1.556 visninger
|
Oprettet:
Karburatorer tunet cb 450 {{forumTopicSubject}}
Har en honda cb 450 dx med Portet og planet top med åbne rør, der sidder 2x 32mm mikuni cv på nu, har fundet et par 40mm tvangstyrede mikuni men mon de ville være for store? Cyklen er bygget til race så benzin økonomi skal der ikke tages højde for. Håber i kan hjælpe
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
Som vores kære faglærer Jensen på Næstved Teknisk Skole sagde i sin tid: Tuner du, er du din egen designer og må selv finde svar/løsninger Men sjovt projekt, har du billeder liggende et sted?
sep 2014
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 15 Svar: 24
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
I ztore træk, i en given karburatorhals bliver dysestørrelse og nålens profil afstemt efter vakuumet, så den passende mængde benzin bliver suget ud i luftstrømmen. Stort vakuum kræver mindre dyser og omvendt. Med andre ord kan du sikkert finde nål og dyser, der passer til dine store karb'er, men om det bliver den bedste løsning til, hvor i omdrejningsområdet du vil have ydelsen?
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
I virkeligheden er det fyldningsgraden af cylinderen, som vi gerne vil have så høj som muligt. Det kræver uanset hvad et givent flow(liter luft pr min), som vi kan øge med enten højere hastighed på luften eller et større areal som luften(med en given hastighed) bevæger sig igennem.
Desværre er det ikke bare så simpelt som at øge diameteren på indsugningssiden. Luften opfører sig nemlig meget elastisk når vi har så hurtige trykændringer, som i en motor med mange rpm.
Når din indsuningsventil er åben, så suger motoren luft ind. Dette sætter hastighed på luften på indsugningsiden. Når din indsugningsventil pludselig lukker sig, så er der stadig hastighed på luften som stadig farer imod indsugningsventilen. Men da denne nu er lukket, så har luften ikke noget sted at bevæge sig hen. Dette betyder at der opstår et tryk og luften begynder nu at blive presset tilbage til karburatoren. Dette skaber så et vakuum der hvor overtrykket var før.
Hvis din motor kører så hurtigt at din indsugningsventil åbner igen i det øjeblik at der er overtryk ved ventilen, så betyder det at luften tæt på indsugningsventilen vil blive presset ind i cylinderen. Dette vil vi gerne have, da det giver bedre fyldning. Med alt sandsynlighed så vil vi nok ikke have at trykket er ved sit højeste, da luften i indsugningsmanifolden så står stille og skal sættes igang igen, hvilket tager tid.
Hvis motoren derimod kører lavere omdrejninger, så er der undertryk ved ventilen og cylinderen vil derfor have sværere ved at suge luften ind = dårligere fyldning af cylinderen = færre hk.
Der er rigtig, rigtig mange variabler at tage højde for, ikke kun karburator størrelse. Det er derfor at man til dels ofte benytter en flowbænk til at flowoptimere, men at en dygtig flowtuner som oftest er blevet dygtig ved hjælp af trail/error metoden.
Men du kan derfor nok forestille dig at det derfor forholder sig sådan at det er meget, meget vanskeligt at øge hestekræfterne ved en given mængde rpm uden at miste hestekræfter ved en anden rpm.
Det er også derfor at en hårdt racertunet motor ofte ikke egner sig særlig godt til at blive brugt på vejen, da denne er indstillet til at give rigtig mange hestekræfter inden for meget få rpm, men så snart man ryger uden for disse rpm mister man rigtig meget power. På en bane er den slags tuning ideel, da man hele tiden kan holde motoren inden for de rigtige rpm, men på vejen er det slet ikke praktisk, da der er lyskryds, trafik, dårlig vej, skarpe sving osv.
Jeg husker ikke alle tommelfingerreglerne, men med hensyn til karburatorstørrelse, så giver en større karburator flere hk ved høje rpm, men du mister ved lavere rpm. Den handel er ikke nødvendigvis 1/1. Du kan værre heldig at vælge en karburator størrelse, som giver dig lidt ekstra kræfter ved høj rpm uden at du mister nævneværdigt ved lave rpm. Omvendigt kan du resikere at miste så meget power ved få rpm at de ekstra hk ved høje rpm slet ikke kan betale sig, selv i et dragrace. Du kan også vælge en så stor(eller lille) karburator at motoren slet ikke vil gå ordentligt og du mister over hele linjen.
Når dine std karburatorer er 32mm, så vil jeg tro at 40mm vil være for stort. Jeg skal ikke kunne sige om de vil kunne bruges til hård banerace, men uden en anden knastaksel, så tvivler jeg. Og du har allerede øget din kompression, hvilket også indsnævrer arbejdsområdet.
Hvis du vil have mere power ud af din maskine, så ville jeg klart gå efter en ny knastaksel. Det er her at man virkelig kan få mere power ud af en 4-takt motor.
Hvis du med "åbne rør" mener at du ingen dæmper har på, så pas på med det. Principerne med at luften er elastisk på indsugningssiden gælder i øvrigt også på udstødningssiden. Helt åbne rør skaber en masse undertryk, hvilket hjælper cylinderen af med udstødningsgasserne ved høje rpm, men forsøger at presse gasserne ind i cylinderne igen ved lave omdrejninger.
Igen så kan det være en fordel på en race motor, men i kombination med tuning af motoren så kan man også overdrive og gøre motoren værre.
Prøv at se den her fine video, hvor der bliver forklaret lidt om ulemberne ved at have helt åbne rør. Igen så er det helt samme princip på indsuningsiden, bortset fra at der vil man gerne have at gasserne(den friske luft/benzin blanding) bliver presset ind i motoren.
https://www.youtube.com/watch?v=KjKUKhHQLHg
Puha det blev noget længere end forventet. Teorien bag tuning er sku advanceret og de praktiske resultater varierer fra motor til motor. Derfor vil jeg anbefalde dig at finde et forum på nettet som er mere dedikeret til CB450 eller bare CB maskiner. Derer med garanti nogen med hands-on erfaring med tuning af den motor, som kan sige dig om 40mm er for stort. Jeg tror dog at det er for stort
sep 2014
okt 2010
Men hvordan er det at du har "optimeret" dit topstykkes flow? Fordi hvis man forsøger at optimere helt i blinde, så er det desværre sådan at det sjældent bliver nok godt resultat. Det er derfor at "profesionelle" tunere bruger flowbænke til at måle om topstykket har fået de ønskede egenskaber - og det kan tage flere(endda mange) forsøg før man opnår et godt resultat
okt 2010
Så hvis vi forestiller os at indsugningsforstærkeren helt fjerner overtrykket, så ville du få en mere flad moment kurve/hestekraft kurve. Men for at den vil have en nævneværdig effekt, så skal den placeres så tæt på indsugningsporten som muligt og "slangen" dertil skal være så stor som muligt.
Da jeg eksperimenterede med indsugningsforstærker på 2-taktere i sin tid, da syntes jeg ikke at jeg kunne få det til at give noget som helst.
Men altså jeg ville personligt droppe alt det her med flowoptimering, portning, indsugningsforstærker, manifoldlængde osv osv. Det er bestemt noget ydelse at hente, men du vil få meget mere ud af dine penge og din tid ved at få din knastaksel omprofileret
sep 2014
sep 2014
Karburatorer tunet cb 450