{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.492 visninger | Oprettet:

Karburator dyse størrelse? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har en Dellorto PHBH28 karburator som jeg gerne vil skifte dyse i når min Aprilia skal have skiftet cylinder. Jeg har skilt karburator ad og skruer dysen ud, men der står intet på den. Hverken nummer eller bogstaver eller lign. Hvordan ved jeg hvilken størrelse det er?

Det er en Rotax 122 motor som der skal et Polini 154cc kit på. Så går ud fra der skal en større dyse i for at den får benzin/køling nok.
Jeg kan godt stikke en metalbor på 1mm gennem hullet i dysen mens et på 1,5mm ikke kan gå gennem det. Ved ikke om det hjælper.

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Karburator dyse størrelse?
  • #1   20. dec 2010 Prøv at høre den lokale mc eller scooter forhandler, de har tit noget der er beregnet til at måle dyser med smiley

  • #2   20. dec 2010 De springer jo med 0.02 mm fra 100 til 102 f.eks. Dvs at der er 25 str fra 100 -150!
    Der må være et nummer på den, gerne i kærv enden!


  • #3   20. dec 2010 Der står intet på den. Ved ikke om det er blevet slidt/ridset væk eller lign. Men der står altså intet.

  • #4   20. dec 2010 Allan R

    Nu har jeg gjort en del indenfor 2 taks tuning, og den med 0,02 mm er ikke helt rigtig vil jeg mene

    Har aldrig oplevet noget hedde fx. 104 men den hedder derimod 105 eller 102 smiley

    Christopher H
    (Går ud fra det er en RS 125 vi snakker om)
    Ellers køb denne
    (link fjernet)
    Så for du hvertfald en lille tråd om hvor den ca. ligger i størrelse


  • #5   20. dec 2010 Rene C

    åbenbart ikke nok med dell'ortokarburatorer smiley

    http://www.dellorto.co.uk/merchandise/products_details.asp?PartNo=6413&CategoryID=2&PartsectionID=24

    Christopher H
    en rx125 kører ganske vist med en VSTH men stadig 28mm den kører med 128 som std i den droslede version (11KW) , en fullpowerkører med 160 som std , så det er nok deropad du skal



  • #6   20. dec 2010 Hold da op, troede ikke de lå så tæt på en dellorto, har jeg aldrig oplevet før smiley

  • #7   20. dec 2010 det er vel fordi de er boringsratede og ikke flowratede som ex de sekskantede mikunidyser , de springer med 5 i de store størrelser

  • #8   20. dec 2010 Har mest arbejdet i Keihin karburator, da de havde et "jet-system" som lige gav det sidste benzin på toppen

  • #9   20. dec 2010 hehe , ja der er jeg på bar bund , ikke med powerjets men med keihin smiley

    mikuni laver også powerjets


  • #10   20. dec 2010 Hvor finder du dem henne? Har jeg aldrig oplevet

  • #11   20. dec 2010 altså mikuni med powerjet ?

    RGV250/RS250 er født med det
    gamle yamaha TZ250/350 i visse årgange er født med det
    ellers findes mange af de gængse mikunimodeller også med det (VM,TM,TMX og sikkert også andre)


  • #12   20. dec 2010 Rene C: Hvis en dyse hedder 54 er diameteren på hullet, boringen, 0.54 mm, hvis den så er mellem 1 og 1.5 mm som trådstarter fortæller, så er tallene 100 og 150.
    Jeg siger ikke noget om hvad han skal bruge, bygger bare på de tal han selv nævner!
    "Læs og forstå" hed et lærehæfte jeg havde i skolen engang, hehe!


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 807
    #13   21. dec 2010 Er du sikker på du skal have større dyse? Når den suger mere, følger benz jo med. vent og se, men pas på,(vi snakker sekunder her), hvis det føles det mindste som om den stiger i omdr når du linder på gassen, så er den for mager. Dog, det bedste råd er at begynde med en STOR dyse, kører man 2t, har man en lille æske med dyser.

  • #14   21. dec 2010 Allan R
    Ja, i dette tilfælde passer det med at dyse 54 = 0,54 mm hul
    Men tager du fx en mukuni så har jeg aldrig oplevet et det har nogen forbindelse. Kan være det er fordi de dyser måles i andet end mm


  • #15   21. dec 2010 Rene C
    som skrevet i tidligere indlæg så er mikunis dyser med sekskant-hoved flowratede så en dyse 100 måler måske kun 0.75 mm men flower 100 (cc?) per min


  • #16   21. dec 2010 Det skulle gerne være en #120 dyse (maskinen er fra 2001 ikke?)

    Prøv evt at skrive til pjme.co.uk, de har solgt nogen af de polini kit og jeg tror de kan hjælpe dig lidt på vej

    Mvh
    Martin


  • #17   21. dec 2010 Klart hvis dysen er 3 kantet så er 054 noget andet, der må jeg nok gi mig, sorry!

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #18   21. dec 2010 Så vidt jeg ved, er tallet på dellorto dyse, størelsen i mm. så en 120 er 1.2 mm, det er de lange sekskantede mikuni og keihin dyser også, og ligeså dem med lige kærv, hvorimod de gamle korte sekskantede, havde næsten dobbelt så høje tal.

  • #19   22. dec 2010

    Fanta H
    både korte og lange med sekskanthoved mikuni er flowratede og ikke boringsratede


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #20   22. dec 2010 Det er ikke korrekt, jeg har kassevis af dyser, og står lige og måler på en kort og en lang, og de lange har kun halvt så store tal som de korte, med samme hul, og de passer på mm. mål

  • #21   22. dec 2010 Fanta H


    http://www.kbmotorsportsonline.com/tuning-management/carburetor-accessories/jets/mikuni-style-precision-hex-head-main-jets.html

    hvordan vil du lave et 7,2mm hul i en dyse med 5mm gevind ??

    ergo er de flowratede


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #22   22. dec 2010 Det der er ikke en lang sekskantet, det er den der bruges i feks RD 350er mm. alle crossere og meget andet bruger en længere dyse, som har mm. mål.

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #23   22. dec 2010 http://viewer.zmags.com/publication/f84aa7ab#/f84aa7ab/448
    her er de 2 størelser sekskantede


  • #24   23. dec 2010 hvad er det så jeg linker til ?? de korte fåes ikke i størrelse 720 ??

    du vil bare ikke se dig slået ??


  • #25   23. dec 2010 Altså hvis man i sin kasse har noget og nogen siger det ikke findes, så ved man jo selv det er usandt:)

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #26   23. dec 2010 Dingle du er så klog at man ikke kan forklare dig noget, jeg har min viden fra daglig arbejde med tingene, jeg kører rullefelt hver dag, jeg dyser mc hver dag, jeg tuner og justerer for danmarks mestre i både cross og roadracing, jeg ved sgu nok hvad hul der er i en dyse, den du linker til er ikke den lange sekskantede, det er den korte, næsten alle crossere bruger keihin med den lange sekskantede, og den har mm. mål.

  • #27   23. dec 2010 Fanta H
    så udtrykker du dig bare meget dårligt siden jeg ikke fatter noget ??

    har ikke på noget tidspunkt sammenlignet mikuni og keihindyser

    men hvornår er en hexhead-mikunidyse lang og hvornår er den kort ??

    en kort har samme længde hoved som gevind ? lang har dobbelt så langt hoved som gevind ? alle med 6mm nøglepasning og 5mm gevind ??

    holder stadig på at de er flowratede når der nu findes op til størrelse 720

    men hvis du bare fortsat vil modargumentere det med at jeg er uvidende og ikke vil forstå så må det være sådan , så skal jeg nok lade være med at komme med flere råd her



  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #28   23. dec 2010 Her er mit indlæg, som du modsiger : Så vidt jeg ved, er tallet på dellorto dyse, størelsen i mm. så en 120 er 1.2 mm, det er de lange sekskantede mikuni og KEIHIN dyser også, og ligeså dem med lige kærv, hvorimod de gamle korte sekskantede, havde næsten dobbelt så høje tal.
    her nævner jeg keihin, er vi enige ?
    nu står jeg her med en 310 halvlang sekskantet dyse,
    og en 155 sekskantet lang dyse, og de har præcis samme hul !!!!!
    og det er 1,55 mm.


  • #29   23. dec 2010 Så en 720 er altså en 360 (3.6 mm)?

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #30   24. dec 2010 Ja men jeg har aldrig set så store dyser, de største af de korte sekskantede jeg har brugt er 340, og de største af de lange sekskantede,som er brugt på crossere de sidste 20 år er 185

  • #32   25. dec 2010 Jeg har bestilt en dellorto 34 mm karburator med en 160 dyse som standart.

    Når nu jeg har sat den nye cylinder på hvornår ved jeg så om blandingen er for mager eller for fed? Er det nok at lade den stå i tomgang 5 sek eller skal der køres lidt på den før man kan kigge på tændrøret?


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #33   25. dec 2010 Hoved dysen virker ikke i tomgang, så det kan du ikke, istedet for at sætte en alt for stor hoved dyse i, er det bedre at hæve nålen et hak, fordi det er dens arbejds område, du kører i når du kører den til.

  • #35   27. dec 2010 PS! Du bør heller ikke bruge et bor, kun i nødstilfælde, det bliver alt for groft, en rival er det rigtige værktøj!

Kommentér på:
Karburator dyse størrelse?

Annonce