BMW:Kompletudstødning/Lambdasonde/PC3 {{forumTopicSubject}}
Hey
Hvordan er det nu hvis det skal gøres helt korrekt...:
Min far har en BMW K1200S hvor der i udstødningssystemet er monteret en Lambda-sonda i forbindelse med indsprøjtningsmodulet...
Hvis han køber fx en komplet Acrapovic udstødning, skal lambdasonden så bare flyttes over og så er det happy days? Eller skal man lægge en lus over kontakten og montere en PC3 eller lignende system for at få det til at køre ordentligt med en anden potte end fabrikspotten?
Jeg skal lige have lidt info fra tekniknørderne...
Jeg snakkede med en forhandler af potterne nemlig der sagde at cyklerne ikke skal justeres ind efter de nye potter når det er indsprøjtning med lambdasonde... Det mener jeg så er forkert?!
Hvis jeg husker rigtigt så blænder man på kawasakis modeller lambdaerne af med et blænd-modul og så monteres en PC3 istedet men ved ikke om det gælder for BMW og hvad der er "den rigtige måde" at gøre det på...
Tak
mar 2005
Følger: 14 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 27 Svar: 380
At man så muligvis får en bedre motorgang med en pc3 og custom mapping er jo en anden snak.
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 637
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Når der er sprøjt på så skulle en ny potte jo bare køre derudaf.
Så nye en MC som den er der ikke meget at hente på at sætte nye dele på, det vigtigste er vel at spare nogen kg.
Så på et træf i år en GSXR1000 K8 have 169 HK på hjulet med nye potter, KN filter og Powercommander til mindst kr 15.000 og så så en helt standard af samme slags med 168 HK!!! Altså kr 15.000 for EN HK, den må siges at være betalt!
Prøv at finde et BMW forum ude i verden og se hvad de der har fundet ud af med dokumenterede før og efter målinger og lav så en vurdering af hvad du synes det er værd!
Husk at den form for effekt du har brug for er mellemregistret og det du oftest får får er top effekt som ligger helt ude i enden af skalaen!
Lad os vide hvad der sker så vi kan blive endnu klogere:)
Mvh Allan.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 637
Allan:
En PC3 er en PowerCommander 3, hvilket er et elektronisk modul hvor man kan gå ind og tvinge indsprøjtningen til at køre efter et bestemt "map" (indsprøjtningskort) alt efter hvad man finder ud af er optimalt på et rullefelt. Med sådan et modul installeret er det muligt at ændre på det system som motoren indsprøjter med fra fabrikken.
En powercommander vil typisk ikke give vildt meget ekstra topeffekt, men der er ofte mange hk at hente i mellemområdet da det som regel er der motoren står dårligst fra fabrikken. Alt sammen stilles efter A/F forholdet (luft/benzinblandingen) og har som sådan ikke noget med lambdaen at gøre. PC5 har et modul for tilslutning af lambda hvor skalaen kan justeres op og ned, men det vil aldrig erstatte et custom-map. Den hæver eller sænker bare mappet som jeg har forstået...
Men nok om det...
Er der nogen af jer der har rodet med det her sådan lidt mere seriøst? Jeg vil gerne høre fra jer der har lidt fagspecifik viden tak.
/Jacob
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Hvis en mc har 185 HK, som min GSXR1000 K8, vinder i MOTORRAD test, hvorfor skal den så laves om i motorstyringen, den må da nærmest være perfekt?
Her er lige et link til en der sælger BMW sager: http://www.emotouk.com/bmw/k1200s_carbon.htm
Har iøvrigt en kammerat der kører BMW R1150GS 2003 den er tunet ved et tysk firma der hedder www.rennkuh.de , han har et Stage One kit på, dvs ingen indgreb i motoren, næste skridt er det indgreb i motoren, stempler, bearbejdning af topstykke osv. Dertil har jeg spurgt ham om hvorfor han så ikke bare sælger og køber en nyere med de data han gerne vil have? Sammenlagt vil han spare penge og få noget der ab fabrik er bygget til at holde! Det skal lige indskydes at han bor i Schweiz og at sådan en som han har nu koster omkring kr 45.000 dernede! Han køber nok en 1200GS med alt touring gøglet på, det er mit gæt!
Data på hans nuværende er født med 85 nu 97 HK og vist omkring 100 Nm, men ikke helt sikker. Næste trin er omktring 120 Nm men altså også en rimelig omfattende kur!
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Kender er mc mekaniker der har en ZX12R og han siger at det er spild af penge på hans mc den PC et eller andet!!!
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
apr 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 28 Svar: 195
Jeg er ikke ekspert !
Men lidt ved jeg da om K1200S - udskiftning af potter mm.
Jeg har skiftet "torpedoen" (læs: den originale udstødning) ud med en Remus Hexacone. (efter min mening det bedste valg !!) Katten sidder i den originale potte. Min Remus har katten i forrøret mellem potte og lambda-sonde.
..og nej - der skal ikke ændres ved lambda-sonden jvf. de tyske eksperter jeg har spurgt.
Om hvorvidt lambda-sonden kan flyttes over i Akropovic-systemet, så må det være et spørgsmål til Akropovic.
Mvh
JH
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 637
Altså hvis jeg vælger en RapidBike istedet for en PC får jeg oven i muligheden for at mappe også mulighed for at ændre tændingstidspunkt og hæve max rpm?
Hvad er det med at switche maps?
aug 2004
Følgere: 28 MC-er: 5 Annoncer: 4 Emner: 129 Svar: 581
Der er tænkt på dette fra akrapovic side
Hvis din far så føler at den ikke går tilfredsstillende efter dette, skal der nok en powercommander på og have lavet et custom map. Men så skal du formodentlig også have blændet SLS systemet af, som sender ekstra frisk luft til katalysatoren for bedre forbrænding, da man ellers ikke kan lave et ordentligt map, da air/fuel ratio ikke vil blive gengivet korrekt pga SLS systemet.
SLS = Secondary Air System.
Kawsaki kalder det KLEEN og suzuki PAIR.
aug 2004
Følgere: 28 MC-er: 5 Annoncer: 4 Emner: 129 Svar: 581
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 637
Tak for jeres svar.
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 637
jul 2009
Følger: 1 Svar: 1
Prøv at skrive til mr.dyno@dot-e.dk hos DOT-E.
Han har stor erfaring med optimering af "Bimmere".
Bl.a. har magazinet Bike skrevet om en K1200S som han har haft fat i.
BMW:Kompletudstødning/Lambdasonde/PC3