{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.899 visninger | Oprettet:

bil-olie på mc-en {{forumTopicSubject}}

Hey alle.

Jeg har prøvet at søge i forumet, men kan ikke finde svar...

Min kobling er begyndt at glide hele tiden over de 6000 hvis der bliver givet lidt gas. Jeg er lidt nervøs for at den tidligere ejer har hældt almindelig olie på den.

Hjælper det at bytte olien, eller SKAL der ny kobling til?

Takker, hilsen Andreas.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  bil-olie på mc-en
  • #1   5. okt 2005 Tjaee en af de største forskelle på bil olie og MC olie er at MC-olien har et koblingsadditiv i !!! Såå har forgængeren hældt bil-olie på, kan det godt være årsagen til at den glider!!!!

• #2   5. okt 2005 Hej Andreas
    Jeg har haft held med bare at skifte oile på vf 500f2 jeg har, da jeg stødte ind i samme problem, dog trode den tidligere ejer at det var mc olie han havde købt hos en mc forhandler, tale om misforståelse, nå men det lykkes den kører nu på andet år med samme kobling.. så prøv det det er vel billigere end en kobling?

• #3   5. okt 2005 Hvis der i bilolien er tilsat friktionsnedsættende additever til så kan de brænde sig fast på koblingen, hvilket får den til at glide. Kan være du kan tage det i opløbet, og så kan det klares med en ny olie.

/
    Jesper

• #4   5. okt 2005 jeg lavede den brøler for et par md siden, jeg skal snart ahve skiftet koblingen.. jeg troede at det havde virket at skiftet olien tilbage til en MC olie, men åbenbart ikke, den kan stadig glide når den bliver belastet.... men du kan jo altid prøve, men husk at skift oliefilter samtidig.. der ligger jo også noget olie tilbage i..

• #5   5. okt 2005 Man kan godt bruge biloile på MC'en. Man skal bare sikre sig at der ikke er friktionsnedsættende additiver i den.

/
    Jesper

• #6   5. okt 2005 NEJ NEJ NEJ
    For Guds Skyld ikke bilolie i en nyere MC!!!!

• #7   5. okt 2005 Det er sikkert ikke nok og bare skifte olien.. måske hvis du er heldig..
    men ellers river du koblingen fra hinanden, og lige sliber koblings pladerne med noget smerglærde..
    og samtidig kan du jo få målt pladerne og fjederne, det kan jo ske at de er modne til et skift

• #8   5. okt 2005 Det lyder som om koblingen skal skiftes. Tak for hjælpen!

Sebastian: du må være den første der kalder SECAen en nyere mc smiley

• #9   5. okt 2005 hehe.
    Mig der lige havde overset i farten smiley

Så ved jeg sq ikke om der må komme bilolie på! Men ihvertfalt ikke på en nyere da smiley

• #10   5. okt 2005 tror ikke så meget det har med omdr. af gøre.. det er vist mest med koblingen at olien adskiller sig..

køb en olie der er jaso godkendt, nogen sværger til flud synt.

men en castrol mand sagde til mig at deres halv synt. gps 10w-40 er bedre til almindelige MC som f.eks min ZX9R, end deres fuld synt. 10w- 50, som kun er til bane racere.. om det passer ved jeg ikke, man hvis manden er tekniker hos castrol må han vel vide noget om olie smiley

• #11   5. okt 2005 jeg mente nogen sværger til fuld synt... hmm ja jeg er en tastespasser smiley

• #14   5. okt 2005 de fleste japanske mc fabrikker fraråder brug af fuldsyntetisk olie på deres gadecykler.. de siger semisyntetisk

• #16   5. okt 2005 Jonas og Morten: Hvis kun det bedste er godt nok til jeres MC'er så kør med semisyntetisk olie.
    Det var den korte version, hvis i ikke tror på mig må jeg komme med den lange....

Og ang. det med bilolie. Det har været oppe en del gange i dfmc. (Sebastian, du kender dem vel)
    Forskellen er den: MC olie skal både smørre motor og kobling. Derfor er det vigtigt at der ikke er nogle additiver i olien som kan sætte/brænde sig fast på koblingen sådan at friktionen bliver nedsat.
    Olien i en bilmotor har kun til formål at smørre motoren, og derfor tilsætter man additiver som kan lægge en hinde på delene sådan at friktionen bliver nedsat.
    Er der IKKE friktionsnedsættende additiver i bilolien kan den sagtens bruges til en MC.
    MEN PAS PÅ!!! Det er ikke altid forhandleren kan svare med 100% sikkerhed om der er additiver i eller ej. Producenten ved det (eller burde vide det)
    Har læst en artikkel om en BMW K75 der havde rundet 1.000.000Km og den havde ALTID kørt med bilolie...

/
    Jesper

• #17   5. okt 2005 Ronni har ret 9 ud 10 anbefaler en 10W/40 og de er næsten alle semi syntetisk........... HVIS! ! ! ! ! ! ! ! ! man køber hos Shell ;Q8 , statoil etc. Køber man fra producenter der har lavet motocykelolie i årevis ( Motul, silikolene, belray etc) er de alle fyldsyntetisk, enda Motul`s 15/50ér

• #18   6. okt 2005 svar til den her: Kasper: ville du så hælde bilolie på en cykel med tør-kobling?

Ja den castrol olie som jeg havde købt?, hvorfor ikke..?? det var en racer olie..

• #19   6. okt 2005 svar til: stort set alle kan da presse deres cykel så meget at den skal bruge det. det er jo bare at køre ligeud, og give fuld gas. så for du nogle ret voldsomme temperaturer i motoren. det er dér fuldsyntetisk gør en forskel. ved de højeste temperaturer

Bil olie kan klare de samme temp. som MC olie.. forskellen mellem den olie du hølder på biler og MC kan ses på JASO. godkendelsen..

grunden til Castrol ikke rådet mig til at vælge deres FULD synt olie kunne også hænge sammen med at baneracere skifter olien langt oftere end vi gør på vores gademaskiner..

da jeg arbejde på toyata engang, var der også en castrol mand som sagde at man behøver ikke vælge den dyreste olie bare fordi man har en lækker ny bil..

nok ment på den måde at forskellen mellem den dyreste og den gode men en del billigere olie er ganske lille..

• Kim R
    Kim R Tilmeldt:
    okt 2005

Følger: 1 Svar: 1
    #21   6. okt 2005 Andreas,
    Log in på den Svenske hjemmeside nedenfor, der findes alt du bør vide om smøreolier del 1 og 2.
    Du får svar på MC/Bilolie og syntet/mineraloile.. .for øvrigt hvor meget syntetisk oile indeholder delsyntetisk olie !!

Har selv to gange ødelagt vippearme/knaster på mineralolie.
    luftkølede motorer høj varme og høj belastning kræver en olie hvor bæreevnen bibeholdes ved meget høj temperatur det gør syntetisk olie selv om smøreolien er dyrere står det ikke i forhold til vippearme og knasters pris på 5500 kr.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250

• #22   6. okt 2005 Kim ++: Mange tak! Helt sikkert - olien skal bare være i orden!

Kommentér på:
bil-olie på mc-en

Annonce