{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
Kommentér på:
Motor havari Husky TC 610
  •   17. feb 2010 Oktantal er et tal der bruges til at beskrive benzins egenskaber med hensyn til bankning, når den bruges i en forbrændingsmotor. Bankning indtræffer, hvis benzin-luftblandingen i motoren antændes for tidligt; det er energimæssigt ineffektivt og slider kraftigt på motoren.

    Benzin består af en blanding af kulbrinter med alt fra 5 til 12 kulstof-atomer i hvert molekyle, så for at finde dens oktantal sammenligner man dens banknings-egenskaber med en blanding af 2,2,4-trimetylpentan (forgrenet C8 kulbrinte, også kaldet isooktan, en kemisk forbindelse med otte kulstofatomer og pr. definition oktantal 100) og n-heptan (lineær uforgrenet C7 kulbrinte med defineret oktantal 0) som er to "typiske" bestanddele i benzin: En benzin der "måles" til 92 oktan efter det såkaldte Research Octane Number (forkortet RON), vil således have samme tilbøjelighed til at banke som en blanding af 92% (iso)oktan og 8% n-heptan. Jo større andel af forgrenede alkaner i benzinen, jo højere oktantal. RON-oktantal er de tal, vi kender fra benzinstanderne på tankstationer i Europa.

    Et andet "mål" for oktantal, Motor Octane Number eller MON, undersøger benzinens egenskaber i en motor, der trækker en vis belastning: Det giver et oktantal, der er omtrent 10 procentpoint lavere end samme benzins oktantal efter RON-systemet.

    I USA og visse andre lande opererer man med et tredje system, roaD Octane Number eller DON: Dette oktantal er ganske enkelt gennemsnittet mellem oktantallene ifølge RON- og MON-systemerne.

    Der findes andre stoffer, der er mindre tilbøjelige til at banke end den oktanforbindelse, der danner grundlag for oktantallet, og det er forklaringen på, at benzin til motorvæddeløb og flymotorer kan have oktantal på langt over 110.


  •   3. maj 2009 det ser træls ud min husaberg knækkede en ventilfjeder engang men den tabte heldigvis ikke en ventil men det er rigtig jo højere oktantal jo koldere bliver ventilerne det er jo det samme med gamle biler der brænder ventilerne når de kører på for lavt oktantal nu ved jeg ikke om der sidder titaniumsventiler i sådan en husky men alligevel er det en fordel at køre med så højt oktantal som mulig...

  •   1. maj 2009 for satan da.... Det ser grimt ud..

    Men jeg vil 100% tilslutte mig koret omkring oktantal .. OG grundig opvarmning af motoren!


  •   28. apr 2009 du kan være 120% sikker på at dette kan ske ved at køre med for lavt oktantal... faktum er som bülow skriver der.. har set det mange gange da jeg var MC mekker

  •   4. mar 2007 da intet med oktantal at gøre...
    ventilen hvor hovedet mangler , ville da være sket uanset om du havde kørt på diesel smiley
    kan godt ske indirekte , men jeg ville da påstå at ventilen har været født med fejlen allerede fra start


  •   4. mar 2007 Den fiknæsten fuld hane og olien havde kørrt ca 300km...

    Skiftet olie for hver 500km...

    Når oktantallet er for lavt i forhold til det den skal køre med bliver forbrændningen varmere og der med bliver ventilerne osse varmere... Og hvis man ikke sætter den i kompresionstakten når man stopper den kan ventilerne ikke køle af ved at fordele varmen ud i topstykket...

    / Morten...


  •   4. mar 2007 Jeg tvivler på det har noget med octan tal mm.
    Hvor mange omdrejniger fik den og hvor gammel er olien i motoren?
    Jeg har prøvet det samme. Min krumtap bøjede efter det. (Se leonardo 125)


  •   4. mar 2007
    Man lære i hvertfald af sine fejl... Nu køre jeg stille indtil kølerne er varme... og køre kun på V-Power med 3% oktanbooster = ca. 100oktan...

    / Morten...


Annonce