{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.722 visninger | Oprettet:

Yamaha DT125R (170cc) hakker ved +9000 RPM {{forumTopicSubject}}

Min DT blev fra ca 500 km siden renoveret med nye lejer og bedre krumtap, samt komplet Athena 170cc cylinderkit.

Før dette kørte den fremragende (før nogle MC tyve voldtog den fuldstændigt) med original cylinder, PiperX filterindlæg, fjernet indsugningstragt, Big One udstødning og 240 hoveddyse. Den trak helt ud i alle gear, og fra 8500-12000 RPM blev den langt mere skinger i lyden, og trak markant kraftigere. Nåede dog kun at køre 2 dage med den sådan, før den blev stjålet, men der kørte den 125 i 5. gear.. (Nåede ik at prøve i 6..)

Efter renovasion har jeg stadig Big One udstødning. Desuden standard luftfilter, i stedet for PiperX. Jeg startede med 270 dyse, med hvilken den mere eller mindre døde, hvis jeg gav for meget gas, og hakkede ved ca 8000 PRM (nåede aldrig til "den skingre lyd"). Jeg skiftede til 280 dyse, med en 5-10% forbedring til følge. Herefter fik jeg mig en DT230 indsugningstragt (ca 20% større end den originale) som jeg monterede, igen med 10-15% forbedring til følge. Særligt fra lave omdrejninger var der forbedringer at mærke, men stadig hakken ved høje omdrejninger.
Igår monterede jeg så en 300 dyse, hvilket er højere end NOGEN jeg har læst om online (260-280 med lignende setup), og bevares, den kører igen markant bedre. Men den hakker stadig ved de +9000 RPM, og voldsommere jo mere gas jeg giver.

Kan det være noget andet end for lav dyse?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Yamaha DT125R (170cc) hakker ved +9000 RPM
  • #1   6. apr 2016 Hvad med tændrør/tænding?

  • #2   6. apr 2016 Efter 300 km kunne den pludselig ikke starte. Der havde jeg blandet en smule olie i tanken, og kørt med lidt blå røg i 300 km, og da jeg tog tændrøret ud var det holdt sort/vådt. Jeg skiftede det til et andet sprit nyt glødetal 9, og den sprang igang igen.. Men har selv tænkt om det kan skyldes dårlig stelforbindelse eller noget med tændspolen? Når ja, blander selvfølgelig ikke olie i tanken længere, da pumpen tydligvis giver tilstrækkeligt i sig selv.

    Sidenote så havde jeg en revne i min indsugningsstud, men den har jeg hele tiden været opmærksom på, og har haft den tildækket af spændebåndet, og iøvrigt kørt uden symptomer på falsk luft (vil jeg mene - virker normal i lave omdrejninger). Desuden har jeg nu kontaktlim i revnen og dæk-lappe lim og lappe-lap ovenpå revnen, og sikret den med spændebånd og strips. Så såfremt den nogensinde har fået falsk luft der fra, har jeg svært ved at forestille mig, at den stadig kan trække det..


  • #3   6. apr 2016 Hvis det var pga falsk luft ville den ikke sode.
    Jeg tror det er noget tænding, men jeg er selvfølgelig ikke sikker.


  • #4   7. apr 2016 Prøv at sætte elektrodeafstanden på dit tændrør lidt ned. Den må ha' et ret højt forbrændingstryk nu, hvilke tændrøret godt kan kløjs lidt i....

    Forresten burde du ikke køre den så højt op i omdrejninger endnu. Cylinderen og ringene er ikke kørt til efter kun 500 km.. smiley
    Skam dig !
    smiley


  • #5   7. apr 2016 Har kørt med max 6000 RPM indtil 450 km, men det er jo heller ikke optimalt at køre den til med ufærdig indstilling.. Venter altid til den er varm nok, og den er kun oppe i de omdrejninger meget kortvarige..

    Elektrodeafstanden er sat efter service manualen til 0,8 men kan da godt prøve med mindre. Hvad foreslår i? 0,6?
    Lå søvnløs i nat, og tænkte tænding.. Kan man stille på tændingsforskydningen på sådan en laban? Det er vel CDI'en der står for det, så den kan vel ikke rigtig være forkert eller?


  • #6   7. apr 2016 hvis du max har kørt op til 6k rpm så har du med garanti dræbt tændrøret (for meget olie +forkert dysning samt lave omdrejninger er en tændrørsdræber) , i med et nyt evt et b8es mens du får styr på dysningen , kig på tændrøret hver gang du har været oppe i omdrejninger for at se om den brænder rent samt der ikke er "mystiske" pletter eller tegn på sandblæsning på elektroderne

    Carsten : det er nicasil så der er ikke samme tilkøring som med den originale cylinder


  • #7   7. apr 2016 Ja jeg dræbte det gamle tændrør, men efter montering af det nye, har jeg lagt og skiftet ved 7500 RPM ca.. Standard er BR9ES med 0,7-0,8 spark plug gap. Man skal vel næppe have lavere glødetal med højere ydende motor?

  • #8   7. apr 2016 Der er i øvrigt carbon membram-plader, og de metalbøjler der skal begrænse deres bevægelse er så vidt jeg er informeret, bøjet lidt ud ad.

  • #9   7. apr 2016 Kan en CDI stå af, således at tændingen ikke forskydes progressivt? For jeg har i en periode kørt med et dødt batteri, hvilket forårsagede at nærlys, fjernlys og baglys sprang. Jeg skiftede pærerne og satte et nyt batteri på, men det samme skete igen. Har ladet mig fortælle at jeg bør montere en ensretter fra en Yamaha FS-1 knallert, da den angiveligt laver for meget strøm til pærerne (en sådan ensretter er dog ikke standard på modellen). Hvis dette overskud af strøm ødelægger pærerne, kan det måske også have ødelagt CDI'en?

  • #10   7. apr 2016
    DT125R år88-04 04 BR9ES 5722 BR9EIX 3981 0.6

    NGK opslag siger BR9ES alternativt BR9EIX, og så står der 0,6mm - der står dog ikke om det er uafhængigt af hvilken af de to tændrør man vælger)

    http://ngkntk.co.uk/wp-content/uploads/2011/03/2015-Motorcycle-catalogue.pdf side 62.


  • #11   7. apr 2016 Prøv endelig bare at stille elektrodeafstanden til 0,6 mm. smiley

    Pas lidt på ikke at "overbelaste" membranerne. De kan knække hvis de tvinges til længere bevægelser end de er lavet til... Desuden skal de jo også kunne nå at lukke igen i tide. Hvis de begynder at "svømme" ved høje omdrejninger så tror jeg ikke at det kører godt.


  • #12   7. apr 2016 Elektrodeafstand er nu 0,6 mm, men det alene var ikke nok. Tændrøret er lyst brunt. Har kontrolleret at luftfilterkassen er som den skal være, og synes ej heller at kunne konstatere at den suger falsk luft. Tror jeg vil prøve med en ny tændrørshætte, og dernæst sikre at stelforbindelsen er god nok (hvor gør man det?), og dernæst få em ensretter på, så lyset ikke bliver ved med at springe. Derefter må jeg jo nok til at have karburatoren af igen, og undersøge membranens og studsens tilstand..

  • #13   8. apr 2016 ensretteren fra en knallert duer ikke (6v og 12v) desuden bør der sidde en fra fabrikken af (sådan en alukøleribbet ting med et 4-benet stik på , sidder under tanken)
    selvom den måske har kørt uden ensretter/regulator mener jeg ikke at fødestrømmen til CDIen går igennem denne så din CDI bør ikke have taget skade

    angående dine membranstop , prøv at sætte dem tilbage til original højde , de kan nemt være skyld i "petalflutter" altså hakken eller holde igen ved høje RPM


  • #14   8. apr 2016 lige et sidespørgsmål ?

    kører din med denne type karburator ?

    hvis ja så er det meget vigtigt at den lyserøde slange og studsen (på højre side ) den sidder på ikke er blokeret/stoppet da det også kan give noget hakken/stammen og "anderledes" gang


    profilbillede
  • #15   8. apr 2016 Fed info. Mener faktisk at den lyserøde slange sidder fanget under en strips lige pt.. Det er dog kun siden jeg sidst dysede op, så tvivler på at det alene er årsagen til problemet.

  • #16   8. apr 2016 bare sørg for den kan trække vejret igennem den , hvis ikke den kan svare til at holde for hullet markeret med blå pil på en hvilken som helst anden karburator , på DTeren er det blændet af og ført ud gennem siden , sikkert på grund af emission/støj (?)

    profilbillede
  • #17   8. apr 2016 Det er altså fed info det der! Mega thumbs up smiley

  • #18   8. apr 2016 Er det det system der omtales som power jet kit her? For så kunne det jo snildt være mit problem smiley Der står det skal sikre ekstra brændstof ved helt åben gasspjæld, hvilket passer godt med mit problem.. Hvis det hjælper at sikre at slangen er fri, kan det være det løser hele problemer, hvis jeg får en større dyse dertil.. smiley

  • #19   8. apr 2016 Fandt lige dette: 3/4 to full throttle, main jet and power jet if used. NOTE: The power jet only works when the engine is revving flat. All it does is allows a smaller main jet to be used which weakens off low down carburation. The power jet substitutes the main jet size when the engine is revving high. Both main and power jet should add together to a normal main jet size.

  • #20   8. apr 2016 Hmm.. Gad vide om den powerjet er tilstoppet, og dette er grunden til at jeg synes at skulle ualmindeligt højt op i dyse..

  • #21   9. apr 2016 powerjetten er den der sidder på venstre side , med slangen fra bundkarret , man kan ikke ændre på powerjetstørrelsen da det er en "fast" boring der er i karburatorens bundkar (underligt nok , men sikkert noget med pris og mindre der kan give problemer)

  • #22   9. apr 2016 powerjettens "udgang" markeret med rød cirkel på første billede

    det fra siden viser benzinens vej smiley

    og det sidste viser powerjetten i bundkarret samt slangestudsen på siden


    profilbillede
  • #23   9. apr 2016

    profilbillede
  • #24   9. apr 2016

    profilbillede
  • #25   30. apr 2016 Så fandt jeg problemet: Vedkommende der renoverede motoren for mig, med ny krumtap, lejer, pakninger og komplet 170cc cylinderkit, havde for det første ikke skruet YVPS ventilens 2 dele sammen. Der var fyld så meget flydende pakning i hullet hvor skruen skulle i, at denne skrue kun havde fået fat i det størknede paknings-materiale, og altså end ikke var nået ind til gevindet. Desuden manglede der en bøsning, 2 O-ringe og en pakdåse (delene 18, 19 og 20: https://www.motorcyclespareparts.eu/yamaha-parts/motorcycles/dt125r-1992/cylinder-700806.aspx ), hvorfor den ene halvdel af YPVS ventilen har kunne bevæge sig ca en centimeter fra hinanden, og udstødningsgas og olie har kunnet undslippe. Jeg mistænker desuden den pulley (del 25 på tegningen) hvor kablerne sidder på, for at være blevet slidt betragtelig, medførende at CDI'ens programmering af servoen nu ikke længere passer, da omkredsen på det kablerne trækker i, ikke længere er det samme (begge kabler skulle strammes omkring en centimeter, så det må være slid et eller andet sted).

    Den trækker nu jævnt hele vejen op, uden nogen hakken nogen steder. Jeg gearede ved samme lejelighed 2 tænker højere foran, men den accelererer alligevel markant bedre end før.. Den trækker dog bedst fra 6-8000 RPM, hvorfor jeg mistænker at ventilen ikke åbner helt.. (trækker samme mængde resten af vejen til 10500)..


  • #26   30. apr 2016

    profilbillede
  • #27   30. apr 2016 Skiftede desuden til en sprit ny indsugningsstuds, skønt min reparation syntes at have holdt, og skiftede fra hvad der så ud til at være en 22.5 tomgangsdyse til en 30'er. Hoveddysen er Pt en 280. Desuden har jeg monteret boyesen dual stage membranplader og en ny ensretter-regulator.

  • #28   30. apr 2016 har du nærstuderet stemplet ved udstødningsporten ? hvis der ligefrem har manglet bøsningen i den ene side samt bolten ikke har trukket ventilen helt sammen så skal man være noget heldig hvis ikke ventilen har haft kontakt med stemplet

    angående kabelslup så kan det være på grund af forkert/ingen grundjustering samt det slup der nu måtte have været i ventilen pga manglende bøsning og sammenspænding
    dog kan grundjusteringen være lidt bøvlet da pulley og akslen kan forskydes lidt inden de bliver spændt sammen , hvis de altså er lavet på samme måde som den originale ypvs-ventil og pulley


  • #30   1. maj 2016 Godt at du fandt fejlen. smiley
    Der er sgu så mange fejl-muligheder på den slags mekanik.
    Go' sommer... Hvis den kommer... smiley


Kommentér på:
Yamaha DT125R (170cc) hakker ved +9000 RPM

Annonce