Motor havari Husky TC 610
1.969 visninger
|
Oprettet:
Det er hvad der sker når man køre på benzin med for lavt oktantal og fyrer den for hårdt af inden den er blevet varm...
/ Morten...
/ Morten...
![Bülow [ Aalestrup ]](https://billeder.bazoom.dk/motorcykler/bruger/2/70/70/636349503417270000/7767/bulow--aalestrup.jpg)
Motor havari Husky TC 610
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 676
Benzin består af en blanding af kulbrinter med alt fra 5 til 12 kulstof-atomer i hvert molekyle, så for at finde dens oktantal sammenligner man dens banknings-egenskaber med en blanding af 2,2,4-trimetylpentan (forgrenet C8 kulbrinte, også kaldet isooktan, en kemisk forbindelse med otte kulstofatomer og pr. definition oktantal 100) og n-heptan (lineær uforgrenet C7 kulbrinte med defineret oktantal 0) som er to "typiske" bestanddele i benzin: En benzin der "måles" til 92 oktan efter det såkaldte Research Octane Number (forkortet RON), vil således have samme tilbøjelighed til at banke som en blanding af 92% (iso)oktan og 8% n-heptan. Jo større andel af forgrenede alkaner i benzinen, jo højere oktantal. RON-oktantal er de tal, vi kender fra benzinstanderne på tankstationer i Europa.
Et andet "mål" for oktantal, Motor Octane Number eller MON, undersøger benzinens egenskaber i en motor, der trækker en vis belastning: Det giver et oktantal, der er omtrent 10 procentpoint lavere end samme benzins oktantal efter RON-systemet.
I USA og visse andre lande opererer man med et tredje system, roaD Octane Number eller DON: Dette oktantal er ganske enkelt gennemsnittet mellem oktantallene ifølge RON- og MON-systemerne.
Der findes andre stoffer, der er mindre tilbøjelige til at banke end den oktanforbindelse, der danner grundlag for oktantallet, og det er forklaringen på, at benzin til motorvæddeløb og flymotorer kan have oktantal på langt over 110.
feb 2007
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 29 Svar: 63
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.786
Men jeg vil 100% tilslutte mig koret omkring oktantal .. OG grundig opvarmning af motoren!
apr 2006
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 3 Svar: 45
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.500
ventilen hvor hovedet mangler , ville da være sket uanset om du havde kørt på diesel
kan godt ske indirekte , men jeg ville da påstå at ventilen har været født med fejlen allerede fra start
feb 2006
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 1.148
Skiftet olie for hver 500km...
Når oktantallet er for lavt i forhold til det den skal køre med bliver forbrændningen varmere og der med bliver ventilerne osse varmere... Og hvis man ikke sætter den i kompresionstakten når man stopper den kan ventilerne ikke køle af ved at fordele varmen ud i topstykket...
/ Morten...
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 935
Hvor mange omdrejniger fik den og hvor gammel er olien i motoren?
Jeg har prøvet det samme. Min krumtap bøjede efter det. (Se leonardo 125)
feb 2006
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 1.148
Man lære i hvertfald af sine fejl... Nu køre jeg stille indtil kølerne er varme... og køre kun på V-Power med 3% oktanbooster = ca. 100oktan...
/ Morten...