{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.801 visninger | Oprettet:

BMW:Kompletudstødning/Lambdasonde/PC3 {{forumTopicSubject}}

Hey
Hvordan er det nu hvis det skal gøres helt korrekt...:

Min far har en BMW K1200S hvor der i udstødningssystemet er monteret en Lambda-sonda i forbindelse med indsprøjtningsmodulet...

Hvis han køber fx en komplet Acrapovic udstødning, skal lambdasonden så bare flyttes over og så er det happy days? Eller skal man lægge en lus over kontakten og montere en PC3 eller lignende system for at få det til at køre ordentligt med en anden potte end fabrikspotten?

Jeg skal lige have lidt info fra tekniknørderne...

Jeg snakkede med en forhandler af potterne nemlig der sagde at cyklerne ikke skal justeres ind efter de nye potter når det er indsprøjtning med lambdasonde... Det mener jeg så er forkert?!
Hvis jeg husker rigtigt så blænder man på kawasakis modeller lambdaerne af med et blænd-modul og så monteres en PC3 istedet men ved ikke om det gælder for BMW og hvad der er "den rigtige måde" at gøre det på...

Tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  BMW:Kompletudstødning/Lambdasonde/PC3
  • #1   15. sep 2009 Det jeg har fået at vide er at hvis lambdasonden sidder før katalysatoren dvs. mellem topstykke og kat så er der ikke noget problem hvis bare der er en studs til lambdasonden..
    At man så muligvis får en bedre motorgang med en pc3 og custom mapping er jo en anden snak.


  • #2   15. sep 2009 Jamen hvis man køber en kompletudstødning er der da ingen katalysator i???!

  • #3   15. sep 2009 Lambdasonden måler på udstødningsgassen og hvis blandingen er for fed så skruer den ned for mængden af benzin der sprøjtes ind! Jeg ved ikke hvad en PC3 er, men tror ikke du får bedre benzin økonomi end med en Lambdasonde monteret!
    Når der er sprøjt på så skulle en ny potte jo bare køre derudaf.
    Så nye en MC som den er der ikke meget at hente på at sætte nye dele på, det vigtigste er vel at spare nogen kg.
    Så på et træf i år en GSXR1000 K8 have 169 HK på hjulet med nye potter, KN filter og Powercommander til mindst kr 15.000 og så så en helt standard af samme slags med 168 HK!!! Altså kr 15.000 for EN HK, den må siges at være betalt!
    Prøv at finde et BMW forum ude i verden og se hvad de der har fundet ud af med dokumenterede før og efter målinger og lav så en vurdering af hvad du synes det er værd!
    Husk at den form for effekt du har brug for er mellemregistret og det du oftest får får er top effekt som ligger helt ude i enden af skalaen!
    Lad os vide hvad der sker så vi kan blive endnu klogere:)
    Mvh Allan.


  • #4   15. sep 2009 PS! Alene det at der ikke er en katalysator giver nok også en 5-9 HK, man køber bare et Y-rør og en eller 2 løse potter, så slipper man også for at spekulere på Lambdasonden, den sidder jo bare hvor den hele tiden har siddet, såvidt vides!

  • #6   15. sep 2009 Jeg tror lige vi skal have fagfolkene ind i billedet smiley Dem der ved hvad en PC3 er og har rodet med optimering af cykler med lambdasonde....

    Allan:
    En PC3 er en PowerCommander 3, hvilket er et elektronisk modul hvor man kan gå ind og tvinge indsprøjtningen til at køre efter et bestemt "map" (indsprøjtningskort) alt efter hvad man finder ud af er optimalt på et rullefelt. Med sådan et modul installeret er det muligt at ændre på det system som motoren indsprøjter med fra fabrikken.

    En powercommander vil typisk ikke give vildt meget ekstra topeffekt, men der er ofte mange hk at hente i mellemområdet da det som regel er der motoren står dårligst fra fabrikken. Alt sammen stilles efter A/F forholdet (luft/benzinblandingen) og har som sådan ikke noget med lambdaen at gøre. PC5 har et modul for tilslutning af lambda hvor skalaen kan justeres op og ned, men det vil aldrig erstatte et custom-map. Den hæver eller sænker bare mappet som jeg har forstået...

    Men nok om det...

    Er der nogen af jer der har rodet med det her sådan lidt mere seriøst? Jeg vil gerne høre fra jer der har lidt fagspecifik viden tak.

    /Jacob


  • #7   15. sep 2009 Korrekt, men det folk snakker om når de siger de har fået sådan en på er at der er så og så mange HK mere, 2-4 i toppen, de snakker aldrig om kørbarhed!
    Hvis en mc har 185 HK, som min GSXR1000 K8, vinder i MOTORRAD test, hvorfor skal den så laves om i motorstyringen, den må da nærmest være perfekt?
    Her er lige et link til en der sælger BMW sager: http://www.emotouk.com/bmw/k1200s_carbon.htm

    Har iøvrigt en kammerat der kører BMW R1150GS 2003 den er tunet ved et tysk firma der hedder www.rennkuh.de , han har et Stage One kit på, dvs ingen indgreb i motoren, næste skridt er det indgreb i motoren, stempler, bearbejdning af topstykke osv. Dertil har jeg spurgt ham om hvorfor han så ikke bare sælger og køber en nyere med de data han gerne vil have? Sammenlagt vil han spare penge og få noget der ab fabrik er bygget til at holde! Det skal lige indskydes at han bor i Schweiz og at sådan en som han har nu koster omkring kr 45.000 dernede! Han køber nok en 1200GS med alt touring gøglet på, det er mit gæt!
    Data på hans nuværende er født med 85 nu 97 HK og vist omkring 100 Nm, men ikke helt sikker. Næste trin er omktring 120 Nm men altså også en rimelig omfattende kur!


  • #8   15. sep 2009 Ja selvfølgelig PC er PowerCommander så ikke lige sammenhængen der:)
    Kender er mc mekaniker der har en ZX12R og han siger at det er spild af penge på hans mc den PC et eller andet!!!


  • #9   15. sep 2009 DOT Engineering er de bedste i DK har jeg ladet mig fortælle!

  • #11   15. sep 2009 Hej Jacob !

    Jeg er ikke ekspert !

    Men lidt ved jeg da om K1200S - udskiftning af potter mm.

    Jeg har skiftet "torpedoen" (læs: den originale udstødning) ud med en Remus Hexacone. (efter min mening det bedste valg !!) Katten sidder i den originale potte. Min Remus har katten i forrøret mellem potte og lambda-sonde.
    ..og nej - der skal ikke ændres ved lambda-sonden jvf. de tyske eksperter jeg har spurgt.

    Om hvorvidt lambda-sonden kan flyttes over i Akropovic-systemet, så må det være et spørgsmål til Akropovic.

    Mvh
    JH


  • #13   15. sep 2009 Kneeslider:
    Altså hvis jeg vælger en RapidBike istedet for en PC får jeg oven i muligheden for at mappe også mulighed for at ændre tændingstidspunkt og hæve max rpm?
    Hvad er det med at switche maps?


  • #14   15. sep 2009 Hvis du køber et fuld akrapovic til en BMW k1200s flytter du bare lambdasonden med over.

    Der er tænkt på dette fra akrapovic side smiley

    Hvis din far så føler at den ikke går tilfredsstillende efter dette, skal der nok en powercommander på og have lavet et custom map. Men så skal du formodentlig også have blændet SLS systemet af, som sender ekstra frisk luft til katalysatoren for bedre forbrænding, da man ellers ikke kan lave et ordentligt map, da air/fuel ratio ikke vil blive gengivet korrekt pga SLS systemet.

    SLS = Secondary Air System.

    Kawsaki kalder det KLEEN og suzuki PAIR.


  • #15   15. sep 2009 Og det er korrekt at når man bruger en pc3 bruger man normalt en o2-eliminator, da det jo nu er pc3 der står for blandingen og ikke lambdasonden.

  • #16   15. sep 2009 Tak Kwak. Det var også det "logiske" indtryk jeg havde i hovedet, men nu er det da bekræftet...

    Tak for jeres svar.


  • #17   15. sep 2009 Peter J.: Ja amerikanerne er noget glade for deres KLEEN Air mod... De underligger vist nogle trælse restriktioner fra 05modellen og frem. Så næsten alle de amerikanere jeg har snakket med omkring ninjaerne har ændret i KLEEN systemet for at få mere effekt... Jeg kan ikke huske hvor meget effekt det er zx6rén taber ved at have KLEEN systemet i forhold til når det er deaktiveret... Men en del er det da...

  • Gixxer  P
    Gixxer P Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Svar: 1
    #19   17. sep 2009
    Prøv at skrive til mr.dyno@dot-e.dk hos DOT-E.
    Han har stor erfaring med optimering af "Bimmere".
    Bl.a. har magazinet Bike skrevet om en K1200S som han har haft fat i.


Kommentér på:
BMW:Kompletudstødning/Lambdasonde/PC3

Annonce