skal du have en meget kraftig bagskræm ja
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Bagskærmen skal bestemt også være solid, da jeg kommer til at halvejs sidde på den
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Ingen kommentarer om min jawa tak xD
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Tænker du på rust så er det vel et spørgsmål om at behandle det godt nok.
Men jo: 1mm må være tilstrækkeligt til at holde regn nede (du kan ikke få den syntes uden skærme alligevel).
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Lyder dælme godt Hva gør du mht. skærme? Jeg ved nemlig ikke helt hvad jeg skal gøre med mht skærme til min
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Jeg fik lygterne hjem i går
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Ja hvis der står BSA på, må du enten ha dem af eller finde nogle tilsvarende der ikke står noget på
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Nææ! Til de lange highway ture har jeg Virago'en.
Knæpuderne er jeg ikke meget for; der står vist BSA på
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Tanken ser sgu godt ud, og endda med platik på siderne, så den er lidt mere chaufør-venlig. Fornuftigt når vi skal køre Danmark rundt
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Mangler også sæde.... Og bagsvinger
Hvad syntes du om min tank? Håber den passer
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Hvis nogen kan sige mig hvilken tank der er tale om ville jeg være meget glad så jeg kan notere dette i min dokumentation.
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Motoren bliver en original Ardie motor - men til forgængeren (S 125 "Junior"), der blev produceret fra 1939-1940 - det er mere eller mindre civilist-udgaven. Den har kun håndgear.
Ud over at motoren er fundet og bliver sendt hjem fra Tyskland har jeg fundet lidt forskellige dele her i Danmark der nok skal på, dog er det meste fra Nimbus, men jeg har jo heller aldrig lovet at det ville være helt originalt, vel? Af dele jeg har fundet kan bl.a. nævnes lys og tank.
@ Niels > Hehe, ja, syntes også det er et små suspekt billede - men syntes det var meget sjovt - både at det ligner et indbrud - men også bare det med at slæbe motorcyklen hjem på nakken?
@ Christian > Enig... Jeg overvejer tre forskellige filtre - men er ikke sikker endnu, for det skal helst se lidt "old school" ud.
Jeg overvejer mit Zel Harley-filter - og så evt. få omkaleret den krom-kasse til noget man kan bruge til noget.
Krom er alt for shiny på en krigs-maskine
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 765 MC-er: 20 Emner: 287 Svar: 1.846
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Jeg overvejer lidt med luftfilter... Kan ikke helt bestemme mig...
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Hvordan får vi de par karburatorer på en metalstuds? Så vidt jeg kan se er de til gummistuds, og ikke metal som vi jo begge har
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Ja hva fanden skulle du ellers måle? xD
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Men jeg kan godt måle hvis det er - karburatoren altså
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
På billedet kan jeg lige skimte bag blitzen's hærgren at der står Bing 54
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Så hvis det viser sig at være korrekt at det er en BING 54er så har jeg lige fundet oversigtstegning og et dokument over "Maintaining and Servicing"...
Der stod der bl.a."
"(...) the Bing 54 Carburator used on Rotax Aircraft Engines. (...)"...
Tja, hvis man kan smide en motorsav's karburator på en Yamaha FS1 - så kan man vel også bruge en flykarburator til en Ardie VF
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Karbruatoren har jeg fået fra Danmark af Hvad den er til ved jeg dog ikke Men med den størrelse tror jeg næsten det er til en tau'dor
Der står også nogle tal - mener det er "BING 54" (eller 56 - noget med halvtreds i alt fald) og "Made in Spain" - og så vist også et modelnummer - de kan jeg altså ikke huske hvad det var
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Fin bette karburator, den skal nok få noget power skudt i den bette motor
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Side: 2
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Er der godt nok slet ingen der mangler en Ardie motor?
Min kammerat syntes dog at jeg skal beholde karburatoren fra den, for de er rigtig gode Regner med at sætte den på Sachs motoren, hvis den passer
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Har ikke behov for din alligevel Har nu fundet to steder der sælger koblinger hehe
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
også hele motorer?
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Jeg fandt et reservedelskatalog i Tyskand med forskellige oldtimers (BMW, Triumph, Adler, Ardie og mange flere): aus side 34 fandt jeg "KUPPLUNGSLAMELLEN"
Ardie S 125, VF 125, NE 125, B 125 for € 8,50.
Nu skal jeg bare have fundet ud af om det er nok med 8,50 euro eller om der skal flere til én motor (eller om man måske skulle opbygge et lille "lager")
Jeg fandt også en del Sachs 98 dele rundt omkring hvis det har interesse, Christian?
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
... Hvaa - hvordan ser din kobling ud i din Ardie-motor? Måske kan den bruges. Hehe
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Håber Sachs motoren kommer idag, for så kan jeg måske nå at få den til at starte inden jeg smutter på arbejde
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Koblingspladerne mangler desværre Ikke kun på billedet.
Men ellers er den komplet bortset fra karburator og udstødningsrørene.
Jeg spurgte til den flydende pakning - den ser forholdsvis ny ud så forhørte om den var nyistandsat. TIl dette svarede han:
"Det ved jeg desværre ikke: Jeg fik motoren fra en gammel entusiastisk veteranmotorcykel fan, men han er desværre død. Den ser renoveret ud, og alle delene ser fine ud, men jeg har ikke kigget indeni"
Syntes han lyder reel nok... Ved dog ikke helt med prisen: Han vil gerne have € 200:- for den...
Motoren ser jo ret velholdt og - bortset fra de manglende koblingsplader - komplet ud... Så mon ikke man kan få lov at dumpe prisen til 200?
Motoren ser ellers ganske enkel og god ud.
@Christian
Du har nok ret Håber da du finder hvad du skal bruge
Men tror nu det er muligt at finde noget jeg kan bruge
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Jeg søger stadig efter hjul og forlygte til min, og også gerne nogle skærme, men ellers er det ikke værer end skærmene burde kunne fabrikeres selv, var bare nemmere hvis de allerede var lavet xD
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
... Næste step bliver så hvordan man kører uden et sæt 19 x 2.5" hjul
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Slå den Christian: Min motor kommer tættere på originalen end din - i alt fald indtil videre (eller med minde du laver Dilleren - jeg mener "Villeren"
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Så jeg regner med at gøre begge maskiner klar til lakering her til foråret, hvis temperaturen kommer højt nok op i maj.
Skal så ha fat i sort, hvid og grå maling. Har allerede det mørkerøde til ktm'en
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Jeg går nok for alvor i gang med Ardien til sommer - eller i 2011. Men begynder så småt allerede
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
KTM'en skal jeg lave en masse ved til sommer, for så kan jeg komme igang med at male
Hamlet bliver primært vinter projekt. Der er selvfølgelig lige når den skal males, det skal jo være om sommeren
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Sachs er også meget bedre, og vil passe bedre til mig, da næsten alt jeg har kører med Sachs motor, undtagen min puch maxi, men det er så også den der er flest problemer med
Det kan jeg skí ikke huske. Kigger lige på den mail du sendte
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Den motor du har fundet - er det nogen af dem jeg sendte dig?
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Har også fundet en 98 ccm Sachs motor på Ebay, som jeg regner med at få, så får jeg svejset ophæng til den istedet. Tror sgu også det er det bedste. Sachs ved man hvad er
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Men tror nu stadig din motor er for stor - går mest efter en 125cc - eller måske max 150cc
Opdaterer lidt i albummets tråd
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Kan ikke åbne den noteblog fil. Tror ikke min computer har det program
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Det kan gøres for cirka 200,- - uden omdeling
Eller ca 310,- med omdeling
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
http://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/files/prisark_pakker_danmark_1.pdf
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Vejer 23 kg, så hvis den skal sendes bliver det fragtmand, som jo er halvdyrt
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Her er lidt om efterkrigs-maskinerne. Der var tre modeller med 175cc. Toppen jeg kunne finde er 104 km/t.
Vægtklasserne var 108 kg (med fuld tank - uden fører) - så er ikke umuligt at du kan presse den op på 105-108 km/t så let som din Hamlet er
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Jeg vil nu også forsøge at holde det så tidssvarende som muligt, men alligevel vil jeg gerne ha datidens "race motor". Vil i hvert fald gerne ha en topfart på 80-90
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Men vil forsøge at holde det så tidssvarende som muligt - så vil ikke meget over den hastighed den havde originalt - selvom den jo også var forholdsvis lille dengang... Men det er den kraftigeste i Aridies 125-klasse.
Deres største maskine i 30-40erne var 500cc med 22 heste - 125km/t
Deres RBZ 125 "Tropf" havde kun 3,5 heste/4000 RPM - og tog ikke mere end 60 på toppen (det samme som dens lillebror RBZ 100 "Windspiel" - med 98cc Sachs motor)
VF 125's forganger "S 125" tog 73 km/t på toppen og vejede kun 69kg
(VF 125 vejer 77 i følge typepladen).
S 125 (1939-1940) kostede 435,- Reichsmark - ved desværre ikke hvad VF 125 (1940) kostede Regner mellem 440 og 480 Reichsmark, baseret ud fra de mindre 125ere - og Ardie Prinz som var den næste klasse (175cc) som koster 490
Men ser ud til den kun nåede at blive produceret i 1940 - måske kun til hæren...? For det er som om Ardie modellerne kører frem til 1940 - og så først kommer igang igen i 1948-1956.
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Finder lige dokumentationen igen... Kunne være ret smart at have stående så jeg ikke skal lede efter den konstant
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Men må på udkig efter en ny motor
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Glæder mig til vi begge er færdige. Så skal vi da ud at trille i det danske land og score nogle tøs-børn
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Da original dele - og ja, selv replica-dele er svære at skaffe bliver det som sagt nok noget custom - men i 40-50er stil
Regner med en solo-sadel som dem på de gamle BMWer - resten har jeg ikke helt fundet ud af...
... men det bliver nok noget med en masse custom beslag i sidste ende.
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.091