Regler vedr. tuning af motor {{forumTopicSubject}}
Som tillæg til min anden tråd.
Jeg har et par spørgsmål vedr. ombygning/tuning af en motorcykel. Jeg spørger jer, da jeg regner med at i kommer til at syne den, hvis det bliver aktuelt.
Jeg har en Harley Davidson 883 Sportster fra 1986, den første årgang med evolution motoren. Jeg kunne godt tænke mig, at få den boret op til en 1200cc, men det skal gøres ordentlig og med de rigtig godkendelser. Så jeg ikke en dag står med ørene i postkassen til en racia.
Det er min opfattelse, ud fra hvad jeg selv har kunne læse mig til, at hvis man ombygger/tuner en bil ell. motorcykel og den kan sammenlignes med en tilsvarende (og godkendt) model, men med støre/stærkere motor, så er ombygning lovlig.
I mit tilfælde altså en HD 883 Sportster fra 1986 . Samme motorcykel er lavet i en 1200 Sportster udgave fra 1988. De to motorcykler er altså mere eller mindre identiske bortset fra slagvolumen på motoren. Stel, bremser, drivlinje, gear osv. osv. er altså identiske de to modeller imellem.
Jeg har tænkt mig at få boret min nuværende motor op og får montere 1200cc stempler i den. Der er altså tale om den samme motor, blot med en støre slagvolumen tilsvarende den "store" model.
Er det rigtig forstået at dette ikke er en konstruktiv ændring? Og at en sådan operation ville kunne udføres inde for reglerne?
Ved i om der skal betales afgift af en sådan "ombygning"?
Mvh. Rasmus Milling Varmdal.
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
du kan regne max hk ud på 800´eren og ditto 1200´eren og se om du er inde for grænsen
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
http://www.laven-motorservice.dk/Sted/Sportster_XL.html
er effekt i HK langt over 20% og derfor et no-go ...... lovmæssigt
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Med andre ord. Bibeholdes den oprindelige motorkonstruktion, så må man faktisk tune ud over de 20%.
At bore cylinderen op er i sig selv ikke en konstruktiv ændring. Jeg er dog selv i tvivl om at stemplerne i overstørrelse er en konstruktiv ændring eller ej.
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
"På mange nyere biler bruger man samme teknik (undervogn og bremser) i varianter med stor forskel i effekt. F.eks. findes en Fiat Bravo 1.4 T-Jet med 120 hk og 150 hk med samme teknik. Du kan så ombygge "den lille" til "den store" ved at udskifte de motorting, der udgør forskellen (ofte blot turbo og motorstyring). Det samme gælder også Saab 9-3, der har 150, 175 eller 210 hk med grundlæggende den samme motor og samme undervogn/bremser. Her kan du opgradere til udgaven med 210 hk uden problemer."
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
Reelt handler de danske regler kun om at skrabe penge ind til Staten. Disse enfoldige regler, finder du ikke i andre lande.
- Er den synet, skal du sgu´ bare poste på den. - Hvad koster et syn i dag ?
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
Det hedder vist "Liberalisme"....
mar 2006
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 6 Emner: 54 Svar: 542
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 26 Svar: 129
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
En ulovligt ombygget motor er nok ikke ligefrem noget der fremmer et salg... Og jeg har aldrig haft samvittighed til at holde sådanne ting eller fejl skjult for en køber.
mar 2006
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 6 Emner: 54 Svar: 542
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.234
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
Det ville være mærkeligt at man må ændre en.effekt højere da der er bremser, stel m.m at tage højde for.
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.875
Udskifter du dele i din motor/ konstruktion er det en konstruktiv ændring.
I princippet på du vold tune din egen motor med eksisterende dele til 1000hk, så længe du ikke fjerner/udskifter dele.
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 2 Svar: 305
maj 2014
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 23 Svar: 117
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
- Jeg har min tvivl, men det holder daen masse mennesker beskæftiget... - Kæft, hvor er Danmark dog tåbeligt skruet sammen. Jeg havde en god ven som flyttede hele sin forretning til Sverige, udelukkende på grund af alle de regler som modarbejdede hinanden. - Mon der er nogen der kan regne ud hvad det koster at have alle disse enfoldige regler ???
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 198
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Og ang salg kan du jo bare sælge den som havnens rappeste 883'er hvis det bekymrer dig?
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 2 Svar: 305
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Kasko vil de nok ikke udbetale.
jan 2009
Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
Er den med foringer, eller hvis den dyre tur med nicasil, så bruger Villadsen i Hinnerup vist et svensk firma med godt resultat.
sep 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 16
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.234
mar 2006
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 6 Emner: 54 Svar: 542
sep 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 16
mar 2006
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 6 Emner: 54 Svar: 542
mar 2006
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 6 Emner: 54 Svar: 542
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
"Hej Rasmus!
Når det drejer sig om en boring til en større diameter, og effekten ikke er forøget mere end 20% i forhold til original udførelse, er det lovligt.
Du skal kunne dokumentere effekten i original udførelse, og dokumentere effekten efter op boring. (dette kan gøres i form af en rullefelts måling med mc data påført)
Og ja det er en konstruktiv ændring. hvor vi skal skrive ændringerne ind som konstruktive ændringer. Når det er under 20% effektforøgelse er det ikke afgiftspligtig."
...problemet her er så bare, om man kan holde den under 20%
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Og 46hk + 20% må være noget i retning af 55.2hk... Sååååå deeeeeeeet
sep 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 16
mar 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 2 Svar: 305
Det kan dog være at skat vil se igennem fingre med det, men det skal godkendes igennem skat.
mar 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
Skat ser aldrig igennem fingrene, men hvis han bare borer op og isætter nye stempler, skifter cyklen ikke identitet, og der er ikke noget tilsvar.
Det er i hvert fald, hvad der står her, https://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/den-store-guide-til-motortuning-47206 og her (§1 stk. 3)
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 2 Svar: 305
Nu tænker jeg kun på den 20% effekt forøgelse, jeg er ikke bekendt med at man ikke må ændre ccm.
mar 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
dec 2017
Følger: 25 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 72
Jeg kan ikke huske hvad afgiften er, men min svorger har fået sin godkendt osv med 1200 screaming eagle 1200 kittet på, og det gik let, da der allerede var flere som var godkendt med netop det kit.
En opborring vil udløse samme afgift, så køb Screaming eagle kittet, det er bolt on, man smider det på som det er, det er ganske let, alt passer lige på, og der medfølger instruktioner, så du både kan læse hvordan, se hvilke pund du skal stramme med, og så er der et link til en youtube video, hvor det bliver gjort og løbene forklarret, så selv en total noob kan sætte det på.
Jeg har lige monterret deres stage 4 124" på min, det tog nogle få timers hygge ude i gårdspladsen, 124" kan dog ikke godkendes.
Så kast dig roligt ud i det, og betal afgiften, eller lad være med at fortælle det til skat.
Der står dog screaming eagle på kittet, men det kan let slibes ned, så er det kun dig som ved det, og vupti, du har en 85hk sportster;)
dec 2017
Følger: 25 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 72
Så er det osse rimeligt billigt hvis man vælger et andet mærke, og kun går efter kubik.
mvh
mar 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
Prøv lige at læse de to kilder jeg angiver i # 44 og #46. Den ene er nogle som tror, de ved noget, og den anden knytter sig til anvendt retspraksis.
Det kan sagtens være, du ved bedre end de kilder, men så kom lige med noget dokumentation.
dec 2017
Følger: 25 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 72
Skal man tyde den slags tekster fra skat, så skal man se bort fra tidligere godkendte køretøjer, og det er der de smukke huller er i skat`s regler osv.
Jeg gider ikke bruge tid på at finde det, men man kan slå tidligere godkendelser op, og se hvad afgiften osv var, for netop den enkelte ombygning af tidligere køretøjer og dertil årgang, som osse spiller en rolle i afgiften.
Jeg har været møllen igennem flere gange med Harleyer, både med komplet motorskift, både under 20% og over, under 20% er der kun omsyn og papir som koster, hvis det vel og mærke er tilsvarerne motor mærke.
Og deriblandt kan f.eks Ultima, S&S osv godt hives ind under samme kategori som tilsvarerne til en Harley.
mvh
mar 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
Når du ikke "gider" slå det op, vil dine udtalelser blot hænge i luften som løse påstande.
Hvis du er gået til syn under 20%, har du gjort det frivilligt og uden behov.
At du opfordrer en, der tydeligvis gerne vil have gjort et stykke arbejde efter reglerne og billigt, til at begå bedrageri mv., er jo ikke at svare på hans spørgsmål.
Når du mellem år og dag får klampet noget sammen, der kan køre, uden respekt for vores fælles samfund eller regler, er jo lykkeligt for dig, men du kunne jo også spørge nogen, der har forstand på tingene, hvordan man kan sno sig inden for reglerne.
dec 2017
Følger: 25 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 72
Og det er et helvede at sidde at skulle finde modellerne på nettet via skats hjemmeside, men at ringe ind er let nok, så finder de ud af det.
Hertil skal det lige tilføjes at jeg ikke gider gøre det for en Bubbersur bemærkning på et galleri, for sidst tog det næsten en time at komme til at snakke med den rigtige, og så meget gider jeg ikke for et svar.
Men ring da selv, det er let, smid din tlf i opladeren, for det tager tid, og så får du svar på spørgsmålet derfra osse, eller tag ordet fra en mand som har bygget Harleyer i snart 20år, og er uddannet MC mekaniker.
Og nej, du skal til syn, for ændringer skal nedskrives, selv ændringer som ikke angår motor og køreegenskaber, Der er et reglsæt ang værdiøgelse, samt identitets frafaldelse, samt en max ombygning på 20% årligt, fordelt i 3 grupper.
1 front, 2 midte og 3 bagende, der må højest ombygges en af tingene pr år, ellers vil det udløse ny afgift, derudover kan der på trods af de max 20% stadig udløses tital afgift, hvis skat vurderer at maskinen har mistet sin oprindeligt indetit, og dertil skal man dokumentere em max ombygning på 20% årligt, og det skal fotorgaferres og nedfældes hos en synsmand, så jo man skal hive sin cykel til syn, et motorskift anses som vedligeholdelse, men på samme tid kan man meget let ramme maxloftet for årlig værdiforøgelse.
Min sidste FLT kostede 91k i afgift for et motorskift, og det var en 82 model, som blev anslået til 2006model og afgiftet derefter, pga værdiforøgels, det var øget HK og værdien af motoren som udløste afgiften.
Hvorimod jeg let hev min 80FLT igennem med en 1340 evo motor uden andet end papirspenge for omskrivning samt syn, og den står med 1340 i Registrerringsattesten som den skal, godkendt og korrekt afgiftet, og det var let gjort.
mvh
mar 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
Der er da en del af reglerne, du har rigtigt godt fat i, så det er bare forskellen på, at tune på en eksisterende motor og en motor fra en anden model, vi ikke er helt enige om.
Hvis du orker læse kilden fra Skat, kan du se ret voldsomme tuninger, der kun krævede omsyn og ikke afgifsttilsvar. Det er domme, der ligger der, og jeg kan ikke se det anerledes end. at der ikke sker identitetstab ved tuning, men det gør der med den anden motor, med mindre der ikke står HD på motoren.
dec 2017
Følger: 25 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 72
Parten med cylinderskift går i samme kategori som motorskift, som der osse står i linket
mvh
Regler vedr. tuning af motor