{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Vinteramok!

4.248 visninger | Oprettet:

Nu har november været så røvsyg, at jeg i weekende, begyndte at vintergennemgå min ged, og så har det været kanonvejr idag!

Jeg går forskellige detaljer igennem, da geden har kørt små 100000, så jeg skal kigge på lidt tolerancer. Jeg benytter lejligheden til at tage nogle fotos, så alle de meget koleriske MC.ister kan se, hvordan en motor, der har postevand og frostvæske i køleren, lappes med kølertætner, overvintrer udendørs, Kører i tonsvis af salt bliver fuldstændig pilrådden inden i ;-)

Der vil løbende komme billeder i over vinteren.

NB!!!! Mester Kjøller har med vanlig fanatisk sans for detaljer kasseret mit fotoarbejde og taget en stribe fine billeder. Bemærk lige en ting. Det I ser på alle billederne er detaljerne efter olien og vandet bare er løbet af. Jeg har intet tørret eller vasket, så tingene fremstår nøjagtig som de er efter 100000 km.

Set i bakspejlet, skulle jeg nok aldrig have åbnet den - det kommer til at koste - og jeg har intet mærket - jeg blev bare pikeret af at høre, hvordan alt ødelægges af udendørs overvintring, anvendelse af postevand i kølesystemer, syredannelse i motorolie osv, osv.

Man kan ikke skille sådan en sjover ad, uden der ryger en mindre formue i pakninger, og så er det nærmest dumt ikke at renovere cylindre og topstykker, når man nu er derinde - men eftersom jeg aldrig har set en skidt kompressionsmåling, et olieforbrug eller hørt en falsk skid fra maskinen, havde den såmænd snildt gået andre 100000 uden problemer.

Jeg synes det er OK, at folk vil nusse og være omhyggelige, men jeg er desværre også sikker på at især mange urutinerede lader sig kyse til at bruge formuer på vinteropbevaring, undlader at køre i regnvejr, har søvnløse nætter fordi de har glemt at skifte olie i efteråret osv. De her ting er ikke sarte - der er tre vigtige spilleregler:

Hold cyklen rimeligt ren

Hav altid olie nok på

Lad være med at køre ved høje omdrejninger før olien er varm

Kommentér på:
Vinteramok!
  •   21. jan 2010 Herligt at se billederne kan bruges Knud 8) Jeg siger tak for den fine beskrivelse :oP

    TILFREDS !!!


    P.S Fenris: KN Filter = ALDRIG :oD


  •   20. jan 2010 Det er jo pleje med kirugisk præcision du har gang i der Knud - man bliver nu også gladere for sin maskine når den har rundet 100.000 ( som min røde knallert har om ganske få uger ).

    Jeg er heller ikke på Vat, varmeblæser, godnathistorier, stue og dyne-på-kuren her i vinteren. Den står fint ude i sneen og hygger sig ( når ikke den overnatter i Præsi´s værksted ).

    god fornøjelse - og fortsat god "sæson"


  •   20. jan 2010 Hælder sgu sake på japaneren. Sådan en gang risvin må da være frostsikker :o)

  •   20. jan 2010 Hvis du ikke finder deciderede kalkklumper(gulige/brunlige) ved overgange, men bare et lang af fastsiddende hvidt materiale på metalfladerne, så er det aluminiumoxid. Det er ikke så skræmmende, idet aluminium oxiderer den eksponerede overflade til, hvorefter der ikke sker mere.

    Men det tyder meget i retning af, at den har kørt med rent vand, og selv destilleret/demin vand vil give oxydation:-)


  •   20. jan 2010 Jeg har altid brugt kølervæske i de 2-3 år jeg har haft den. Alt andet står den tidligere ejer regnskab for :o)
    Men der var en del hvide aflejringer som jeg mistænker for at være aluminiumsoxider som du skriver.


  •   20. jan 2010 Det handler nu ikke bare om at få ret, men det er da med - sådan går det, når man bliver en stædig gammel knark:-)

    Nej - som skrevet der skal checkes tilerancer ved 60000 miles, Så er dyret jo lukket op.

    Jan K: Grundkonstruktionen i de to maskiner ligner jo hinanden en del. Har du altid passet at have frostvæske i systemet - den holder netop kalk i opløsning. Hvis den har kørt udelukkende med vand, så skal der dels komme udfældninger og dels dannes en del aluminiumsoxider


  •   20. jan 2010 det er sku en dyr måde at få ret på smiley jeg havde sku ikke skilt motoren ad hvis den virkede som den sku....

  •   20. jan 2010 Det er lige før at vi kan bytte reservedele! Syntes at motoren ligner VT600 motoren på rigtig mange punkter. Tænker mest på det indvendige. Har netop også haft min skilt ad. Jeg har dog ikke været så heldig med kalkaflejringerne i kølesystemet :o)

  •   19. jan 2010 Er du så tilfreds Kjøller???

  •   19. jan 2010 Den gode Kjøller gik grassat og tog en stribe billeder... jeg downloadede dem for at lægge nogen op, og pludselig var de væk.

    Jeg må hellere downloade dem igen.......


  •   19. jan 2010 Go Go nye billeder 8)

  •   19. dec 2009 LOL:

    Selv om der findes noget der er værre, kan jeg da sagtens være træt af 116 eger - ikk?

    Lustre Lace har jeg faktisk hørt om fær, så måske skulle man bare prøve det - det er ikke sådan at du har en ekstra vareprøve?? (Sidder og griner lidt)



  •   19. dec 2009 Luster - Lace. Jeg har det til at stå i butikken og der var nogle vareprøve - så skulle man jo lige prøve det - det er jo klart nok. Men hold da kæft.... Så godt troede jeg ikke det var.
    Det er ikke nyt - jeg har set det før. Men jeg har aldrig selv prøvet det.... Men det er rigtig godt.

    Knud nu piver du - prøv at tænk at det er custom bygget Harleyèr med så mange i hver fælg.... :OP Godt det ikke er mig. :OP


  •   18. dec 2009 ....Fenris, kan du ikke hitte ud af, hvad det hedder??

    Jeg har jo 116 eger og de er ikke lige kønne alle sammen.

    Lige en lille kommentar til det slatne stel - det er slattent - sammenlignet med en moderne boxramme.

    Det er ikke stellet, der får en VS til at flexe under kørsel. Det er den flade kronrørsvinkel. Stelstyrke er ikke bere et spørgsmål om materialetykkelse, men også om vinkler:-)


  •   18. dec 2009 Nu er det faktisk sådan da HR. Biker-Andy at en af dens negative sider er dens stel. Jeg synes bare det så vildt ud at det var så tyndt. Og K&N er godt til alle motorer (hvis man skal se sort på hvidt) så længe rester passer. Gør det ikke så er det nogte lort. Men bare fordi -DU - ikke kan få det til at virke gør det jo ikke filteret dårlig. du er jo ikke mekanikker eller mange år erfaring inden for et.
    Jeg ser ikke ned på Japaner - jeg har selv haft dem og har selv japaner motorcykle den dag i dag. Tro du lægger for meget i det.
    Tro mere det er fordi du er skabs HD.mand. ;OP Men ikke helt vil gendes ved det endnu. du springer når ud engang når du er færdig med din lære tid og får lidt mere penge-flow. :O)

    Nu da Jonas snakker om ejer Har du prøvet det nye slibe middel til den slags Knud. Nu kan jeg ikke lige hsuke hvad det hedder - men det vender jeg lige tilbage med. Men FUCK austsol osv. det her dur bare. Har akridg set mangen - og jeg har sku prøvet en del nu. Havde prøvet med autosol på nogle rusten ejer der var korm. det junne ikke - så 20 sekunder med det her. Og vupti.......... Man kan også bruge det til smykker osv.


  •   21. nov 2009 Ikke for at drysse salt i såret;-)

    VS intruderen er designet i amerika, af amerikanske designere for japanerne, der ønskede sig en bid af det amerikanske marked:-)

    Da planerne blev præsenteret for skruzukiingeniørerne flippede de ud - det blev sompelthen for dyrt ift, hvad japanerne havde forventet.

    OK man prøvede alligevel, og modellen hittede i USA og Canada. Lidt senere også i Tyskland og Schweitz, men den var i mange år for dyr til det danske marked.

    Da de så efterhånden begyndte at have år nok på bagen, kunne de importeres hertil mod en rimelig afgift - derfor vælter der den dag i dag US-modeller ind (VS700).


  •   21. nov 2009 Det kan ikke komme bag på folk at Americansk designet transportmidler og lign oftest ser kraftigere ud, eller er overdimentioneret vs. europæiske/ asiatiske transportmidler. Man kan så vurderer om man sætter noget på gaden der kan tåle at blive brugt (ihvertfald garanti perioden ud..)?

    Det er Knuds ged jo et godt eksempel på (22 år). Stellet behøver ikke være tykkere, for så vejer det også mere og i sidste ende er det benzin nyttevirkningen og accelerationen det går ud over, samt det at kunne tumle geden rundt med begge føder og hænder på styret.
    - Jo jeg har Harley Favoritter bestemt (Softail Rocker & Wild Glide). Men det at se ned på Japaner mc'ernes konstruktion synes jeg er lidt er" at peje på et eller andet". Det er du jo ekspert i Fenris smiley Også fint herfra..

    Det lidt det samme at sige tykker stel skal være bedre end tynde stel og at KN Luftfiltre er meget bedre for alle motore, for de giver så meget luft vs. original filtre :oD Så er det bare bedre...





  •   21. nov 2009 sådan en støvkost fætter, er i øvrigt rigtig go til at komme ind mellem egerne, den polere ikke men kan godt fjerne bremsestøv. og det har det jo oellers også med at sætte sig.

  •   21. nov 2009 Det er jeg meget enig i.

    Personnlig gider jeg ikke gå og shine eger hele tiden, men en gang almindeliog vask gør også underværker. Ellers handler det netop om renhold og konservering og renhold. Så tåler de her ting næsten alt. Kører man meget 10-15ooo eller lidt mere om året, så skal der også et evt to årlige skift af olie og filtre med, men det skal der også, hvis man kører 2000.

    Og kommer man så hjem efter en saltsafari, så skal der ikke gå 14 dage inden dyret seer vand - selv om det er koldt, men en gang eller to om ugen skal møget simpelthen af/flyttes.

    Tyndt stel, ja såmænd, men det er stift nok til mine 100 kg plus en passager af samme størrelse, og så kan man altså lave sådan en cykel med egenvægt un der 200 kg


  •   21. nov 2009 Det er sku godt nok en tynd stel den har.......

    Knud - der er mange ting der er skadelig for en motor og dem du næver, så som salt er sku en af dem - men det er kun skadligt hvis der ikke bliver rengøordt, smurt, osv. før og efter de køreture. Grundigt.
    Det som mange glemmer og spare på er simpel veligehold og rengøring og der er sku det vigtigeste.

    Folk kan bruge mange penge på motorcykel, benzin, is og mad og øl, og en masse krom og gejl - men når det kommer til olieskift, rengøring, væsker, osv. så skal der spares - sprøg man mig er det sku den forkeret ting at spare på.
    Så heller droppe den pakke smøger og øl "du" lige har købt Basse-mand.
    Men når de så skal sælge deres mc - så er det jo den bedste, mest serviceret mc man kan komme i nærheden af.
    En ting der er nem at se på og det er (tit) en mc som er passet på.
    Kig på ejerne og nav - er de grimme så er vedkommende et svin med hans/hendes ting.
    For en person der gider bruge tid på dem bruger også tid på service. For det er ikke en ting som de fleste synes er sjovt at bruge 2 timer på.


  •   21. nov 2009 Jeg er kold overfor EU's agurkedirektiver. Min afdøde ,mor havde et meget mere pragmatisk syn på det pjat med de lige og krumme:

    "En skæv kan jo også tisse lige, ikk?"


  •   21. nov 2009 Jeg gør det jo ikke for at chekke kalk. Jeg gør det fordi kværnen har gået de km den har, og der derfor er nogle tolerancer, der skal checkes.

    At jeg så benytter lejligheden til at pege på alle de uhyrlige skader, som diverse fanatiske MC-ister peger på vil ske, det er en helt anden sag:-) Og der bliver nogle stykker:-)

    Og hvad vand angår, så forstår jeg slet ikke samfundets skræk for alkohol. Jeg er sikker på at vandforårsager mange flere ulykker - der er jo ingen der drukner i sprit, og tænk så lige på alle de stakkels hunfisk, der bliver gravide bare pga vand!!!!


  •   21. nov 2009 knud, men går ud fra at agurkerne på forhånd skal være eu godkendt.

  •   21. nov 2009 God ide - hvad ved bønder om agurkesalat??

    Tak!


  •   21. nov 2009 Det er reflex fra alt det kalk. han snakker om. Jeg det er sku godt jeg ikke kan bruge min tid på at tjekke vand. Så heller drikke det - hvis det er i en anden form som kaldes øl. :OP



  •   21. nov 2009 Der er ikke nogen bedre måde, at overleve de 3 måneder om året på, end at skrue i skuret.

    ang. billedekvaliteten, man skal bare benytte den funktion der hedder macro. "vises med en blomst på knapperne"


  •   21. nov 2009 ... men den holder stadig olien inden i motoren:-)

    Jonas - jeps, der sker noget med autofokus, zoom og blitz, med det kamara


  •   21. nov 2009 total splittet, og i enden et utroligt advanceret løbehjul!

  •   21. nov 2009 umiddelbart så er det eneste jeg kan se på nuværende tidspunkt, som fejler noget, dit kamera. enden det eller også er der noget helt galt med din vandpumpe : )

  •   20. nov 2009 -leve uden at komme ind i stuen, blive puttet i vat og tørret med varmeblæser:-)

  •   20. nov 2009 Ja, det er fandme kedeligt at skilde den ad for tidligt. Vejret var lækkert i dag, og der sakl nok komme flere af de dage. (Håber jeg da)
    Den holder sig da godt af en pilrådden-mosekone-jeg-skal-gi'-dig-låge. smiley


Annonce