Tun, turbo og syn? {{forumTopicSubject}}
Godaften(eller god morgen?) de herre og enkelte damer.
Jeg er ikke racerfreak, men elsker at rode med mekanik. Jeg har i lang tid gået og tænkt på at bygge en turbo på en gammel mc. Jeg ved at det bedre kan betale sig bare at købe en større mc med flere heste, men det er ikke hestene der interesserer, men derimod udfordringen
Nå men mit spørgsmål er så hvordan det er med den slags tuning?
Lad os antage at jeg vil smide en turbo på en CB500Four fra 70'erne. Dvs selv sætte et kit sammen af løsdele. Er det overhovedet lovligt i Danmark, eller må man kun tune med komponenter, som er godkendte til netop den mc model?
Og hvor meget er det at man må tune en mc før den ikke længere er samme model? Jeg ved der er noget med at man max må putte en 30% større motor i, men i dette tilfælde ændres motorvolumen jo ikke?
Nogen der ved noget om emnet? Hvad skal der til for at gå igennem syn?
Mvh
Arsukfjorden
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 621
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 621
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Nederst på denne side:
http://www.trafikstyrelsen.dk/da/groen-transport/luftforurening-fra-biler/~/link.aspx?_id=7e21cb7a24a04612a0f1f85f7e9779b1&_z=z
Men men... Efter mere søgen, så bliver det mere kompliceret og direkte modsigende. Der står nemlig mere og mere detaljeret om emnet i et laaangt PDF'ish dokument på trafikstyrrelsens hjemmeside:
Link til PDF:
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-k%C3%B8ret%C3%B8jer//~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Vejledning_om_syn_af_koeretoejer_g%C3%A6ldende_ver_27_sept.ashx
Hvis man søger på "turbo" i denne PDF, så finder man 4 hits. 2 af dem er irrelevante omhandlende dieselmotores CO2 udslip.
De 2 andre siger som følgende:
"Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med turbolader,
kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver en effektfor-
øgelse på ikke over 20% ved ændringen."
Ovenstående siger ikke nødvendigvis at man SLET IKKE kan få godkendt et køretøj eftermonteret med turbo/kompressor. Der står bare at en dokumentation(test på rullefelt antager jeg) ikke kan bruges som dokumentation for godkendelse.
Hvad der kan bruges som dokumentation(eller om der overhovedet skal bruges nogen) står der intet om.
Det andet hit i PDF'en:
"Motortuning og montering af kompressor- eller turboaggregat anses i denne forbindelse normalt ikke som motorombygning. Som eksempel kan nævnes udskiftning
af indsprøjtning, knastaksler og stempler samt bearbejdning af
topstykke(r) eller cylindre. Tuningen må også foretages på en anden motor end
den oprindelige, blot den »nye« motor er magen til den oprindelige."
Her står det sort på hvidt at "Kompressor- og turboaggregat" ikke anses som en motorombygning på lige fod med anden alm(og tilladt) tuning af motoren.
Så i forhold til trafikstyrrelsens generelle udtagelse om at alt trykladning anses som effektforøgelse på 20% er jo stik imod ovenstående citat?
Hmm... meget mystisk. Nogen der har input?
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Helt specifikt så står der:
"Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %."
Det er selvfølgelig fordi at en wastegate giver mulighed for at justere trykket ned under syn og op igen efter syn, ligesom du(Danger Dane) skrev i #4. Men det betyder altså at en kompressor UDEN wastegate gerne må monteres? Det gør det selvfølgelig sværere at styre trykket, men det er tvivlsomt at ret mange politimænd kan spotte hvorvidt der sidder en wastegate på eller ej og man kan således sikkert sagtens montere en wastegate efter syn uden nogen vil opdage det?
Derudover så har jeg ellers forstået det sådan at en wastegate kun sidder på en turbo, da den sidder på udstødningen før turbinen(eller bare på turbinen) og sørger for at turboen ikke spinder for meget op. Det er boost controlleren der styrer ladetrykket?
Meget forvirrende. Enten har jeg ikke styr på det eller også har trafikstyrrelsen ikke styr på det?
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Wastegate:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wastegate
Boost controller:
http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_controller
Det er også de definitioner man finder overalt på nettet. Lyder til at Trafikstyrrelsen ikke aner hvad de snakker om, da en mekanisk drevet kompressor åbenlyst ikke kan have en wastegate, da den intet har med udstødningen af gøre?
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Jeg har brugt alt information, som jeg har skrevet i tidligere indlæg i denne tråd. Jeg har spurgt dem om deres vurdering og hvis de ikke vil lade en trykladet mc gå igennem syn, så har jeg har spurgt om de kan henvise til en officiel, lovpligtig bekendtgørelse hvori det står sort på hvidt.
For helt ærligt, det kan umuligt være juridisk bindene/lovpligtigt at trykladning altid anses som over 20% bare fordi at det står i en uofficiel opremsning på trafikstyrelses hjemmeside.
Det lyder meget som om at det er synsmanden der afgører om motoren er tunet over 20% og at "trykladning altid er over 20%" bare er en tommelfingeregel, som synsmanden ikke nødvendigvis behøver at følge. Og i så faldt, så er det jo bare at finde den rigtige synsmand.
Men nu får vi at se. Jeg poster svaret(hvis jeg får et svar) her i tråden, men hvis i andre har noget at bidrage med, så gør det da endelig!
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Hele problemet ligger i at der næsten på trafikstyrrelsens forside står at kompressor med wastegate og turboladning anses som værende en effektforøgelser på over 20%.
Problemet er at de ikke siger hvor det rent faktisk står i loven. Der er ingen officiel bekendtgørelse, som jeg kan finde, hvori det står.
Den side som det står på er jo bare et opremsning af reglerne og ikke det egentlige regelsæt
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Med andre ord: Hvis jeg øger en motorcykels std effekt på 50 heste til 55 heste ved hjælp af en turbo, så mener du ikke at det er noget problem, da dette kun er en forøgelse på 10%?
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 637
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Og det koster få kr at gøre det. Men undlader du nogle data så vil prisen også ændre sig, det skal duvide.
jun 2008
Følger: 20 Følgere: 35 MC-er: 8 Emner: 6 Svar: 86
20% reglen som de fleste har misforstået
Du skal kun betale ny registerings afgift ved motorskift!! Hvor at effekten overstiger over 20% med den nye motor er = ny fuld regr. afgift. (Og ja, det er ny afgift som hvis du hentede en hel mc/bil i tyskland og fuld afgift)
Mht. til at montere trykladning som turbo eller kompressor må du tune 200% på din bil/mc UDEN at skulle betale afgift. Så længe den er godkendt til det med en TÜV godkendelse.
Kan du selv få et hjemmelavet kit godkendt ? Ja, det kan man faktisk godt. Det kræver først og fremmest at du kan få dokumentation fra f.eks. BMW (hvis det var sådan en maskine man nu byggede på) hvor der f.eks. er dokumentation for at ramme og bremser godt må køre med f.eks. 321 hk. Det er nemmest hvis man vælger en MC/bil modeller hvor der i forvejen findes og er lavet i forvejen med flere HK, i det her tilfælde en f.eks. BMW M3 som allerede har et godkendt karrose til de hk man gerne vil holde sig under.. For der har de allerede papire på eller bliver faktisk stort set umuligt. (ikke sagt det ikke kan lade sig gøre). I forvejen er det næsten umuligt at godkendelse papirerne ud af dem. Anyway når det er gjort skal du have dit hjemmelavet motorprojekt med turbo godkendt i et test center i tyskland eller sverige hvor der måles emissionskrav, koster mellem 20-30 tusid for sådan en godkendelse. Bliver den disket her, er det hjem i garagen lave modifikationer (koster altid lidt flere kr.) og så en ny godkendelse til 20-30 tusiden.
Efter det kan du køre til syn med en lovlig motorcykel/bil.
Og nej, der er ikke nogen afgift mht. til at køre med eftermonteret tryk hvis din bil/mc ikke findes med præcis samme motor med turbo eller kompressor også.
Jeg har en BMW med kompressor som er godkendt med TÜV uden at betale afgift og den er steget med 100 hk på papiret.
Alt trykladning kræver TÜV godkendelse og har ikke noget med 20% reglen eller afgift at gøre. Det er kun motorskifte!! Har skrift på dette fra SKAT da jeg tilsidst selv måtte undersøge det. Da jeg først prøvede på diverse tunings forums men der var 10.000 delte menninger omkring afgift/trykladning og godkendelse.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med turbolader,
kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver en effektforøgelse på ikke over 20% ved ændringen.
Dvs. at uanset den målte ydelse skal den opfylde kravene der gælder når effektforøgelsen er på mere end 20%. Da det ved den form for tuning er relativt nemt at opnå en højere ydelse.
Derudover er der for effektforøgelse over 20% yderligere krav om dokumentation
for støj (se pkt. 7.05.001 (4)) samt køretøjets egnethed for effektforøgelsen.
For ikke-typegodkendelsespligtigt køretøj kan dokumentationen for egnethed
for effektforøgelse over 20% bestå af f.eks.:
- Erklæring fra fabrikant eller dennes repræsentant om køretøjets egnethed
for effektforøgelsen, og eventuelt en beskrivelse af, hvilke ændringer der er
påkrævet for, at køretøjet fortsat er sikkerhedsmæssig forsvarlig,
- en prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium (i denne sammenhæng
fra TÜV eller Dekra), hvoraf det fremgår, at betingelserne i TÜV’s
Merkblatt 751 er opfyldt, eller
- oplysninger medbragt af fremstilleren i form af oplysninger fra fabrikant/
repræsentant eller teknisk materiale, der dokumenterer, at køretøjet
med hensyn til hjulophæng og bremser svarer til en kraftigere variant, hvis
højere motoreffekt så kan benyttes som udgangspunkt for beregningen af
de 20%.
Ved effektforøgelser på over 20% (personbil, varebil og motorcykel), skal der
foreligge dokumentation for, at den for køretøjet gældende støjgrænse ved forbikørselsmetoden er opfyldt. Derudover skal der foreligge dokumentation for det nye standmåletal, der af synsvirksomheden angives i Køretøjsregisteret.
Det som Emil skriver i # 5 om at reglerne modsiger sig selv er noget vrøvl !
Afsnittet:
""Motortuning og montering af kompressor- eller turboaggregat anses i denne forbindelse normalt ikke som motorombygning. Som eksempel kan nævnes udskiftning
af indsprøjtning, knastaksler og stempler samt bearbejdning af
topstykke(r) eller cylindre. Tuningen må også foretages på en anden motor end
den oprindelige, blot den »nye« motor er magen til den oprindelige."!
Er fundet i bestemmelserne for hvornår der skal henvises til SKAT med henblik på om der er foretaget ændringer, der kan medføre krav om ny reg. afgift. Det har ikke noget at gøre med om køretøjet teknisk kan godkendes til syn.
jun 2008
Følger: 20 Følgere: 35 MC-er: 8 Emner: 6 Svar: 86
Eftermonteret trykladning anses altid for over 20% ja.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Den må bare ikke ryge unødig (generel bestemmelse)
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 31 Svar: 144
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 95 Svar: 1.190
Men det er den konstruktive ændring.. en konstruktiv ændring er ikke kun stellet, men også hele opbygningen af maskinen, og derved også udstødningen.. du kan ikke montere turbo uden at skulle ændre udstødningen, og så har du lavet en konstruktiv ændring
Men når det så er sagt.. ligesom med biler er der jo to der har noget at sige.. Synshallen og SKAT..
Synshallen er skide ligeglad med afgift osv.. de tænker kun på om den er forsvarlig at køre på.. dvs om bremser og det hele, passer til det antal HK maskinen har
Skat derimod, er jo så iglen man ikke slipper af med, da de vil ha penge for alt..
Men du kan sagtens få synet din MC med turbo, men det gør den ikke lovlig som sådan
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
"I hvilket gældene dokument/bekendtgørelse står det nedskrevet at trykladning altid anses som værende en effektforøgelser på over 20%?"
Det ENESTE sted jeg kan se at det står er nederst på siden her:
http://www.trafikstyrelsen.dk/da/groen-transport/luftforurening-fra-biler/~/link.aspx?_id=7e21cb7a24a04612a0f1f85f7e9779b1&_z=z
Og det er endda om biler. Men en spørgsmål/svar side kan da på ingen måde tolkes som loven? Det kan da på ingen måde være juridisk bindene?? Hvorhenne står det korrekt formuleret i en officiel, gældene bekendtgørelse?
Støjkrav
Derudover så er der, efter hvad jeg kan læse mig til, ikke krav om at få tjekket og dokumenteret støjniveauet hvis motorforøgelse er over 20%. Hvis motorforøgelsen er UNDER 20%, så må motoren bare ikke larme mere end 3dB mere end motoren gør i oprindelig stand. Og det må vel være en vurderingssag for synsmanden?
Det er heller ikke et problem for mig, da jeg alligevel havde planlagt at køre med en E-godkendt udstødning efter turboen.
Udstødning konstruktiv ændring eller ej?
Her henviser jeg mere til SKAD, som mig bekendt har stor erfaring med reglerne omhandlende ombygning af køretøjer:
"Udskiftning af udstødning er normalt ikke en konstruktiv ændring og kræver almindeligvis ikke syn. Dog skal støjgrænser ved første reg. overholdes. Ved et e-godkendt køretøj (produceret efter 1. juli 2004) skal en e-godkendt lyddæmper udskiftes med e-godkendt- 7.05.001 (4)." [ http://www.skad.dk/303-202_for-mc-kunder-af-skad.htm - 12/01-2014]
Støj er som nævnt ikke et problem.
Forsvarlig at køre på
Her vil jeg citere fra trafikstyrrelsens hjemmeside igen:
"Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra PRODUCENTENS SIDE, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af, hvilke ændringer, der vil være nødvendige, hvis bilen fortsat skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlig." [ http://www.trafikstyrelsen.dk/da/groen-transport/luftforurening-fra-biler/~/link.aspx?_id=7e21cb7a24a04612a0f1f85f7e9779b1&_z=z - 12/01-2014 ]
Dvs at kun hvis forøgelsen er på over 20% skal bremser, styretøj osv godkendes til flere hk.
Forurening
#19 skriver at fra før d. 01.07.04 er der ikke dokumentationskrav for forurening for mc'er. Det lyder ikke usandsynligt.
Med alt ovenstående så ender vi stadig tilbage på at sålænge effekforøgelsen er på under 20% er så der tydeligvis ingen problemer. Så det eneste jeg savner er en bekendtgørelse eller lignende, hvori det står at trykladning altid er over 20%. Hvis det eneste sted at reglen står er på trafikstyrelsens spørgsmål/svar side, så må man antage at det ikke er lovpligtigt, men bare en tommelfingerregel, som trafikstyrelsen har.
Hvad siger?
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/7B0DAF66918149C7A5F5DD0AB17D9294.ashx
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Deraf kommer automatisk kravet om dok. for egnethed og dok. for støjniveau.
Læs # 17 igen !!
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
"Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med turbolader,
kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver en effektfor-
øgelse på ikke over 20% ved ændringen."
... som du tænker på? For her står der jo i principet bare at hvis der er mistanke om at en turbolader forøger effekten med mere end 20%, så kan en måling på et rullefelt eller lignende ikke bruges som dokumentation for at effektforøgelsen er under 20%.
Der står ikke sort på hvidt at trykladning altid anses som over 20%. Det gør der bare ikke. Ellers skulle det være formuleret som:
"Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med turbolader,
kan ikke godkendes, ej heller selvom der foreligges dokumentation, der angiver en effektforøgelse på ikke over 20% ved ændringen."
Men sådan er det ikke formuleret?
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Igen overhovedet ikke for at fornærme dig. Det er bare et spørgsmål om at jeg skal bruge "trykladning anses altid som effektforøgelse på over 20%" på skrift i et "juridisk bindene" dokument/bekendtgørelse
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Men søg hjælp ved Trafikstyrelsen, så kan de selv forklarer deres kryptiske formuleringer / fortolkninger.
Jeg er ikke i tvivl !
jun 2013
Følger: 18 Følgere: 11 MC-er: 6 Svar: 510
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Det lyder til at det er en generel opfattelse, som er født af at skat har givet reglen som en "uofficiel tommelfingerregel" til synshallerne. Hvis det er tilfældet, så er det bare et spørgsmål om at argumentere for sin sag, hvis altså man ikke øger effekten over 20%.
En anden mulighed er at afmontere wastegaten og køre til syn med det. Det vil ikke køre godt(indsævring af turbine og bypass rør for turbinen burde dog afhjælpe det meget), men det er vel heller ikke relevant for synsmanden. Turbo uden wastegate kan ikke indstilles til højere tryk efter syn, og derfor har skat(pr deres egen definition) ikke noget imod det.
Så kan en wastegate så monteres bagefter. Det er tvivlsomt at en politimand vil kunne se forskelen alligevel, hvis man bliver stoppet. Han skal bare se i papirene at maskinen er synet med turbo.
Det er i hvert fald min konklusion indtil videre. Jeg takker for folks input og tager med glæde imod mere, hvis der er nogen der har noget nyt og interessant at bidrage med
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Det var en rigtig god ide og jeg har også skrevet til ham. Han har dog ikke været online siden august, så jeg frygter at jeg ikke får et svar derfra desværre ;(
Men så ved jeg at det da tilsyndeladende er lykkedes for 1 person at syne sin turbo mc med "wastegate". Om han så har betalt ny afgift og dokumenteret for støj er jo ikke til at vide, men det virker usandsynligt, da det, som andre i denne tråd påpeger, ville koste en formue.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Men ja det er da vist SKAT der er det største problem. Men hvad der er skrevet på dette forum kan vel ikke ligefrem antages som juridisk bindene? Det kan godt være at de kan se hvordan det kan gøres, men hvordan jeg som virkelig person med CPR nummer virkelig har tænkt mig at gøre, det kan de da på ingen måde bruge denne tråd til at argumentere for?
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Danmark bliver så svært at være i for dem der vil fuske, Skat vil have alle de penge de kan finde, og de finder hele tiden nye områder at kradse ind på.
Jeg har sgu da fået en skrivelse fra Skat om at der er en der har meldt mig for sort arbejde, men mit 80 m2 værksted har ca det samme stående hele tiden, der sker ikke for meget, men alligevel er der en der har meldt mig, tror godt jeg ved hvem det er, en her inde fra.
Men bliver man meldt fortæller Skat det, det er der en lov om, registerloven.
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 95 Svar: 1.190
du bliver VED med at kaste alle muligt lorte links op du tilsyneladende ikke fatter en skid af..
Se mit indlæg (#22 hvis du skulle tvivle) og der har du dit svar.. Drop alt det med de sider der, for ligeså mange øjne der kigger, kan det tolkes på..
Jeg har rodet med det i 10-12år nu, og du har ikke pillet ved det overhovedet..
Bliver sindssyg af at se du bliver ved med de copy/paste-lorteafsnit der.. folk giver op og gider ikke hjælpe dig, for uanset HVAD vi siger, så forsvarer du det skulle være lovligt på din måde..
Byg dit lort og bliv bollet i røven af synsmanden og SKAT, og så tud ud et andet sted, for vi har fortalt hvordan tingene foregår nu..
Wuuuzzzaaaaahhhh.. det lettede! Dejligt at komme ud med!
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 95 Svar: 1.190
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Du kan ikke påstå at skyer er grønne uden at kunne dokumentere for det. Ellers er der i hvert fald ikke nogen der tror på dig.
På samme måde så FORLANGER jeg en dokumentation på de påstande som folk kommer med. Uden dokumentation/kilde så forbliver det påstande fra en tilfældig dude på nettet som muligvis og muligvis ikke ved hvad han snakker om. Jeg har ingen måde at verificerer hvad du siger?
Jeg selv derimod baserer mine påstande på ting som jeg kan dokumentere. DERFOR alle de links og citater.
Du må forstå at bare fordi at folk går ind til en synshal, spørger om turbo og får et nej fra synsmanden, det betyder ikke at det synsmanden siger nødvendigvis er rigtigt. Det er måske bare synsmandens opfattelse, men hvis han aldrig har undersøgt sagen HELT til bunds, så kan det være at JEG har en mulighed for at argumentere overfor en synshal, skat, trafikstyrrelsen osv at min motorcykel kan gå igennem reglerne.
Og en helt anden ting: Få styr på temperamentet. At bruge ord og udtryk som "lortelinks", "bliv bollet i røven" og "tud" er da dybt useriøst. Det er næsten som om at du kommer direkte inde fra scootergalleri og det er noget nær den største fornærmelse jeg kan give nogen.
Få et ordentligt sprog. Det der børnesprog kan jeg ikke arbejde med...
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 621
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 95 Svar: 1.190
Og nej emil, det er ikke børnesprog. jo måske i din verden! men når ikke almindelig dansk fiser ind hos dig, så må man ty til andre metoder, og det fungerede, for du læste rent faktisk det hele denne her gang! At du så igen vælger at være helt tom bag øjnene, fatter jeg ikke
Folk siger jo netop til dig du sagtens kan syne din gamle motorcykel, men at SKAT stadig vil være et problem, så forstå det dog menneske ?!
Og hvad fanden skal du bruge alt det dokumentation til, hør dog efter de mennesker der har gjort det bunkevis af gange.. hvis du så gerne vil omgå loven, så flyt til Sverige, der skal pisset bare kunne styre og bremse, næsten!
Eller det andet alternativ, lav din maskine, få den synet, bliv stoppet, og jeg lover dig for, at uanset om du kan li sætningen og mener det er børnesprog, så føler du dig fistfucked for fuld smadder, når skat har været og lægge en bøde på 50k i afgift, sammen med de 2x50k politiet giver dig for ikke-indregistreret køretøj.. hov ja.. det giver vidst også et klip, og muligvis en frakendelse af dit kørekort.. de slår åndsvagt hårdt ned på den slags.. but feel free.. gå i gang og se om du kan omgå loven med alle dine papirer.. den eneste måde du skulle få lov er sgu hvis de bliver træt af at se på alle de ting du vil vise dem.. geez louigi, dude!
Så stop nu for fanden.. gider ikke bruge mere tid på dig nu, for du fatter alligevel ikke hvad man siger.. alt dette er bare et lille opkog fra min side.. aggression, og hvad du ellers kalder det, er vi slet ikke nået til endnu
Allan : Det kommer vidst lidt an på hvor flinke betjentene er, men ja, du har egentlig nok mestret i det er 2x afgift som bøde, plus afgiften
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 95 Svar: 1.190
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 95 Svar: 1.190
Bum.. læs så de nederste linjer og stop med at poste det pjat her
Og så lukker vi den bare her, for her er det bevis du har hylet op om
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Først syn og SKAT bagefter.
Man får ikke lov til at betale afgift på noget der ikke er godkendt til syn.
Vel og mærke korrekt godkendt, hvor alle konstruktive ændringer er godkendt og beskrevet i det indberettede synsgrundlag til SKAT
jun 2008
Følger: 20 Følgere: 35 MC-er: 8 Emner: 6 Svar: 86
Der kan mig bekendt ikke betales afgift af noget som ikke findes.
Altså har du f.eks. en bmw som du bygger et lovligt EU (tüv) turbo/kompressor godkendt kit på, er det ikke afgift pligtigt da der ikke findes nogen størrere BMW modeler der kan beregnes afgift efter.
Her er et svar jeg har fået fra SKAT.dk sidste år, da jeg spurgte mht. til at tüv godkendt kit til min orginal motor hvor den gik fra standart 110 kW i motoren til at have 168 kW på papiret. Det er ca 100hk.
Kopiret fra min E-mail kommunikation/indbakke SKAT.dk:
"Kære Søren
Jeg går ud fra du bl.a. spørger, fordi du har hørt om en 20% regel for hvornår der indtræder afgiftsmæssig id-tab.
Reglen om at effektforøgelse over 20% medfører fornyet afgift gælder ved motorudskiftning. Ikke ved tuning.
Derfor vil tuning af oprindelig motor, uanset effektstigning, isoleret set ikke medføre at der sker afgiftsmæssig id-tab.
Der skal altså ikke betales fornyet Registreringsafgift hvis eneste ombygning er eftermontering af kompressor.
Hvis synsgodkendelsen kræver at der laves andre væsentlige ombygninger af køretøjet, vil det ud fra en samlet vurdering kunne indtræde id-tab.
Det beror på en konkret vurdering i det aktuelle tilfælde."
jun 2008
Følger: 20 Følgere: 35 MC-er: 8 Emner: 6 Svar: 86
Grunden er, havde jeg valgt et sæt bremser og undervogn fra en orginal bmw M3 ville det være = afgift/id skift da de dele findes på en større model.
Men altså et sæt "uorginale" Brembo bremser til bilen og en "uorginal" öhlins undervogn på bilen var ikke afgift pligtig.
jun 2008
Følger: 20 Følgere: 35 MC-er: 8 Emner: 6 Svar: 86
jun 2008
Følger: 20 Følgere: 35 MC-er: 8 Emner: 6 Svar: 86
Men derudover vil jeg da lige sige at det koster 10.000,- kr i at køre med ulovligt eftermonteret tryk, men det er det hele værd.
Go fornøjelse
OT: Ved godt den skulle ligge.^ Ja, du skal betale fuld afgift af en komplet M3'er hvis du bygger din 328i om med m3 motor osv.? Sådan er Skats regler.
Men eks. har du en 328i med turbo er der intet at beregne afgift af da der ingen modeller findes med tryk og det er 10.000 kr i bøde for eftermonteret tryk.
Tun, turbo og syn?