
<
Testkørsel VFR 1200
2.022 visninger
|
Oprettet:
Ja så kom jeg lige til at få testet denne VFR, som der er skrevet og talt meget om, min første vurdering er at dette IKKE er en touring Mc, men en sport Mc. Jeg er jo efterhånden en voksen drengerøv på de 53, og at sidde med knæerne oppe i næsen når en kører (og jeg er bare 173cm), er ikke en favorit for mig. Jeg fik den testet i regnvejr, og det kan jeg godt lide, for så mærken en ALTID hvor godt eller dårlig en Mc’n er bygget!!
Jeg har vurderet denne Mc ud fra mine erfaringer som Mc kører siden jeg var 15 (toge kørerkort først 8 år senere), og med de gode og dårlige erfaringer dette har med sig. Nu er jeg en stolt ejer af en ST1100 Pan European, og ved at der næste år kommer en ny ST på markedet, og håber at være en af de første at få denne testet.
Dog håber jeg at en ny ST holder sig til det koncept som fortsat fungerer, med et vrid i motoren som en hest kan sparke, med langturs-egnskaber som gør at min kone gerne tager med selv om vi kører på Autobahn. Tilbage til denne VFR, og min vurdering af denne Mc, på en skala fra 1 til 10 points, så scorer den ”kun” 7, noget skuffende. En alt for lidt udbedret model, og selv en gammel VFR750 fik i sin tid hos mig en ”8”, og var en bedre tourer. Igen vil jeg lige pointere at jeg KUN testkører Mc som er i klassen ”Sport-touring” og Touring (jeg var jo i den tro at denne VFR var en sport tourer). Denne Mc klasser jeg som SPORT, og var en smule overrasket over at den var ”så” sportbetonet.
Jeg lagde også mærke til at spejlene var meget upraktisk placeret, og at de var meget svære at indstille. Jeg har ikke til hensigt at gøre ting bedre eller anderledes end de magasiner der gør udførlige og højt beskriver alle potentiale i maskinen eller beskriver i avancerede ord plus og minus. Jeg udfører en enkel og forståelig test, og hvor jeg beskriver hvad JEG har oplevet, og hvordan JEG føler maskinen. Ønsker i at kritisere min testmetode, så ikke hør af jer, for jeg er for gammel til at tage kritik, men tager gerne imod gode forslag, såsom en ”Droptest”.
”Droptesten” går ud på at den aktuelle Mc, bliver kalkuleret i omkostninger om den står stille og simpelt hen falder om på jorden. Her får denne VFR1200 en ”5”, eftersom den vil koste mere en 5000 kroner at reparere, og til sammenligning kan jeg sige at min ST1100 får en ”10” eftersom den efter et drop koster NULL kroner at reparere.
Landevejskørsel: 7, (er en tung maskine og en skal være rimelig erfaren for at håndtere den godt).
Autobahn: 6, (ikke så stabil som min ST, og en sidder udsat for insekter og andet lort).
Instrument: 8, (kan lide udetemp.måler, gearindikator).
Siddestilling: 7, (sidder alt for bøjet med knæerne efter min smag, ikke godt på lange autobahnpass).
Køreglæde: 7, (savner en del af vad min ST giver af glæde, men for sport er det noget at hente).
Bremser: 8, (rigtig gode bremser, og ABS fungerer fint).
Benzinforbrug: 7, (ikke imponerende, en ny Mc som kun kører 16km/l, ikke godt nok).
Passagererkomfort: 5, (et ikke for godt sæde, og ej heller godt at sidde på, samt at knæene her også kommer op i næsehøjde).
Højhastighetstabilitet: 7, (kan ikke sige at den er imponerende, hellere mere generende).
Droptest: 5, (en dyr Mc at lægge ned på asfalten ved et uhæld).
TOTAL: 6,7 = 7points
Minusser: Gearkassen laver meget lyd, og den burde have kun 5 gear, dårlig regnbeskkytelse, siddestilling, passagerplads, farver.
Plus: Vridet/moment i motoren, kardan og bagtøj, serviceintervaller, gearindikator.
Håber at nogen kan bruge dette til noget, det vil med tiden vil komme flere test. Jeg tager igen til Holland 2-6 Juli for flere test, og så kommer der mere stof om mine Mc test og billeder.
Testdriver
Jan I. Kleven
Aabenraa
Jeg har vurderet denne Mc ud fra mine erfaringer som Mc kører siden jeg var 15 (toge kørerkort først 8 år senere), og med de gode og dårlige erfaringer dette har med sig. Nu er jeg en stolt ejer af en ST1100 Pan European, og ved at der næste år kommer en ny ST på markedet, og håber at være en af de første at få denne testet.
Dog håber jeg at en ny ST holder sig til det koncept som fortsat fungerer, med et vrid i motoren som en hest kan sparke, med langturs-egnskaber som gør at min kone gerne tager med selv om vi kører på Autobahn. Tilbage til denne VFR, og min vurdering af denne Mc, på en skala fra 1 til 10 points, så scorer den ”kun” 7, noget skuffende. En alt for lidt udbedret model, og selv en gammel VFR750 fik i sin tid hos mig en ”8”, og var en bedre tourer. Igen vil jeg lige pointere at jeg KUN testkører Mc som er i klassen ”Sport-touring” og Touring (jeg var jo i den tro at denne VFR var en sport tourer). Denne Mc klasser jeg som SPORT, og var en smule overrasket over at den var ”så” sportbetonet.
Jeg lagde også mærke til at spejlene var meget upraktisk placeret, og at de var meget svære at indstille. Jeg har ikke til hensigt at gøre ting bedre eller anderledes end de magasiner der gør udførlige og højt beskriver alle potentiale i maskinen eller beskriver i avancerede ord plus og minus. Jeg udfører en enkel og forståelig test, og hvor jeg beskriver hvad JEG har oplevet, og hvordan JEG føler maskinen. Ønsker i at kritisere min testmetode, så ikke hør af jer, for jeg er for gammel til at tage kritik, men tager gerne imod gode forslag, såsom en ”Droptest”.
”Droptesten” går ud på at den aktuelle Mc, bliver kalkuleret i omkostninger om den står stille og simpelt hen falder om på jorden. Her får denne VFR1200 en ”5”, eftersom den vil koste mere en 5000 kroner at reparere, og til sammenligning kan jeg sige at min ST1100 får en ”10” eftersom den efter et drop koster NULL kroner at reparere.
Landevejskørsel: 7, (er en tung maskine og en skal være rimelig erfaren for at håndtere den godt).
Autobahn: 6, (ikke så stabil som min ST, og en sidder udsat for insekter og andet lort).
Instrument: 8, (kan lide udetemp.måler, gearindikator).
Siddestilling: 7, (sidder alt for bøjet med knæerne efter min smag, ikke godt på lange autobahnpass).
Køreglæde: 7, (savner en del af vad min ST giver af glæde, men for sport er det noget at hente).
Bremser: 8, (rigtig gode bremser, og ABS fungerer fint).
Benzinforbrug: 7, (ikke imponerende, en ny Mc som kun kører 16km/l, ikke godt nok).
Passagererkomfort: 5, (et ikke for godt sæde, og ej heller godt at sidde på, samt at knæene her også kommer op i næsehøjde).
Højhastighetstabilitet: 7, (kan ikke sige at den er imponerende, hellere mere generende).
Droptest: 5, (en dyr Mc at lægge ned på asfalten ved et uhæld).
TOTAL: 6,7 = 7points
Minusser: Gearkassen laver meget lyd, og den burde have kun 5 gear, dårlig regnbeskkytelse, siddestilling, passagerplads, farver.
Plus: Vridet/moment i motoren, kardan og bagtøj, serviceintervaller, gearindikator.
Håber at nogen kan bruge dette til noget, det vil med tiden vil komme flere test. Jeg tager igen til Holland 2-6 Juli for flere test, og så kommer der mere stof om mine Mc test og billeder.
Testdriver
Jan I. Kleven
Aabenraa
Testkørsel VFR 1200
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.421
jun 2009
Følger: 13 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 52 Svar: 202
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.421
og til sidst en hvor du lader din pan falde lidt højere oppe fra ,så vi kan se hvor holdbar sådan et stk mekanisk vidunder klarer den ? man kunne måske forestille sig , fra læsserampen fra en scania 156 eller en Arla mælkebil af mærket volvo?
jun 2009
Følger: 13 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 52 Svar: 202
Hav en god dag...
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 35 Svar: 451
Jeg regner og håber på at jeg skal have en til næste år, og den bliver med DCT gear kassen. Med hensyn til design, er det jo en smags sag, og jeg ser det som anderledes og fremsynet....hvorfor skal den nødvendigvis ligne alle de andre???
De test jeg har set af den, giver udtryk for at den er rigtig god til det den er lavet til. Og nej, det er ikke en touring og heller ikke en track day bike. Nok mest en sport-touring med vægt på sports delen. Men den skriger bare på at komme ud og æde en masse dejlige kilometer....især hvis man som jeg kommer fra en Fireblade, og gerne vil have lidt mere touring komfort, uden at der går helt morfar i den.
De her folk syntes også at den klare sin opgave rigtig fint ;o) http://www.youtube.com/watch?v=_YjMUXBMJqY&NR=1&feature=fvwp
Men hvor er det da godt at der er så mange mærker og modeller på markedet....så er der jo en til en hver smag.
aug 2005
Følger: 69 Følgere: 55 MC-er: 4 Emner: 177 Svar: 1.699
det er og vil altid være mindet på de pibe rygende touring folk., og ikke racer rødderne..måske du har den opfattelse fordi sammenligner med en Pan European, det er da Touring med Mega stort T...
og så synteas jeg i øvrigt det er forkert at kalde overskriften "Testkørsel VFR 1200" man tror jo det er et seriøst indlæg fra en af de professionelle testere...og ikke menigmands mening...
men enig er vi i at den er alt andet end køn
Just my 50 Cent....
Pas på jer selv derude...
jun 2009
Følger: 13 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 52 Svar: 202
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=138826
hav en god Mc dag...
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.808
aug 2004
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 2.590
Nej vel?
maj 2005
Følger: 30 Følgere: 28 MC-er: 3 Emner: 90 Svar: 724
jun 2009
Følger: 13 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 52 Svar: 202
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.950