1.219 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
21 Svar
Hvad knækker effektkurven? Hvad knækker effektkurven?
Er der nogen, der ved så meget om motorkarakteristik, at de kan fortælle hvad det er, der begrænser effekten på en HK-kurve fra en rullefeltstest.
Er det mangel på benzin eller for ringe vejrtrækning?
Hvad skal der til for at man kan flytte knækket længere opad i forhold til omdrejninger?
Jeg spørger her med hensyn til kaburator, så venligst udelad svar med indsprøjtning og powercommander.
0 synes godt om
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.520
motorens optimale flow samt knasternes løft , lufthastighed i dine kaburatorer
hjælper jo lidt at montere 50 mm mikuni fladspjæld hvis vejrtrækket er for ringe til at trække luften igennem dem , med optimal hastighed til at luften kan trække benzinen op af strålerøret
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.715
mar 2006
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 311
Gashastigheden igennem kaburatorerne er rigtig nok enorm vigtig, men der er så mange andre faktorer som også gør sig gældende.
Cylinderens udformning har indflydelse på fyldningsgraden, hvilket igen afhænger af gashastigheden hvilket igen afgænger af topstykkets udforming, ventilernes størrelse og hvor højt de løfter.
Den perfekte forbrændingsmotorkonstruktion er endnu ikke fundet og det bliver den nok heller aldrig :o)
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.520
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
Men ja, man kan tune en motor til en hvis grad, så kan den bare ikke mere, lige meget havd man gør, og det er netop som der bliver sagt pga fyldningen i cylinderen. Man kan så vælge at laver mere overlap på ventilerne, men det giver ikke bedre fyldning bare "renere" fyldning :S
Så hvis du vil have mange heste/moment, så skal man også have MANGE penge til at tune pisset med
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.537
Jeg kunne godt tænke mig at prøve, at flytte knækket længere opad (selvfølgelig :-)).
Jeg ved at de originale kaburatorer (eller rettere en dobbelt weber 44 mm) kan give dårlig strømningshastighed ved lave omdrejninger, men giver god mængde ved høj hastighed....
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.520
så montèr en turbo og lattergas
max fyldning , max iltindhold
så får din DuC nok en forstoppelse
de tænkte eksempler med max forbrænding osv. ja ...... selvfølgelig skal der tænding til at futte benzin og luftblandingen af og et godt tændingsanlæg med lidt kraftigere spoler kan godt give betydeligt bedre træk , jævnere motorgang og sikkert endda lidt flere hypper når forbrændingens grad øges
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.520
vil da mene begrænsningen ligger i indsugningens str. altså ventilernes kapacitet
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
der er mange måde at flytte det punkt på, men det kan jeg fortælle dig. Det er en støre opgave. det er RIGTIG motortuning, man skal igang med.
Jeg kan se du bor i det nordjyske, så måske du har lyst at se forbi en dag. Så skal jeg gerne vise dig, hvordan et topstykke opføre sig i en flowbænk. og hvad der skaber knækket på effekkurven.
aug 2007
Følger: 25 Følgere: 24 Emner: 9 Svar: 278
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.520
skal nok selv grave materialet ud hvis der er for meget
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Det bliver vist en lang dag...
er det El Motarus der skal have ny top ??
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.537
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.520
så det 4 huller
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Skal du ned til Mosten til Englændertræf ???
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.520
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.136
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
På min SuperBike er den heller ikke flyttet.. Jeg vil heller have mere levetid i motoren
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Alle mc´es effektkurve kommer lidt i bølger. Det har noget at gøre med selve motorkarateristikken, toppen,knaster, flowet i udstødningen osv osv osv. På nogen ses det tydeligere end på andre. Især når man henter mere power ses de tydeligere...
Prøv fx at se her (tilfældige kurver der er googlet, både bil og mc)
http://www.gadgetonline.com/dynochart4.jpg
den røde knækker ved 2500rpm, 4200rpm og 4600rpm. Det er ike meget, men det ses alligevel. Kigge rman derop af ligner det bølger
Og tjek denne. Hvis du kan følge et par af kurverne derop af kan du se samme struktur
http://images.sportrider.com/bikes/146_0607_01_z+600cc_shootout+dynochart_hp_copy.jpg
Så hvis det skal fjernes skal en proff afgøre om det kan
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
http://www.brocksperformance.com/dyno_charts/charts/ZX10421SW.jpg
Man kan fornemme "bølgerne" deropaf. Men de er ikke ret tydeligere, da kurven er pæn jævn, men man kan lige ane dem hvis man kigger godt efter.. Ved 6700, 7900 og så kan jeg ikke lure de sidste
Sq flot med en så jævn kurve på en så pumpet mc....
Hvad knækker effektkurven?