{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.299 visninger | Oprettet:

ZX6R - Motor mislyd! HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Hej gutter!
Det er garanteret umuligt at spille en ordentlig diagnose på mit problem, så derfor søger jeg svar på sansynlige årsager - samt om jeg kan gøre noget selv.

Her kommer problemet, så godt beskrevet som jeg nu kan.

ZX6R - 95´er. Klokken siger 32.xxx
Motoren kører perfekt, men den mislyd tager snart livet af mig! smiley
Motormislyd , kan beskrives som en "mild" raslen lokaliseret forest i motoren.
Mislyden er næsten helt væk når motoren er kold. Den larmer mest når motoren er rigtig varm efter en tur på 10 km+
Lyder er der KUN fra 3500 omd og op. Den tiltager jo flere omdrejninger man tager. Virker dog mest tydelig omkring 5-6k omd.
INGEN mislyd ved tomgang eller op til 3000 omd. - KUN fra ca 3500 omd og op.

Mine egne tanker er knastkæde eller knastkæde strammer, men så burde den vel larme fra tomgang og stoppe ved højere omd ??

Ellers et bud kunne være "ballance akslen" ved knastkædenl ?

Ved ikke om mine bud er helt hen i vejret. Håber på hjælp herfra!
På forhånd tak!
Mvh Toft!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ZX6R - Motor mislyd! HJÆLP!
  • #1   21. jun 2008 Hej Per!

    Jamen jeg vil da lige tjekke bundkarret imorgen. Så må jeg se hvad der gemmer sig dernede af overraskelser smiley
    Skulle alligevel have skiftet olien og filter, så det er jo meget passende.

    Andre muligheder er stadig meget velkomne! Jo flere des bedre!

    Mvh Toft.


  • #2   21. jun 2008 Hvis du ikke har fået skiftet din knastkæde og knastkæde-strammeren, Så vil jeg gætte på at det er den...
    Kawa har altid haft et problem med at knastkæden larmer...

    Hvis den har selvjusterende knastkædestrammer så kan du starte den varme den godt op smide cyklen i 6 gear, slukke motoren og skubbe den baglængs en 5 meter, det strammer din knastkæde op.
    Hvis lyden så bliver mindre så ved du hvad problemet er...

    Men jeg kender ikke helt så meget til motoren på den årgang du har der... så jeg ved ikke om det virker..


  • #3   21. jun 2008 Tak for svaren gutter smiley

    Per, jeg tænkte på hvis det var et leje, ville jeg så ikke kunne se det ved at kigge på bundproppen. Eller indeholder sådan et specielt leje en legering som ikke er magnetisk tiltrukket ? - Måske et dumt spørgsmål, men hvad ved jeg ?
    Ihvertfald er planen at kigge på knastkæden + strammeren.
    Olien - som kun har kørt ca 2000 km men dog været på ca 1 år. Den ser nærmest brun mudderagtig/grumset ud. ? Det er en Motorex fuldsyntetisk 10w 40.
    Prøver en Silkolene 10w 50 denne gang.
    Skifter samtidig lige olie filteret denne gang, glemte det sidste gang og sidste gang igen. smiley
    - Egentlig nogen som ved om et KN olie filter skulle være godt ? Fordele/ulemper ?

    Jesper, da det er en gammel svend fra 95 og så vidt jeg ved er det meste std selvom den er en gammel baneracer. så tror jeg ikke den har automatisk opstramning af knastkæden.. ?
    Men jeg er self´ikke 100% sikker.

    Mvh Toft.


  • #4   21. jun 2008 20slag... (:

  • #5   21. jun 2008 Hey gutter!

    Så blev cyklen lige gået igennem af undertegnet..
    - Jeg er altså ikke speciel god til mekaniske ting, jeg gjorde det pga min medfødte nysgerrighed for at skille ting af smiley

    Pillede udstødnings systemet af og tømte maskinen for olie. Dernæst tjekkede jeg bundkarret samt lyste op under for at kigge efter udmiddelbare tydelige årsager eller bare ting som sad mistænkeligt løst.
    Fandt intet!
    Olien og olie filter blev skiftet. fra 10w40 til 10w50. Så tog jeg lige en tur på motorvejen først 20 km med 130 ca og så hjem igen med 230, eh jeg mener self 130 på hjemvejen også smiley
    Det virker som om maskinen kører lidt bedre, støjen er ret sikkert også lidt lavere.. Måske pga viskositeten af 10w50 ?

    Den gamle olie, fandt ingen tegn på et leje materiale. Intet metal glimmer sølv/guld agtigt. Olien var meget "grumset" og indehold en del vand kunne jeg se.

    Nå, det sidste jeg gjorde var at pille kåberne af og gå rundt og lytte på motoren. efter 10 min. var/er jeg rimelig sikker på at det må være knastkæden.
    Hvis alt går efter planen kigger en rigtig mekaniker på den imorgen, så håber jeg det bare er en bagatel og den snart spinder som en mis igen smiley

    - Giver lige lyd fra mig hvordan det er gået, mange tak for henvendelserne!

    Mvh Toft.


  • #6   30. jun 2008 Hej gutter!

    Så blev problemet omsider opklaret. Knastkæde samt knastkæde strammer kit skal skiftes.
    FORHELVEDE HVOR ER DET DYRT!!!!
    680 kr for en knastkæde OEM kvalitet, 1950 kr for originalt knastkæde strammer kit !!!! smiley
    Køber gennem atmcteknik.dk

    Håber fandeme problemet bliver løst så.
    - Toft.


Kommentér på:
ZX6R - Motor mislyd! HJÆLP!

Annonce