Skader efter sprængt kæde

6.966 visninger | Oprettet:

Jeg har kun haft min ZX9R i små 14 dage. Da jeg så er ude og køre og sætter igang fra et lyskryds får den lige en over nakken med gassen, og da jeg kommer op i 3 gear springer kæden og flyver lige ind i motorblokken og smadrer det hele... Den fedter rundt på asfalten med bagenden men rent held at jeg ikke vælter. Triller forsigtig ind til siden og ser hvad der er sket. Surt show...
Idag har jeg så fået skilt tingene ad for at se på skaderne..

Opsumering:
Det skide FJOLS der har "nittet" kæden sammen har ikke gjort det specielt godt. Det er kædeledet som er gået op med det resultat at kæden så slog ind i motoren.

Skaderne:
Kæden er selvfølgelig færdig.
Begge tandhjul knækkede nogle tænder.
HELE motorblokken, dvs begge af de store dele (den er 2 delt)
Venstre motorblok er flækket midt over (den lidt mindre del)
Tandhjulsdæksel knust.
Koblingstrykpind er bøjet og kan ikke rettes ud (alu)
Stort set alle tandhjul i gearkassen har fået skader (3 gear helt knust).
Geartromle har fået skader.
Skiftegafler er bøjet og skadet.
Kædedrev er revet i stykker.
Kædeskærm er knækket.
Venstre sidekåbe på cyklen er knækket.

Det er sådan lige hvad jeg kan huske.
Jeg har kun taget billeder af nogle af tingene da det begyndte at bliver lidt for uoverskueligt...


**********UPDATE**********UPDATE**********UPDATE**********UPDATE**********UPDATE**********

Cyklen er samlet igen. Det ser nemt ud på billederne, men her kommer beskrivelse af hele forløbet:

Det var rimelig besværligt og pengekrævende men fik det gjort på 1½ uge. Jeg købte en komplet motor med defekt 2 gear, som havde gået 30.000km. 2 gearet var det eneste som overlevede fra min egen motor (gået 26.000km). Begge motorer var model B3 årgang 96. Underligt nok passede tandhjulene i gearkasserne ikke sammen. Gribetænderne på siderne af tandhjulene var bygget forskelligt op, og så var jeg jo ved at tænde helt af.

Jeg fik en donor motor med da jeg købte motorcyklen (den originale motor), men der var topstykket smadret. Ham jeg købte cyklen af havde pillet termostaten af cyklen. Spørg mig ikke hvorfor men dum idé, med det resultat at han kun havde kørt 500km og så gik topstykket. Men den blok ville jeg så lukke op og se hvordan gearkassen havde det. Motoren havde gået 46.000km og jeg forventede jo det værste.

Til min store overraskelse så motoren helt ny ud inden i. Alt det gamle olie lignede selvfølgelig muder da den har stået stille i et års tid, men da det blev vasket af var der faktisk ikke noget brugsslidtage af nogen art. Så jeg tog det meste indmad fra motoren og smed over i den anden blok jeg købte... Da jeg næsten havde samlet det hele, og faktisk kun manglede bundkaret får jeg øje på geartromlen nedefra. Den havde jeg ikke skiftet og den havde et ordenligt hak der hvor den skal holde 2 gearet. Så så jeg rødt igen...

Nå men så måtte jeg jo skille motor fra hinanden igen for 4 gang... Nu var jeg blevet så øvet at det kun tog 25 minutter at skille en motor fra hinanden. Så tog jeg tromlen fra 46.000km motoren og smed hen i. Nu kunne jeg efterhånden alle de NM i hovedet, som de forskellige bolte skulle spændes med, så det tog kun ca 1½ at samle hele motoren igen. Øvelse gør mester, hehe...

Fik smidt motoren på cyklen, fyldte olie på og se om den kunne tørne... Det gik fint og den sugede olie væk fra olieglasset. Så fik jeg fyldt vand på dyret, karburator, tank og diverse og prøvede at starte. Den hoppede igang allerede efter 15 sekunder og kørte bare helt stabilt. Har så lige været ude og trille 500 meter på den, bare lige for at se om gearene virkede, og de har faktisk aldrig kørt bedre...

Rigtig mange tak for hjælpen til Sajmon og Mug. Det havde fanme ikke været muligt at lave den SÅ hurtigt uden jeres hjælp...

Kommentér på:
Skader efter sprængt kæde
Annonce