
<
Skader efter sprængt kæde
6.966 visninger
|
Oprettet:
Jeg har kun haft min ZX9R i små 14 dage. Da jeg så er ude og køre og sætter igang fra et lyskryds får den lige en over nakken med gassen, og da jeg kommer op i 3 gear springer kæden og flyver lige ind i motorblokken og smadrer det hele... Den fedter rundt på asfalten med bagenden men rent held at jeg ikke vælter. Triller forsigtig ind til siden og ser hvad der er sket. Surt show...
Idag har jeg så fået skilt tingene ad for at se på skaderne..
Opsumering:
Det skide FJOLS der har "nittet" kæden sammen har ikke gjort det specielt godt. Det er kædeledet som er gået op med det resultat at kæden så slog ind i motoren.
Skaderne:
Kæden er selvfølgelig færdig.
Begge tandhjul knækkede nogle tænder.
HELE motorblokken, dvs begge af de store dele (den er 2 delt)
Venstre motorblok er flækket midt over (den lidt mindre del)
Tandhjulsdæksel knust.
Koblingstrykpind er bøjet og kan ikke rettes ud (alu)
Stort set alle tandhjul i gearkassen har fået skader (3 gear helt knust).
Geartromle har fået skader.
Skiftegafler er bøjet og skadet.
Kædedrev er revet i stykker.
Kædeskærm er knækket.
Venstre sidekåbe på cyklen er knækket.
Det er sådan lige hvad jeg kan huske.
Jeg har kun taget billeder af nogle af tingene da det begyndte at bliver lidt for uoverskueligt...
**********UPDATE**********UPDATE**********UPDATE**********UPDATE**********UPDATE**********
Cyklen er samlet igen. Det ser nemt ud på billederne, men her kommer beskrivelse af hele forløbet:
Det var rimelig besværligt og pengekrævende men fik det gjort på 1½ uge. Jeg købte en komplet motor med defekt 2 gear, som havde gået 30.000km. 2 gearet var det eneste som overlevede fra min egen motor (gået 26.000km). Begge motorer var model B3 årgang 96. Underligt nok passede tandhjulene i gearkasserne ikke sammen. Gribetænderne på siderne af tandhjulene var bygget forskelligt op, og så var jeg jo ved at tænde helt af.
Jeg fik en donor motor med da jeg købte motorcyklen (den originale motor), men der var topstykket smadret. Ham jeg købte cyklen af havde pillet termostaten af cyklen. Spørg mig ikke hvorfor men dum idé, med det resultat at han kun havde kørt 500km og så gik topstykket. Men den blok ville jeg så lukke op og se hvordan gearkassen havde det. Motoren havde gået 46.000km og jeg forventede jo det værste.
Til min store overraskelse så motoren helt ny ud inden i. Alt det gamle olie lignede selvfølgelig muder da den har stået stille i et års tid, men da det blev vasket af var der faktisk ikke noget brugsslidtage af nogen art. Så jeg tog det meste indmad fra motoren og smed over i den anden blok jeg købte... Da jeg næsten havde samlet det hele, og faktisk kun manglede bundkaret får jeg øje på geartromlen nedefra. Den havde jeg ikke skiftet og den havde et ordenligt hak der hvor den skal holde 2 gearet. Så så jeg rødt igen...
Nå men så måtte jeg jo skille motor fra hinanden igen for 4 gang... Nu var jeg blevet så øvet at det kun tog 25 minutter at skille en motor fra hinanden. Så tog jeg tromlen fra 46.000km motoren og smed hen i. Nu kunne jeg efterhånden alle de NM i hovedet, som de forskellige bolte skulle spændes med, så det tog kun ca 1½ at samle hele motoren igen. Øvelse gør mester, hehe...
Fik smidt motoren på cyklen, fyldte olie på og se om den kunne tørne... Det gik fint og den sugede olie væk fra olieglasset. Så fik jeg fyldt vand på dyret, karburator, tank og diverse og prøvede at starte. Den hoppede igang allerede efter 15 sekunder og kørte bare helt stabilt. Har så lige været ude og trille 500 meter på den, bare lige for at se om gearene virkede, og de har faktisk aldrig kørt bedre...
Rigtig mange tak for hjælpen til Sajmon og Mug. Det havde fanme ikke været muligt at lave den SÅ hurtigt uden jeres hjælp...
Idag har jeg så fået skilt tingene ad for at se på skaderne..
Opsumering:
Det skide FJOLS der har "nittet" kæden sammen har ikke gjort det specielt godt. Det er kædeledet som er gået op med det resultat at kæden så slog ind i motoren.
Skaderne:
Kæden er selvfølgelig færdig.
Begge tandhjul knækkede nogle tænder.
HELE motorblokken, dvs begge af de store dele (den er 2 delt)
Venstre motorblok er flækket midt over (den lidt mindre del)
Tandhjulsdæksel knust.
Koblingstrykpind er bøjet og kan ikke rettes ud (alu)
Stort set alle tandhjul i gearkassen har fået skader (3 gear helt knust).
Geartromle har fået skader.
Skiftegafler er bøjet og skadet.
Kædedrev er revet i stykker.
Kædeskærm er knækket.
Venstre sidekåbe på cyklen er knækket.
Det er sådan lige hvad jeg kan huske.
Jeg har kun taget billeder af nogle af tingene da det begyndte at bliver lidt for uoverskueligt...
**********UPDATE**********UPDATE**********UPDATE**********UPDATE**********UPDATE**********
Cyklen er samlet igen. Det ser nemt ud på billederne, men her kommer beskrivelse af hele forløbet:
Det var rimelig besværligt og pengekrævende men fik det gjort på 1½ uge. Jeg købte en komplet motor med defekt 2 gear, som havde gået 30.000km. 2 gearet var det eneste som overlevede fra min egen motor (gået 26.000km). Begge motorer var model B3 årgang 96. Underligt nok passede tandhjulene i gearkasserne ikke sammen. Gribetænderne på siderne af tandhjulene var bygget forskelligt op, og så var jeg jo ved at tænde helt af.
Jeg fik en donor motor med da jeg købte motorcyklen (den originale motor), men der var topstykket smadret. Ham jeg købte cyklen af havde pillet termostaten af cyklen. Spørg mig ikke hvorfor men dum idé, med det resultat at han kun havde kørt 500km og så gik topstykket. Men den blok ville jeg så lukke op og se hvordan gearkassen havde det. Motoren havde gået 46.000km og jeg forventede jo det værste.
Til min store overraskelse så motoren helt ny ud inden i. Alt det gamle olie lignede selvfølgelig muder da den har stået stille i et års tid, men da det blev vasket af var der faktisk ikke noget brugsslidtage af nogen art. Så jeg tog det meste indmad fra motoren og smed over i den anden blok jeg købte... Da jeg næsten havde samlet det hele, og faktisk kun manglede bundkaret får jeg øje på geartromlen nedefra. Den havde jeg ikke skiftet og den havde et ordenligt hak der hvor den skal holde 2 gearet. Så så jeg rødt igen...
Nå men så måtte jeg jo skille motor fra hinanden igen for 4 gang... Nu var jeg blevet så øvet at det kun tog 25 minutter at skille en motor fra hinanden. Så tog jeg tromlen fra 46.000km motoren og smed hen i. Nu kunne jeg efterhånden alle de NM i hovedet, som de forskellige bolte skulle spændes med, så det tog kun ca 1½ at samle hele motoren igen. Øvelse gør mester, hehe...
Fik smidt motoren på cyklen, fyldte olie på og se om den kunne tørne... Det gik fint og den sugede olie væk fra olieglasset. Så fik jeg fyldt vand på dyret, karburator, tank og diverse og prøvede at starte. Den hoppede igang allerede efter 15 sekunder og kørte bare helt stabilt. Har så lige været ude og trille 500 meter på den, bare lige for at se om gearene virkede, og de har faktisk aldrig kørt bedre...
Rigtig mange tak for hjælpen til Sajmon og Mug. Det havde fanme ikke været muligt at lave den SÅ hurtigt uden jeres hjælp...
Skader efter sprængt kæde
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.682
Ved godt det er 11 år siden nu.
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 3
sur røv den gik i smadre
maj 2006
Følger: 65 Følgere: 63 MC-er: 2 Emner: 35 Svar: 651
jun 2008
Følger: 25 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 18 Svar: 246
sep 2006
Følger: 98 Følgere: 106 MC-er: 4 Emner: 58 Svar: 482
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 22 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 131
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 116 Svar: 437
Olien havde ikke kørt 5000 endnu..
sep 2006
Følger: 98 Følgere: 106 MC-er: 4 Emner: 58 Svar: 482
Det er vi så nogle stykker der har været vidner til, dem som har hjulpet og været ude og kigge på cyklen...
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 116 Svar: 437
sep 2006
Følger: 98 Følgere: 106 MC-er: 4 Emner: 58 Svar: 482
Cyklen er færdig efter kun 1½ uges skruen. Motoren er samlet af de bedste dele fra 3 forskellige motorer. Alle lejer er renset ud og smurt på ny. Alle pakninger, simmerringe og pakdåser i motoren er skiftet. Bagdæmperen er blevet renoveret. Og den har fået sig et K&N filter... Prisen løb op på et sted mellem 12 - 13.000kr..!! En del højere end beregnet.... MEN NU VIRKER DEN....
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.377
sep 2006
Følger: 98 Følgere: 106 MC-er: 4 Emner: 58 Svar: 482
Jeg fandt kædeledet da jeg pillede støddæmperen af cyklen igår.. Og der er ABSOLUT INGEN tegn på at det kædeled nogen sinde har set skygget af en hammer eller andet værktøj til at samle kæder med.. Jeg tager lige et billede af det og smider op en af dagene...
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.377
De penge kunne man også have brugt på lir til biken...
Er sælger slet ikke villig til at betale, eller dele skaden... Eller er det svært at bevise overfor ham at det ikke er selvforskyldt, ved ikke så meget om det???
sep 2006
Følger: 98 Følgere: 106 MC-er: 4 Emner: 58 Svar: 482
Motor 4000kr
Pakninger 1819kr
Bagtandhjul 200kr
Fortandhjul 100kr
Kæde DID520VM 847kr
Oliefilter 62kr
Motorolie 400kr
Kædeguide (drev) 500kr
Kædeskærm ???kr
Total: 7928kr +
Så pga at en klovn ikke har nittet et kædeled til 39kr ordenligt, koster det her mig nu over 8000kr...
Jeg havde ikke lige planlagt at mine surttjente penge skulle bruges på lige netop det her til vinter. Men én ting har jeg da lært. Hvis man skal have noget gjort ordenligt, så skal man selv gøre det...
maj 2006
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 133
http://cgi.ebay.de/MOTOR-31-000-KM-KAWASAKI-ZX9R_W0QQitemZ350085920778QQcmdZViewItem?hash=item350085920778&_trkparms=72%3A456%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14
og kædesæt:
http://cgi.ebay.de/DID-X-Ring-VM-Kettensatz-KAWASAKI-900-ZX9R-94-97_W0QQitemZ200254305029QQcmdZViewItem?hash=item200254305029&_trkparms=72%3A456%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14
Hilsen Baatz
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 2 Svar: 78
er det svært og hvad skal man bruge til og nitte den sammen med?
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.503
okt 2004
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 34 Svar: 446
prøvede engang selv at smadre en motoblok på en honda cb 750 med kæde der knak pga. af dårligt monteret kædeled.
Du kan købe en brugt motor hos en ophugger for ca 8000 kr.
Og du kan da altid sælge cyllinder og top fra den smadre motor.
håber den snart kommer ud at køre igen.
hilsen Kenneth.
sep 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 80
sep 2006
Følger: 98 Følgere: 106 MC-er: 4 Emner: 58 Svar: 482
aug 2005
Følger: 29 Følgere: 32 MC-er: 3 Emner: 59 Svar: 248
Pisse heldigt, at der ikke skete noget med dig, det kunne nemt hvae været gået rigtig galt.
Vi håber, du får styr på den , så du snart er "trillende" igen - der er mange dage endnu at køre i. Vi får en solrigt efterår ;-))
sep 2006
Følger: 98 Følgere: 106 MC-er: 4 Emner: 58 Svar: 482
Du skriver "SET FREM AF, OG LÆR AF FORTIDEN. MEN LAD VÆRE AT HÆNG I DEN."
Jeg kan ikke rigtig lære noget af det her. Når det er ens egen skyld, ja så kan man jo bare lære af fejlen, men når nu det er en maskine man lige har fået og det absolut ikke er ens egen skyld, så er det sq da klart at man bliver pissegnaven over det...
Så for at sige det på en meget pæn måde; FIS AF FRA MIN TRÅD!!
aug 2005
Følger: 55 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 163 Svar: 5.012
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Gu koster det da, hvor gang man smadret noget. Men har man ikke råd til den slags sket. Så skal man nok finde en anden hobby.
Jeg tror da ikke der er ret mange, der ikke kan mærke en udgift på en ny motor. Men det ændre stadig ikke på, at motoren er død.
SET FREM AF, OG LÆR AF FORTIDEN. MEN LAD VÆRE AT HÆNG I DEN.
okt 2007
Følger: 44 Følgere: 41 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 93
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
I de godt 10 år jeg har kørt race, har jeg kun smadret en motor.. Det var så den ene motor jeg IKKE selv havde lavet.
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=7987
Og hvad kan man så sige ???... I med den ny og vidre. LIvet er sku for kort til at hyle over andres fejl
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.719
Nej?
Jamen så er problemet jo vist mest at det er en lillebitte udgift på 39 kroner for et nitteled som er behandlet forkert, som afstedkommer en udgift på de 4-5000 kroner eller mere som skal til for at få en god motor ud af det igen.
ZX9R dele hænger ikke på træerne...
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
feb 2008
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 293
jan 2004
Følger: 107 Følgere: 100 MC-er: 4 Emner: 26 Svar: 1.270
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.089