Lidt mere Power Commander historie {{forumTopicSubject}}
Som min profil viser, så ejer jeg en 05 R6'er. Denne har været standard, rent motormæssigt indtil videre, med undtagelse af en Termignoni slip-on. Planen i vinterhalvåret har så været at få smidt en PC3-USB på og et forhandler-anbefalet K&N luftfilter.
Jeg havde mine tvivler til filteret, da jeg havde læst spalte op og ned omkring ydelsen af dette. Dette blev hurtigt en realitet da jeg så var på rullefelt i weekenden.
Vi startede med at rulle svinet helt standard og selvfølgelig efter den havde stået og blevet rigtig lun i motoren. Der blev kørt 4 runs og det bedste run gav 107,5hk på hjulet. Kurven viste også et rimelig flat område mellem 8.000 og 8.500. Det sidste vidste jeg godt, da jeg tidligere på året havde brugt en masse tid på at se andre rullefelts resultater fra lign. mc.
Vi gik så i gang med at udskifte filteret, hvilket ikke er helt let, da diverse o-rings skal fjernes og selve luftfilterkassen lige skal "ridses" op, hvor o-ringen har siddet, så der er plads til K&N filteret. Da vi var færdige, var det så tid til at varme cyklen (ja, der gik lidt tid :)) op igen, så vi lige kunne se forskellen. Den lavede så 95hk på hjulet, bedst ud af 4 runs. Hmmmm...tænkte vi, det var godt nok mærkeligt.
Vi besluttede så at montere PC3'en, da den jo helt sikkert kunne finde de manglende HK og ydermere gøre effektkurven lidt mere behagelig.
Vi startede med at føde PC3'en med et 0-map (dvs. at den ikke laver ændringer på ECU-data). Det gav så endnu et drop på 2hk, så nu var det samlede tab altså næsten 15hk.
Vi hentede så de maps som PowerCommander.com selv anbefaler at man starter med. Det hjalp meget lidt, da det kun blev til at par hk (altså det tab som PC3'en i 0-map mode selv tabte). Vi prøvede med adskillige custom maps, hvilket heller ikke var nogen større succes.
Til sidst endte det med (efter 5 timer og over 30 runs) at vi flåede K&N filteret ud og satte det originale på igen. Så kørte vi lige 2 hurtige runs og effekten var igen oppe på en 102>104hk på hjulet. Det var ikke muligt, på nogen som helst måde at få de 107,5hk tilbage, med mindre vi hev stikkene ud på PC3'en og satte de originale sammen igen.
Min situation er nu at jeg skal hente cyklen på lørdag hos forhandleren (Køge MC-Center). Her bliver jeg sikkert præsenteret for en regning på både PC3'en og luftfilteret. Lige pt har jeg ikke noget problem i at skulle betale for PC3'en, da jeg er sikker på at den som det mindste skulle kunne genskabe de "manglende" hk og samtidigt kunne udligne kurven noget bedre. Luftfilteret er en anden snak. Jeg har ikke på noget tidspunkt tænkt mig at betale for det og jeg håber at de vil tage det tilbage.
aug 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Emner: 32 Svar: 258
Gu' ska du da ej købe det KN filter...du fik ikke varen leveret som = mere power....
Ikke engang PC3'eren ville jeg tage med...du står jo bedre i en situation hvor du går andetsteds og med tuning-opgaven "medkøber" en PC3...det motiverer jo leverandøren en del mere....just my two-cents.
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
Ved alm. detail salg har man ingen returret, med mindre det er aftalt på forhånd.(skriftligt)
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.387
Til alt frygt for dem, åbenbart, var jeg selv tilstede da den blev "tunet" og kunne se resultatet. Så jeg føler mig sgu lidt snydt og det hele minder om bondefangeri. Dem som forsøgte sig med tuningen følte jeg var meget kompetente og de prøvede virkelig ALT for at få det her til at spille. Men cyklen er åbenbart for ny og måske var der lidt manglende kompetance som så resulterede i at oplevelsen var en skuffelse.
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.387
jan 2004
Følger: 14 Følgere: 17 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 1.206
Jeg skiftede selv tilbage til std. på min gamle Suzuki og min bror prøvede med en på sin GSXR1000. Men blev også nød til at skifte til standard, da han tabte mere ved KN'en. Og det var også med PC3, som slet ikke kunne vinde det tabte igen. De røg begge i skraldespanden.
Så jeg tror bare generelt at sportsmaskiner er mere eller mindre optimeret fra fabrikken og med mindre man porter, hæver kompression og leger med knaster etc, så lad det ligge.
aug 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Emner: 32 Svar: 258
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.387
Moolex: Enig i at hvert enkelt map skal laves fra bunden. Men når et anbefalet map fra producenten giver mindre end hvad ECU'en selv kan give, så har jeg sgu tabt lidt overfor en evt. produktkvalitet. Det samme gælder 0-mappet som burde give samme resultat som hvis PC3'en ikke var der, Det var jo heller ikke tilfældet.
Mikkel: Ja, der er sgu nok ikke meget at hente, før man begynder at fræse og bore, hvilket jeg ikke har tænkt mig at gøre. Så hellere købe en vildere cykel
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.387
jun 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 111 Svar: 1.953
Jeg har faktisk hørt det før, at nogle nyere maskiner ikke tager "Mappen" eller ændre den "tilbage"efter en kørsel.
Da jeg havde min VTR SP1, hentede jeg et map på PC´s hjemmeside der lå den til mine udstødninger, men jeg havde læst på en amerikansk hjemmeside ( www.rc-51.org)at kn filter overhovedet ikke havde nogen effekt på Sp1'ren.
ved ikke om din opsætning er der men det kunne jo prøves (link fjernet)
for hvis det har ligeså stor effekt på din r-6 som det havde på Hondaen så må du glæde dig og have held og lykke!
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.137
Det var hos Midtfyns MC.... Karsten kunne sagtens finde ud af det...
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.137
nov 2005
Følger: 27 Følgere: 28 MC-er: 3 Emner: 50 Svar: 322
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
Skriv evt en mail til ham med det du skriver i første tråd!
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
(link fjernet)
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
okt 2005
Følger: 19 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 45 Svar: 938
Mit bud må også være at motorstyringen over-ruler.
Du må finde en anden ruller.
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.387
jan 2004
Følger: 105 Følgere: 96 MC-er: 5 Emner: 71 Svar: 200
http://www.fvmotor.dk/ han kan det vi jyder kan li`
er billig og kan sit kram = hente hk
nov 2006
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 43
Lidt mere Power Commander historie