Norge og Sverige 2011
2.952 visninger
|
Oprettet:
Her kommer en lille beretning fra vores tur i Norge og Sverige :)
Efter den længde ventede bagagebærere ankom fra tyskland, kunne vi endelig få pakket vores grej (topboks og sidetasker). Vi manglede en sidevogn! :)
Kl. 0630 onsdag gik turen mod Hirtshals. Efter 1,5 km indså vi dog at vi havde læsset for meget på suzukien - så hjem igen at læsse et par kg af. Af sted igen i en fart. Vi havde ingen idé om hvor langt vi var bagud med tidsplanen men ankom heldigvis ved færgelejet 5 min før vi skulle ombord. På færgen skilte Suzukien sig ud, da næsten alle andre MC'er var af typen rejse-enduro, med BMW som det foretrukne mærke.
Fra Kristiansand kører vi mod Stavanger ad Nordsøvejen. Lige da vi kom af færgen var vi ikke i tvivl om at vi var ankommet til et ganske andet land - og det mener vi bogstaveligt da intet her ligner Danmark. Husene er af træ og vejene snor sig som en slange op og ned og igennem de stejle bjerge.
Vi imponeres af de små byer med de spinkle huse der ligger i dalene ud til det spejlblanke vand, op ad tårnhøje bjerge, hvor tonsvis af dynamit har været med til at sprænge denne vej.
Efter en nats søvn i teltet, på en lille og hyggelig campingplads med en lækker bade sø til at skylle dagens sved af sig, laver vi pandekager på det medbragte gas blus til morgenmad. Vi snakker blandt andet med en familie i autocamper der fortæller at de bor i Tromsø som ligger i nordnorge, ca. 2000 km fra sydnorge. De fortæller også at der sjældent bliver meget koldt ude ved kysten pga. golfstrømmen, men inde i landet er der derimod meget koldt. Vi finder det utroligt at en normal familie bor så langt mod nord hvor der er mørkt hele vinteren og midnatssol om sommeren.
Turen fortsætter igennem bjerge ad lange og mørke tunneller ad nordsøvejen som er en fantastisk vej på mc, hvis ellers mc'en er i stand til at bremse, dreje og accelerer gennem det udfordrende landskab med hårnålesving. Vi glæder os over ikke at skulle manurere en stor og tung autocamper igennem dette sving paradis og vi synes denne vej er oplagt til et afsnit af top gear. Vi begynder at forstå fartbegrænsningerne i Norge! Her er der ikke nogen der vil ture at overskride fartgrænsen, og autocamperne har problemer med bare at holde det halve af den tilladte hastighed op ad de stejle bjerge.
Vi når Stavanger på 2. Dagen.
Dag 3 vågner vi op til et øs regnvejr og vi skynder os derfor at pakke telt og tingene sammen for at komme af sted, efter at have konverseret med endnu en BMW GS ejer.
Herfra går turen mod Lysebotn, en meget lille by i bunden af lysefjorden der i sig selv ikke er et interessant udflugtsmål men det er vejen tværtimod. 27 hårnålesving Op over, ned ad og igennem bjerge, hvor vi et par gange overstiger 1000 meter over havets overflade. Det er ikke kun vejens forløb men også frit gående får og autocampere på vildspor der skulle tages højde for på denne fantastiske og enestående tur hvor vi konstant måtte trykudligne øregangen samtidig med vi kiggede ud over skræmmende kløfter.
Landskabet her er virkeligt barskt, råt og ufremkommeligt, og mange steder ligger der stadig sne selvom vi nu er midt i juli, hvilket vidner om det lidt køligere og fugtige klima.
Der er koldt og nu har det regnet mange timer så vi slår teltet op på den eneste campingplads der er at finde i miles omkreds, og begynder på aftensmaden, da vi kommer i snak med en nordmand der inviterer os indenfor i sin hytte så vi kan få varmen og en hyggelig snak over en småkage og en kop kaffe.
Næste dag kører vi mod Rjukan, men inden vi er noget ret langt, begynder det at øs regne. Efter et par timer er vi kolde og udmattede så vi holder ind et tilfældigt sted (det viste sig at være et galleri)og får en dejlig tomatsuppe.
En halv time senere når vi Åmot, hvor vi indlogerer os i en lækker bjælkehytte så vi kan blive tørre og varme.
Næste morgen bader vi en 8 grader varm sø, ”Shiiit det var koldt!” vi skynder os op i saunaen og får varmen igen.
Fra Åmot kører vi til Rjukan og ser tungtvands museet, som primært er kendt for sabotagen af tungtvandsproduktionen under 2. Verdenskrig. Filmen ”Telemarkens Helte” beskriver den autentiske historie. Tungtvandet var i starten et restprodukt af den gødning produktion der fandt sted på værket siden 1912, men tungtvandet er i kraft af dets fysiske egenskaber eftertragtet i produktionen af Atom-bomben, som Hitler ligesom de allierede var i fuld gang med at udvikle. Tungtvandet blev sendt til bunden af Tinnsøen under en synkning af færgen der skulle transportere det.
Efter at have fået indblik i den spændende historie, kører vi mod Oslo og vi når byen sent om aftenen. Vi slår teltet op og går hurtigt til køjs efter en lang dag med mange kørte kilometer.
Vi vågner op er meeega trætte af teltet. Øv! Vi skal hele tiden slå det op og pakke det sammen og man sover ikke ligefrem komfortabelt! ”okay, indrømmet, en autocamper havde nok været lidt nemmere lige nu...” Men vi er ikke sådan at slå ud så vi lader teltet med luftmadrasser stå med en fin udsigt over Oslo, og kører derfra uden tingene og føler os MEGET lettere!
Målrettet begiver vi os mod den svenske grænse hvor vi glæder os til billigere mad og øl. Vi tænker tilbage på den dag i ”fjell butikken” hvor vi kom ud med 2 øl, en tomatsovs og 2 pølser for et beløb på over 200 DKK!
I Sverige forandrer landskabet sig til skove og søer og knap så mange bjerge. Lidt kedeligt sammenlignet med det vi ellers har kørt igennem.
På camping ved en smuk og ren svensk sø overnatter vi 5 nætter i en fantastisk hytte der passer til to personer. Herligt! Denne del af turen bliver ren afslapning og bade ferie.
Vi får desuden lidt bonus-info fra et ægtepar fra Rjukan der fortæller os at man i byen, der i kraft af at den ligger imellem to høje stejle bjerge, kun kan se solen i 6 måneder om året, og i de 6 måneder hvor solen er synlig er det kun begrænset antal timer om dagen. De fortæller os at der stadig produceres strøm fra hele 5 kraftværker langs bjerget, og at el derfor kun koster ca. 20 øre pr. KWh i Norge.
Ugen i Sverige gik med at bade, lave lækker mad og ellers nyde den fredelige og smukke natur.
Turen tilbage gik over Göteborg til Frederikshavn, og vi ankom til Viborg igen lørdag aften, godt trætte efter en lang tur hjem, men glade over de mange oplevelser i bagagen.
Sådan en tur kan anbefales! :)
Efter den længde ventede bagagebærere ankom fra tyskland, kunne vi endelig få pakket vores grej (topboks og sidetasker). Vi manglede en sidevogn! :)
Kl. 0630 onsdag gik turen mod Hirtshals. Efter 1,5 km indså vi dog at vi havde læsset for meget på suzukien - så hjem igen at læsse et par kg af. Af sted igen i en fart. Vi havde ingen idé om hvor langt vi var bagud med tidsplanen men ankom heldigvis ved færgelejet 5 min før vi skulle ombord. På færgen skilte Suzukien sig ud, da næsten alle andre MC'er var af typen rejse-enduro, med BMW som det foretrukne mærke.
Fra Kristiansand kører vi mod Stavanger ad Nordsøvejen. Lige da vi kom af færgen var vi ikke i tvivl om at vi var ankommet til et ganske andet land - og det mener vi bogstaveligt da intet her ligner Danmark. Husene er af træ og vejene snor sig som en slange op og ned og igennem de stejle bjerge.
Vi imponeres af de små byer med de spinkle huse der ligger i dalene ud til det spejlblanke vand, op ad tårnhøje bjerge, hvor tonsvis af dynamit har været med til at sprænge denne vej.
Efter en nats søvn i teltet, på en lille og hyggelig campingplads med en lækker bade sø til at skylle dagens sved af sig, laver vi pandekager på det medbragte gas blus til morgenmad. Vi snakker blandt andet med en familie i autocamper der fortæller at de bor i Tromsø som ligger i nordnorge, ca. 2000 km fra sydnorge. De fortæller også at der sjældent bliver meget koldt ude ved kysten pga. golfstrømmen, men inde i landet er der derimod meget koldt. Vi finder det utroligt at en normal familie bor så langt mod nord hvor der er mørkt hele vinteren og midnatssol om sommeren.
Turen fortsætter igennem bjerge ad lange og mørke tunneller ad nordsøvejen som er en fantastisk vej på mc, hvis ellers mc'en er i stand til at bremse, dreje og accelerer gennem det udfordrende landskab med hårnålesving. Vi glæder os over ikke at skulle manurere en stor og tung autocamper igennem dette sving paradis og vi synes denne vej er oplagt til et afsnit af top gear. Vi begynder at forstå fartbegrænsningerne i Norge! Her er der ikke nogen der vil ture at overskride fartgrænsen, og autocamperne har problemer med bare at holde det halve af den tilladte hastighed op ad de stejle bjerge.
Vi når Stavanger på 2. Dagen.
Dag 3 vågner vi op til et øs regnvejr og vi skynder os derfor at pakke telt og tingene sammen for at komme af sted, efter at have konverseret med endnu en BMW GS ejer.
Herfra går turen mod Lysebotn, en meget lille by i bunden af lysefjorden der i sig selv ikke er et interessant udflugtsmål men det er vejen tværtimod. 27 hårnålesving Op over, ned ad og igennem bjerge, hvor vi et par gange overstiger 1000 meter over havets overflade. Det er ikke kun vejens forløb men også frit gående får og autocampere på vildspor der skulle tages højde for på denne fantastiske og enestående tur hvor vi konstant måtte trykudligne øregangen samtidig med vi kiggede ud over skræmmende kløfter.
Landskabet her er virkeligt barskt, råt og ufremkommeligt, og mange steder ligger der stadig sne selvom vi nu er midt i juli, hvilket vidner om det lidt køligere og fugtige klima.
Der er koldt og nu har det regnet mange timer så vi slår teltet op på den eneste campingplads der er at finde i miles omkreds, og begynder på aftensmaden, da vi kommer i snak med en nordmand der inviterer os indenfor i sin hytte så vi kan få varmen og en hyggelig snak over en småkage og en kop kaffe.
Næste dag kører vi mod Rjukan, men inden vi er noget ret langt, begynder det at øs regne. Efter et par timer er vi kolde og udmattede så vi holder ind et tilfældigt sted (det viste sig at være et galleri)og får en dejlig tomatsuppe.
En halv time senere når vi Åmot, hvor vi indlogerer os i en lækker bjælkehytte så vi kan blive tørre og varme.
Næste morgen bader vi en 8 grader varm sø, ”Shiiit det var koldt!” vi skynder os op i saunaen og får varmen igen.
Fra Åmot kører vi til Rjukan og ser tungtvands museet, som primært er kendt for sabotagen af tungtvandsproduktionen under 2. Verdenskrig. Filmen ”Telemarkens Helte” beskriver den autentiske historie. Tungtvandet var i starten et restprodukt af den gødning produktion der fandt sted på værket siden 1912, men tungtvandet er i kraft af dets fysiske egenskaber eftertragtet i produktionen af Atom-bomben, som Hitler ligesom de allierede var i fuld gang med at udvikle. Tungtvandet blev sendt til bunden af Tinnsøen under en synkning af færgen der skulle transportere det.
Efter at have fået indblik i den spændende historie, kører vi mod Oslo og vi når byen sent om aftenen. Vi slår teltet op og går hurtigt til køjs efter en lang dag med mange kørte kilometer.
Vi vågner op er meeega trætte af teltet. Øv! Vi skal hele tiden slå det op og pakke det sammen og man sover ikke ligefrem komfortabelt! ”okay, indrømmet, en autocamper havde nok været lidt nemmere lige nu...” Men vi er ikke sådan at slå ud så vi lader teltet med luftmadrasser stå med en fin udsigt over Oslo, og kører derfra uden tingene og føler os MEGET lettere!
Målrettet begiver vi os mod den svenske grænse hvor vi glæder os til billigere mad og øl. Vi tænker tilbage på den dag i ”fjell butikken” hvor vi kom ud med 2 øl, en tomatsovs og 2 pølser for et beløb på over 200 DKK!
I Sverige forandrer landskabet sig til skove og søer og knap så mange bjerge. Lidt kedeligt sammenlignet med det vi ellers har kørt igennem.
På camping ved en smuk og ren svensk sø overnatter vi 5 nætter i en fantastisk hytte der passer til to personer. Herligt! Denne del af turen bliver ren afslapning og bade ferie.
Vi får desuden lidt bonus-info fra et ægtepar fra Rjukan der fortæller os at man i byen, der i kraft af at den ligger imellem to høje stejle bjerge, kun kan se solen i 6 måneder om året, og i de 6 måneder hvor solen er synlig er det kun begrænset antal timer om dagen. De fortæller os at der stadig produceres strøm fra hele 5 kraftværker langs bjerget, og at el derfor kun koster ca. 20 øre pr. KWh i Norge.
Ugen i Sverige gik med at bade, lave lækker mad og ellers nyde den fredelige og smukke natur.
Turen tilbage gik over Göteborg til Frederikshavn, og vi ankom til Viborg igen lørdag aften, godt trætte efter en lang tur hjem, men glade over de mange oplevelser i bagagen.
Sådan en tur kan anbefales! :)
Norge og Sverige 2011
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 27 Svar: 120
V-storm:
Den var også med i overvejelerne da jeg købe SV'en, for det er os en super fin maskine, men 93 % af tiden er SV'en det rigtige valg for mig. Den er nemlig lidt sjovere
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 112
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 27 Svar: 120
Emil vi havde brugt jeres tur lidt som inspiration til turen
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 765 MC-er: 20 Emner: 287 Svar: 1.845
Og fed beretning...Jeg glæder mig til at have en der gider sidde bagpå. eller endnu bedre: Selv kører!
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.087
Vi var i samme område sidste år, og vi skal derop i uge 32 igen, og der tror jeg da også vi kommer forbi lysebotn igen
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 50 MC-er: 9 Emner: 37 Svar: 1.021
Min kæreste og jeg tog turen fra Hitrshals-Kristiansand-Dalen-Rukan-Raulan-Larvik på en SV1000 forrige sommer.
Norge er et fantastisk land på MC.
Fortsat god sommer.