Hvad er det for en MZ?
3.722 visninger
|
Oprettet:
Jeg er meget interesseret i at finde ud af hvad dette er for en model? evt noget historie om den.
årgang er omkring 70erne
Billedet er fra et musseum i østtyksland.
årgang er omkring 70erne
Billedet er fra et musseum i østtyksland.
Hvad er det for en MZ?
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 27 Svar: 120
Mvh
Daniel
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
En ulempe ved den viste model ETZ250 er, at rammen er for "lang" til hurtigere kurvekørsel - men til gengæld er den super til lange lige strækninger. Det faktum rettede man op på ved ETZ251 modellen (1990-1994), der fik det kortere stel fra pre´90 model ETZ125/150, hvorved den blev mere håndtérbar ved kurvekørsel. Dvs. at den ikke i samme grad har tendens til understyring som ETZ250 modellen.
Men uanset hvilken model man vælger, er det dejlige maskine på hver sin måde!
Som Gustav nævner, er priserne på ETZ250A modellerne urimelige høje, set i forhold til den foregående model TS250/1A.
Grunden hertil er den, at DDR fra slut 70erne var teknisk insolvente og kun overlevede på enorme lån fra det vestlige udland, hvorfor indkøb af nyt militærudstyr blev begrænset stærkt! Alle indlandske produkter der kunne sælges for hård vestvaluta, blev fortrindsvist stillet den statslige maskineksport virksomhed tilrådighed.
Selv de østtyske Grænsetropper - nogle af NVA´s mest favoriserede enheder - måtte stige om til Simson S51 knallerter (50ccm) malet i olivengrøn og med feltmæssig udstyr, som led i besparelserne..... "De enkelte enheder havde jo kun nogle begrænsede højsikrede grænseafsnit at bevogte, så det var ikke nødvendigt at de kørte på motorcykler!!"
Motormæssigt er de 2 modeller næsten ens(dog TS=6v og ETZ=12v!), men optisk adskiller de sig en del - men smag er jo som bekendt ligesom røvhuller - alle har et og ingen er 100% ens!
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 27 Svar: 120
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.455
sep 2004
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 6 Emner: 12 Svar: 177
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 19 MC-er: 13 Emner: 17 Svar: 224
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 27 Svar: 120
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 19 MC-er: 13 Emner: 17 Svar: 224
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 27 Svar: 120
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 27 Svar: 120
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
Underligt nok har den viste maskine ikke sidestøttefod, hvilket var standard på militærmaskinerne?? Dog er maskinen vist med natmarch anlæg på forlygten, hvilket også var standard monteret foran, men blev medbragt løst til baglygten i sidetasken (V-side). Denne taske bestod til forskel fra de civile af plast, af tykt hårdfør stof med læderstropper. cyklen havde kun taske i venstre, hvorpå der ofte var påspændt en feltspade. I højre side sad en holder til en 5L benzinkanister!
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
Alle ETZ250 til det hjemlige østtyske marked blev leveret med tromlebremser for og bag, hvorimod de første 2-3 årgange af eksportmaskinerne var udstyret med skivebremse foran, som var købt hos Brembo. På de efterfølgende årgange, blev både DeLuxe maskinerne til hjemmemarkedet og eksportmaskinerne udstyret med skivebremse af østtysk fabrikat (Brembo licens).
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 27 Svar: 120
Kan det passe at den kører med 12 volts anlæg?
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.166
http://lenoxsthesaurus.blogspot.com/2010/04/marienborn-memorial-site-a2-autobahn.html
http://www.britbike.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=292291
Google billeder