2.224 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
49 Svar
Rullefelt?? Rullefelt??
Har en 636 som skulle have 130 hk. 136 med ram air.
Har lige fået monteret K&N Filter og en powercommander + Laser extreme potte. Fik den
selvfølgelig kørt ind på et felt hvor den blev opgivet til 113Hk.
Så er mit spørgsmål om man kan regne med det, og hvad med ram air på et felt, det kan man vel ikke regne med.
I kan nok høre jeg er lidt skuffet eller ved jeg bare ikke noget om hvor mange hk man mister fra motor til hjul??
0 synes godt om
okt 2006
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 170
Der går desværre enormt mange Hk tabt gennem transmissionen, eftersom den også kræver kræfter at slæbe rundt. Desværre...
Men jeg lider ellers af det samme. Har 118Hk på tappen, men kun 101,5 på baghjulet...
jun 2005
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 994
Trækker man 10% fra dine 130hk er det jo 117hk så den er nok ik meget gal
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 221 Svar: 2.307
Standard, 130 med RAM = ca 123 uden.. og så er der fra knast til asfaldt et tab på ca 15-20 hk
Så hvis din er opgivet til 113 på hjul uden RAM, så er det da helt ok.
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 221 Svar: 2.307
dec 2003
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 879
Dog er alle rullefelter ikke ens, så 2 ens mc'ere målt på forskellige rullefelter, kan ikke helt sammenlignes.
Som Mathias skriver, så er standard opgivelser typisk på krumtappen og der er ofte 10-12% tab fra krumtap til baghjul
Som du selv siger, kan du ikke måle ram air effekten på de fleste rullefelter.
Det ville kræve nogle blæsere der kunne simulere kørsel ved 200-250 km/t, som er der hvor ram air bliver effektivt.
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.395
Desuden mister man jo mindst 10% fra motor til hjul. Fabrikerne måler jo ikke på baghjulet..... Så kan de jo sige at de har en masse kræfter og dt sælger jo.
Det er jo også bedre at have en mc som har kræfter som leveres på en god måde og ikke 2-4 hk mere på toppen. Ja det ser godt ud på papiret, men hvis din mc køre bedre til dagligt med en indstilling der giver lidt færre Hk på toppen så er det vel det værd. Eller hva.?
aug 2006
Følger: 26 Følgere: 36 MC-er: 3 Emner: 43 Svar: 595
så dit passer måske meget godt...
okt 2006
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 170
Vildt...
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 221 Svar: 2.307
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
Powercomander og KN giver ikke meget på toppen, men dit bund og mellemregister er nok blevet hævet en del, sammen med gasresponsen.
Så din skuffelse skyldes bare mangel på viden :o)
Nogle MC'er mister helt op til 20% i transmisionen.
/
Jesper
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
/
Jesper
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 221 Svar: 2.307
Ja moment tæller meget mere i dagligdagen og ved lidt sportslig kørsel...
Det er først helt ude i marginalerne at omdrejningerne/hk betyder noget...
Mvh 140 NM ved ca 8000 omdr..
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.395
Med et godt mellemområde er jo også med til at give en hurtig acceleration, så det er jo også værd at få indstillet sin mc ordenligt. Det kommer jo også an på hvilken mc det er der bliver indstillet og hvilken motor type den har. All efter motortype sker der jo forskellige ting. det samme med volume og slaglængde osv.....
aug 2005
Følger: 55 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 163 Svar: 5.012
Den er på rullefelt målt til 85,80 Hp på hjulet.
Og den har komplet racing udstødning og KN filter..
Resultatet af turen.
(link fjernet)
Turen på rullen.
(link fjernet)
___________
Jakob
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
HK opgivelser fra fabrikken idag er noget mere optimistisk en de var for fx 5 år siden.
Fx ses der ikke en store forskel å ydelse af en gsx750r k1 kontra k5!
Søren 4 hk er meget overdrevent for en slidt kæde
Fenris.. JA der er en grund til at jeg synes 600ccm-750ccm r4 cykler er pissekedelige at køre på. De skal simpelthen have for mange rpm.
Kig fx på denne her kurve (der er forresten en zx636 også, det er den grønne linje! Så vidt jeg ved er den standard. Min V2´er (TL´eren) er den blå linje! Den hvide er en SV´er med pipercorss og pc3 + slipons
http://i9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/600vsv2.jpg
Det giver sig selv hvad der skal op i mange rpm før der sker noget!
Som grunregel er antal HK = antal muskler
Momenter er så størrelsen af musklerne
Derfor er moment altid sjovere at køre med, da hestekræfterne føles meget voldsomere hvis der er mere moment bag
Mht ramair, så er de rmeget delte meninger om hvorvidt det har den lovede effekt! Jeg tror ikek selv en dyt på at en cykel skulle kunne få 8hk mere på ramairen som nogle påstår! Det er så få milibar trykkes øges! Og derudover er der rigtig mange andre faktirer der også spiller ind! Den største effekt kontra cykler der ikek ham ramair, er at cykler med ramair får kold luft til motoren. Det gør cykler der trækker luft under tanken ikke. De får lettere opvarmet luft og leve af! ALene det giver et tab
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Det kommer an på hvilken cykel vi taler!
Men du har fat i noget af det rigtige så vidt jeg ved! Jeg er dog ikek helt inde i filterteknik desværre!, men jeg ved ihvertfald så meget at det du siger ikek er helt sandt :). forskellen kan du læse om her:
(link fjernet)
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.395
Desuden giver de en garanti som er MEGET god. Der gives der ikke på et standat filter. Det siger jo også en del.....Det er sikkert at standart dele til mc,er er meget gode og det er maginaler der er tale om. MEN.... Det er jo det vi går op i ikke.? Og mange bække små osv.
mar 2006
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 311
Rekorden for 600cc er 109,9 hk på baghjulet.
:o)
1000cc V2 rules !
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.395
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Men det fortæller faktisk en del!
Det er ligesom alle de 1000ccm ejere der påstår deres cykel kører over 300km/t!
eneste 1000ccm maskine der har gjort det er MV agustaen
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Tag fx den kurve jeg henvist til før
http://i9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/600vsv2.jpg
det giver ligeledes sig selv at motoren med mest moment, dvs den der smider hestene hurtigst. Altså V2´eren. Vil være meget hurtigere ude af sving, oppe i fart m.m. end en cykel med det halve moment med samme hk antal!
Men man skal jo så lige huske at cyklens konstruktion/vægt med mere også har en del at sige der
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Fx mr. dynos bænk. Den skulle kunen give et vindtryk tilsvarende itl over 150km/t!
Der ses ingen forøgning pga trykket
mar 2006
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 311
Selv om de tests som Kwak henviser til viser at der rent faktisk er en forskel så er der lige så mange test som viser nøjagtigt det modsatte ..
apr 2005
Følger: 14 Følgere: 12 Emner: 13 Svar: 64
jan 2004
Følger: 14 Følgere: 17 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 1.206
Men det er da kun sundt nok, hehe. Meget underholdende at læse
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
Standard 2005 R6 måler flg på:
151Mph
1/4 mile: 11,7 @ 124mph
0-60: 3,66s
40-80: 9,65s
40-120: 19,7s
104Bhp @ 19.900rpm
43lb.ft @ 12.100rpm
For deres modificeret R6 er det flg:
148 mph
1/4 mile: 11,9s @ 122mph
0-60: 3,93s
40-80: 7,05s
40-120: 14,55s
100Bhp @ 12.200rpm
45lb.ft @ 10.100rpm
Kun på den anden side af 12.2000rpm har standard R6 flere hk... At deres R6 har 4bhp mærker man ikke når den er 2,6s hurtigere i mellemaccelerationen 40-80mph og hele 5,25s hurtigere i 40-120mph...
De har 20 personer til at teste dem, og kun 2 foretrækker standard R6.
Der er også en graf i artiklen der viser en 1990 FZR600 har flere hk og meget mere moment under 9000rpm end en 2005 R6...
/
Jesper
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 28 Svar: 734
de 5-6 er nok ved tophastighed i modvind på vej ned af en stejl bakke..
det rigtige tal er nok nærmere 3-4 hk ved normal tophastighed..
Og der er altså forskel når man løfter hoved over kåben ved 150 til 250.. der er lidt mere tryk på
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.395
Og ja. der er andre som også er dygtig til deres arbejde. B.la. mc-forhandleren i Aidt ved Thorsø.
Og når et rullefelt der skaber samme betingelser som virkeligheden ikke visser noget, så tænker jeg at det bare er et smart slags agument. Jeg har nu bare hørt det fra forskellige mc-mekaniker og tuner.
Men du vælger bare at tro på ram-air, så vælger jeg at tro noget andet. Sådan er vi jo forskellige. Hvem af os har ret.... Ja. Det bliver vi nok aldrig enig om, og det er sku nok også godt nok, for havd skulle vi så "snakke" om her på motorcykelgalleri.
jan 2004
Følger: 14 Følgere: 17 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 1.206
Om det så virkelig passer at det giver 40hk(overdrivelse fremmer forståelsen :-S) med tryk på kassen... det er jo så lige det.
jan 2004
Følger: 14 Følgere: 17 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 1.206
okt 2005
Følger: 23 Følgere: 22 Emner: 52 Svar: 999
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.395
Og hvis du øger din benzin mængde, hæver du også din mængde ag co2, støj osv. Ikke godt = ikke godkendt til marked.
Ens effekt er altid bestem af mængde benzin og luft.... Det ville være MEGET svært at tage højde for de betingelser der er ved meget højt fart, fugtigt vejr,os. Især når der er så vanvitige krav til morderne motorcykler og biler. Det er bla. en af de grunden til jeg ikke tro på det. slet ikke på de tal fabrikerne siger. Måske et mindre tal.... Men ikke de tal de siger.
Jeg har ikke altid kørt HD. Som så mange andre har jeg kørt på mange forskellige motorcykler og er desuden vil med R1 & R6. Men det er jo V2 der styre.
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Jeg kan jo ligesom kun udtale mig for de steder jeg selv har været og selv har erfaring med. Og ja der er mange andre der er dygtige i DK. Fx FV motor har et godt ry, Og så er der et par andre som har et godt ry også, nogle af dem har jeg så ikke selv har nogen speciel god erfaring med! Så jeg siger det igen ud fra min egen erfaring. Mr. Dyno kan kun anbefales! Det er jo ikke for sjov at han yder service til de forhandlere der har dynojetbænke i DK. Tud lidt mere hvis du vil!
Mht ramair, så kan det ihvertfald siges at de seneste generationer er væsentligt bedre end de første. Fx er ramair indgangen på flere sukki modeller praktisk talt utæt! Dvs fra intakes til luftfilter er der flere steder hvor luften faktsik kan fise ud. Dvs når er skulle komme tryk på vinden, ja så udlignes det ved "lækagerne"!
Detil er placeringen på armintakes (især på de ældre modeller) ikke særlige praktisk.
Til gengæld er ramair genialt i den forstand at man minimere støj fra luftfilter og får kold luft til motor! Så det er jo ikke fordi det er tosset på nogen måde. Men 8HK er fandeme meget at hente på en mc! Jeg har 2 mc´er der er voldpeppet i motorer ( den ene endda tunet proff)! Der skal rigitg meget til at lave 8HK på en i forvejen hårdt pumpet motor! Det kan ramair alene ikke gøre!
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
Min egen havelåge ved jeg godt ikke kører fra andet end en Nimbus hvor de 2 tændrør er hevet ud, og et tredie er druknet ;o)
Det er hvad der sidder på MC'en fra styret og op der gør forskellen...
/
Jesper
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.395
Jeg vil give dig ret...... Jeg var også til power meet. Og jeg synes også det er lidt lamt at der ikke er en NM klasse. Det er mere fedt at have Nm end HK. Når du først har et hvis antal HK, så er det mere fedt at have NM. For om du kan køre 280 eller 320 betyder ikke en når du aligevel er helt der oppe.
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Det er også derfor jeg ikke forstår de folk der køber efter hvad der stå på papiret! Netop fordi der er så meget forskel på teori og praksis! Men der er rigitg mange der er for fokuseret på terorien istedet for på hvordan det egentlig virker!
Det er da også derfor at fx en SV´er kontra en r6, vil være så meget sjovere at køre! netop pga hestekræfterne bliver leveret tidligere og fordi der er moment bag hestekræfterne. Men det er seævfølgelig en smagssag. Men vi kan vel godt blive enige om at det er sjovere at have 50hk ved 5000rpm end ved 9000rpm
bare en tanketorsk herfra......
(det her er ej rettet på nogle bestemte personer)
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Men så er man på den sikre side, og evt efterfølgende modifikationer af en standardcykel er der således også justeret efter! Men ja, der er satans ange krav og det gør sq mange mc´er "kedelige" i forhold til hvis de var justeret efter et ordentlig blandingsforhold
Der findes tonsvis af restriktioner på nyere mc´er! Af med dem og så et custommap! Det er enste vej frem
mar 2006
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 311
Når der nu ikke er en tryksensor i filterkassen på en MC (jeg har ihvertfald aldrig set en) så kan motorstyringen ikke tage højde for hvorvidt der er fartvind eller ej. Ergo så kan den ikke pumpe mere benzin ind i motoren, ergo giver det ikke flere hk.
Det eneste ramair gør er at levere frisk luft som er så koldt som det nu bliver, dvs det er ikke blevet varmet op af motoren. De fleste indsprøjtningsmaskiner har en temperatur føler som motorstyringen bruger til at dosere mængden af benzin. Kold luft indeholder mere ilt pr m3 end varm luft fordi at det fylder mindre. Dette kan godt give ½-1 hk og måske endda mere hvis det er en god dag og luften er specielt frisk... men nok næppe 8 hk, fordi så meget varmer MCen heller ikke i det splitsekund hvor luften passerer køleren og hvad der ellers afgiver varme.
Dette er min personlige mening og hvad andre mener må de selv om.. har læst flere test af ramair, nogen siger at det gør en forskel andre siger at det intet gør. Jeg har slet ikke ramair på min ged så jeg er faktisk lidt omsonst....
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Jeg har efterhånden bare smidt mange penge, og jeg mener mange penge efter justeringer med powercommander! Netop fordi jeg hele tiden modificerer mine cykler. Jeg bruger kun Ove! Og tro mig, jeg har været vidt omkring efterhånden! Men nok om det
Jjeg er altså ikke på ramairvognen
På de nyere cykler vil jeg dog godt gå med til et par hk på ramairen ved topfart, netop pga systemet er forbedret med tæthed og placering af intakes. Men aldrig noget i nærheden af 6-10HK som nogle cykler er opgivet med
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.395
Hvorfor ikke. ? Det er da meget relevandt. Vi skulle måske skrive til dem der står for power-meet og siger at de må se at få fingeren ud og laven en NM klasse på samme måde som Hk klassen.
Hvad siger i andre. ?
mar 2006
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 311
Grunden til at de ikke registrerer Nm til powermeet er at det kræver at man kan aflæse rpm mens man tester.
Det kræver montering af en pickup som kan måle tændingsimpulser og det er ofte ret svært på en kåbecykel.
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
600ccm med samme HK antal er sq for kedelige! Man kan nemlig ikke (som du siger) holde dem hvor de laver sjove HK, da man så konstant skal ligge og køre i 1. gear
Denne kurve viser det hele
(link fjernet)
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
http://i9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/600vsv2.jpg
jan 2004
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 173
I snart en del test af 1000ccm'er er der flere test-kørere der til slut favoriserer en anden mc end den med den stærkeste motor og mest moment ( ofte ref. gsxr1000). Fordi at det er sværere at komme hurtigt ud af svingende på en mere moment-stærk mc, end på en med tilsvarende hk men lavere moment. da den moment stærkeste mc hurtigere skrider ud med baghjulet. så med mindre man er i top 2 i motogp... så vil en 600ccm være langt hurtigere igennem svinget for de fleste, ref. udgangshastigheden.
jeg har tidligere eget en sportsmc med ca. 130nm på hjulet ved 7000 omdr. og 190hk. ved 10.000 omdr. men dem der har prøvet den vil fortælle at problemet, der gjorde den svær at køre var ikke topeffekten... men momentet, der simpelthen trak for voldsomt under 200km/t.
Men klart det er sjovt at have massere af moment, men uden hk bliver det kedelig imo. ellers ville vi jo alle køre HD og diesel biler
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.395
Ja alle ville gøre disel eller HD. Hvis de havde pengende.
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
Fabrikkernes opgivelse af effekt, vægt osv har altid været løgn og latin......
Der var noget med at da ramair kom fik en model (tror det var cbr600) xantal flere heste....
Det skrev man så vidt og bredt om at det var pga Ramair...
Det man reelt havde gjort var at anvende en anden type motorlejer der ikke ydede så stor modstand...
Ramairen havde "måske" givet en mikromal effekt øgelse men reelt var det pga. andre lejer i motoren. Det stod der sq ikke noget om i reklamerne.
Det som de fleste af os søger ved motoroptimering er tal vi kan blære os med på pubben.....
Det vi kunne have gavn af er brugbar effekt....
Det kommer nok oxo snart...
Tror variabel antal ventiler, knastprofil, tændingmapper, karburering affjedrings opsætning osv... der kan ændres ved tryk på knapper under kørsel ikke er alt for langt ude i fremtiden
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Nu nehivste jeg til min TL´er
Den ahr jo absolut ikke mange topheste
Tror sådan som min motor er sat op nu, ja så bliver det ikek ret meget mere optimalt til min kørestil
jan 2004
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 173
Rullefelt??