1.219 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Hvad knækker effektkurven? Hvad knækker effektkurven?

Er der nogen, der ved så meget om motorkarakteristik, at de kan fortælle hvad det er, der begrænser effekten på en HK-kurve fra en rullefeltstest.

Er det mangel på benzin eller for ringe vejrtrækning?

Hvad skal der til for at man kan flytte knækket længere opad i forhold til omdrejninger?

Jeg spørger her med hensyn til kaburator, så venligst udelad svar med indsprøjtning og powercommander.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Min tørretumbler skal tilsluttes en kontakt. Den skal løftes ned af vaskemaskinen og løftes op igen. 800 kr.
  • Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad knækker effektkurven?
  • #1   4. jun 2008 kan være alt fra for lille dyse til for stor dyse .......
    motorens optimale flow samt knasternes løft , lufthastighed i dine kaburatorer
    hjælper jo lidt at montere 50 mm mikuni fladspjæld hvis vejrtrækket er for ringe til at trække luften igennem dem , med optimal hastighed til at luften kan trække benzinen op af strålerøret

• #2   4. jun 2008 spril super svar

• #3   4. jun 2008 Det kan man jo umuligt svare på bare sådan ....

Gashastigheden igennem kaburatorerne er rigtig nok enorm vigtig, men der er så mange andre faktorer som også gør sig gældende.

Cylinderens udformning har indflydelse på fyldningsgraden, hvilket igen afhænger af gashastigheden hvilket igen afgænger af topstykkets udforming, ventilernes størrelse og hvor højt de løfter.

Den perfekte forbrændingsmotorkonstruktion er endnu ikke fundet og det bliver den nok heller aldrig :o)

• #4   4. jun 2008 men omvendt kan man nemt gå en kaburator størrelse ned for at få mere bund , men så topper både hk og NM. tidligere

• #5   4. jun 2008 Jesper P... Der snakker du om Otto-motore smiley en Wankel er perfekt :P.

Men ja, man kan tune en motor til en hvis grad, så kan den bare ikke mere, lige meget havd man gør, og det er netop som der bliver sagt pga fyldningen i cylinderen. Man kan så vælge at laver mere overlap på ventilerne, men det giver ikke bedre fyldning bare "renere" fyldning :S

Så hvis du vil have mange heste/moment, så skal man også have MANGE penge til at tune pisset med smiley

• #6   4. jun 2008 Okay. Jeg kan give et eksempel. Min Ducati er blevet rullet, med det resultat, at den tilsyneladende yder ca. 7 hk mere end standard med de potter og dyser jeg har nu. Effektkurven er rigtig flot og jævn, og ender i et vandret stykke.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve, at flytte knækket længere opad (selvfølgelig :-)).

Jeg ved at de originale kaburatorer (eller rettere en dobbelt weber 44 mm) kan give dårlig strømningshastighed ved lave omdrejninger, men giver god mængde ved høj hastighed....

• #7   4. jun 2008 Dan vil du flytte hk. og moment max. højere op på en hurtig måde ?
    så montèr en turbo og lattergas smiley
    max fyldning , max iltindhold

så får din DuC nok en forstoppelse smiley

de tænkte eksempler med max forbrænding osv. ja ...... selvfølgelig skal der tænding til at futte benzin og luftblandingen af og et godt tændingsanlæg med lidt kraftigere spoler kan godt give betydeligt bedre træk , jævnere motorgang og sikkert endda lidt flere hypper når forbrændingens grad øges

• #8   4. jun 2008 Man kan også gøre (dog ikke på ret mange cykler) det at man smider 2 gnist-pinde i, eller flytter forbrændingspunktet, til midten af cylinderen, for at få en mere jævn og ren gas-forbrænding, det ville også øge effekt og moment, men det er jo heller ikke bare sådan lige til at lave smiley

• #9   4. jun 2008 Hvis den ender i vandret ville jeg ikke ændre på "set uppet" der er flere cykler hvor hk/moment kurven vender når den når et vist antal omdr.
    vil da mene begrænsningen ligger i indsugningens str. altså ventilernes kapacitet

• #10   4. jun 2008 Svaret er sku en del mere simpel... Hvis vi nu går ud fra den før den rigtig mængte benzin. Så det ret simpel, i en normal motor kan man ikke opnå en cylinderfyldning på ret meget mere end ca 85%. Når motoren køre op i omdrejninger, når man på et tidspunkt hvor man opnår max flow.. Sjovt nok ligger topeffekten også her.

der er mange måde at flytte det punkt på, men det kan jeg fortælle dig. Det er en støre opgave. det er RIGTIG motortuning, man skal igang med.

Jeg kan se du bor i det nordjyske, så måske du har lyst at se forbi en dag. Så skal jeg gerne vise dig, hvordan et topstykke opføre sig i en flowbænk. og hvad der skaber knækket på effekkurven.

• #11   4. jun 2008 Fejl 40 Henniing ;-D

• #12   4. jun 2008 CH M. hvis nu jeg tager en top med smiley kan vi så også kigge på den ?

skal nok selv grave materialet ud hvis der er for meget smiley

• #13   4. jun 2008 sPiRiLLeN på COKE .

Det bliver vist en lang dag...
    er det El Motarus der skal have ny top ??

• #14   4. jun 2008 Det lyder rigtig spændende CH M - men hvad er din baggrund, og hvordan kommer jeg i kontakt med dig? (PB)

• #15   4. jun 2008 nej vil gerne have flowet toppen til min dragbike smiley
    så det 4 huller

• #16   4. jun 2008 Føj da.... 4 Cylinderet .-)

Skal du ned til Mosten til Englændertræf ???

• #17   4. jun 2008 Måske men kun for at kigge og lave lidt røg ........ kommer til mosten raceday , vil mægtigt gerne slå en rekord smiley

• #18   4. jun 2008 Hmmmmm.... Mine kurver "knækker" ikke... Både Effekt og moment stiger jævnt lige op til begrænseren..... men jeg er lidt betænkelig ved at flytte begrænsningen højere op...

• #19   4. jun 2008 Jeg er nu heller den store tilhænger af at flytte begrænseren...
    På min SuperBike er den heller ikke flyttet.. Jeg vil heller have mere levetid i motoren

• #20   4. jun 2008 Det er ikke sikkert det kan ændres.
    Alle mc´es effektkurve kommer lidt i bølger. Det har noget at gøre med selve motorkarateristikken, toppen,knaster, flowet i udstødningen osv osv osv. På nogen ses det tydeligere end på andre. Især når man henter mere power ses de tydeligere...

Prøv fx at se her (tilfældige kurver der er googlet, både bil og mc)

http://www.gadgetonline.com/dynochart4.jpg
    den røde knækker ved 2500rpm, 4200rpm og 4600rpm. Det er ike meget, men det ses alligevel. Kigge rman derop af ligner det bølger

Og tjek denne. Hvis du kan følge et par af kurverne derop af kan du se samme struktur
    http://images.sportrider.com/bikes/146_0607_01_z+600cc_shootout+dynochart_hp_copy.jpg

Så hvis det skal fjernes skal en proff afgøre om det kan smiley Det er nemlig ikke sikkert det kan fjernes, det er ikke nødvendigvis fordi mc´en får forkert blanding. Det kan det være, men langt fra altid smiley

• #21   4. jun 2008 Her en zx10r
    http://www.brocksperformance.com/dyno_charts/charts/ZX10421SW.jpg

Man kan fornemme "bølgerne" deropaf. Men de er ikke ret tydeligere, da kurven er pæn jævn, men man kan lige ane dem hvis man kigger godt efter.. Ved 6700, 7900 og så kan jeg ikke lure de sidste smiley
    Sq flot med en så jævn kurve på en så pumpet mc....

Kommentér på:
Hvad knækker effektkurven?

Annonce