Nødvendighed af indkøring Nødvendighed af indkøring
Hey folkens.
Skal høre om der er nogle, der har teknisk viden til at forklare mig om nødvendighedsgraden af indkøring, når man har udskiftet til komplet aftermarket udstødningssystem. Dengang jeg fik leveret min Yamaha MT07, var der monteret et akrapovic titanium fuld system på. Den første korte periode kørte jeg med dB killer i. Den blev så taget ud og har så efterfølgende kørt størstedelen af mine kørte km (9400km), uden dB killer.
Er indforstået med hvad en pc + indkøring gør ift luft / benzin blandingsforholdet.
Er dog mere interesseret i at finde ud af om jeg kan være sikker på, at min motor får en skade / brænder sammen, hvis den ikke bliver kørt ind ? Ved godt det er bedst at få det gjort, men bør man være nervøs for at blandingsforholdet er så påvirket af udstødningssystemet, at det uundgåeligt vil føre til skade på motor / motordele, tidligt i motorcyklens levetid ?
Synes det er forskelligt med de svar man kan finde på nettet. Noget taler for at det ikke betyder det store ift at der skulle ske skader på motor. Andre råber bål og brand om at motoren helt sikkert tager skade, hvis man ikke får det gjort.
Har fået et tilbud hos Mr Dyno og det er en klar investering prismæssigt, selvfølgelig også en investering i mc'ens performance og holdbarhed, men stadig mange penge.
Håber i kan få gjort mig lidt klogere.
Mvh Brian.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.914
Den primære årsag er at katalysatoren som lovmæssigt skal være monteret på cyklen, har sin bedste virkningsgrad med en blanding som ligger en del procent mere mager, end hvad motoren har godt af.
Skifter du udstødningen, får du mere flow gennem motoren - og det kræver mere benzin.
Men det er ikke en investering i performance, for effektmæssigt får du ikke den store forbedring ud af det, men med hensyn til respons og kørbarhed vil du få en HELT anden cykel ud af det, efter indkøring.
Jeg ville ikke være i tvivl, og hvis du er lidt smart, sørger du for at skifte til f.eks DNA eller KN luftfilter før den skal køres ind, så den minimale effekt og nemmere vedligeholdelse, kommer med i pakken.
Kort og godt: Hvis det er en MC du har tænkt dig at beholde, så få det gjort. Hvis det er en du alligevel skiller dig af med om en sæson, så smider du bare standard udstødningen på når den skal sælges, og kommer videre i livet.
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 119
Det var nu heller ikke performance, som i effektforøgelse jeg mente (måske dårligt ordvalg). Er indforstået med at det er en optimimering af "kørbarhed", som du kalder det. Men du har givet mig lidt at tænke over.
Karsten:
Min MC køre skam fint, men derfor er jeg stadig godt klar over at der er forbedring at hente. Dog er mit spørgsmål om hvor nødvendigt det er ift slidtage / skade på motoren grundet eftermonteret udstødningssystem.
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 119
Er du sød og evt uddybe din historie. Er faktisk ret interesseret i at høre om de konsekvenser jeg høre det kan have.
fair nok. billedet var ikke loadet, da jeg læste din tekst før. hvor længe kørte du inden Skaden skete?
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Det er ikke unormal, at man tager 15-30% benzin af i bund område.
I understående eksempel (Som er meget typisk) skal der tager 16% benzin af ved 2400 Rpm.. Grafiken taler vel for sig selv.
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 119
Må indrømme at din graf ikke er noget jeg umiddelbart kan tyde så meget af, men forstår godt hvad du skriver. Min mc ryger med stor sandsynlighed til indkøring inden sæsonen slutter. Skal simpelthen ikke ha skader på motoren fordi jeg har prioriteret forkert til at starte med.
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
De skader Hans har, er lidt typisk. Følgevirkninger af for lille Squish mål og for høj forbrændings temp. Eller forkert knasttiming (nok ikke i dette tilfælde, Hans ved godt hvad en gradeskive er). Det er ikke noget du skal bekymre dig om..
Den eneste skade du får, er dine tændrør måske dør. Og motoren køre noget urolig i bunden.
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 119
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 119
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 119
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 119
Shiit! Var dette i forbindelse med skift af udstødning system, eller var det noget andet ?
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 16 MC-er: 3 Svar: 121
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 119
Desværre kan der umiddelbart ikke laves flash i ECU, på min årgang.
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 119
derfor jeg skriver umiddelbart. Har jo ikke forhørt mig hos alle jo. Men du arbejde vel ikke fast med det i DK vel?
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 119
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 119
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Nummeret står bag på ECU'en
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Er du ikke mc mekaniker?
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 119
Du har vidst spurgt mig før. Ved ikke hvorfor du tror det, men nej er ikke motorcykel mekaniker.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 119
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
https://www.google.dk/search?q=yamaha+mt+07+dyno+test&rlz=1C1CHMO_daNO561NO562&oq=yamaha+MT07+dynotes&aqs=chrome.1.69i57j0.23639j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Nødvendighed af indkøring