854 visninger
|
Oprettet:
Brug for hjælp til ventiler {{forumTopicSubject}}
Hejsa,
Der skulle vel ikke være en venlig sjæl, som vil hjælpe mig med at tage 6 ventiler ud af min top? Alt er afmonteret, de skal bare ud. Jeg har fået 2 ud, men den Ventilfjederspænder jeg købte i biltema er så pisse elendig. Så der skulle vel ikke være en der vil hjælpe eller kan låne mig en beregnet til MC? Evt. et sted hvor det kan købes billigt og stadig ok kvali.
Bor i Storkøbenhavn.
maj 2004
Følger: 1 Emner: 18 Svar: 55
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
maj 2004
Rune> Umiddelbart går den ikke på noget, splitterne sidder faktisk løst nok, de er lige til at vrikke med og kan dreje rundt om ventilen, men jeg kan f..... ikke få dem trukket op. Jeg har fået 2 ventiler af, men det tog også noget der ligner 1 time og en masse bandeord.
jun 2008
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 188
maj 2004
mar 2007
maj 2004
Ventilen går ikke ned, da det er den sidde man spænder på, så spørgmålet er blot, hvor langt ud spidsen skal ud... Topstykket ligger blot på arbejdsbordet, men uden at hvile på fjederspænderen.
Jeg forstår godt princippet, så der er umiddelbart ikke så meget at forklare, men tak for tilbuddet
mar 2007
maj 2004
jan 2008
Følger: 1 MC-er: 2 Svar: 3
Demont. på den hårde måde.
Du klodser topstykke op på ventilerne med et par stumper træ sådan det ligger nogenlunde plant og fast, alså der skal være kontakt mellen underlag og ventil (en ventil af gangen).
Derefter finder du en stump rør ca 100 mm. og med en invendig diameter, der giver mest muligt klaring i forhold til splitterne, gerne så røret hviler på fjedrene.
Røret placeres nu oven på den fikserede ventil, så skal den bare have et solidt men dask med hammeren og vupti så springer låse skive og fjeder ud over hele stuen.
Du kan også lave en solid ring der med ca samme diameter med fjedren, (det kan være en skive af det omtalte rør).
på ringen svejser du en bøjle der er ca 60-70-mm lang/høj, bøjlen skal være pænt buet i den ene ende, den anden ende skal have en brede der passer til ringens diameter og med lige lange ben.
Bøjlen svejses med de 2 ben mod ringen på i en vinkel på 90 grader (alså ringen fladt på bordet og bøjlen ret op ) på toppen af bøjlen svejses en tap, så den kan monteres i en søjleboremaskine.
Du spænder dit nye værktøj fast i en søjleboremaskine, topstykke og ventil fikceres som overnævnt, (med ringen over ventilen), på søjleboremaskinens plan.
så presser du med søjleborenaskinens tilspænding oven på fjerden, og fisker forsigtigt låsende ud med en spidstang (maskinen skal IKKE køre)
Når den så skal samles, gøres det samme bare i omvendt rækkefølge
mar 2007
maj 2004
Jeg læste problemet selv ved at save den del af ventilspænderen af som man tager splitterne op imellem og så bruge en alm. skruetvinge, det virkede fortrinligt.
Problemet var, at jeg ikke havde spændt den nok sammen, men det stykke værktøj jeg havde fra biltema var simpelthen bare for ringe, men skruetvingen gik det som en leg.
Brug for hjælp til ventiler