Hamlet motorcykel
11.227 visninger
|
Oprettet:
En Hamlet motorcykel jeg hentede nede i østjylland.
Planen er ikke at lave den original, da det er umuligt med den stand den har. Men jeg vil lave den "old-school". Den skal stå som de nu kunne finde på at style dem i gamle dage, og jeg er nødt til selv at fabrikere nogle dele til den, da der jo mangler meget.
Hamlet 98 fandes i to modeller:
- Hamlet P98:
Kom fra 1939 og frem, og havde pedal-start.
Nyprisen var 820,-
Hamlet K98
Fra 1940 med Kickstart.
Nyprisen var 840,-
Begge priser var eks. omsætningsafgift (må være det der svarer til reg.afgift i dag) på 116,85.
Den årlige skat var på 12,-
Lovpligtig forsikring = 20,-
Den bruger et blaningsforhold på 35:1
2 liter benzin holder ca 100 km
Dagbog:
06-12-09
Hentet i Hornslet.
Motor afmonteret, gearkasse taget af fra krumtapshus. Gearkassen samt lejerne tyder på motoren enten ikke har kørt mange km, eller simpelthen har været utrolig velholdt. Koblingen så ligeledes også udemærket ud. Der er 2 ting der bekymrer mig: 1. tændingen. 2. cylinderkittet.
Stel: Ja det er rustent, det kommer jeg ikke udenom. Der er fundet ny bagsvinger, som bliver stivstel. Tanken er gennemtæret 2 steder i tunnellen, så jeg skal ha fat i nogle plader og ha lavet en ny tunnel til den.
Motor er måske uoriginal har jeg fundet frem til. Men stadig en fin gammel motor, som jeg agter at få til at køre ;-)
08-12-09
Koblingsarm løsnet, koblingsstang slået løs og smurt, kickstarteraksel løsnet og kører fint, gearaksel løsnet og fungerer som den skal.
13-12-09
Stelarbejde og adskildning af kobling. Det meste foregik forholdsvis smertefrit.
14-12-09
Småting sat til elektrolyse i en spand med vand blandet med kautisk soda og salt. Regner med at tingene ser nogenlunde ud om en uge ;-)
15-12-09
Stor karosseriplade samt 2 rør til stellet er ankommet. Der er skåret tunnel ud til tank, først punktsvejst på, og derefter lagt en fin pølsesvejning hele vejen i den ene side, nåede ikke 2 side. De 2 rør til stellet er 35 mm istedet for de 30 mm, som skulle være, så nu ved jeg ikke om det vil se helt tovligt ud når det kun er den under tanken der er så tyk.
16-12-09
Tank svejst færdig, og spartlet. Skal slibes og grundes. Sort vil jo være en pæn farve til den, men syntes sgu alle har sorte maskiner, så den bliver jo ikke helt unik så :-/
19-12-09
Bagsvinger svejst på. Er ved at ligne noget nu ;-) når stellet er færdigfabrikeret skal det nok en tur til sandblæsning, så skal der måske lige spartles lidt, og derefter lakeres. Skal ha fundet ud af en farve.
24-12-09
Hældt mere vand i elektrolyseanlæg. Sagerne taget op en efter en, og børstet af med stålbørste, og lagt i igen. Det meste er ved at være ren metal nu.
25-12-09
Ting taget op af elektrolyseanlæg, dyppet i mild edikesyreopløsning, tørt af, og børstet godt med stålbørste, og lagt til side i en kasse, indtil der skal spartles osv.
27-12-09
Motor forsøgt skildt ad. Fik højre blokhalvdel af, men venstre sidder voldsomt godt fast på krumtappen, og da jeg forsøgte at få blokhalvdelen af knækkede det første store stykke af blokken. Efter flere forsøg knækkede 2 store stykke af blokken.
Motor er imidlertid opgivet.
Ny motor bestilt. En gammel Ardie motor. Skulle efter sigende ha 175 ccm, så den er muligvis lidt vildere, men gør ikke så meget, for man kan jo også bare give halv gas ;-)
28-12-09
stelarbejde. Stelnummer fundet :D Der er håb forude ;-)
29-12-09
1 prøvesamling. Den er da godt nok lav, men når jeg er færdig med den kan det da være det ikke bliver så galt som det ser ud til ;-)
04-01-10
Ardie 175 ccm motor modtaget. Motoren passer lige nøjagtig, men bare lidt større, så kunne den ikke.
Der er gnist på, og en kompression af en helt anden verden! :O
kickstartermekanismen og trækakslen tager ikke ved, så motoren skal skilles ad.
17-01-10
Ardie motor opgivet så småt. Har budt på en 125 ccm Sachs Rotax motor istedet. Måske den er nemmere at ha med at gøre ;-)
18-01-10
Sachs Rotax skulle gerne være på vej fra Østrig. Ikke just en smuk motor, men når det er Sachs regner jeg med "så godt som uopslidelig" ;-)
I mellemtiden har jeg set på bagsvingeren, som jo desvære var skævt svejset på. Heldigvis mistede jeg ikke besindelsen 100 %. Skar den af og startede på en frisk, nu skulle den gerne være 90 % lige ;-)
17-07-10
Bestemte mig for at nu skulle stemplet i den Villiers motor fandme ud! koste hva det koste vil! :P Begyndte at bore i det rundt omkring, og ligeså stille ødelagde jeg det lidt efter lidt, og til sidst da stemplet lå i masser at små splinter jeg havde hakket af med mejsel, var cyllinderen fri.
Kunne heller ikke passe at jeg ikke kunne få krumtappen ud, så varmede den godt op med en ukrudtsbrænder, holdt blokken i hånden og hamrede HÅRDT til med min trynehammer en del gange, og til sidst måtte den give slip for at undgå yderligere voldeligheder.
Det der skal laves ved Villers motoren nu, for at den kan køre er; nyt stempel, ny krumtap, ny cyllinderforing, og så skal der laves noget ved udstødningsbespændingen.
Den ny cyllinderforing bliver en med mere power end den originale, og stadig med mindre slid på stempelringene forhåbentligt.
Modifikationer af ny cyllinderforing:
- 3 indsugningskanaler; en i lidt mindre end normal størrelse, og 1 med cirka halv størrelse på hver side.
- 3 udstødningskanaler med samme princip som indsugningen
- 8-10 små skyllekanaler hvis der er plads.
Den ny krumtap skal muligvis speciallaves, og selvfølgelig kunne holde til den lidt mere voldsomme motorgang.
Karburatoren skal selvfølgelig være at ældre dato, men stadig stor nok til at kunne presse noget moment ind i maskinen.
Udstødningen skal selvfølgelig passe sammen med motoren så den kan yde, men samtidig larme så lidt som muligt.
Håber på at det primært bliver moment jeg får ud at maskinen fremfor omdrejninger, for moment lyder nu bedre i mine ører ;-)
Planen er ikke at lave den original, da det er umuligt med den stand den har. Men jeg vil lave den "old-school". Den skal stå som de nu kunne finde på at style dem i gamle dage, og jeg er nødt til selv at fabrikere nogle dele til den, da der jo mangler meget.
Hamlet 98 fandes i to modeller:
- Hamlet P98:
Kom fra 1939 og frem, og havde pedal-start.
Nyprisen var 820,-
Hamlet K98
Fra 1940 med Kickstart.
Nyprisen var 840,-
Begge priser var eks. omsætningsafgift (må være det der svarer til reg.afgift i dag) på 116,85.
Den årlige skat var på 12,-
Lovpligtig forsikring = 20,-
Den bruger et blaningsforhold på 35:1
2 liter benzin holder ca 100 km
Dagbog:
06-12-09
Hentet i Hornslet.
Motor afmonteret, gearkasse taget af fra krumtapshus. Gearkassen samt lejerne tyder på motoren enten ikke har kørt mange km, eller simpelthen har været utrolig velholdt. Koblingen så ligeledes også udemærket ud. Der er 2 ting der bekymrer mig: 1. tændingen. 2. cylinderkittet.
Stel: Ja det er rustent, det kommer jeg ikke udenom. Der er fundet ny bagsvinger, som bliver stivstel. Tanken er gennemtæret 2 steder i tunnellen, så jeg skal ha fat i nogle plader og ha lavet en ny tunnel til den.
Motor er måske uoriginal har jeg fundet frem til. Men stadig en fin gammel motor, som jeg agter at få til at køre ;-)
08-12-09
Koblingsarm løsnet, koblingsstang slået løs og smurt, kickstarteraksel løsnet og kører fint, gearaksel løsnet og fungerer som den skal.
13-12-09
Stelarbejde og adskildning af kobling. Det meste foregik forholdsvis smertefrit.
14-12-09
Småting sat til elektrolyse i en spand med vand blandet med kautisk soda og salt. Regner med at tingene ser nogenlunde ud om en uge ;-)
15-12-09
Stor karosseriplade samt 2 rør til stellet er ankommet. Der er skåret tunnel ud til tank, først punktsvejst på, og derefter lagt en fin pølsesvejning hele vejen i den ene side, nåede ikke 2 side. De 2 rør til stellet er 35 mm istedet for de 30 mm, som skulle være, så nu ved jeg ikke om det vil se helt tovligt ud når det kun er den under tanken der er så tyk.
16-12-09
Tank svejst færdig, og spartlet. Skal slibes og grundes. Sort vil jo være en pæn farve til den, men syntes sgu alle har sorte maskiner, så den bliver jo ikke helt unik så :-/
19-12-09
Bagsvinger svejst på. Er ved at ligne noget nu ;-) når stellet er færdigfabrikeret skal det nok en tur til sandblæsning, så skal der måske lige spartles lidt, og derefter lakeres. Skal ha fundet ud af en farve.
24-12-09
Hældt mere vand i elektrolyseanlæg. Sagerne taget op en efter en, og børstet af med stålbørste, og lagt i igen. Det meste er ved at være ren metal nu.
25-12-09
Ting taget op af elektrolyseanlæg, dyppet i mild edikesyreopløsning, tørt af, og børstet godt med stålbørste, og lagt til side i en kasse, indtil der skal spartles osv.
27-12-09
Motor forsøgt skildt ad. Fik højre blokhalvdel af, men venstre sidder voldsomt godt fast på krumtappen, og da jeg forsøgte at få blokhalvdelen af knækkede det første store stykke af blokken. Efter flere forsøg knækkede 2 store stykke af blokken.
Motor er imidlertid opgivet.
Ny motor bestilt. En gammel Ardie motor. Skulle efter sigende ha 175 ccm, så den er muligvis lidt vildere, men gør ikke så meget, for man kan jo også bare give halv gas ;-)
28-12-09
stelarbejde. Stelnummer fundet :D Der er håb forude ;-)
29-12-09
1 prøvesamling. Den er da godt nok lav, men når jeg er færdig med den kan det da være det ikke bliver så galt som det ser ud til ;-)
04-01-10
Ardie 175 ccm motor modtaget. Motoren passer lige nøjagtig, men bare lidt større, så kunne den ikke.
Der er gnist på, og en kompression af en helt anden verden! :O
kickstartermekanismen og trækakslen tager ikke ved, så motoren skal skilles ad.
17-01-10
Ardie motor opgivet så småt. Har budt på en 125 ccm Sachs Rotax motor istedet. Måske den er nemmere at ha med at gøre ;-)
18-01-10
Sachs Rotax skulle gerne være på vej fra Østrig. Ikke just en smuk motor, men når det er Sachs regner jeg med "så godt som uopslidelig" ;-)
I mellemtiden har jeg set på bagsvingeren, som jo desvære var skævt svejset på. Heldigvis mistede jeg ikke besindelsen 100 %. Skar den af og startede på en frisk, nu skulle den gerne være 90 % lige ;-)
17-07-10
Bestemte mig for at nu skulle stemplet i den Villiers motor fandme ud! koste hva det koste vil! :P Begyndte at bore i det rundt omkring, og ligeså stille ødelagde jeg det lidt efter lidt, og til sidst da stemplet lå i masser at små splinter jeg havde hakket af med mejsel, var cyllinderen fri.
Kunne heller ikke passe at jeg ikke kunne få krumtappen ud, så varmede den godt op med en ukrudtsbrænder, holdt blokken i hånden og hamrede HÅRDT til med min trynehammer en del gange, og til sidst måtte den give slip for at undgå yderligere voldeligheder.
Det der skal laves ved Villers motoren nu, for at den kan køre er; nyt stempel, ny krumtap, ny cyllinderforing, og så skal der laves noget ved udstødningsbespændingen.
Den ny cyllinderforing bliver en med mere power end den originale, og stadig med mindre slid på stempelringene forhåbentligt.
Modifikationer af ny cyllinderforing:
- 3 indsugningskanaler; en i lidt mindre end normal størrelse, og 1 med cirka halv størrelse på hver side.
- 3 udstødningskanaler med samme princip som indsugningen
- 8-10 små skyllekanaler hvis der er plads.
Den ny krumtap skal muligvis speciallaves, og selvfølgelig kunne holde til den lidt mere voldsomme motorgang.
Karburatoren skal selvfølgelig være at ældre dato, men stadig stor nok til at kunne presse noget moment ind i maskinen.
Udstødningen skal selvfølgelig passe sammen med motoren så den kan yde, men samtidig larme så lidt som muligt.
Håber på at det primært bliver moment jeg får ud at maskinen fremfor omdrejninger, for moment lyder nu bedre i mine ører ;-)
Hamlet motorcykel
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Er bange for at den snart skal sættes til salg. Får aldrig projektet færdigt. Har alt for travlt.
Kunne du ikke være interesseret i sådan en? Der medfølger en rigtig fin og sjælden Sachs Rotax motor som kun mangler karburator, men en gammeldags dellorto kan medfølge minder lidt om den spm er på øverste billede her: http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kreidlerforum/phpBB2/viewtopic.php?t=363
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Jeg har købt en Sachs Rotax motor for et par år siden. En 129 ccm mener jeg den var. Den skal måske på istedet, når engang jeg har værktøjet til det
mar 2007
Følger: 1 MC-er: 1
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
mar 2007
Følger: 1 MC-er: 1
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Jeg har kun taget sektionen omkring Hamlet K98 - ikke om Saxon, cyklerne, deres Velo produktion, andre MC-modeller eller andet omkring virksomheden, kun om model K98.
På side "4" er der et billede af en standard K98, og på side "2" er der en med lidt ekstraudstyr. Ellers er der på Side "1" en reklame - derudover noget læsning.. bl.a. med topfarten
Udklippet er taget fra Michael Thygesens bog "Små Danske Motorcykler" fra forlaget Classic (ISBN: 87-89792-78-5).
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Jeg har ikke ændret teksten, det er kun dig der kan det min dreng
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
"Hamlet 98 fandes i to modeller:
- Hamlet P98:
Kom fra 1939 og frem, og havde pedal-start.
Nyprisen var 820,-
Hamlet K98
Fra 1940 med Kickstart.
Nyprisen var 840,-
Begge priser var eks. omsætningsafgift (må være det der svarer til reg.afgift i dag) på 116,85.
Den årlige skat var på 12,-
Lovpligtig forsikring = 20,-
Den bruger et blaningsforhold på 35:1
2 liter benzin holder ca 100 km "
fra en bog, hvor der også er billeder af Hamlet motorcyklen. Så jeg kan godt fiske et billede frem tror jeg. Men bogen ligger altså derhjemme, og scanneren på kontoret - så jeg skal først hjem for at hente bogen
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
Glæder mig i hvertfald til at se det færdige resultat..! God arbejdslyst..
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
"Hvad end han har røget, så burde han dele med os andre".
Man skal altid dele sit røg med andre
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Men hørte bare det var en Hamlet, som jeg jo altid har ønsket mig, så kørte jeg 200 km efter den, og det skulle jo ikke være forgæves
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
Det mest impornerende er nok at du skriver "jeg købte den" at kigge på en mc i den stand og så tænke, den køber jeg, det er sgu i orden
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
... hvem siger overhovedet at de skal sove?!
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Når de er ved at være for gamle til at lave strøm, sender du dem hjem og får en ny sending
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Det var den her han linkede til da vi snakkede om handel:
http://www.youtube.com/watch?v=Ek7Hg8LkRY0
Lyder satme flot
Allan R
Det må jeg lige undersøge nærmere, for det lyder da en del nemmere end at smadre hele lortet
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
P Christiansen hedder det......
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Hvor hører sådan en mon hjemme henne?
Den Hercules må jeg lige ind og se
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Hvor kan man få de-block?
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Så er det mig en gåde hvorfor du smadrer motorblokken?
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Nu skal jeg lige se hvad der bliver at penge til den sjællands tur. Hende jeg skulle bo ved derovre har heller ikke skrevet tilbage den sidste måned når jeg har skrevet :S
Men må se om den nye Yamaha får plader på inden da, men håber jeg da
Kunne nu godt bruge en eller anden med Sachs motor fra før 1970 i hvert fald.
Ville faktisk gerne ha en Sachs Wankel motor sat på et eller andet. Fik et tilbud på sådan en til 2000 kr. Den kunne jo også sættes på Hamlet her.
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Men ja jeg ville nu gerne ha mig en Hercules eller andet med Sachs motor, for det er og forbliver nu den bedste motor
Har lige fået samlet min blå KTM Super 4 med nyopboret cyllinder og nyt stempel på 39,46 mm, en 12 mm karburator (istedet for 8,5), et flowoptimeret mellemstykke imellem karburator og cyllinder, så det store hul går ud i et pænt rundt på 12 mm, så der virkelig kan blive suget i den 'lille' karburator
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Der sker nok noget igen til vinter måske
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
mar 2005
Følger: 4 Følgere: 238 MC-er: 5 Emner: 32 Svar: 1.157
KIM.
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Mangler også nogle dele til Hamlet endnu, før jeg kan komme ret meget videre.
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 19 MC-er: 13 Emner: 17 Svar: 223
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
feb 2006
Følger: 20 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 12
Synes din dagbog er gået lidt i stå her efter nytår. Har du stadig tømmermænd?
Glæder mig til at se nogle flere billeder af dit stel! Og kender selv til det der med lille stel... :-S
Keep 'em kruzin!
Dannerr
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 36 Svar: 283
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 65 MC-er: 6 Annoncer: 2 Emner: 8 Svar: 39
Syntes bare godt, at du næste gang kan finde et projekt der er lidt mere arbejde i, ikke sådan et projekt der er halvfærdigt fra starten
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 73 Svar: 829
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 73 Svar: 829
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 73 Svar: 829
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 73 Svar: 829
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 73 Svar: 829
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 73 Svar: 829
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 73 Svar: 829
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Den var i første omgang lovet ud til en der ville bytte med en BSA motor, men han sprang fra, så jeg købte den selvfølgelig
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 73 Svar: 829
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 73 Svar: 829
jeg vil også have en:D
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Den lille figur på forskærmen tog jeg af forskærmen inden jeg kasserede den. På figuren står der også tydeligt "Hamlet"
På H'et står der i den ene side "Cycle Fabrik" og på den anden side "Kjøbenhavns" og i midten "Hamlet" I sin fulde sætning "Kjøbenhavns Cycle Fabrik Hamlet"
Figuren har jeg planer om at forchrome og sætte på den nye forskærm, som jeg håber på at jeg selv kan fabrikere.
feb 2006
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1
Venlige hilsner
Søren
feb 2006
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1
Fabriksbygningen ligger på Skøjtevej i Kastrup, og ejes/bruges nu af SAS.
Venlige hilsner
Søren
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Stellet er en Hamlet, som så vidt jeg ved blev produceret på Amager DK.
feb 2006
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1
DMW 122 cc. modellen fra 1953 havde en 10 D motor.
Med hvad der det for et stel, den er sat i? Bremsepedalen er i venstre side, hvilket jo ofte sås på engelske maskiner, men også på f.eks. Disa og Horex.
Venlige hilsner
Søren
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Jeg skal ikke kunne sige om det er den originale motor. Ophænget passede så vidt jeg kan se, men ved ski' ikke.
Om ikk andet er det samme størrelse motor og stadig noget fra før krigen
feb 2006
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1
Venlige hilsner
Søren
feb 2006
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1
Venlige hilsner
Søren
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Jeg ved endnu ikke hvilke hjul jeg skal ha. Har en kammerat der har 2 hjul jeg kan få, men de er meget rustne (denne sætning bør ikke kommenteres :P)
Mht. saddel må jeg lige finde ud af. Saddelpinden i den her sidder vidst rimelig godt fast
gearskifteren har det fint nok. Der er en smule overflade rust, men ikke noget af betydning. Har også rykket lidt i både kickstarteraksel og geararm idag. kickstarterakslen skulle lige bevæges lidt før den gik nemt, men derefter går den også nemt nok til at jeg kan få hele gearkassen til at dreje med fingrene
Vi må se hvordan cylinder og stempel har det når jeg får det løsnet. Har en Monark Crecent hvor stemplet sad ligeså godt fast, hvor den lige fik noget diesel og wd40, fik lov at stå natten over hvorefter jeg kunne med nogle kraftige slag med en hammer med en træpind imellem fik den slået løs. Både cylinder og stempel overlevede
aug 2008
Følger: 6 Følgere: 21 MC-er: 7 Emner: 21 Svar: 47
Kan desvære ikke rigtig hjælpe dig med denne der da det jo ikke er en NSU, men mon ikke dækstørelsen er det samme som på Quickén ? og sædlbetrækningen skulle jo også være det samme. Så har du i det mindste ellerel 2 Dele mere til din projekt. Har gjort mig lidt klog omkring din knallert (
Godt at du tør!
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
apr 2004
Følger: 16 Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 136 Svar: 1.369
Det bliver spændende det her....
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Man kan egentlig få mange ting hvis man gennemfører en stor udfordring
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 36 Svar: 283
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
Stel og hele baduljen.
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Mener du så motoren ud at køre, eller skal stellet med?
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
Held og lykke med det !
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 36 Svar: 283
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
aug 2008
Følger: 6 Følgere: 21 MC-er: 7 Emner: 21 Svar: 47
alt kan let sig gøre med villje!
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
feb 2006
Følger: 20 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 12
Keep 'em kruzin!
Dannerr
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Den bliver svær
Claus G
Forskellen er at din Victoria er original, det bliver den her aldrig igen er jeg bange for
James B
Jeg har stadig ikke fået svar fra snart forhenværende ejer hvor han har fundet den henne. Men at dømme ud fra rust ville jeg sige den er blevet stillet op på et fugtigt loft UDEN maling
Poul N
For cirka 1 år siden var min storebror og jeg nede på Skave Nedbrydning. Der fandt jeg en Velo Solex 6000, eller rettere sagt; det der engang var en Velo Solex 6000. den var virkelig i dårlig stand, og jeg troede faktisk aldrig jeg skulle støde på et grimmere syn, men alle kan jo tage fejl, for den her er uden tvivl det ringeste man kan opleve af stand på en mc
Rasmus B
Mange mener at Sachs motorer er fandens komplicerede og ikke til at arbejde med, men jeg er af en helt anden mening, Sachs motorer er nemme at ha med at gøre, når man først har lært dem at kende. Og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at den her motor nok skal begynde at brumme igen efter at ha lagt i mit værksted et par uger
Paul Vilsen
Syntes du godt nok det?
nov 2005
Følger: 20 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 1.404
sep 2004
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 6 Emner: 12 Svar: 177
apr 2009
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 87 Svar: 206
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 7 Emner: 9 Svar: 57
Glæder mig til at se slutresultatet
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 51 MC-er: 24 Emner: 61 Svar: 3.940
;O)
Go´ fornøjelse !!
aug 2009
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 3 Emner: 31 Svar: 333
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.621
Suzuki gsxr http://www.miljoestyrelsen.dk/udgiv/publikationer/2006/87-7614-883-1/html/images/s262.jpg
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Det afskrækker mig ikke så meget. Jeg købte en Monark Crecent knallert for cirka 8 måneder siden. Den havde vand i hele motoren, så kobling, gearkasse og lejere var helt rustne. cylinderen havde virkelig også SAT sig, og den havde ikke tænkt sig at flytte sig. Efter 1 uge kørte den som en drøm
Magnus W
Jaa, der er nok at gå igang med. Jeg glæder mig selv til resultatet
Jeg frygtede faktisk at tanken også manglede, men åndede lettet op da jeg så den var der. ellers skulle jeg jo til at finde en eller selv fabrikere en, og det er ikke det nemmeste hvis det skal se godt ud.
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
dec 2008
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 5