{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  20% reglen
  • #1   30. jan 2011 20% på HK

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
    #2   30. jan 2011 Jo man må smide en hvilken som helst motor i stellet som max overskrider den originale effekt med 20% - forudsat den samtidigt overholder støj og forureningskrav samt producenten skriftligt tillader at den monteres i stellet. Kravet om dokumentation for de ting ligger hos DIG:

  • #3   30. jan 2011 Jep, men spørgsmålet er, hvad man kan syne en cykel med, efterfølgende.

    Konkret drejer det sig om en Rau med GPZ1100 motor og 120 heste. Jeg vil gerne have en Z1300 motor i med samme antal heste, og vil gerne vide, om man må smide den i. Hvis jeg kender lovgivningen ret, så er det ikke så simpelt, at man bare må smide hvilkensomhelst motor i?


  • #4   30. jan 2011 Sajmon: Ok, det må jeg så undersøge. Takker.

  • #5   30. jan 2011 Det er jeg stensikker på du ikke må, for det kræver med garanti konstruktive ændringer på stellet!
    Var det ikke bedre at tage den motor ud og renovere og tune, så rykker den da mindst ligeså godt eller bedre?


  • #6   30. jan 2011 @Sajmon: jeg blev ikke mødt med kravet om producent godkendelse, hvor har du det fra? Så længe man ikke skal skære, bore svejse etc for at motoren passer i stellet er det ok.

  • #7   30. jan 2011 en Rau er der jo ikke nogen synsmand der kender, så om der ligger den ene eller anden motor i havelågen har staklen jo ikke en chance for at undersøge for de 3-400kr sådan et syn koster. så medmindre det er for at have rent mel i posen kan det jo være det samme : )

  • #8   30. jan 2011 Producenten skal ikke godkende noget.
    Der skal en fabrikant/importør erklæring på bla effekt på den motor med det motornummer du vil lægge i, og kan monteringen klares med ændring af beslag (dvs ingen modifikation af stel) er der ingen problemer når du holder dig under de 20%.
    Jeg har på et tidspunkt monteret en CB250 2 cyl 4T motor i et MZ-stel og efterfølgende synet det uden problemer.


  • #9   30. jan 2011 Det var sgu da en opgradering der vil noget:) Så har du jo forøget værdien med mange 100% !

  • #10   31. jan 2011 Lange: Sejt, så skulle der ikke være nogen ko på isen.

    Den Z1300 motor er for fed, og vil klæde Rau'en godt. Rauen kan jo også stort set æde hvilken som helst motor.

    Jeg vil have, at det papirmæssige er i orden. Den skal laves ordenligt, og så er den også mere værd, hvis det er lovligt bygget op.


  • #11   31. jan 2011 @Lange: Lige præcis, det er osgå sådan jeg fik konkluderet da jeg fik synet min Z750 med en Z1000 motor. Sajmon har dog ret i at nogle synsfolk begynder selv at lave egne tillægs regler såsom erklæringer fra producenter etc, det mødte jeg også på min vej. Jeg var i dialog med en fra færdselsstyrelsen, som var utrolig hjælpsom til at formulere regelsættet.

  • #12   31. jan 2011 Allan H: Er det noget, du evt. vil sende til mig, hvis du har det som mail eller lign.? Jeg vil meget gerne læse noget om det, så jeg har nogenlunde styr på, hvad jeg laver.

  • #13   31. jan 2011 taget fra "Vejledning om syn"

    Når motoreffekten (målt i kW eller hk) som følge af motorudskiftning og/eller -
    ombygning er forøget – også med mindre end 20% i forhold til den originale effekt
    – hvis der samtidig er foretaget en række andre ændringer.
    De andre ændringer kan fx være udskiftning til gearkasse, bremser eller hjulophæng
    af afvigende konstruktion. I så fald kan der blive tale om, at bilen/mc anses
    for at have skiftet model og dermed have mistet sin afgiftsmæssige identitet.


  • #14   31. jan 2011 Carsten: Dvs. der skal betales afgift? Det er så ikke noget problem, da Rau'en er uden afgift.

    Det eneste jeg egentlig er interesseret i, er at det bliver lavet lovligt, så den kan synes og afgiftes, som den skal.

    Det der så nok bliver tale om er, at den vil vurderes som en Z1300?


  • #15   31. jan 2011 Mja. De fleste specs på den vil vel matche Rau'en Stel, bremser, affjedring mm.
    Vil tro at den skal godkendes som det den er : En Rau med en Z1300 motor.
    Ellers skal du jo skaffe fornyet dokumentation for stel, bremser, affjedring mm


  • #16   31. jan 2011 Sidder lige og læser "vejledning for syn", som Carsten snakker om. Det virker nogenlunde fornuftigt at arbejde med..

  • #17   31. jan 2011 Jeps marc det er der det hele står, og det er ikke sværrere end det. Udfordringen består måske bare i at få synsfolkene til også at forstå den.

  • #19   31. jan 2011 Nah, den mangler cylindre.. Kawaen er tung, til gengæld har den ikke så mange heste.

    Det er ikke et spørgsmål om heste, Kawaen er bare federe. Jeg har ikke nogen rationel forklaring, andet end at jeg synes den er federe. Og hvor mange Rau'er ser man med Z1300 motor?

    Jeg vil også have en motor fra samme æra som stellet. Jeg går efter at få en unik cykel, der skal få folk til at tro den kørte af samlebåndet i '81, og så ikke har ændret sig i 30 år. Ikke alle mulige eloxeringer i mærkelige farver.

    Efter at have konstateret at min datter på 5 er mere talentfuld med en gasrulle end mig, er det også fint jeg ikke har den hurtigste kværn i verden..


  • #20   31. jan 2011 Ja nu har du jo besluttet dig marc men hvorfor sætte en dårliger-langsommer-vandkølet motor på..
    det var nok nemmere at købe en komplet 1300 og så ændre hjul-tanksæt-bremser.
    der er jo også kardang.
    jeg kender ikke ret mange med z 1300 en 12-15 stykker nogle siger en insprøjtning model er bedst andre en kabu model.
    jeg mener der er en løs motor på gul-billig. a1-mc.dk har nok også en han vil sælge men sikkert dyrt.
    har do tænkt du kan få den rare 6-1 lyd od af en cbx 1000?
    der plejer at komme en lang tysker på en egli cbxer til kawa træf.
    mvh kk


  • #21   31. jan 2011 Hej Karl

    Tja, jeg synes bare den Kawamotor er fed. De 6 ben, og så skulle den efter sigende være godt konstrueret. Det er lidt som med kvinder, det er ikke altid man er tiltrukket af den mest oplagte:oD

    Jeg har også tænkt mig at købe en komplet Z1300, og gerne den hos a1-mc.dk Der er en uden papirer, det vil være oplagt at købe den, hvis den fås til ordenlige penge.

    Jeg går heller ikke efter mest mulig effekt, jeg vil have en speciel cykel, samlet med de dele jeg synes er de fedeste.

    en Rau bør næsten have en Kawamotor, så selvom en CBX også er fed, så hellere Kawa. Og så er jeg ikke den store fan af Honda..

    Til en start vil jeg se, hvor nemt det er at arbejde med. Og så må jeg ind på Z1300 forum for at lære mere om Z1300.


  • #22   31. jan 2011 Du bliver formentelig den eneste med en rau z 1300 prøv at goggle det.
    men rau cbx er der og egli cbx er der reklame på.
    mvh kk


  • #23   1. feb 2011 Der er ikke mange hits på Rau, og umiddelbart ingen på Rau Z1300.. Det skal der laves om på! Tror på, at det er den fedeste konstellation!

Kommentér på:
20% reglen

Annonce