{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Hvad er det for en MZ?

3.722 visninger | Oprettet:

Jeg er meget interesseret i at finde ud af hvad dette er for en model? evt noget historie om den.

årgang er omkring 70erne

Billedet er fra et musseum i østtyksland.

Kommentér på:
Hvad er det for en MZ?
  •   17. okt 2011 Thomas: det er en spændende historie som går langt ud over snak om MC-teknik. Jeg ville egentligt have slettet albumet efter at have fået svar men det du fortæller er der sikkert også andre der vil finde spændende. smiley Jeg synes i hvertfald det er spændende og lidt uhyggeligt når nu DDR ikke er længere fra os hverken i tid eller sted.
    Mvh
    Daniel


  •   28. sep 2011 Takker for de rosende ord! ;o) - lige lidt mere historie til de interesserede:

    En ulempe ved den viste model ETZ250 er, at rammen er for "lang" til hurtigere kurvekørsel - men til gengæld er den super til lange lige strækninger. Det faktum rettede man op på ved ETZ251 modellen (1990-1994), der fik det kortere stel fra pre´90 model ETZ125/150, hvorved den blev mere håndtérbar ved kurvekørsel. Dvs. at den ikke i samme grad har tendens til understyring som ETZ250 modellen.

    Men uanset hvilken model man vælger, er det dejlige maskine på hver sin måde!

    Som Gustav nævner, er priserne på ETZ250A modellerne urimelige høje, set i forhold til den foregående model TS250/1A.
    Grunden hertil er den, at DDR fra slut 70erne var teknisk insolvente og kun overlevede på enorme lån fra det vestlige udland, hvorfor indkøb af nyt militærudstyr blev begrænset stærkt! Alle indlandske produkter der kunne sælges for hård vestvaluta, blev fortrindsvist stillet den statslige maskineksport virksomhed tilrådighed.
    Selv de østtyske Grænsetropper - nogle af NVA´s mest favoriserede enheder - måtte stige om til Simson S51 knallerter (50ccm) malet i olivengrøn og med feltmæssig udstyr, som led i besparelserne..... "De enkelte enheder havde jo kun nogle begrænsede højsikrede grænseafsnit at bevogte, så det var ikke nødvendigt at de kørte på motorcykler!!"

    Motormæssigt er de 2 modeller næsten ens(dog TS=6v og ETZ=12v!), men optisk adskiller de sig en del - men smag er jo som bekendt ligesom røvhuller - alle har et og ingen er 100% ens!



  •   27. sep 2011 Ja den er nemlig mega fed smiley


  •   27. sep 2011 Den er for fed med det twin sæde. Skulle de også have på den civile model ... smiley

  •   26. sep 2011 Den lækreste mzer er den der ! etz 250 er det bedste fra fabrikken !

  •   26. sep 2011 det er billigere at lave en replika.

  •   26. sep 2011 Puha det var da noget af en pris, så kan det godt være jeg skal indstille skydningen efter sådan en.

  •   26. sep 2011 den har ikke oliepumpe, men den kan monteres, dog bør så sjældne cykler holdes org. en org ETZ250A koster ca 5-10 gange det en std. koster.

  •   26. sep 2011 Er sådan en med selvblander?

  •   26. sep 2011 Thomas du er en sand MZ gud! Det er lige sådan noget jeg ledte efter. Tusind tak!! smiley

  •   26. sep 2011 På billede 2 kan du se den kanister i højre side og den vinklede udstødning, der skulle hindre at den blev beskadiget i terræn. ;o)

  •   26. sep 2011 Og ja - den har 12v og elektronisk tænding. Motoren er en 250ccm 2takter og den har 5 gear.
    Underligt nok har den viste maskine ikke sidestøttefod, hvilket var standard på militærmaskinerne?? Dog er maskinen vist med natmarch anlæg på forlygten, hvilket også var standard monteret foran, men blev medbragt løst til baglygten i sidetasken (V-side). Denne taske bestod til forskel fra de civile af plast, af tykt hårdfør stof med læderstropper. cyklen havde kun taske i venstre, hvorpå der ofte var påspændt en feltspade. I højre side sad en holder til en 5L benzinkanister!


  •   26. sep 2011 Det er en MZ ETZ250A - en model som er afledt af den alm. MZ ETZ250, som blev lavet fra 83 og frem til 90. Modellen 250A indikerer at det er en model der blev lavet til det østtyske militær "Nationale Volksarmé". Modellerne til hæren var udstyret med skivebremse foran, hvilket ellers kun var forbeholdt eksportmaskinerne til de vestlige lande de første år, samt 2 enkelt sæder(sidst på ES modellerne i 60erne), taskeholdere, høj udstødning og tværstiver på styret.
    Alle ETZ250 til det hjemlige østtyske marked blev leveret med tromlebremser for og bag, hvorimod de første 2-3 årgange af eksportmaskinerne var udstyret med skivebremse foran, som var købt hos Brembo. På de efterfølgende årgange, blev både DeLuxe maskinerne til hjemmemarkedet og eksportmaskinerne udstyret med skivebremse af østtysk fabrikat (Brembo licens).



  •   26. sep 2011 Nice det der google billede haløj smiley

    Kan det passe at den kører med 12 volts anlæg?


Annonce